Pingottunut vatsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gilda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gilda

Vieras
Tänään alkoi rv 28. Mua on vaivannut jo jostain rv 18 alkaen se, että vatsa jännittyy ja pingottuu ihan kovaksi, kun kävelen reippaammin. Nyt on pari kertaa käynyt niin, että pingotus jää päälle pidemmäksi ajaksi. Ekalla kerralla, kun näin kävi (alkoi aamulla ja jatkui vielä illalla), soitin Naistenklinikalle. Sieltä neuvottiin suihkuttamaan vatsaa mahdollisimman kuumalla vedellä. Ei kuulemma vaaraa, jos ei ole mitään vuotoa tms.

Nyt pingotus on kestänyt lähes 2 vrk yhteenmenoon. Tuntuu aika ikävältä. Mitenhän tätä voisi helpottaa? Inhottavinta on, että vatsan ollessa tällainen kivikova, vauvan liikkeet tuntuvat harvemmin ja heikommin. Viime kerralla liikkeet katosivat ihan kokonaan ja siitäkin kysyin naistenklinkalta. Sanottiin, että tuossa vaiheessa (oli noin rv 24) on ihan tavallista, että sikiö lepää välillä ja kätilö myös arveli sikiön vaihtaneen asentoaan sellaiseksi, että tunnen sen huonommin.

Levoton olo kuitenkin on ja siksipä mielelläni kuulen, mikäli muilla on ollut samoja tuntemuksia ja helpotus on löytynyt.

Mullakin on usein ihan kivikovaksi pingottunut masu. Liikkeet tunnen kuitenkin, mutta oma olo on tosiaan tukala kun maha on pinkeä. Tämä on toinen raskaus, ekasta en muista yhtä paljon tällaista.

Lepääminen auttaa eli kyljelleen vain makoilemaan heti kun mahdollista. Mulla ilta onkin pahinta aikaa ja aamulla taas olo vähän aikaa ok. Lämmin suihku tosiaan myös rentouttaa hyvin.

Mulla oli samoja oireita, kun liikuin reippaammin. Nämä olivat supistuksia, jotka jäivät ""päälle"". Eli tarkoittaa sitä, että liikut liikaa/liian kovaa, joten nyt huilaamaan.

Ihan kuin itse olisin kirjoittanut tuon tekstin,mulla oli viime raskaudessa ihan samaa, alkoi rv19. Lääkäri vaan naureskeli kun tuosta puhuin ja sanoi että ei ole vaarallista ja väitti että kysessä ei ole supistelu ja koska kohdunkaulan tilanne ei ollut muuttunut niin eivät tehneet asialle mitään. Mutta sitten kun lapsi rv40 syntyi niin kyllä ne vaan supisteluja oli! Eli ihan samanlaista pingottumista silloinkin tuli mutta voimakkaampana. Eli kannattaa levätä mahdollisimman paljon ja sinuna kävisin tarkistuttamassa kohdunkaulan tilanteen,jos ei ole muuttunut niin ei ole hätää.
Itse olin sairaslomalla viikosta 24 lähtien ja lepäsin ja tuo vatsan pingottuminen väheni huomattavasti ja vauva syntyi ajallaan.

Kiitos vastauksistanne.

Kestopingoitus alkoi tällä kertaa ihan itsestään, ei kävelylenkin yhteydessä. Nyt en ole pariin päivään käynyt kävelyllä lainkaan. Töissä olen ollut ja lähinnä istunut. Kai se on nytkin vaan lepäämään mentävä.

Harmittaa lisäksi, että paino varmaan alkaa nousta entistä reippaammin, kun ei voi harrastaa liikuntaa. Jumpat jouduin jättämään jo ihan alkuvaiheessa.

Yhteistyössä