Pillerin unohdus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Ajattelin kirjottaa tänne kun tuntuu että täällä saa fiksuja vastauksia eikä mitään pään aukomista..
Joo siis kuitenkin olen unohtanut ottaa pillerin (mercilon) taukoviikon jälkeen.
Eli eilen olisi pitänyt pilleri ottaa ja otinkin sen tänään aamulla 10 aikaan.
Yhdynnässä olin sunnuntaina (mutta mies ei tullut sisään)

Eihän tuo ole mikään ehkäisykeino mutta nyt pelkään että tulen raskaaksi. Onko kuinka mahdollista?
Pitääkö käyttää kondomia tämän unohduksen jälkeen?

Mihin aikaan olet normaalisti ottanut pillerin? Eli montako tuntia unohdus oli?

Ei se ehkäisyteho ehdi vielä paljon heiketä päivän aikana, joten aika epätodennäköistä olis että olisit tullut raskaaksi. Tietenkin mahdollisuus on aina olemassa, mutta jos nyt todennäköisyyksiä ajatellaan niin todennäköisesti et tullut raskaaksi.

Söin niitä joskus kesällä ja niis kai lukee, että jos unohtuu yksi tabletti, ota se heti kun muistat. Itse jos unohdi otin yht aikaa molemmat. Ja siis kai siin pitäis käyttää kondomii, mutta me ei käytetty.

en nyt jaksa googlettaa onko tuo mercilon normaali e-pilleri, mutta yasminellejen ohjeessa sanotaan että ehkäisyteho säilyy väliviikon ajan normaalisti, eikä yhden pillerin unohtaminen haittaa kunhan sen ottaa seuraana päivänä heti kun muistaa.

Mulla on itellä Mercilonit, ja se on normaali yhdistelmäpilleri. Eli teho säilyy väliviikon ajan normaalisti. Siinä on aikarajana että 12 tuntia saa viivästyä, sen jälkeen alkaa teho heiketä.

Muistelen, että siinä käsketään käyttää lisäehkäisyä viikon ajan. Viikossa teho palautuu normaaliksi. Todennäköisesti palautuu nopeammin, mutta parempi ottaa varman päälle.

Taukoviikolla ehkäisyteho säilyy sillä ehdolla, että taukoviikon jälkeen aloittaa uuden pilleriliuskan ja ottaa pillerin ajallaan. Eli mikäli nyt oikein ymmärsin, ap on pitänyt taukoviikon ja unohtanut ottaa ekan pillerin ajallaan, eli kyllä ehkäisyteho on voinut nyt heikentyä ja raskaaksi tulo on mahdollista.

Mercilonin pakkausselosteessa (löytyy googlettamalla) on mainittu:

Ota mahdollisimman pian yhteys lääkäriin, jos... unohdit ottaa tabletteja pakkauksen ensimmäisen käyttöviikon aikana ja olit yhdynnässä edeltävien seitsemän päivän aikana.

Jos tabletin ottaminen myöhästyy yli 12 tuntia, valmisteen ehkäisyteho saattaa heiketä. Mitä
useamman peräkkäisen tabletin unohdat, sitä suurempi on ehkäisytehon heikkenemisen riski.
Raskaaksi tulemisen riski on erityisen suuri, jos unohdat ottaa tabletteja pakkauksen alku- tai
loppupäästä

Yksi tabletti on unohtunut 1. viikolla
Ota unohtunut tabletti heti kun muistat (vaikka joutuisitkin ottamaan kaksi tablettia samalla kertaa) ja ota seuraavat tabletit normaaliin aikaan. Käytä lisäehkäisyä (estemenetelmää) seuraavien 7 päivän ajan. Jos olit yhdynnässä tabletin unohtamista edeltäneen viikon aikana, raskaus on mahdollinen. Kerro asiasta heti lääkärillesi.

Yhteistyössä