Pienten lasten skolioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiiajaVille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KiiajaVille

Aktiivinen jäsen
21.05.2008
9 667
1
36
Olisikohan täällä ketään jonka alle 10v lapsella olisi skolioosi?

Olemme meidän 6 vuotiaan kanssa menossa nyt alkuksi fyssarille ja sitä kautta sitten eteenpäin.

Olisi kiva kuulla miten muilla menee.

En nyt halua yleistietoa skolioosista, sitä olen kyllä lukenut todella paljon vaan sitä omaa kokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
omaa kokemusta ei ole, mutta saanen kysyä kuinka skolioosi huomattiin ?

Joulukuussa oltiin perinnöllisyysklinikalla muista syistä. Siellä lääkäri totesi "tällä likalla on skolioosi".
Silloin se oli vielä niin lievä ettemme sitä omin silmin aina huomanneet.

Nyt tässä kesän aikana tilanne on pahentunut huomattavasti ja pienen mutkan kautta sain neuvolasta lähetteen fyssarille.
Nyt tuon virheen näkee hyvin selvästi eikä ole epäilystä mistä on kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Joulukuussa oltiin perinnöllisyysklinikalla muista syistä. Siellä lääkäri totesi "tällä likalla on skolioosi".

Nyt tässä kesän aikana tilanne on pahentunut huomattavasti ja pienen mutkan kautta sain neuvolasta lähetteen fyssarille.

eli kuinka näet virheen voisitko vielä valottaa tätä asiaa ? Itse myös tarkkailen lastani ja ainakin jonkinlaista notkoselkää mielestäni hänellä on.

itseläni notkoselkä ja skolioosi joka on huomattu vasta kun olen ollut yli kolmekymmentä joten syystäkin olen hieman varpaillani lasteni kohdalla.

Mulla on todettu lapsena, luulen että olin ekalla luokalla koulussa.
Sitä seurattiin koko kouluajan pituuskasvun myötä.
Sitä astelukemaa en muista, mutta ihan selkeä oli.

Mitään vaivaa tai tuntemuksia siitä ei oo koskaan ollut. Mulla ei ole ollut selkävaivoja tai muutakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

eli kuinka näet virheen voisitko vielä valottaa tätä asiaa ? Itse myös tarkkailen lastani ja ainakin jonkinlaista notkoselkää mielestäni hänellä on.

itseläni notkoselkä ja skolioosi joka on huomattu vasta kun olen ollut yli kolmekymmentä joten syystäkin olen hieman varpaillani lasteni kohdalla.

Ihan aluksi, sillä tavalla että lapsi kurottuu alaspäin sormet varpaisiin ja nousee siitä pikkuhiljaa ylös päin. Seuraa selkärankaa tekeekö mutkaa vai pysyykö suorana.

Nyt tuo mutka on nähtävissä vaikka hän seisoo suorassa. Selkäranka tekee mutkan oikealle ja palaa sitten takaisin keskelle selkää.

Tähän päivitystä, jos olisi nyt linjoilla joitain joiden lapsella myös pienenä skolioosia.

Käytiin fyssarilla joka totesi että selvästi selkä on skolioottinen. "Pahimmillaan" 10 astetta, kierteinen ässä.
Sanoi että pitäisi päästä röntgeniin ja erikoislääkärin vastaanotolle, mutta hänellä ei ollut valtuuksia lähetettä kumpaankaan laittaa. (sinänsä kumma juttu)

Sain onneksi lastenpolin kautta lähetteen kirurgiselle ja nyt odotellaan aikaa sinne.
Ehkäpä tämäkin asia ottaa sitten tuulta allensa pikapuolin.

Kokemuksista tosiaan haluaisin kuulla.

8 vuotiaalla pojallani lääkäri huomasi skolioosin koulun tarkastuksessa. Kun lapsi kurkottaa maahan sormilla, voi huomata että toinen puoli om selvästi ylempänä. Odotamme neorologille menoa.

Meillä todettiin muistaakseni 5 v neuvolassa että jalat ovat eri pituiset ja saimme lähetteen lastenpolille. Siellä lääkäri katsoi että joo, pikkuisen on pituuseroa mutta ei mitään merkittävää ja taisi se selän skolioosikin siinä vaiheessa jo olla tiedossa. Sitä seurailtiin aina kouluterkan tarkastuksissa ja fyssari samoin kävi koululla ja otti aina lapsen tarkastukseen. Taisi olla 11 v kun kiertoasteita oli niin paljon että terkka käski mennä omalääkärille joka kirjoitti lähetteen lastenpolille, sen käynnin yhteydessä selkä kuvattiin ensimmäistä kertaa ja siellähän on pieni ässä ja yläselässä kiertoa. Lastenlääkäri tutkaili kasvukäyriä ja selkää ja sanoi että tehdään pari kontrollia puolen vuoden välein, käytännössä siihen asti että suurin kasvupyrähdys on tytöllä ohi. Näin tehtiin, ekalla kontrollilla selkää ei kuvattu vaan lääkäri katsoi vain omalla silmällä muutoksia ja mittaili asteita. Siihen mennessä tytöllä oli alkanut jo kuukautiset ja ensimmäisen ja toisen käynnin välissä kasvoi pituutta hurjaa tahtia, sen jälkeen hidastui. Toisella kontrollilla kuvattiin ja kasvukäyristä pääteltiin että kasvaa enää joitakin senttejä eli selän tilanne ei pituuskasvun vuoksi enää ole vaarassa huonontua. Virheasentoa ja kiertoa on mutta ei niin paljon että tehtäisiin mitään hoitotoimenpiteitä, meillä on ohjeet ottaa yhteyttä lastenpolille jos jotain ongelmia tulee. Ensimmäinen hoito olisi ollut korsetti mutta koska tilanne ei pahentunut pituuskasvun myötä sitäkään ei tarvittu.

En tiedä miten hyvin tämä nyt vastaa ap:n kysymyksiin :D Skolioosi on meillä siis todettu siinä n 5 vuotiaana mutta kuvattu vasta vuosia myöhemmin koska pidetty kuitenkin lievänä skolioosina vain. Siihen asti että ne selän vinousasteet menivät tietyn luvun yli selkää vain kontrolloitiin.

Yhteistyössä