Piirtääkö teidän 4-vuotiaat "näköisiä" juttuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4v:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4v:n äiti

Vieras
Tuli tosta toisesta ketjusta mieleen.. Meidän poika täyttää neljä vuotta mutta ei osaa piirtää mitään "oikean näköistä", omiaan vaan. En itsekään kyllä osaa hyvin piirtää eikä mieskään, mutta pitäskö ton ikäisen jo osata?
Puhuu hyvin (joitain kirjainvirheitä välillä tulee mutta sanavarasto laaja), laulaa aika hyvin nuotilleen, leikkaa saksilla, tykkää rakennella legoista, palapeleistäkin tykkää ja tekee suurempiakin (esim. 40 palaa), pukee itse, käy pöntöllä/potalla omatoimisesti (pyyhkimään huutaa) mutta toi piirtäminen.
Motorisesti hän ei ole kaikkein lahjakkain, on kömpelöhkö ja vähän ehkä arkakin vaikka on yritetty rohkaista. Yhdellä jalalla ei taida hypätä, muuten hyppää ja juoksee kyllä. Ja kiipeilee esim. puolapuilla.
Onko epänormaalia ettei osaa piirtää?

No en usko että on epänormaalia, meidän 4v piirtää ihan "näkösiä" juttuja, mutta hän pitääkin piirtämisestä aika paljon, joten siinä varmaan sitten sivussa kehittynyt kun paljon piirtelee.

Sitten eräs tuttavan lapsi, joka on puoli vuotta nuorempi, piirtää todella hienosti ja tarkasti näköisiä asioita, niin ne vaan on erilaisia.
Turhaan murehtia jostain piirtämisestä jos muuten vaikuttaa normaalilta lapselta ...

Lähinnä mietin, että tuleeko neuvolassa ihmettelyä jos poika ei suostu piirtämään siellä sitä mitä neuvolantäti käskee.. Ei hän osaa mutta ei myöskään halua opetella jos olen ehdottanut että piirrettäiskö yhdessä. Leikkaamisesta taas tykkää kovasti ja palapeleistä ja legoista, niitä kyllä näpertelee.

Minä luulin, ettei meidän 4v osaa piirtää mallista tai piirtää ihmistä, että sykeröitä vain tulee paperille. Mutta niin vain poika oli piirtänyt pääjalkaisen ja yirttänyt mallista myös ympyrää ym. Minun kanssaan hän on ollut haluton piirtämään, mutta kai se oli kivempaa kun en ollut siinä niskaan hengittämässä, heh.

Jätä huolet sikseen, kyllä ne siellä neuvolassa sitten sanoo jos huolen aihetta on. Tuskin teillä on.

Meiän 3-vuotias osaa piirtää ihmisiä (pään, silmät, suun, nenän, hiukset) mutta esim. puheessa on viivästymää (puhe aika epäselvää, puuttuu paljon kirjaimia). Jokainen kehittyy omassa tahdissaan :) Mutta olen huomannut että moni lapsi on edellä jossain tietyssä jutussa.

Kiitos Phoebsi! Jospa se meidän poikakin sitten yllättäisi.. Näin vaan sattumalta tuon ikäisten piirrustuksia ja osa oli tosi hienoja, hämmästytti koska meillä ei todellakaan näköisia juttuja piirrellä. Ei se kyllä ole ehkä pojan lempipuuhaakaan. Toisaalta en viitsisi hirveästi häntä painostaakaan ettei ota siitä "stressiä" ja ala pelätä esim. kerhossa piirtämistä, mutta toisaalta olisi ihana saada hänet innostumaan siitä.

Meidän esikoinen sai melkein aina noottia neuvolatarkastuksissa piirtämisestä. Muun muassa kolmivuotistarkastuksessa piirsi vain suuttua, kun piti piirtää ympyrä. Nyt poika on neljännellä luokalla, tykkää piirtämisestä ja muun muassa käsiala on minun mielestäni todella siistiä. Neuvolassa ehdotettiin jo muun muassa mukautettua koulun alkua ja oltiin siinä vaiheessa, että oltaisiin saatu lähete neurologille, kun poika oli kuusivuotias. No haluttiin odottaa, kuinka koulu alkaa ja se alkoikin sitten sujua todella hienosti.

esikoinen,jolla on todettu mm.adhd, ei 4vuotiaana piirtänyt paljon mitään, vähän oli yritystä pääjalkaisen suuntaan,mutta ei kuitenkaan kovin selkeä.(tämähän liittyy lapsen hahmottamiskykyyn) . kuopus 4v iässä piirtää pääjalkaisen, yksityiskohtineen, eli korvat,hiukset,silmät,suu,nenä, joskus jopa partaa ja korvakorutkin.

eli vaikka aikuinenkaan ei aina ole kummoinen piirtäjä niin lapsen piirtämisessä tärkein pointti ei ole se kuinka taitava on,vaan miten hän hahmottaa asioita! koska jos tällä osaalueella on ongelmaa ja vaikka lisäksi jollain muilla osa-alueilla osataan vähän jo etukäteen miettiä jos esimerkiksi koulua! kyllä neuvolan seulat tähtää siihen että poikkeamat jää kiinni,sillä mitä aiemmin osataan lasta tukea oikein esim.päivähoidossa/eskarissa..sitä parempi pohja luodaan koulun aloituksellekkin.

en kuitenkaan tarkoita että sun lapsella välttämättä on jotakin.. voi olla tai sitte ei

Oikeastiko harkitaan neurologille lähetettä jos lapsi piirtää huonosti? Hitsi, sattuikin lapsiraukka saamaan vanhemmikseen ihmiset jotka eivät osaa itsekään piirtää, paha sitä on lapsellakaan opettaa..
Meidän lapsi on musikaalisesti lahjakas, ehkä sitten ei vaan tuo piirtäminen kiinnosta.
Miten lasta voisi siinä harjaannuttaa?

Mä en jotenkin tohon hahmotushäiriöön usko, kun rakentelee kuitenkin ihan hienoa rakennelmia legoista ja palapelit ei tuota ongelmia. Vai onko ne sitten kuitenkin eri juttuja tossa suhteessa?

Alkuperäinen kirjoittaja 4v:n äiti;28099693:
Oikeastiko harkitaan neurologille lähetettä jos lapsi piirtää huonosti? Hitsi, sattuikin lapsiraukka saamaan vanhemmikseen ihmiset jotka eivät osaa itsekään piirtää, paha sitä on lapsellakaan opettaa..
Meidän lapsi on musikaalisesti lahjakas, ehkä sitten ei vaan tuo piirtäminen kiinnosta.
Miten lasta voisi siinä harjaannuttaa?

Oli siinä muutakin, muun muassa se, ettei poika eskarin opettajan mukaan kyennyt sopimaan riitojaan tarpeeksi hyvin, kun tarvitsi usein hetken rauhoittumisen itsekseen ennen kuin oli valmis sopimaan ( ja tarvitsee kyllä vieläkin, niin kuin äitinsäkin usein ristiriiratilanteissa). Mutta yksi syy seurantaan oli tuo käden ja silmän yhteistyö. Ja meidänkin poika on aina ollut taitava rakentamaan legoilla. Mutta siis tuo neurologin lähete oltaisiin saatu kuusivuotiaana, ei nelivuotiaana.

4 v täyttävä tyttöni piirtää pääjalkaisen ja taloja, puita, auringon jne. Kirjaimia kopioi mallista ja aika monta ihan muistista sanomallakin. Mutta ei taas rakenna oikein minkäänlaisia palapelejä, duploista kyllä erilaisia rakennelmia. Tosiaan, lapset kehittyvät eri lailla.

Täytyy kysyä neuvolasta kun mennään. On meidän lapsi mun mielestä ihan normaali, ei mikään ylivilkas tai levoton ja keskittyy kyllä esim. just niihin palapeleihin. Voitais tietty koittaa vaikka kirjaimia harjotella, ihan vaan jos innostuis niistä enemmän kuin piirtämisestä. Joitain kirjoitettuja sanoja tunnistaa vaikka ei lukea osaa.

Minua myös arvelutti 4-vuotisneuvola, koska lapsi ei todellakaan piirtänyt muuta kuin suttua. Vähän ennen neuvolaa piirtelin malliksi paperille ympyrän, rastin ja ristin ja niiden kopioiminen kyllä onnistui.
Neuvolassa ei tämän enempää tarvinnut osata, eikä puhuttu muuten piirtämisestä mitään.

Kotona piirtäminen ei edelleenkään kiinnostanut ollenkaan, mutta hoidossa oli tämän jälkeen johonkin askartelujuttuihin (lumiukko) piirtänyt kasvot. Hämmästykseni oli siis suuri, kun 5-vuotisneuvolassa piti piirtää oma kuva ja lapsi todellakin piirsi ihmishahmon; pään, vartalon, kädet sormineen, jalat ja kasvot.

Yhden ainutta pääjalkaista ei lapsi siis koskaan piirtänyt vaan siirtyi suoraan sutusta esittäviin hahmoihin. Harjoitelkaa vaikka tehtäväkirjojen viivojen seuraamista, sokkeloita ja kuvioiden piirtelyä jos esittävien kuvien piirtäminen ei kiinnosta, siinähän se hahmottaminenkin harjaantuu. Meillä poika ainakin niiden tekemisestä tykkäsi kovasti.

Tehtäväkirjat onkin hyvä vinkki! Meillä pari niitä onkin, mutta en oo tajunnut niitä tossa hyödyntää. Kokeillaankin heti huomenna jos poika vaikka innostuisi.
Jotenkin huojentavaa jos joku toinenkin lapsi on ollut samanlainen sotkun piirtelijä ja silti oppinut myöhemmin. Ehkäpä meilläkin käy niin.

Meillä yksi lapsista alkoi piirtää tunnistettavia kuvia vasta eskarissa. Sitä ennen ei yksinkertaisesti vaan piirtäny vaikka oli 2vuotiaasta asti kaiken maailman kynät ja tussit ja paperit ja värityskirjat ja kovasti piirreltiin. Nyt vajaa 9veenä kuitenkin piirtää todella taidokkaasti.

Meidän lapsi ei 4 vuotta täyttäessään piirtänyt kuin haparoiden pääjalkaisen...ja senkin vain yhden ainoan kerran. Ei ollut kovasti kiinnostusta piirtelyyn, vaikka välillä suttua piirtelikin silloin, kun ehdotin lapselle piirtämistä. Piirtelyt jäivät meillä aika olemattomiin, kunnes 4,5 -vuotiaana lapsi selitti innoissaan jotain asiaa ja sanoi sitten, että minäpä piirrän sen sulle. Lapsi haki paperia ja kynän ja piirsi tosi selvän auton ja ihmiset sinne sisälle. Autossa oli kaikki yksityiskohdatkin piirrettyinä. Olin ihan halolla päähän lyöty ja en voinut muuta kuin tuijottaa sitä paperia. Eli eipä meillä ainakaan opittu piirtämään kovalla harjoittelulla. Ilmeisesti täytyi vaan olla sitä ikää vähän enemmän ja kiinnostus siihen, että nytpä mä piirrän tämän minua kiinnostavan asian.