Pika-apua imetykseen, verta rinnan sisältä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuva!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuva!

Vieras
Auttakaa imettävät hieman! Meillä vuoden ikäinen neiti, imetystä olen vähennellyt, tarkoituksena lopetella, mutta vielä noin 5 kertaa vuorokaudessa imetän. Rinnat tulehtuvat ja pakkautuvat todella helposti, 5 tulehdusta vuodessa ja viimeisin reilu kuukausi sitten kun aloin tätä vieroitusta hiljaa tekemään. Ja tehtävä hiljalleen tuon tulehdusriskin takia. No, nyt ollut viikkoja rinta kipeä, ei kuumetta. Kotosalla hoidellut kunnes huomasin, että rinnan sisältä tulee tytön imiessä verta. Ei tule puristettaessa.

En heru pumpulle, joten imeminen ainoa tapa tyhjentää rinta. Pakkautuneessa rinnassa tuo kipu kovempi ja vuotaa verta helpommin. Ei kuumetta, ei haavoja. Neuvolan terveydenhoitaja kehoitti lääkäriin, aikaa en loppu viikosta enää saanut vaan ohjeen tulla päivystykseen jos oire pahenee. Nyt kun verta alkoi tulemaan varasin päivystysajan.

Sainpa seuraavat ohjeet:
- lääkäri totesi ettei tiedä näistä asioista mitään (nuori mieskandi)
- käski hakeutua lääkäriin jos verentulo jatkuu imetyksen lopettamisen jälkeen
- arveli syyksi tulehduksen aiheuttaman ärsytyksen tiehyessä, mutta antibioottia ei määrää koska rinta ei pahkurainen ja ei kuumetta

Hoitaja sanoi ettei verimaitoa saa antaa, joten imetys lopetettava heti. No, tulehdus siitä varmaan seuraa. Pumpulla en saa kuin noin 10 ml jos sitäkään. Toinen vaihtoehto on jatkaa imetystä ja tyttö oksentaa sen mitä ei voi syödä.

Onko kenelläkään mitään hyvää vinkkiä mitä helvettiä minä nyt teen? Jos en imetä niin tulehdus on taattu, kun 2 imetyskerran vähentäminen teki mojovan ja nopean tulehduksen jo viimeksi kuukausi sitten. Toisaalta itse tuntuu siltä, että tulehdus on kun kipu samanlainen ja nimenomaan liittyy vahvasti imetykseen/rinnan täyttymiseen. Rintakumista ei ole ollut apua, sammasta ei lääkärin mielestä ole.

Meidän alueella ei ole mahdollisuutta erikseen saada erityisalojen päivystystä kiinni vaan päivystysketju menee seuraavasti: omatk/yhteispäivystys -> eikoislääkäriarvio -> lähete ko.alueen päivystysalueelle. Eli yliopistolliseen sairaalaan voi mennä klo 22 jälkeen sinne yhteispäivystykseen...

Pumppaamiseen voi auttaa esim. lämmitettävä kauratyyny jonka lämmittää reilusti lämpimäksi ja pitää olkapäällä/rinnalla samalla kun pumppaa, myös hieman etukumara asento auttaa herumaan. Mulla oli myös rintatulehduksia ja pumppaamalla ei oiken hyvin maito alkanut herumaan. Pumppaatko jollaki vermeelllä vai käsin? Itsellä käsin lypsämällä tuli hieman parempaa tulosta.
Kurjalta kuulostaa, oisko imetystuen sivustosta apua? Tai paikkakunnalla imetystuen verkostoa, sieltä yleensä löytyy apua kaikenlaiseen imetykseen liittyvään ongelmaan.

Meidän alueella ei ole mahdollisuutta erikseen saada erityisalojen päivystystä kiinni vaan päivystysketju menee seuraavasti: omatk/yhteispäivystys -> eikoislääkäriarvio -> lähete ko.alueen päivystysalueelle. Eli yliopistolliseen sairaalaan voi mennä klo 22 jälkeen sinne yhteispäivystykseen...

Juu mutta sä voit silti aina soittaa sinne päivystykseen niin kätilö neuvoo.

Mun vastaus menee vähän ohi, mutta mulla lapsen imetys loppui parin kuukauden jälkeen siihen, kun vauva muutaman kerran oksensi imetyksen jälkeen maitoa ja verihyytymiä. Tajusin, että se veri tulee minun rinnoista. Hyi kauheaa, vieläkin puistattaa.

Käsin lypsämällä saan parhaiten nuo millit. Sitten minulla on käsikäyttöinen Ainun pumppu, mutta kokeillut olen myös sähkökäyttöistä. Kokeilen vaan tyhjentää, tyhjentää... Paskat vaan kun tuota verta tulee... Huolestuttaa, ettei vaan olis pahempana tulehdus.

Nyt järki käteen. lopeta imetys. Turha kiusata lasta verisellä maidolla ja oksennuttamalla. Omaa tuskaaskin vaan pitkität imetyksen jatkamisella. Maito lakkaa noousemasta kun et imetä. Syö sitten kuuri siihen tulehdukseen, jos sellainen tulee ja hiero rinnat tyhjäksi lämpimässä suihkussa.

Mulla siis ihan sama juttu kuin sinulla. Rintatulehduksia tulee todella helposti ja ne tulee siitä kun rinnat pakkautuu täyteen maitoa. Samoin silloin tällöin on tullut verta maitoon ja tuloksena vauvalla mustaa kakkaa. Käytiin kerran sairaalassakin sen takia kun en ymmärtänyt että oli tullut minun rinnasta vaan luulin että vauvalla joku vika. No nyt tänään kävi taas niin että vauva imaisi oikein kovasti ja ilmeisesti oksensi verta. En nähnyt vaan huomasin vasta sitten kun verta oli vaatteilla. Näytti vaan että veren seassa oli jotain sulamatonta ruokaakin ehkä niin ajattelin että varmaan oksennusta. Kyllä harmittaa :-( Ei kai se kuitenkaan ihan kauhean vaarallista ole jos vauva joskus on saanut verta niin että ei ole huomannut.

Minulla on 6kk ikäinen vauva ja haluaisin jatkaa imetystä vuoden ikään saakka. Nyt kun tuota verta taas tuli, ajattelin huomenna pumppailla maitoja ja koittaa antaa pullosta jos maito ei näytä veriseltä. Bepanthen rasvaa oikein paksu kerros nänneille yöksi ja imetysten jälkeen, on minulla parantanut haavat parissa päivässä. Se pitää vaan muistaa pestä pois ennen imetystä. Samoin silloin kun on ollut aikoja että vauva juo maitoa vähemmän (esim. kun yösyötöt loppuivat) ja pelkäsin rintatulehdusta niin olen pitänyt kaalinlehtiä rinnoilla. Luulen että se on auttanut että rintatulehdusta ei ole tullut jos on kovin täynnä rinnat.

Pumppauksessa minullakaan ei tule maitoa läheskään niin hyvin kuin vauvan imiessä. Mutta olen huomannut että parhaiten pumpatessa saa maitoa tulemaan kun istuu tuolilla ja on rintakehä etukenossa. Eli siis että rinnat osoittavat maahan päin ja pumppu alhaalla - vähän siis niin kuin imettäisi vauvaa istualtaan jolloin vauva on rinnan alla..

Kerro miten saat hoidettua!

Yhteistyössä