Hae Anna.fi-sivustolta

Pikkutyttöjen varastaman ponin kilpaura saattaa olla ohi

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä hepo..., 21.08.2009.

1. hepo... Vierailija

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009082110112176_uu.shtml

MÄNTSÄLÄN ratsastuskoulun pihalle saapui tiistai-iltapäivänä kaksi mäntsäläläistyttöä, jotka eivät olleet muille tallilaisille entuudestaan tuttuja.

8- ja 10-vuotiaat tytöt kyselivät niitä näitä eräästä ponista, erityisesti sen luonteesta. Tytöt jäivät hetkeksi kahdestaan talliin.

Noin tunnin kuluttua kyseistä ponia ei näkynyt missään. Kymmenet ihmiset osallistuivat etsintöihin.

Lenkkeilijä kertoi nähneensä ponin kahden tytön kanssa, joista toinen kulki jalan ja toinen istui selässä ilman satulaa. Poni löytyi säikkynä, ontuen ja jalat turvoksissa Vuotavantien varrella olevan tenniskentän läheltä. Kolme kenkää oli irronnut, yksi oli puolittain kiinni.

Tytöt valehtelivat

- Tämä on tavaton tapaus. Poni on mukana valmennusrenkaassa ja erittäin hyvä hyppääjä, mutta nyt sen ura voi olla ohi, vuosikymmeniä alalla ollut tallimestari Timo Kaukoranta päivittelee.

15-vuotias poni oli kateissa kaikkiaan yli kaksi tuntia. Ponin jäljille päästiin, kun lenkkeilijältä vinkin saanut etsijänainen näki kypärän ja raipan kanssa kävelevän tyttökaksikon.

- Tytöt valehtelivat löytäneensä tavarat ja luovuttivat ne rouvalle. Kyllä oikean ja väärän tuntemisen pitäisi olla luontaista, omat lapseni eivät varmasti ikinä tekisiä tällaista, Kaukoranta miettii ponivarkaudesta.

10-vuotiaan tytön perheellä oli ilmeisesti aiemmin ollut hevonen, joten ponin käsittely onnistui, vaikka tytöt eivät käyneetkään Mäntsälän ratsastuskoululla ratsastustunneilla. Vanhempi tytöistä oli myös väittänyt nuoremmalle, että hänellä on tallilla hoitoponi.

Poni arastelee jalkojaan

- Nele on luonteeltaan kiltti, sellainen luottoponi. Se löytyi hikisenä metsästä ja sen sai kiinni vain omenoiden avulla, koska se oli peloissaan, Kaukoranta huokaa.

Tytöt eivät olleet pyytäneet keskiviikko-iltaan mennessä anteeksi tallinpitäjiltä.

- Nuoremman tytön isä soitti minulle, kun tyttö oli tunnustanut ponivarkauden hänelle. Minulle on tärkeintä, että poni saadaan hoidettua. Se on vain maannut koko keskiviikon jalkakipujen takia. Ansionmenetystähän tässä tulee, mutta olen valmis sovittelemaan jutun tyttöjen kanssa, Kaukoranta pohdiskelee.

Ikänsä vuoksi tytöt eivät joudu vielä rikosoikeudelliseen vastuuseen, mutta he saattavat joutua korvaamaan temppunsa aiheuttamia kuluja.

2. Mikä teistä olisi sopiva rangaistus tällaisesta teosta? Tuosta tulee jotenkin sellainen vaikutelma, että teko on ollut hevoshullujen tyttöjen päähänpisto, ehkäpä oma hevonen on myyty tai kodin rahat eivät riitä ratsastustunteihin. Poni on sitten menettänyt kenkänsä poukkoillessaan sopimattomassa maastossa. Tosin aiemmin hevosen omistaneen tytön olisi pitänyt tietää, ettei kengitettykään poni voi kulkea missä maastossa tahansa.

Muistan kyllä itsekin, että lapsena sain kaverini kanssa päähänpiston, jospa ottaisimme salaa kissan, niitä kun saa ilmaiseksi ilmoituspalstojen kautta. Kissaa sunnittelimme hoitavamme ja pitävämme sitten hänen leikkimökissään. Onneksi emme koskaan toteuttaneet suunnitelmaa.

3. oikeus ja kohtuus Vierailija

Kyllä kymmenvuotiaan pitäisi jo suurinpiirtein erottaa oikea väärästä. Ovat aivan varmasti tietäneet tehneensä väärin, mutta ottaneet ponin silti.

Selkäsauna samalla raipalla perseelle, jolla ponia käsittelivät. Liäksi kaksi kuukautta kotiarestia, viikkorahojen menetys ja täysi-ikäisenä ansiotulojen korvaus ponin omistajalle.

4. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä on uutinen saanut hevosihmisiltä suuret vihat. En voi käsittä itsekään hevosrakkaana miten hirveätä käsittelyä ovat antaneet, jotta saaneet moiseen kuntoon pienen reppanan! Tämä lienee nykyajan yhteiskunnan ja asenteiden tulos.. Sitä niitetään, mitä kylvetään.. Nyt olisi hyvä miettiä kahdesti...
    Kyllä, omistaja ansaitsee SUURET korvaukset tuosta, varmasti shokki!

5. sasae ei kirj. Vierailija

No tallin/ponin omistajien pitäisi hakea tyttöjen vanhemmilta reiluja rahallisia korvauksia oikeudessa, ja vanhemmat sitten hoitakoot kotona lopun - ja katsokoot peiliin, että mikä on mennyt lastenkasvatuksessa pieleen.

Asialla voi olla nousukautena äkkirikastunut rahvas, jolloin se ponikin on ilmestynyt kotiin ja myyty sitten kun WinCapitat räjähti. Nämä rahalla ja tavaralla pilallehemmotellut lapset eivät sitten ikinä opi suhtautumaan realistisesti asioihin perheen rahavarojen mukaan, vaan otetaan vaikka varastamalla muka itselleen kuuluva.

6. Täysiarvoinen korvaus sekä ponille aiheutetusta vahingosta että mahdollisista etsimiskuluista. Jos/kun ponia on jo koulutettu vuosia ja jos se nyt on "pilalla", summa noussee kymmeniin tuhansiin. Mutta näinhän se on, tuossa iässä jos polttaa talon joutuu senkin korvaamaan. Lain edessä eläinkin on vain omaisuutta, joten samalla lailla sen kärsimä vahinko tulee korvata. Miten sitten pitäisi rankaista, niin... jos noin tyhmiä penskoja on onnistunut kasvattamaan, tuskin älyää niille selkäsaunaakaan antaa. Vanhemmat lienevät vain sitä mieltä, että "lapset on lapsia" ja mistä nuo turhaan vauhkoaa (tästä kertoo jo se, etteivät vanhemmat ole pistäneet ipanoita edes pyytämään anteeksi!!!)

7. equuus Vierailija

Ponin omistaja on itse valmis sovitteluun, eikä poliisille tai eläinlääkärille ole tullut ilmoitusta eläinsuojelurikoksesta, joten asia lienee selvä.
    Ihmettelen itse, miten kaksi tyttöä, 8- ja 10-vuotiaat, voivat saada ponin vain kahdessa tunnissa noin huonoon kuntoon. Kengät irti jne.

8. ^ Sovittelulla vaan annetaan ihan väärä kuva kurittomille penskoille. Tee ihan mitä lystäät, saat kuitenkin aina anteeksi eikä mistään ole seuraamuksia... Toivottavasti omistaja edes vaatii sovittelussa kunnon korvausta, eikä hyväksy mitään pelkkää anteeksipyyntöä.

9. Lasten itsensä kannalta mun mielestä olis rahaakin tärkeämpää, että likat komennetaan ITSE PYYTÄMÄÄN ANTEEKSI ponin omistajalta, ja sitten pidetään luento siitä, miten ponin jalat on kipeät ja ajatelkaas jos joku pakottaisi teidät juoksemaan kivisellä tiellä paljasjaloin.

Tuollaisessa tilanteessa lapsen kuuluukin tuntea katumusta ja häpeää, ne on luonnollisia, asiaankuuluvia tunteita kun on tehnyt väärin. Jos eivät tunne, pitäisi avustaa ko. tunteiden löytymisessä, muuten tunne-elämä kasvaa pahasti vinoon. Esim. psykopaateilta ja narsisteilta puuttuu kyky katua vääriä tekojaan muita kohtaan (mutta kun katsoo nykyajan kasvatusta, en ihmettele miksi narsismi on nykyään niin kuuma puheenaihe).

10. gerda Vierailija

Jos kyseessä olisi minun lapseni, ne olisivat kotiarestissa seuraavat 20 vuotta ja pidättäisin kaikki viikkorahat - saisivat kokea maksavansa itse ne rahalliset korvaukset, joihin vanhemmat tuosta joutuvat.

Siskoni otti ilman lupaa koiran, kun olimme pieniä. En käsitä, millainen ihminen edes antaa 14- vuotiaalle koiran ilman että vanhemmat ovat mukana. Isäni kävi palauttamassa koiran heti seuraavana päivänä, mutta tuli tuo tapaus heti elävästi mieleen. Osa mukuloista on kerta kaikkiaan käsittämättömän kovapäisiä ja niin itsekkäitä, etteivät ajattele mitään muuta kuin omaa mielitekoaan.

11. PitkätKihlajaiset Vierailija

Onko siskosi jo päässyt kotiarestista?

12. hevosrakas Vierailija

heitin huvikseni saman tekstin kasvatus-palstalle. Toivottavati ap:tä ei haittaa.

13. Kiitos^ Vierailija

^
    ^
    Kiitos. Sille palstallehan tämä kysymys paremmin sopiikin.

14. Lapsenkin aiheuttama vahinko kuuluu lähes aina lapsen itsensä korvattavaksi, eli vanhemmat eivät joudu korvausvastuuseen. Eli kuten lainatussa jutussakin sanotaan, alle 15 vuotiaalla ei ole rikosoikeudellista vastuuta, mutta korvausvastuu kyllä.

15. Täytyy itsekin nyt purkautua, sillä olen NIIN kurkkuani myöten täynnä lapsia. Itselläni on tässä kotosalla pari heppaa, joilla tytöt saavat käydä ratsastamassa pientä korvausta vastaan. Osa heistä käyttäytyy ihan fiksusti ja pärjäävät ominpäin, mutta sitten nämä saamattomat pikku räkänokat, jotka vakuuttavat olevansa todella kokeneita, mutta eivät saa edes riimua karsinassa nuokkuvan ponin päähän ja jättävät kaikki tarvikkeet hujan hajan. Aina ei edes "muisteta" maksaa tai rahatkin jääneet kotiin yms. Eihän kaupastakaan saa mitään, jos rahat unohtuu, luulisi sen verran olevan järkeä lapsosten päässä.

Jos oma hevoseni tuolla tavoin vietäisiin ilman lupaa, pitäisin huolen, että sellainen rangaistus seuraisi aivan takuulla, jonka tytöt muistaisivat lopun ikäänsä. En voi kuin vain ihmetellä, kun näitä ratsastajatyttöjä seuraan, miten heillä ei ole sellaista "maalaisjärkeä" mitä näissä hommissa luulisi väkisinkin olevan. Aivan pienetkin käytännön asiat tuntuu ylitsepääsemättömiltä toteuttaa, ilmeisesti kaikki on kotona heidän puolestaan valmiiksi tehty.

Olen todella helpottunut, ettei itselläni ole/tule olemaan tuollaisia kauhukakaroita elämääni pilaamassa. Eläinten parissa kyllä tykkään touhuta, mutta lapsen ottaminen vastuulleni olisi pahinta mitä tiedän.

16. nounounou Vierailija

Miksi sitten annat niitten lasten ratsastaa hepoillasi jos eivät kerran mitään osaa, sitä saa mitä tilaa.

17. ^ Koska en ole vahtimassa koko aikaa mitä puuhaavat hevosten parissa, mulla on muutakin tekemistä kuin viettää aikaa toisten kakaroitten kanssa. Yleensä tuo avuttomuus paljastuu vasta jälkeenpäin kun siivoilen lasten sotkuja tallissa ja kerään ulos jätetyt tavarat pois ja luen tallivihkosta, kuinka "hevoset eivät totelleet meitä, ei viitsitä tulla enää". Yleensä siis älyävät olla tulematta enää uudestaan, kun eivät kerran mitään osaakaan. Ja mainitsinhan, että on niitä fiksusti käyttäytyviäkin, joiden toimissa ei ole huomautettavaa. Niin ja siksi olen antanut tyttöjen käydä, koska jollakin tapaa ymmärrän heidän halunsa päästä ratsastamaan, niin kuin itsekin sen ikäisenä olisin halunnut, muttei ollut mahdollisuutta. En vain itse olisi kehdannut silloin jättää toisten paikkoja siihen kuntoon, mitä nämä täystuhot nyt tekevät. Että tiedoksi vain sinulle nounounou.

18. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Hm. Eikö hevosen omistaja ole kuitenkin vastuussa hevosen hyvinvoinnista? Jos itsellä olisi hevonen, en päästäisi ala-ikäisiä edes koskemaan siihen, saati oleilemaan ilman valvovaa silmää hevosen kanssa. Lapsethan voivat saada päähänsä ihan mitä vaan.

19. ex-sinkku-vela Vierailija

Juu en minäkään kyllä ottaisi alaikäisiä hoitamaan hevostani, jos minulla sellainen olisi... ja kyllä jonkunlaiseen haastatteluun joutuisivat täysi-ikäisetkin. Sen verran arvokas oma hevoseni minulle olisi...

20. ex-sinkku-vela Vierailija

Puhumattakaan siitä että ne pikkulikat pääsisivät vielä ratsastamaan... Ei lapsia hevosen selkään ilman valvontaa...

21. Minun mielipide Vierailija

Tytöt pyytämään anteeksi ponin omistajalta ja sitten rangaistuksena luomaan tallissa lantaa ilmaiseksi 3-4 kertaa viikossa kaksi seuraavaa vuotta!

22. HULLUKO?? Vierailija

EI NÄÄ TYTÖT MITÄÄN KOVIN NUORIA EES OO OLLU, EIKS TÄÄLLÄ PALSTALLA OLLA LÄHINNÄ PIKKUKAKRUJA VASTAAN. SIIS OIKEITA PIKKUKAKRUJA. KYL NE ON YLEENSÄ VÄHÄ NUOREMPIA. ;DDDDD VITUN JUNTIT.

23. taaaas! Vierailija

24. Gisele Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ai mitennii moi Gisele? Mä en oo olllu täs keskustelus?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri