pihalla ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sahra1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sahra1

Vieras
heippa,
kirjoittelen nyt hieman niitä näitä ja ehkä asian vierestäkin...
Tarina alkaa:
käytiin ensi alkuun naistenklinikalla inseminaatiossa. Toisella kerralla oli sitten ilmeisesti munasoluja liikaa joten inseminaatiota ei tehty.
Siinä kohden sitten koin hetkellisen turhautumisen, että kun ensin olen itseäni piikitellyt ja sitten lääkäri sanookin et nytpä täytää keskeyttää tämä hoito jne. Joten sen enempää asiaa ajattelematta sanoin meitä hoitavalle lääkärille että mitäs jos sitten siirryttäisiin siihen koeputkihoitoon.
Meni noin kaksi kuukautta ja 09/05 meillä oli tämä IVF-info tilaisuus NKL:lla. Tyly totuus oli että hoitojonot ovat vähintään 8 kk:n pituiset...ja mikäli haluamme nopeammin niin yksityinen on ainoa vaihtoehto.
No kotona asiaa pähkäilimme ja soitin jo Väestöliittoon...he olisivat voineet ottaa meidät vastaan sitten marraskuussa, mutta koska olimme lähdössä matkalle niin sovimme että otan yhteyttä sitten tammi-helmikuussa.
No niin... hieman nopeutta tarinaan...tuli tammikuun loppu ja NKL:lta soitettiin että haluaisimmeko siirtyä ostopalveluna Väestöliiton asiakkaiksi. No tottahan toki se meille sopi. Ja kun nyt NKL sai hoidettua paperiasiat Väestöliiton kanssa niin olemme ensimmäisessä IVF hoidossa...tarkoitus olisi että toimenpiteet ajoittuisivat viikolle 13. Jahka tässä nyt sumutellaan ja päästään siihen pistosvaiheeseenkin.

Osaako teistä kukaan sanoa miten tiukat nämä rajat ovat siinä että montako alkiota sinne kohtuun voidaan/suostutaan laittamaan? Siis tarkoitan että sen yhden sijaan laitettaisiin kaksi alkiota.

Nyt vain mietin että miten mahtavat nämä maksuasiat mennä eli minkä hintainen tuo itse IVF on julkisella puolella ?? Onko sen normi polimaksun verran jne... tietenkin se nyt on omalla tavallaan se ja sama paljonko maksaa mikäli on pienikin mahdollisuus saada se pieni ja tuhiseva nyytti omaan syliin. Minulla on jo yksi 10 vuotias poika jonka olen tuossa iloisena kaksikymppisenä saanut vaikka söin ehkäisypillereitä (ja oikeasti söin kaikki muut paitsi sen yhden...) niin nyt tuntuu todella hullulta että toista lasta ei kuulu eikä näy vaikka mitä tekisi.
Tiedän että olemme vasta alkutaipaleella näissä hoidoissa...joten taidan tarvita aimo annoksen kärsivällisyyttä.
Itse hoidosta olen saanut paljon tietoa jo täältä palstalta...kiitos teille kaikille siitä kun jaksatte kirjoittaa...

Ite olen naikkarilla hoidoissa ja kolmas ivf-hoito alkaa kunhan menkat alkaa. Siellä oli käytäntönä, että ensin katotaan kerta pari yhellä alkiolla ja sit laitetaan kaksi. Jos on pakkasessa vaan 2 top-alkiota niin laittavat mielellään vaan yhen koska se kaksoisraskaus on kuitenkin aina riski. Toki tilanteet muuttuu jokaisen asiakkaan tilanteen mukaan.

Hinta on joka käynnillä se 22euroa eli montakohan niitä nyt tuleekaan...ei kamalan monta käyntiä + lääkkeet pyörii siinä 500euron hujakoilla, riippuu mitä ne sulle lykkää, mut noin suunnilleen. Meillä tuli aika pian se maksukatto täyteen eli kuitit talteen apteekista ja sit saa sen ylimenevän osan takas kelalta.

Ollaan myös miehen kanssa jonossa NKL:lla IVF:än. Oon miettiny kun missään ei tarkasti sanota että onko kunnallisella puolella jotakin tiettyä määrää kuinka usein saa yrittää?Eli esim. saa yrittää 3 kertaa ja sitten on pakko siirtyä yksityiselle on tulos mikä tahansa?

Vaatikaa vaan kahden laittoa. Mikä on riski todella kahden alkion kohdalla että tulee a) yksi sikiöinen raskaus, b) kaksoisraskaus

vs raskaaksi yhdellä alkiolla???

Riippuu varmasti myös jonkun verran lääkäristä. Mutta tuoresiirrolla paras mahdollisuus.

Toki harmittaa jos menee kesken, se riski kaksoisraskauksissa. Vaikuttanee myös lapsettomuuden syy?

Ja huom. Kaksoisraskaus voi tulla myös yhdestä alkiosta. Ts. identtiset.

Jep, kiitos tiedoista...me ei siis ehditty olla kuin muutama kk NKL:n jonoissa kun saatiin siirto Väestöliiton klinikalle ja saadaan siis siellä hoidot kunnallisen hinnalla. Sinänsä tuntuu luksukselta kun Väestöliitossa nuo hoitoajat eivät ole niin kiven alla kuin NKL:lla oli.
Viimeeksi jo kysyin tätä kahden alkion istusta, mutta lääkäri oli aika ehdottoman kuuloinen...joten me siis varmaankin pysymme siinä yhdessä.

Yhteistyössä