Pihi anoppi ja appi

  • Viestiketjun aloittaja money
  • Ensimmäinen viesti
money
Raivostuttaa niin että....arghhhhhh! Pakko purkautua johonkin.

Anoppi ja appiukko on älyttömän rikkaita, mutta saakelin pihejä. Penniäkään ei tähän talouteen tipu rahaa, vetoavat aina siihen että ""sellaista se elämä on"". Ei ees nyt vaikka on kaksoset tulossa ja auto on pakko vaihtaa. Ärsyttää. Pojalleenkin (eli mun miehelle) ovat antaneet jo perinnön ennakkoon mutta eivät anna pojan myydä siitä edes osaa että saatais edes kunnon auto johon mahtuu 3 turvaistuinta ja 2 aikuista.

Sitten ne vielä kehtaa valittaa että kun heidän lapsenlapsi ei ole koskaan heillä hoidossa. Kattois peiliin. Mädäntyköön mun puolesta niitten rahojensa kanssa keskenään.
 
niin
Samaa mieltä kuin Mie. Jokainen ansaitkoon elämänsä itse. Kyllä nämä appivanhemmat varmasti ovat työtä tehneet omaisuutensa eteen. Minullakin on varakas appi, mutta en odota häneltä mitään automaattisesti eikä miehenikään odota. Hän on tehnyt koko pitkän ikänsä ahkerasti töitä ja nauttii nyt sen tuomasta hedelmästä toki lapsiaan ja heidän puolisoitaan ja perheitään muistaen, mutta ei se hänelle mikään velvollisuus ole eikä pitäisi olla kenellekään muullekaan.
 
Mammali
Ei minunkaa appeni meille rahaa jakele,mut en sitä odotakaan.Miksi heidän pitäisi maksaa teidän elämä?Että te teette lapset,ja he maksavat lapsista koituvat kulut..?Tottakai apua voi pyytää,jos todella ahtaalle joutuu,mut kirjotuksen sävystä päätellen haluat vain mukavan helpon elämän heidän rahoillaan..
 
***
ap:lle
Juu samaa mieltä minäkin kuin muutkin... Napanuora täytyy jossain vaihessa katkaista ja se tarkoittaa myös taloudellista puolta eli kyllä lasten täytyy jossain vaiheessa opetella tulemaan toimeen omillaan ja se tarkoittaa sitä että välillä ei saa kaikkea mitä haluaa.
Uskon myös että sinäkin haluat opettaa lapsesi elättämään itsensä ja perheensä tekemällään työllä ja oppimaan arvostamaan asioita jotka saa hankittua itse tienaamallaan rahalla.
 
Miuku
Joo, eivät heidän rahansa sinulle kuulu. Olitko ollenkaan laskeskellut taloudellista tilannettanne, ennen kuin hankkiuduit raskaaksi? Jos ei niihin turvaistuimiin ole varaa, niin sitten lienee yksinkertaisesti syytä pysytellä kotosalla. Minne sitä itseasiassa pitäisikään lähteä kahden vauvan ja yhden hiukan isomman kanssa?

Minun vanhempani ovat jo hyvissä ajoin ilmoittaneet, että he eivät sitten mahdollisten lasten kanssa aio auttaa, joten en edes kuvittele saavani keneltäkään yhtään mitään. Miehen vanhemmat nimittäin ovat vähävaraisia. Kyllä lapsista pitää pystyä itse huolehtimaan, mutta jos tosihätä tulee, niin sosiaalitoimisto kyllä auttaa silloin.
 
rv 35
Uskomatonta!!! Siis ap odottaa appivanhempiensa maksavan omat kulunsa. Entä jos appivanhempasi olisivat köyhempiä, niin olisitko heidän poikaansa mieheksi huolinut?
Itselläni on varakkaat vanhemmat, mutta mitään en heiltä ole saanut/halunnut. Itse olen työllä tulevalle vauvalle tavarat mieheni kanssa hommannut.
 
heh heh
Noin kirjoittaa vain ihminen joka on saanut turhan helpolla kaiken ja olettaa toisten olevan valkaa... Se on sitä narsismia... Tämä on nyt sellaiselle joka olettaa lasten elatuken kuuluvan vielä omille vanhemmilleen.. Niinhän se on että se joka lapselta ristää isovanhemman on raaka.. Matetialla ei sitä suhdetta korvata=)
 
naikkonen
Jollain tavalla ymmärrän alkuperäistä... Olen itse sitä mieltä, että isovanhempien VELVOLLISUUS ei ole auttaa rahallisesti, mutta ihmettelen suuresti jos ei ole HALUA auttaa. Oma äitini on pienipalkkainen yksinhuoltaja, mutta on ostanut tulevalle vauvallemme jo kaikenlaista (kirppiksiltä jne., ei tartte uutena kaikkea ostaa!), mieheni vanhemmat ovat todella hyvin toimeentulevia, mutta hyvin, hyvin niukasti tarjoavat apuaan, vaikka todellista tarvetta alkaa jo olla. Olemme mieheni kanssa kummatkin opiskelijoita, vauvan laskettu aika on toukokuussa. Vielä on hankkimatta rintapumput, ammeet jne. Meille esim. 10 euroa on tällä hetkellä ei nyt ylivoimainen, mutta suuri raha kuitenkin. Appivanhemmille tuollainen summa on joku säälittävä mitätön ropo. Kun julkistimme raskauden aika alussa, appivanhemmat hehkuttivat, että he sitten kyllä osallistuvat vauvan hankintoihin mielellään. Asiaa ei ole otettu puheeksi sen jälkeen ja nyt alkaa pian iskeä pieni paniikki. Varmaan antaisivat hieman rahaa, jos vain pyytäisimme, mutta joku ylpeys on meilläkin.
 
Niinpä
Mutta kun itse hankkii rahansa, niin voi itse päättää, miten ne käyttää. Jos ei ole varaa pitää edes muutaman satasen vararahastoa, on aika helvetin edesvastuutonta hankkia vauvoja, koska joskus voi tarvita yksityislääkäriä, taksia, yms. yllättäen, ja siinä ei sossun luukku ehdi auttaa.

Kyse ei välttämättä aina ole siitä etteivätkö ihmiset ns. haluaisi auttaa, he vaan ehkä mieluummin haluaisivat nähdä, että omat lapset puolisoineen HALUAISIVAT pärjätä omillaan, ja osoittaa, että heistä on järkeviksi rahankäyttäjiksi, mieluummin kuin pummeiksi.

Ne on varmaan ne appivanhempienkin säälittävät mitättömät rovot hankittu joko työllä, tuurilla tai perimällä, joten heillä on oikeus pitää niistä kiinni.
 
Kaza
Miusta tuntuu että toi alkuperänen kirjottaja ymmärrettiin väärin! Ei se varmaankaan oota että ne appivanhemmat rahottas koko niitten elämisen!! Vaan auttamista.... Ite ymmärrän hyvin alkuperästä kirjottajaa ja olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. En ymmärrä mihin vanhemmilla ihmisillä on hinkua säästellä rahojaan!? Hautaan mukaanko....?? Ite ainaki auttasin lapsiani niin paljon ku mahollista! Kyllä tän elämisen etee saa tehä töitä ihan tarpeeksi! Jos vanhemmilla on varaa, ni miks ei auttas omia lapsiaan?

Ja jos puhuttas vaan omat mielipiteet eikä haukuta toisia!
 
ap
Ompas täällä meteliä :).
No niin, olemme kyllä itsekkin erittäin hyvin toimeentuleva perhe ja varmasti tienaamme kuukaudessa enemmän kuin appivanhempani, koska ne ""reppanat"" ei ole koskaan käsiään joutuneet työnteossa likaamaan vaan omaisuus on kyllä perimällä aikaansaatu.
Omat vanhempani eivät ole rikkaita mutta ostavat silti lapsenlapsilleen vaatteita tms. koska haluavat auttaa.
Tarkoitin alkuperäisellä kirjoituksella lähinnä sitä minkä täällä jo joku mainitsikin että silloin tällöin olisi kiva että jos ne joskus muistais edes lastenlastaan jollain (joululahjaksi tuli servettejä?!?) kuin että hautovat rahojaan tyynyn alla. Saati sitten nyt kun on hankittava mm. lastenvaunut jotka ei näytä kaksosille kovin halpoja olevan.
 
MM
Jos jokainen hoitaisi o,mien lapsiensa ja perheensä elättämisen, muuta ei voi olettaa. Anoppi ja appi ovat oman velvollisuutensa hoitaneet, mitä teidän perheelle omistaan antavat on kaikki ekstraa, mitään oletusarvoa siitä että näin pitäisi tapahtua ei ole. Ovat omat lapsensa maailmaan saattaneet ja heillä on täysi oikeus laittaa rahansa nyt omaan elämäänsä. Itse en ainakaan omalta äidiltäni tai mieheni vanhemmilta minkäänlaista elätystä odota, kyllä se on nyt itseni ja mieheni tehtävä. Samoin mikään lastenhoitoapu ei mielestäni ole ""oletusarvo"", kun isovanhemmat ovat tuon rumban kerran omien lasten osalta hoitaneet. Meni aiheen vierestä mutta sitäkin kun näkee että moni olettaa isovanhempien olevan aina valmiina ja kuinka usein hyvänsä ottamaan lastenlapsensa hoitoon...
 
***
Voihan tuossa sinun jutussa olla jotain perääkin, mutta silti itse ainakin arvostan enemmän sitä että isovanhemmat auttavat perhettämme ajan muodossa sen sijaan että työntäisivät kaiken maailman materiaa. Hoitoapu ja kannustavat ohjeet ovat olleet paljon tärkeämpiä kuin mitkään syöttötuolit, potkuhousut ja lastenrattaat, koska nitä pystymme itse hankkimaan. Turvallista ja kotoisaa hoitopaikkaa ei rahalla tahdo löytyä...
Muista silti että appivanhempien rahat ovat heidän rahoja ja heillä on oikeus tehdä niillä mitä haluavat, oli rahat miten tahansa hankittuja...
 
tai sitten...
Materiaa tai konkretiaa, näistä puheenvuoroista kyllä välittyy selvästi suomalainen materialistinen asenne elämään puolin ja toisin. Isovanhemmat eivät halua auttaa lapsiaan, koska elämän pitää olla kova koulu, jossa jokaisen on pärjättävä omillaan; lapset taas mittaavat isovanhempien arvoa sillä, kuinka paljon rahaa heiltä tulee.

En ymmärrä kumpaakaan puolta. Meillä on perheessä aina autettu toisiamme: rahallisesti, teoilla tai henkisesti. Eikä avulle määritellä hintaa. Kun vanhemmat vanhenevat, lisääntyy lasten apu - näin hyvät teot tuottavat lisää samanlaista.

Eikä avunannossa ole kyse oikeudesta, vaan halusta ja moraalista.
 
-
Minulta riittää kyllä ymmärrystä, kun meidän molempien vanhemmat ovat tukeneet meitä taloudellisesti aikoinaan. Appivanhempani saivat aikoinaan tukea apen vanhemmilta ja ponnistivat heidän avullaan omilleen. Nyt appi haluaa muistaa meitä ja luottaa siihen, että me jatkossa tuemme omia lapsiamme, kun he ovat ""isoja"". Minä puolestani olen saanut aikoinaan vanhemmiltani rahaa ja nyt sitten annan heille, jos tarvitsevat. Raha siis meillä siirtyy aina siihen suuntaan, missä sitä tarvitaan.
 
Onneksi on!
Ompa hyvä, että niillä on joku tolkku rahojensa kanssa. Ei penskat aikusenakin oleta, että vanhemmat hoitaa kaikki ongelmat! Kasvakaa aikuisiksi, sitä on pitänyt ihmisten pärjätä kokonaan ilman autoa, saati sitten, että auto on vähän sopimaton perheelle!
 
heh
Lapsenlapsiko sen autonkin haluaa?
Voi jestas, jos olette erittäin hyvin toimeentuleva perhe, niin eikun lainaa ottamaan jos se auto on pakko saada. En minäkään auttaisi hyvin toimeentulevaa perhettä, jos fyrkat ei normaalielämään riitä niin silloin on elämänhallinta pahasti hukassa.
 
¤)
Mulla kans särähti toi, että ollaan hyvin toimeentuleva perhe ja silti kuitenkin odotetaan rahallista avustusta appivanhemmilta. Varmasti kallista on hankkia kaikkea kaksin kappalein, kun kaksoset on tuloillaan, autosta puhumattakaan, mutta jos hyvin tulee toimeen, niin silloin pitäisi ed. mainittuihin asioihin olla vara...
Mutta älkää lähtekö sille tielle, että kun a.vanhemmat eivät ole kukkaro ojossa, niin kostatte sen sillä, että ette anna lapsenlapsiaan tavata tms. Rahan ei kannata antaa tuhota kaikkea muuta hyvää.
 
juu
Olen samaa mieltä x):n kanssa. Luultavasti ne appivanhemmat auttaisivat jos olisitte joskus oikeasti pulassa. Ehkä nyt jopa pelkäävät että loukkaantuisitte jos yrittäisivät tarjota rahaa? Mulle ainakin on kunnia-asia että kun kerran olen aikuinen, en enää käy vanhempien kukkarolla, ellei ole joku aivan hätätilanne.

Ja tosi tyhmää olisi alkaa ""pihdata"" lapsenlasta. Miksi teille ei kelpaisi apu siinä asiassa, jos kerran isovanhemmat olisivat (?) halukkaat pitämään yhteyttä lapseen ja hoitamaankin ehkä tarvittaessa? Luotettava, tuttu hoitopaikka on rahaa arvokkaampi asia.
 
auto
Juu, minunkin anoppi on varoissaan, mutta hyvin niukkaa elämää elää. Ei jaa rahojaan kenellekkään, eikä kukaan sitä odotakkaan. Kun me jouduttiin uusi auto vaihtaan (isompi), niin häneltä ei rahaa tullut (ei edes pyydetty), mutta lainaan lähti takaajaksi. Kiitos siitä hänelle. Mieluummin näin, kun että anoppi olis auton maksanu. Lainaa maksellaan ja kaikki on tyytyväisiä. Ottakaa tekin lainaa, jos kuitenkin niitä tuloja on. Kiinnittäkää vaikka taloon/asuntoon, jos varallisuutta on kertynyt. Hyvin toimeentulevan kannattaa kiinnittää sitä.
 
Maikki
Jaahas, että rahaa auton ostoon. Heh.. Mulle ei tulis mieleenkään mankua keneltäkään rahaa yhtään mihinkään, jos ei itsellä ole varaa. Ja lainaa sitä on nytkin otettu autoon, kun semmonen tarvittiin pitkien matkojen kulkemiseen. Ja sillon ku ei saatu lainaa, niin eipä ollut autoakaan. Miksi te ette ota autolainaa, jos tarvitsette auton? Tai kulutusluottoa turvaistuimiin? Niin sitä on meikäläisetki hankinnat tehnyt. Minun mielestä jokainen hankkii itse omaisuutensa, eikä elele toisten siivellä. Kyllä sitä pitää miettiä ennen lasten hankintaa myös se taloudellinen puoli, että onko todella varaa ja onko valmis joustamaan omista tarpeistaan vauvan takia. Anteeksi vaan, mutta minua sapettaa tuommoset, jotka olettaa, että vanhemmat/isovanhemmat avustaa joka asiassa kun tiukkaa tulee. He ovat varmasti omaisuutensa ansainneet ja suotakoon se heille. Toivottavasti älyävät matkustaa ja nauttia elämästää, eivätkä jätä kaikkea perillisille.. Näin minä ainaki toivoin minun vanhempieni tekevän.
 
Neitoperho
Hyvä Maikki! Yhdyn sanoihisi täysin! Kyllä jokaisen on saatava vanhana nauttia hankituista rahoistaan (miten ikinä rahat onkaan hankittu)! Jos kerran ap:n perhe on hyvissä tuloissa tällä hetkellä niin eikö sen pitäisi riittää? Mitähän ap:n mies ajattelisi ko ajatuksista, jos tietäisi...
 
tuulia
Juu, täälläkin samaa mieltä valtaosan kanssa. Mikäli olette itsekkin todella hyvin toimeen tulevia, niin eikai yhdet kaksosten rattaat niin kovin budjettia nakerra. Samaten auton hankinta: autoliikkeethän tarjoavat edullisia rahoitusvaihtoehtoja vähän vähemmänkin tienaaville, niin miksipä ei sitten teille??
 

Yhteistyössä