Pikkuinen 2-vuotias?

  • Viestiketjun aloittaja pieni mies 2v
  • Ensimmäinen viesti
pieni mies 2v
Hei,
minkäs kokoinen " kuuluisi" 2- vuotiaan pojan olla? Meidän poitsu vissiinkin liian pieni, ainakin terkkarin ja lääkärin mielestä ( silti ei tutkita mistä johtuu)( Me vanhemmat ollaan pitkiä 176 ja 187) Poika oli nyt 2-v neuvolassa 82cm ja 9.4kg. On siis niin laiha, että esim. H&M:n 74cm bodyt sopivan kokoisia, ei vissiin oo ihan 2v:n koko? Potalla käyntikin kiinnostaisi, mutta kun paitoja varsinkin pitkähihaisia tosi vaikea löytää tolle ruipelolle ja bodyja ei saa auki. Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa vai ollaanko ainoita?
 
yy
en sitten tiedä mikä on oikea koko 2 vuotiaalle, mutta olen aina ajatellut että sen ikäiselle menisi vaatekoko 92cm?! Itsellä 1v tyttö ja hänellä pituutta 80cm ja painoa pikkusen vajaa 12 kg..
 
jaa-a-a
No on tosi pieni kyllä ja kun itse olette noin pitkiä... Toisaalta onko teillä tallessa isän neuvolakortti, onko hänkin ollut pienenä pienikokoinen?? Ei kaikki kasva samalla tavalla käyrien mukaan.

Tässä linkki kasvukäyrään, niin näette miten se pojallanne kulkee. 0-käyrä on siis keskiverto... +2 on tosi pitkä ja -2 taitaa olla sitten tosi lyhyt...

http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/
 
tiitulitaatuli
Meillä tyttö oli 2 v neuvolassa 91/11,9 , vanhemmat ovat 174 ja 185. Mutta yksilöitähän lapset ovat ja siis käyriin tuijottaminen on siinä mielessä musta vähän hurjaa. Toki on hyvä että niiden avulla voidaan varmaan sitten helpommin huomata todelliset kehityshäiröt mutta niitä kaiketi pieni osuus ikäryhmissä. Jos poikasi kasvaa omalla käyrällään ja jos hän syö hyvin niin silloin ei varmasti syytä huoleen ole. Meilläkin tyttö oli välillä hyvin hoikka mutta kun omalla miinuskäyrällään painoa kuitenkin tuli niin ei terkka sen kummemmin asiaan puuttunut
 
taruna
Meillä taas tosinpäin minä olen suht pieni 169cm (isä 185cm) ja poika 2v neuvolassa 97cm/15,5kg. Aina ovat ihmetelleet miten tuo poika voi olla niin iso (minä sittiäisenä aina viemässä neuvolaan eli korostunee siinäkin). Mutta anopin mukaan isä on ollut ihan samanlainen eikä siitäkään mitään 2m hujoppia loppujen lopuksi tullut.

Jos eivät neuvolassa tuon enempää huolestuneet niin varmasti kasvaa vanhempiensa mittaiseksi ennen armeija ikää =).
 
#Ansku84#
Meillä kaksivuotias poika ja pituus 92,1cm ja paino 12,2kg. On terkan ja lääkärin mielestä hoikka ja rasvalisää pitäs käyttää. Vaatteet on kokoa 98. 92 on liian lyhyet hiat, mutta muuten sopivia.
 
#Ansku84#
Alkuperäinen kirjoittaja #Ansku84#:
Meillä kaksivuotias poika ja pituus 92,1cm ja paino 12,2kg. On terkan ja lääkärin mielestä hoikka ja rasvalisää pitäs käyttää. Vaatteet on kokoa 98. 92 on liian lyhyet hiat, mutta muuten sopivia.
Niin ja vanhemmat 178cm ja 183cm
 
suht pieni täälläkin ja ihan normaali
Meillä 2-vuotiaana 84cm ja 11,2kg. Nyt 3-vuotiaana 93cm ja 12,2kg, eli vuodessa ei ole tullut kuin 1kg painoa lisää. Puolen vuoden päästä ylimääräinen punnitus, katsotaan ettei painokäyrä mene enää alaspäin. Tärkeämpää on se, että kasvaa omalla käyrällään. Eli onko ollut aina suht pieni, siis meneekö tasaisesti käyrällä vai alaspäin? Kyllä ne neuvolasta laittavat jatkotutkimuksiin jos katsovat aiheelliseksi. Kyllä niitä pieniäkin lapsia mahtuu maailmaan. Älä murehdi etukäteen, vie vain turhaa energiaa itseltäsi.
 
sinttu.
meidän poitsu oli 2v 83cm ja 10,7kg, eli tosi pieni hänkin. syntyessään oli ihan keskikokoinen, 51cm ja 3,6kg.
tasaisesti on kasvanut omalla käyrällään, eikä neuvolassa ole koskaan sanottu että olisi liian pieni.

housuja on kyllä tosi vaikea löytää sopivia, kun kaikki tuppaavat olemaan vyötäröltä liian isoja ja bodyista meillä luovuttiin kesän korvalla, kun poika alkoi päiväkuivaksi.
 
2 lapsen äiti minäkin..
meillä neiti oli 2 vuotis neuvolassa 82,5 cm ja 10,6kg..terkkarin mukaan kasvaa ihan normaalisti..ja vanhempi oli aikanaan 87,8cm ja 13,5kg ja silloinkin terkkarin mukaan kasvoi normaalisti..eli ei lapset aina mene samojen kaavojen mukaan samassa perheessäkään..
 
Aha1972
Meiän poika oli 2vuotiaana 83,2cm ja jotain 11kg painava. Nyt on 4v ja aina toisia lyhyempi. Itse olen vain 158cm,mieheni 178cm. En ole huolissani,sillä veljeni oli lyhyt 17 v. saakka. Sitten kasvoi 176senttiseksi. Ei hirmu pitkä,mutta ihan sopiva pituus miehelle.Sukuni miehet äidin puolelta on kaikki n. 170cm vähän yli.
 
lyhyitä olivat
En enää muista tarkalleen minkä pituisia lapseni olivat 2-vuotiaana (nyt 5 ja 6v) mutta keskivertoa selkeästi lyhyempiä olivat kuitenkin silloin jo. Neuvolassa melkein jo rupesivat vauhkoilemaan asiasta mutta kun kerroin itse olleeni koko lapsuuden lyhyempi kuin muut, niin rauhottuivat sitten. Nykyään itse olen keskiverto suomalaisnaisen pituinen eli 167 eli eipä tuo tulevaisuutta ainakaan omalla kohdalla ennustanut. Joskus ne siellä neuvolassa vähän liikaakin tuijottavat niitä käyriänsä. Jokainen kun on yksilönsä.
 
kata..
Tyttö 2 veenä 85 cm ja 12,2 kg mutta en kauheen pienenä häntä pitänyt.Nyt 3 vee ja 95 cm ja 13,5 kg.
Sopiva edelleen.
Velipoika 1 vee mitat oli 8,7 kg ja 75 cm.

Ap:n poika on musta kyllä kovasti pieni.
Mutta jos tyytyväinen ja iloinen ja nukkuu sekä syö hyvin niin maasta se pienikin ponnistaa!!
 
katju'
Meidän naapurin poika oli kaksivuotiaana 85cm ja painoi 9.7kg. Pikkuinen tai laiha oli kyllä. Nyt kesällä huomaa pojasta (täyttää kohta kolme vee), että on selvästi kasvanut, sekä pituutta ja massaa. On nyt jotenkin isonpojan oloinen. Hänen vanhempansa ovat vähän päälle 170cm (isäkin), joten ei pojasta odotetakaan kauhean pitkää.
Poika on aina ollut mahdoton energiapakkaus ja motorisesti tosi kehittynyt, joten sen minkä syö, näköjään tehokkaasti kuluttaa.

Meidän isäntä on sit ihan toista maata =)))
 
Lumette
Meillä pieni ja hoikka esikoinen oli 2-vuotiaana 81 cm ja reilu 9 kg. Vanhemmatkin ollaan toki lyhyen puoleisia molemmat ja tyttö myös syntyi vain 2,2-kiloisena. Mutta sitten taas kuopus, joka ei hänkään ollut kuin aavistuksen päälle 3 kg syntyessään tulee varmasti olemaan jo 2-vuotiaana sama kokoluokkaa kuin isosiskonsa nyt 3-vuotiaana! Eli onhan noissa eroja ihan luonnostaan.

Niin, ja meillä siis tyttöjä molemmat, esikko sekä kuopus.
 
kaikki ovat erilaisia
meidän tyttö oli jo puoltoista vuotiaana 82cm ja paino 9,6kg. vielä ei olla käyty 2v neuvolassa mutta ens viikolla mennään. poika oli 2 vuotiaana 85,5cm ja paino 10,5kg
 
mamu79
Meidän neiti on tasan 2 vee. 85cm pitkä ja painaa 10,8kg. Ei minusta ole mikään pieni, mutta sirorakenteinen on. Kasvaa hyvin ja tasaisesti omalla käyrällään. Vaatetta on siinä mielessä vaikea löytää, kun pituuden puolesta koko 86 on hyvä, mutta vyötäröstä ovat aina jättisuuria. Meillä käytetäänkin vain vyötäröstä säädettäviä housuja.
 
Aurora Vee
Edelliset vastaajat esittivät jo hyviä kysymyksiä, jotka voivat auttaa selvittämään pojan koon syytä ja "normaaliutta":

- minkäkokoisia vanhemmat ovat olleet pieninä? Oletteko kasvaneet pitkiksi myöhään?
- entä onko suvuissanne muita pienikokoisia ihmisiä, vai oletteko kaikki pitkiä?
- onko poika syntynyt täysaikaisena? Minkäkokoinen hän oli syntyessään?
- onko poika kasvanut tasaisesti, vai onko hänen kasvukäyrässä tapahtunut muutoksia?
- mitä terkkari ja lääkäri sanoivat tutkimuksista - olisiko niitä ehkä syytä harkita, jotta asian laita selviäisi?

Maallikon mielipiteeni on, että poika kuulostaa poikkeuksellisen pieneltä vanhempien kokoon nähden. Vastaukset yllä oleviin kysymyksiin voivat selittää paljon.

Meidän perheessämme on pitkät vanhemmat (177 ja 191cm) jotka ovat olleet isokokoisia lapsesta asti. Kummankin suvussa on paljon pitkiä ihmisiä. Esikoistyttö oli 2-vuotiaana 92cm/13kg, poika tulee olemaan noin 94cm/16kg (nyt 1v 10kk joten tuo on karkea arvio).
 
tyttö ja poika
Meillä tyttö oli hieman alle 2 vuotiaana 82cm ja painoi 10,6. Käytiin paino/pituus kontrollissa (moniallergioiden takia) neljän kuukauden päästä ja silloin oli jo 84,2 cm ja painoa 11,5kg. Komiasti oli tullut lisää molempia.
Meillä vaikutti todellakin kasvuun oikean ruokavalion löytäminen.
Kyllähän se ap;llä olisi hyvä tutkia, ettei ole mitään imeytymishäiriöitä, ne saattaa vaikuttaa kasvuun.
Poika meillä oli kaksi vuotiaana 92cm ja painoa 13,5, nyt toka luokkalaisena pituutta on 146 ja painoa 34kg, iso jäpikkä.
Ainiin, minä ole 170cm ja isukki 183cm... paino kasvaa iän myötä ;)
 
mallum
Meillä sama tilanne painoa 9,6 ja pituutta 86 cm. Pojalla on sydän vika joten tuostakin tuo painontilanne kertoo. Toisaalta syö sillon ku haluaa ja paljon on niitä päiviä kun ei maistu mikään. Ja väkisin ei sinne suuhun saa mitään menemään.

Noihin vaateongelmiin ja potalla käyntiin... Meillä siis itse teen aika paljon vaatteita, joten ne on oikeankokoisia. Bodeista olen leikannut neppariosuuden pois niin sillai saa paitoja ja osassa housuista on sivuilla säädettävät kuminauhat, joten niitä kiristämällä saa vyötäröltä sopivaksi housut. Collegeasuista osassa housujen kuminauha on sellainen että sen voi lyhentää.
 
PIENIiso
Oma vauva on niin pieni vielä että häneen en voi verrata, mutta sanonpa, että... Mun veli oli todella pieni koko nuoruuden, siis koko kouluiän, mutta hänpä jatkoi kasvamistaan parikymppiseksi ja on nykyään 190 cm pitkä. Kannattaisi varmaan katsoa miehesi kasvukäyrää sekä omaasi ja verrata, miten te olette kasvaneet.
 
juli
Hei,
minkäs kokoinen " kuuluisi" 2- vuotiaan pojan olla? Meidän poitsu vissiinkin liian pieni, ainakin terkkarin ja lääkärin mielestä ( silti ei tutkita mistä johtuu)( Me vanhemmat ollaan pitkiä 176 ja 187) Poika oli nyt 2-v neuvolassa 82cm ja 9.4kg. On siis niin laiha, että esim. H&M:n 74cm bodyt sopivan kokoisia, ei vissiin oo ihan 2v:n koko? Potalla käyntikin kiinnostaisi, mutta kun paitoja varsinkin pitkähihaisia tosi vaikea löytää tolle ruipelolle ja bodyja ei saa auki. Onko kellään muulla vastaavaa ongelmaa vai ollaanko ainoita?

Hei
vähän myöhänen kysymys monen vuoden jälkeen, mutta minulla samankokoinen 2v poika ja nyt antoivat ajan neuvolalääkärille jos mahdollisesti otetaan verikokeita että pois sulkevat niillä jotakin.. otettiinko lapsestasi ikinä mtn kokeita? onko kasvannut normaalisti?
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä