Pienten lastenne ruokailutottumuksista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tapakasvatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tapakasvatus

Vieras
Meidän 1-v on aina ruoka-aikaan nälkäinen, ja "pyytää" ruokaa, mutta ei syö jos ei ole jotain "viihdykettä" hänelle pöydässä. Esim. juustohöylä ja muki joita sovittelee yhteen. Hän ei osaa eikä haluakkaan harjotella vielä syömistä itse. jos ei mitään tavaroita ole leluna niin voi olla ettei syö ollenkaan ja on sitten tosi pahalla päällä, kuten tiedätte.
Oletteko muut vanhemmat jonkunlaisiin "ruokailuteattereihin" joutuneet alkamaan? Esim. pitää päristellä ja leperrellä ja huijata lasta syömään, tai että lapsi ei syö kunnolla kuin esim. olohuoneessa telkkarin ääressä?
Mä en ole noihin ryhtynyt, enkä aio ryhtyä. Sallin nuo vähät tavarat ruokapöydässä nyt vielä, mutta kun lapsi kasvaa niin nekin saa jäädä pois. Meillä ei muutkaan esim. lue ruokapöydässä tai muuta joten pieninkin saa siihen oppia. Ja meillä pääsääntöisesti syödään vain ja ainoastaan ruokapöydän ääressä.
En usko että lapseni kuolee nälkään vaikka pari tahtojen taistelua käytäisiinkin tulevaisuudessa niin että lapsi ei suostu syömään koska hänen tahtoonsa ei taivuttu.

Leluja ei meillä tuoda ruoka pöytään.Oma lusikka ja ehkä tyhjä muovikippo,ruokalautasellekin päästän,vaikkei yrittäkkän syödä,mutta silloin aukoo nätisti suuta,lusikka on tytön mielestä hänellä ruuan taputtelua ja sekoittelua varten,ei syömistä.
Ei oo kovin ihmeellisesti temppuilla,useinmiten ei ollenkaan.

meillä oli pari kirjaa joita selailivat ja äiti syötti. nyt syövät ihan hyvin itse. lapset siis 4 ja 6.

ja varsinkin esikoinen tarvi viihdykettä, kuopus viihtyi jo esikoista seuraamalla.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö TuulisPää:
jos ei syö niin sitten on syömättä, syö sitten seuraavalla aterialla enemmän :D

Näin minäkin ajattelen. :)

Jotenkin "kauhulla" katselin tuossa kyläillessäni 3-lapsisessa perheessä kun tuli ruoka-aika, lapset huusi ja riehui ja äiti laitto ruuat olohuoneen pöydälle ja käänsi jonkun maksullisen piirretyn kanavan päälle "kun ei ne muuten syö." Ja aikuiset ei tietenkään saaneet puhua samassa huoneessa kuin piirretyt pyöri... ketsuppiakin piti yhdelle olla suunnilleen litra ennenkuin suostui koko lautastaan edes vilkaisemaan. Ja heidän lapsille ei kelpaa maito, pakko aina olla mahdollisimman makeaa mehua... teki mieli sanoa että... no jätämpä sanomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö TuulisPää:
jos ei syö niin sitten on syömättä, syö sitten seuraavalla aterialla enemmän :D

Näin minäkin ajattelen. :)

Jotenkin "kauhulla" katselin tuossa kyläillessäni 3-lapsisessa perheessä kun tuli ruoka-aika, lapset huusi ja riehui ja äiti laitto ruuat olohuoneen pöydälle ja käänsi jonkun maksullisen piirretyn kanavan päälle "kun ei ne muuten syö." Ja aikuiset ei tietenkään saaneet puhua samassa huoneessa kuin piirretyt pyöri... ketsuppiakin piti yhdelle olla suunnilleen litra ennenkuin suostui koko lautastaan edes vilkaisemaan. Ja heidän lapsille ei kelpaa maito, pakko aina olla mahdollisimman makeaa mehua... teki mieli sanoa että... no jätämpä sanomatta.

jokainen tavallaan. hyvä, että jätit sanomatta.

Meillä esikoinen on syönyt hyvin ilman teattereita, mutta kuopus on aina ollut kiinnostuneempi kaikesta muusta. Vaikka olisi nälkäinen ja pyytänyt ruokaa, pöydässä kaikki näprääminen, heiluminen ja muu kiinnostaa. Lapsikohtaista tämäkin. Ollaan kiellettykin, mutta vieläkin (3,5v) jollei jotain kiinnostavaa le, syö vähemmän. Meidän lapsista se keskimäärin isompi, mutta kasvukäyrillä epävakaampi eli syö välillä reilusti enemmän ja joskus liian vähän, joka tietysti aiheuttaa huolta. Ei olla syöty telkkarin edessä eikä juuri huijattukaan, mutta joo; syötetään helpommin kuin esikoista ikinä enää tuossa iässä ja vaaditaan/maanitellaan syömään kun ei muuten syö. Ja välillä syö ihan älyttömästi esimerkiksi syöttämällä. Ei varmaan lapsi kuole nälkään, mutta nämä on niin lapsesta kiinni. Mikähän noihinkin auttaisia...toisaalta oma tahto on ihan hyvä juttu ;)

Meillä oli kauhea ruokataistelu 5kk-1vuoden välillä. Tyttö ei syönyt mitään muuta kuin tissiä ja olin tosi huolissani syämättömyydestä (myöhemmin kyllä selvisi, ettei siihen huoleen ollut syytä..)
No, mä sain tyttöni syömään parhaiten (lusikallisen tai kaksi), jos pöydällä oli kirja tms., jota tyttö sai tutkia. Meillä ne jäi sitten jotenkin itsestään pois, eikä lapsi enää nyt melkein 2-vuotiaana tarvitse mitään viihdykettä vaan syö ihan itse.
1-vuotias on vielä niin pieni, että mun mielestä voi hyvin olla aina se yksi lelu pöydässä, jos ruoka maistuu paremmin. Siinä vaiheessa, kun lapsi kiinnostuu itse syömisestä, niin noi viihdykkeet unohtuu itsestään varmaan aika helposti. Toisaalta, jos ei unohdu, niin ei kai siitä haittaa ole jos lapsi nätisti lukee vaikka kirjaa syödessään. Joku iso leluarsenaali pöydässä on ihan eri juttu.

Ja, keittiössä on opetettu syömään. Olohuoneeseen ei ole asiaa ruuan kanssa.

Yhteistyössä