Pikku-niistäjä ja nuha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chloe
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Chloe

Vieras
Hei!

Tekeekö sillä maitokaupasta saatavalla pikku-niistäjällä mitään? Onko joku onnistunut käyttämään sitä edes tilapäisesti?

Meidän reilun 6 kk ikäisellä pojalla on nenä tukossa, eikä apteekkiin taideta tänään enää ehtiä, mies on vieläkin töissä :(

Ottaisin myös muita vinkkejä vastaan, miten helpottaa pikku-nuhanenän oloa.

Tämä on eka kerta, kun pojalla on nuha, tähän asti on onneksi saanut olla terveenä. Suolatippoja ollaan jo käytetty, niiden nenuun saaminen ei vaan enää ole kovin helppoa, kun pikku-mies panee kampoihin ja huitoo käsillään.

Poika on ollut myös itkuinen, yleensä itkee ja kitisee tosi harvoin. Aamulla puuro ja sose maistui, äsken ei huolinut ruusunmarjasosetta.

Hampaatkin saattavat vaivata, alaikenet kutiavat. Voiko nuha olla yhteydessä hampaisiin?

Kiitos.

Mukavaa viikonloppua :)

Meillä pikkuniistäjä on ainoa, jolla nenää saa sörkkiä. Vesijohtoimu olisi paljon tehokkaampi, mutta sillä ei saa edes samassa huoneessa lasta lähestyä. Lapsi vetää edelleen siniseksi kun vain sen näkeekin.

Pikkuniistäjällä saa niistettyä leikin varjolla jopa syödessä, joten meillä ainakin se on ainoa toimiva keino saada räkää pois nenästä kiusaamasta.
Pari päivää Nasolinia myös helpottaa oloa.

Tervehdys toiselta marsilaiselta ;)
Sängynpäädyn voi nostaa vaikka kirjojen avulla ylemmäs, niin pienen on vähän helpompi hengittää. Ja tähän tulee varmaan äkäisiä kommentteja, mutta olen lukenut jostain, että se nenänniistäjä saattaa lisätä rään tuottoa joten sen hyöty on niin ja näin. Mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee. Koittakaa jaksaa, nuha on inhottava vaiva vauvalla!

Meillä myös nuha 5 kk vanhalla pojalla. Pikkuniistäjällä olen nenää tyhjentänyt ja ulos on tavaraa tullut, joten toimii! Tosin en ole muita välineitä kokeillutkaan. Olisiko joku vielä parempi väline?! Huutohan siitä syntyy, kun niistäjä näkyviin ilmestyy, mutta kun jotakin on pakko yrittää tehdä helpottaakseen pojan oloa! Voikun menisi nopeasti ohi! Myös teillä! Voimia!

Meillä myös nuha 5 kk vanhalla pojalla. Pikkuniistäjällä olen nenää tyhjentänyt ja ulos on tavaraa tullut, joten toimii! Tosin en ole muita välineitä kokeillutkaan. Olisiko joku vielä parempi väline?! Huutohan siitä syntyy, kun niistäjä näkyviin ilmestyy, mutta kun jotakin on pakko yrittää tehdä helpottaakseen pojan oloa! Voikun menisi nopeasti ohi! Myös teillä! Voimia!

Meillä on 7 kk tyttö ja pahin flunssa on jo ohi.
Meillä tuolla pikku niistäjällä ei saa muuta kuin huutavan lapsen. Meillä on molemmat; pikku niistäjä ja nenä-friida ja oikeasti emme tuolla pikku niistäjällä ole saaneet nenää putsattua. Mutta kokeneimmilta flunssalaisilta olen kuullut että tuo vesiputsauslaite olisi kaikista paras ja semmoinen meillekkin ostetaan kun seuraavan kerran flunssa iskee.

Ensiksi höyryhengitystä joka notkistaa liman ja avaa röörit, sitten putsarilla (millä tahansa) räät ulos ja jos sinulla on niin nasoliinia nenään. Sängyn pääty ylös ja muista antaa paljon juotavaa.

Jostain olen kuullut myös että sängyn viereen laitettu silputtu sipuli auttaisi, mutta itse en lähtenyt kokeilemaan...

Nuhasta seuraavaan yskään sitten mekin kaivattaisiin vinkkejä! Paranemisia ja voimia!

Mä turvauduin nuhan aikaan ihan suolaliuostippoihin. Jos ihan siinä näkyvillä oli räkää, olen sitä yrittänyt ""saalistaa"" varovasti muotoillulla pienellä paperitupolla siitä läheltä (pitää tietysti varoa, ettei räkää työnnä syvemmälle) kevyesti pyöräyttämällä.

Aika hyvin toimii se, kun pistän pojan massulleen ja annan se vähän aikaa ""nöksöttää"" nenuaan alustaan, niin vauva tavallaan siinä samassa niistää ;-). Sitten vaan pyyhkäisee nenän. Se on toiminut hyvin (tosin lähes aina huudetaan punaisena kun nenää kosketaan).

Niistäjistä ei ole kokemusta. Näillä konsteilla on nyt kaksi nuhaa takana, vauva kohta 4 kk.

Kiitos kaikille vastaajille, hyvistä neuvoista :)

Paksuilla kirjoilla nostettiin vähän sängyn päätyä ja suolatippoja laitettiin taas nenuun.

Niin, olin kuullut, että apteekissa myytäisiin tuota pikkuniistäjää parempaa laitetta, mutta Ainun pikkuniistäjän mies apteekista kuitenkin toi. Olivat sitä suositelleet. Ehti nimittäin apteekkiin juuri ja juuri.

Emme kuitenkaan vielä sitä kokeilleet, sillä pojalla ei varsinaisesti vuoda limaa, vai voiko sillä ns. kokkareita metsästää? ;)

Samalla tavalla kuin Ansku, olen myös pojan nenää pienempänä putsannut ;) Hällä kun on laitokselta asti ollut räkäinen nenä; ilmeisesti maitopaakut siellä pyöri :)

Saako sitä Nasoliniä todellakin laittaa vauvalle? Sitä vois huomenna käydä ostamassa, ellei helpotu. Mulla itsellä oli jokunen viikko sitten nuha parikin kertaa, kestivät vaan tosin pari päivää, joten jos tämä on samaa pöpöä, ei luulisi sen olevan kovin sitkeää. Toiovotaan niin.

Poika on nukkumassa; saa nähdä nukkuuko aamuun asti. Tosin yskiskelee välillä, toivottavasti ei tule yskäkin. Viime yönä kahden aikaan poika oli puolihereillä, kun nenä oli tukossa ja yritti raukka sitä selvittää, onnistui siinä ja jatkoi unia seitsemään, hengityskin tasaantui. No, jospa tuo pieni sängynpään kohotus nyt auttais.

Pikaista paranemista, muillekin nuhanenille ja yskäisille!

Meillä on käytetty aina nuhassa (poika 6kk) niin apteekista ostettua niistintä, jolla itse imemällä imuroit vauvan nenän tyhjäksi. Laitettiin aina ensin suolaliuostippoja vaikuttamaan nenuus, ja sitte imettiin räkä pois. Ja päälle Nasolin tippoja sitte kun pojalla alkoi olla ikää niihin. Sitä ennen saatiin lastenlääkäriltä resepti, ja apteekissa tekivät meille tipat, joissa puolet tuota suolavettä ja puolet Nasolinia.

Minä olen vaavilta, pian kolme kuukautinen, varovasti poistanut räkäkökköjä nenästä vanupuikolla. Ihan varovasti pyöräyttänyt nenässä ja hyvin on kököt tullut ulos. Yhtään ei ole huutanut tai pistänyt vastaan, tuntuu vain olevan onnellisen oloinen kun henki taas kulkee paremmin:)

Kokemusta on pikkuniistäjästä ja kahdesta apteekin imettävästä aparaatista. Kaikkein huonoin on ollu se apteekin vehje, jossa pitkät kapoiset letkut ja räkäsäiliö niiden keskellä. Pikkuniistäjällä pärjäilee ihan ok.

Kaikkein paras räkävehje on kyllä ehdottomasti Nenä-friida. Niitä saa apteekista ja varmaan jostain muualtakin. Sen letkut ei tukkeudu, nenää ei tartte sorkkia sisältä, kuten pikkuniistäjällä tai sillä toisella imuvehkeellä. Kun suolatipoilla pehmittää (toimii kyl ilmankin jos on vetistä räkää) ja sit imaisee, niin voi sitä ihmettä ja kummaa kuinka paljon enempi ja nopeammin saa räkää, ku pikkuniistäjällä.

Meidän muksu on aina huutanu ja tapellu hurjasti pikkuniistäjää ja sitä toista vastaan, mut Friidan kans huuto väheni oitis ja seuraavana päivänä muksu ei viittiny edes tapella vastaan. Nenäkin kesti kauemmin auki. Oli kyllä meillä ihan nuhapäivien pelastus.

Linkki Nenä-friidan kuvaan:
http://www.oriola.fi/page.aspx?SectionId=1871

Yhteistyössä