Hae Anna.fi-sivustolta

Pikkujouluun suolaista?

Viestiketju osiossa 'Omat ruokaohjeet' , käynnistäjänä Jatta66, 09.11.2009.

1. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei!

Lupasin leipoa yksiin pienen pieniin pikkujouluihin jotain suolaista. En oo vaan muuta ideaa, kuin ne iänikuiset voitaikinasta tehdyt hyrrät, mutta mielellään tekisin jotain muuta, mutta mitä?

Kiitos etukäteen hyvistä ideoista!

2. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Hei Jatta!

Olen tarjonnut jo monta kertaa helppojen juustosarvien ohjetta näillä sivuilla, mutta tarjoan sitä taas. Todella helppoja ja hyviä. Täytteeksikin voi laittaa mitä tahansa.

Juustosarvet
    16 kpl

4 dl vehnäjauhoja
    2 tl leivinjauhetta
    ¼ tl suolaa
    50 g voita / ½ dl öljyä
    1 prk rahkaa / kermaviiliä
    2 dl juustoraastetta

Sekoita kuivat aineet ja juustoraaste, lisää pehmeä voi / öljy ja rahka / kermaviili. Sekoita tasaiseksi. Jaa taikina kahtia, kauli pyöreäksi levyksi, jaa 8 sektoriin. Laita täytettä sektorin leveään päähän ja rullaa sarveksi. Paista 200° noin 15 minuuttia.

3. *nessu* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen tehnyt näitä jonkun kerran pikkujouluihin.
    Ohjeen olen ottanut muistaakseni Valion sivuilta

Lohimuffinit 12 kpl

2 dl maitoa
    1/2 pak (25 g) hiivaa
    1/2 dl juoksevaa Voimariinia
    2 dl (100 g) mozzarella -juustoraastetta
    4 dl vehnäjauhoja

Täyte
    150 g ruodottomia kylmäsavulohiviipaleita
    1 dl hienonnettua tilliä

Voiteluun
    munaa

Pinnalle
    1 dl (50 g) mozzarella -juustoraastetta

Sekoita hiiva kädenlämpöiseen maitoon, lisää muut aineet. Vaivaa taikina kimmoisaksi ja anna sen nousta vedottomassa paikassa 30 min. Vaivaa taikina jauhotetulla alustalla. Kauli kohonnut taikina suorakaiteen muotoiseksi, n. 30 x 40 cm:n levyksi. Levitä päälle suikaloitu lohi ja tilli. Kääri rullaksi. Leikkaa rulla 12 tasakokoiseen osaan. Nosta palat pystyyn voideltuihin muffinipellin vuokiin siten, että leikkauspinta näkyy. Kohota hyvin leivinliinan alla. Voitele munalla ja ripota päälle juustoraastetta. Paista 225 asteessa noin 12 min.

4. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    *nessu*n ohje menee kokeiluun. Tuo kylmäsavulohi kai muuttuu ihan normaaliksi kypsäksi loheksi paistettaessa? Olen uuno näissä asioissa, koska en hirveästi kylmäsavustetuista tai graaveista tykkää, tuntuvat liian niljakkaille suussa... Voi kai tähän käyttää ihan raakaakin lohta, mutta savun mausta tykkäisin. Ei ehkä tule ihan samalla ohjeella tehtyä, mutta sinnepäin ainakin... jotain maustettua tuorejuustoa voisin koettaa ujuttaa sekaan...

5. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    ITALIALAISET LEIPÄTIKUT ELI GRISSINIT
    (32kpl)
    5dl maitoa
    1/4pkt tuorehiivaa
    n.12dl vehnäjauhoja
    1tl suolaa
    1/2dl oliiviöljyä
    1dl basilikaa hienonnettuna
    100g parmesaanijuustoa
    (3 valkosipulinkynttä)
    lisäksi;
    1/2dl oliiviöljyä
    2tl sormisuolaa
    parmesaanijuustoa

Liuota hiiva kädenlämpöiseen maitoon. Sekoita joukkoon suurinosa vehnäjauhoista. Lisää jauhoja pikkuhiljaa sen verran, että taikinasta tulee helposti käsiteltävä. Alusta taikina kimmoisaksi käsin tai yleiskoneella. Käsin alustettaessa hyvän sitkon aikaansaamiseksi taikinaa tulee vaivata noin 15 minuuttia. Yleiskone vaivaa taikinan 10 minuutissa. Lisää suola ja oliiviöljy ja jatka vaivaamista muutama minuutti.
    Hienonna basilika. Raasta parmesaani. Ota ¼ osa parmesaanista sivuun grissinien koristelua varten. Suojaa juustoraaste tuorekelmulla, ettei se pääse kuivahtamaan.
    Vaivaa basilika ja ¾ osa juustoraasteesta taikinaan. Halutessasi voit maustaa taikinan myös hienonnetulla valkosipulilla.
    Peitä taikinakulho leivinliinalla ja anna taikinan kohota kaksinkertaiseksi noin 1 tunti.
    Painele taikina kokoon, kun kohotusajasta on kulunut puolet.
    Kaada taikina jauhotetulle työpöydälle ja jaa se 4 osaan. Käsittele taikinapalat yksi kerrallaan; Kauli taikina noin 15x25cm kokoiseksi levyksi. Leikkaa se pituussuunnassa 8 suikaleeseen. Rullaa suikaleet yksitellen käsien välissä ilman jauhoja uunipellin pituisiksi tangoiksi. Aseta tangot leivinpaperilla vuoratulle pellille. Peitä pelti leivinliinalla ja jätä grissinit kohoamaan 30 minuutiksi. Työstä loput taikinapalat samalla tavalla.
    Lämmitä uuni 225-asteiseksi. Paista grissinit 2 pellin erissä. Voitele oliiviöljyllä ensin kohonneet 2 pellillistä. Ripottele leipätikkujen pinnalle suolahiutaleita ja parmesaaniraastetta. Paista grissineitä uunissa 15-20 minuuttia, kunnes ne ovat saaneet hieman väriä. Jos uunisi ei ole kiertoilmauuni, vaihda peltien paikat paistoajan puoivälissä.
    Jäähdytä grissinit ritilällä. Grissinit ovat parhaimmillaan aivan tuoreina.

MINIKOKOISET PEKONIMUFFINIT
    noin 18kpl
    5 viipaletta pekonia
    100g kypsytettyä cheddarjuustoa palana
    2 1/2dl vehnäjauhoja
    1tl leivinjauhetta
    1tl oreganoa
    2 munaa
    1dl maitoa
    2rkl chilikastiketta

1. Leikkaa pekonit pieniksi paloiksi ja paahda kuivalla teflonpannulla rapeiksi. Raasta juusto karkeaksi raasteeksi. Sekoita kuivat aineet.
    2. Vatkaa kulhossa munat, maito ja chilikastike. Lisää joukkoon puolet pekonista, juustoraaste sekä kuivat aineet. Sekoita tasaiseksi. Nosta pienet paperiset muffinivuoat minimuffinipellin syvennyksiin ja jaa taikina vuokiin. Ripottele päälle loput pekonimuruset.
    3. Paista 200-asteisessa uunin keskitasossa noin 12 minuuttia.

6. Keltavuokko Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Älä ihmeessä käytä raakaa lohta siellä, missä kuuluu olla savustettua! Kypsyyhän se raakakin kala paistettaessa, ja pieninä paloina vielä hyvinkin nopeasti, mutta siinä ei juuri ole makua tuolla tavalla valmistettuna. Savukala sen sijaan on aika voimakkaan makuista ja sopii siksi leivonnaisiin. Savukala sitä paitsi EI ole raakaa (samalla tavalla kuin graavi), vaan kypsää, savustaminenhan on yksi kypsentämistapa.

Graavilohen tähteet olen joskus käyttänyt perunalaatikkoon savulohen sijaan. Onnistui ihan hyvin, vaikka vaatikin vähän lisäsuolausta.

Graavi on nimittäin ihan eri asia kuin suolakala. Kaupasta (ja useimmista ravintoloista) saa minun makuuni pelkästään "tönkkösuolattua" lohta, oikea graavikala on vain ihan aavistuksen suolaista.

Eksyin aiheesta, anteeksi. Sattuu vain olemaan graavilohi lempiruokaa, enkä voi jättää käyttämättä yhtään tilaisuutta saarnata siitä, millaista sen kuuluu olla (minun mielestäni).

7. Jatta66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos hyvistä ohjeista! Noi suolaiset muffinit ovat kiva idea. Taidan kokeilla vaikka pekonimuffineja, koska pidän tosi paljon pekonista. Juustosarvija olen monesti meinannut tehdä, muuta jotenkin se on vain aina jäänyt tekemättä. Nyt olisi korkea aika kokeilla niitä. Kiitti oii helposta ohjeesta! En ole koskaan edes ajatellut, että noita italialaisia leipätikkuja voisi tehdä itse. Kuulostavat herkulliselta, täytyy ottaa ohje talteen. Nam, pidän italialaisesta keittiöstä.

Jouluun on vielä aikaa, joten ennen varsinaisia jouluherkkuja on kiva leipoa jotain muita suolaisia herkkuja. Joten tässä voisi pikkujoulutarjottavien lisäksi kokeilla leipoa vaikkapa iltapalaksi uusia suolaisia herkkuja.

8. yks tavis multifilosofi

Saadut tykkäykset:
    12
    LOHIPIIRAKKA

Kauli voitaikina levyksi.
    Asettele levyn toiselle puoliskolle täytteet kauniisti kerroksittain
    täyte:
    1. kerros keitettyä irtonaista riisiä
    2. viipaloitua lohta, jonka päälle suolaa ja rouhittua musta- ja valkopippuria
    3. runsaasti tillisilppua
    4. keitetyn kananmunan viipaleita
    5. taas kerros lohta suolaa ja pippurirouhetta ja tillisilppua
    6. harvakseltaan voinokareita

Aseta vapaana oleva puoli kanneksi päälle ja nipistä haarukkaa apuna käyttäen saumat suppuun, niin että sisältä ei pääse mitenkään valumaan sisältöä paiston aikana ulos.
    Voitele kananmunalla ja pistele haarukalla kauniisti reikiä kanteen.
    Voit myös koristella pinnan tekemällä voitaikinasta kuvioita vaikka piparkakkumuotilla ja asettelemalla ne siihen kannen päälle ja sitten vasta voitelut.
    Paista koko komeus 180 asteessa tunnin verran ja tarkkaile, että pinta ei pääse liian tummaksi.
    Jäähdytä piirakka ja jäähtyneenä voit leikata siitä kauniita parin sentin viipaleita, voit koristella tarjoiluvadin salaatinlehdillä, tillinoksilla ja sitruunanlohkoill.
    Lisäksi viereen eri kulhoon tillivoisulaa - jota jokainen laittaa oman lohipiirakkapalasensa päälle itse haluamansa määrän.
    juomaksi sopii hyvin valkoviini tai vesi
    Haudutettu tee maistuu myös hyvälle tämän lohipiirakan kanssa.

Olen tarjonnut tätä lohipiirakkaani hyvällä menestyksellä jo noin 40 -vuoden ajan eri tilaisuuksissa.

9. *nessu* Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kylmäsavusta tulee makua, mutta kun se lohi on silputtu pieneksi ja käynyt uunissa ei se tunnu niljakkaalle suussa :)

10. oii Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos selvennyksestäsi Keltavuokko, mutta minulla termit on kyllä hallussa ;). Tiedän kyllä, että kylmäsavustettu kala on kypsää, siksi käytinkin sanoja "normaaliksi kypsäksi", koska itse miellän normaalin kypsän kalan lämmöllä kypsennetyksi. Minun suuni vaan sanoo, että graavi ja kylmäsavustettu kala on inhottavan tuntuista suussa, maku ei ole ollenkaan huono, koostumus on se ongelma. Myönnän olevani ruokarajoitteinen.

Jatalle vielä kannustusta kokeilemaan sarvien tekoa! Taikina on kevyt versio kun käyttää öljyä ja rasvatonta maitorahkaa, vielä jos käyttää täysjyvä jauhoja osan tai vaikka kokonaan niin tämähän on oikein terveellinen resepti ( ts. voi siis hyvällä omalla tunnolla syödä useammankin sarven) Täytteessä olen muuten joskus käyttänyt sinihomejuustodippiä, kun ei itse juustoa ollut kaapissa, toimii.

11. Keltavuokko Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Makuasioitahan nämä ovat, ja tavallaan me olemme kaikki ruokarajoitteisia. Minua esimerkiksi inhottaa ajatuskin ostereiden syömisestä (ainakin elävänä, niin kuin ne kai useimmiten syödään?).

12. JohannaV Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Eldorado-uutiskirje

Tuollaisessa osoitteessa on Eldoradon pikkujoulumenu, jossa on ehdolla vähän uudentyylisiä pikkujoulujuttuja. Käykääs katsomassa!

13. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos linkistä! Suolaista charlottea en ole koskaan tehnytkään, makeita kylläkin, joten tästä löytyi kiva ja erilainen tarjottava! :)

14. sofi-ann Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samoin kiitokset sekä linkistä että täällä annetuista vinkeistä. Aina uutuudet ovat tervetulleita. Joulussakaan ei saa olla niin perinteisiin jämähtänyt, että mikään muutos tai uutuus ei mahtuisi mukaan.

15. Apple Pie Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Samaa mieltä ann-sofin kanssa. Ei kannata joulunakaan olla niin kaavoihin kangistunut, ettei koskaan mitään uutta ja erilaista.
    En ole kovin montaa joulua "tehnyt" vielä omassa kodissa, mutta joka jouluksi yritän keksiä ainakin yhden uuden jutun.

16. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    En ole vielä koskaan miettinyt ruokaa niljakkuuden mukaan. Mitä muuta niljakasta voi suuhun ottaa? :))

17. outi58 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Niljakkaasta ruoasta tulee mieleeni heti alatoopi eli lihahyytelö. Ruoka on varmasti monelle suurta herkkua, mutta itse en pidä siitä lainkaan. :)

18. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Aivan ihanaa useimpien valmistajien lihahyytelöt mutta parasta lihahyytelöä on vasikanlihahyytelö. En tiedä saako tuota enää ollenkaan.

19. asteri Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ja vähän mallasviinietikkaa päälle, esimerkiksi.
    Joko muuten "nautitte" Lidlin kalaperunat, Jx? Itse olin aika pettynyt, muistin että ne olivat paljon parempia muinoin Lontoossa, mutta niin se aika kultaa muistot. Muut syöjät mättivät ne alas ketsupin ja majoneesin kanssa, minä maistoin mallasetikalla. Eipä tule vähään aikaan hinkua kalaperunoihin.

Anteeksi, tämä meni paljon ohi aloituksen...

20. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Olen täysin samaa mieltä kanssasi :) Toinen niljake on maitokiisseli joka ei minulla uppoa mitenkään. Samaten tanakka ja venyvä sekametelisoppa....

21. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ja alkuperäiseen aiheeseen, pikkupizzat ovat myös mukavaa suolaista. Ja helppo laitettava olisi cocktailpiirakat munavoilla. Sienipiirakkakin on helppo tehdä, ja maistuva.

22. no Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä en ole koskaan tajunnut, että joku ruoka voisi tuntua suussa vastenmieliseltä. Paha maku etoo, mutta alas menee kaikki limanuljaskat.

Last edited: 12.11.2009
  23. marihaa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä kyllä ymmärrän jos joku ruoka ei tunnu suussa hyvälle ja sen takia jää syömättä. Minulle se on sipuli isoina paloina ja pahin painajaiseni on paistettu sipuli. Sipulin makua vastaan minulla ei ole mitään ja pidän siitä raakana. Suostun kyllä syömään sipuliakin ruoissa, koska yleensä ei vaihtoehtoja ole, mutta itse en sitä mihinkään ruokaan käytä.

24. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Eivät olleet läheskään niin hyviä, kun odotin. Ne perunat olivat ihan ok, mutta kala ei niinkään sellaista, kun odotin. Seuraavalla kerralla, kun niitä on Lidlissä myytävänä jätän ostamatta. Lapsellekaan ei maistuneet. Kalan olisi pitänyt olla turskaa. Pienoinen pettymis tuo siis oli. Ne ostamani rapujutut olivat sentään vähän parempia mielestäni.

25. mansesta nääs Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen muutaman kerran tehnyt pikkujouluihin suolapaloja näin:

Pehmeitä taateleita, jotka "halkaistaan" toiselta reunalta, niin että puolikkaat ovat kuitenkin kiinni toisissaan.
    President Chevreä tai muuta vastaavaa, jota laitetaan kunnon nokare täytteeksi, sitten taateli ummistetaan (juusto näkyy kuitenkin jostakin välistä, ei haittaa).
    Ympärille kiedotaan parmankinkkua tai serranoa, mitä sattuu kaupasta saamaan, ei tarvi olla välttämättä kokonainen viipale yhdelle taatelille.
    Cocktailtikulla kiinni, ja sillä on kätevä napata nyytti suuhunsa.

Kyytipojaksi Marques Monistrol -puolikuiva kuohuviini (jotenkin tuohon tapaan se kuoharin nimi kirjoitetaan).

Tilaa Ruoka.fi-uutiskirje!

Ruoka.fi-uutiskirje tuo sähköpostiisi usimmat artikkelit, ruokablogit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri