Pinna katkeaa justiinsa! Vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikku82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

pikku82

Jäsen
11.11.2004
503
0
16
Joka päivä ja ilta sama rumba. Luen lapsille unisadun, joskus en itsekään kuule mitä luen kun nuorempi (1v) kirkuu ja huutaa ja pomppii sängyssään. Sadun jälkeen peittelen lapset ja sovitaan erikseen esikoisen (2v9kk) kanssa että riehumaan ei ruveta. Laitan unimusiikin soimaan ja poistun huoneesta (paitsi päikkäreillä jään sinne kunnes nukkuvat).

Sitten alkaa älytön riehuminen, räkättäminen, pehmojen heittely. Pahimmassa tapauksessa esikoinen on tyhjentänyt koko sänkynsä siskonsa pinnasänkyyn. Käyn peittelemässä lapset ja sanon jämptisti että nyt nukutaan, jos joudun vielä tulemaan niin otan pikkusiskon äidin ja isän makkariin nukkumaan. No, hetki hiljaista kunnes taas sama hulina lastenhuoneessa.

Otan pikkusiskon pois sängystä ja teen pojalle selväksi että kun ei osaa rauhottua ja riehuu vain, pikkusisko lähtee pois. Poika jää itkemään huoneeseensa. Odotellaan hetki. Jompi kumpi, minä tai mies menee sanomaan pojalle että nyt rauhottuu. Lupaa rauhoittua. Viedään sisko takas sänkyynsä. Joskus tämä tepsii ja poika rauhoittuu, tyttö tietysti jatkaa huutelua, kunnes nukahtavat.

Päiväunet menee jotakuinkin samalla tavalla, paitsi että minä olen huoneessa niin pitkään että tyttö nukahtaa, jos poika ei nukahda, jää päikkärit häneltä nukkumati. Joskus poikakin nukahtaa. Nukahtamiseen kuluu yleensä ½-1h.

Luojan kiitos, yöt he sitten nukkuvat kuin tukit. Joskus saattaa jompi kumpi itkeä yöllä, mutta hiljenee pian ja jatkaa uniaan ilman että pitää edes sinne mennä. Mä olen todella väsynyt tähän pelleilyyn enkä kohta enää jaksa tätä. Joskus olen niin väsynyt että tulee huudettua lapsille ja itkua tihrustan.

Täytyy tästä taas mennä lastenhuoneeseen rauhoittamaan tilanne. Oliskos teillä mulle vinkkejä, niitä tavitsen nyt kipeästi! :)

ainain tuo pikkusiskon pois viennillä ohkailu/toteuttaminen kuullostaa kamalalta...
Meillä on se systeemi että satua EI LUETA jos ei osata olla hiljaa ja laitan aina lastenhuoneen valon niin että sitä ei saa päälle niin riehuminen loppuu alle vartissa, kun ei kukaan jaksa hämärässä kauaa riehua...

:hug: Kuulostaa niin tutulta.. inhottavaa kun toisinaan jo illalla tuntee pinnan kiristyvän, kun tietää että "pian se taas alkaa.."
Olisiko lapsilla mahdollista nukkua eri huoneissa? Ainakin meillä tilanne rauhoittui sillä. Meillä on kolme makuuhuonetta. Tyttö nukkui kanssamme noin 1,5v asti ja ajattelin, että he nukkuisivat yhdessä huoneessa ja yhdestä tehtäisiin kiva leikkihuone. Totuus olikin toisenlainen sillä he höpöttivät (vanhempi oli n. 4v) ja mekastivat. Kun siirsin molemmat omiin huoneisiin, tilanne rauhoittui. Vieläkin tosin vanhempi lapsi ajoittain sählää ja nyt meillä käytössä taas tarrat. Eli aamulla, mikäli nukutusjuttu sujunut hyvin, saapi spidermantarran.

En tiiä meneekö ihan mettään, mutta älä vie pikkusiskoa takasin heidän huoneeseen jos kerta joudut hänet sieltä poistamaan. Oppii (jos oppii) poika että jos äiti sanoo että NÄIN tapahtuu niin sitten niin tapahtuu ja siinä ei enää itkut auta.
Pystyisitkö kehittämään jotain "rangaistusta" noihin muihinkin riehumisiin? Vaikka jos ei rauhotuta kuuntelemaan iltasatua niin sitten sitä ei kyseiselle riehujalle lueta eikä sitä sitten lueta ennen kun ollaan seuraavana (?) iltana rauhallisesti se kuuntelemassa.

Toimisko se paljon käytetty tarrasysteemi? Tai joku muu palkinto hyvin menneestä nukkumaanmenosta? Mä käytän kasvatuskeinona paljon tuota "lahjontaa", eli kun käyttäydytään hyvin, niin siitä sitten seuraakin jotain hyvää, kivaa ja mukavaa. Mutta huono käytös aiheuttaa sen, että se luvattu kiva jääkin saamatta.

Toi tarrahomma kuullostaa hyvältä; meillä tehonnut hyvin. Kun tarroja on tietty määrä liimattuna, saapi jotain kivaa. Yleensä positiivinen kannustus tehoaa rangaistusta paremmin. Oletko koittanut päikkäreitä toteuttaa toisin? Esim sisko nukkuu sinun kanssasi makuuhuoneessa ja veli omassa vuoteessa; tai toisin päin? Tarvitseeko vajaa kolmivuotiaasi vielä ne päikyt; onko iltapäivällä/illalla kovin kiukkuinen jos ne jää väliin? Jos ei, niin voisithan käyttää pikkuisen nukkuma-ajan vaikka piirtämällä/värittämällä/pelaamalla/askartelemalla veikan kanssa?

voiko sänkyjä siirtää kauemmas toisistaan? sit päikkäreille meno ja yöunille meno samanlaiseksi. ja vaikka ulos ennen iltatouhuja niin et väsymys tulee kunnolla ja sit satu vain rauhallisille lapsille.. muuta ei tule nyt mieleen. meillä oli ongelmana vähän aikaa toi tavaroiden heittely toisen sänkyyn , mut illat rauhottui heti kun siirsi sängyt tarpeeks kauas toisistaan.

Siirrettiin pikkusisko veljensä kanssa samaan huoneeseen nukkumaan muutama kk sitten. Ideana oli että jäisi tytön yöheräilyt ja aamuyötissittely pois. Näin tapahtuikin. Ja nukkuvat huomattavasti paremmin keskenään kuin erillään, ainoa ongelma onkin tämä nukahtaminen.

Äsken otin tytön hetkeksi pois ja sanoin pojalle että nyt rauhoitu, sitten sisko tulee takaisin nukkumaan. Vein tytön takaisin, ja nyt siellä onkin ihan hiljaista.

Poika osaa kuunnella tosi nätisti sadun, mutta tyttö ei vielä ymmärrä sen päälle mitään...tuskin mistään tarrasysteemeistäkään, mutta voishan tuota tarrajuttua kokeilla poikaan.

Ymmärrän kyllä poikaa, että hänen on vaikea rauhoittua ja alkaa nukkumaan kun tyttö pelleilee ja höpöttää vieressä.Tyttö ei vielä ymmärrä vaikka hälle sanookin että nyt hiljaa ja nukutaan... Mutta heti kun poika on välittämättä ja rauhoittuu, nukahtamiseen ei enää mene kauaa.

Mutta kiitos viesteistä, taidan kokeilla vähän lahjontaa tuon pojan kohdalla =) jos oppisi siten sen ettei yhtyisi tytön hihhulointiin...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Äiti hermosavuille tai kävelyllä ja iskä hoitamaan koko homma joku ilta. ;)

Onneks meillä näinkin päin joskus...yleensä hoidetaan homma yhdessä =)

Mua jäi mietityttää toi että uhkailu ja sen toteuttaminen on pahasta...mutta ihan oikeesti, harvoin mä käytän uhkailua, mutta tässä tilanteessa tuntuu että muu ei auta. Tänäänkin kun vein pikkusiskon hetkeks pois, niin muksut nukahti sen jälkeen hetkessä.

Ehkä mun ei kuitenkaan pitäisi sanoa pojalle että sisko lähtee makkariin nukkuu, koska niin ei kuitenkaan tapahdu...vaan mielummin tästä eteen päin sanon että sisko menee pois kunnes poika rauhoittuu...hmm...

No olisko siinä ideaa että istuisit huoneessa kunnes ainakin toinen nukahtaa? Niin me tehtiin exän kanssa kun nuo isommat sisarukset siirrettiin aikanaan samaan huoneeseen. Sadun aikana rauhoittuivat eikä päässet riehaantumaan uudestaan kun meistä jompikumpi oli huoneessa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Nukkumaan eri aikaan? Ensin pikkuhihhuli, sitten vanhempi. Lukisitte vaikka kahden satua vanhemman kanssa sen aikaa, kun nuorempi menee jo unilleen..

Tätä voisi kokeilla, kiitos!

Kun poika oli mummolassa yötä, pelkäsin että tyttö ei nukahda ikinä, mutta toisin kävi, ei tarvinnut kuin minuutti kuunnella mylläämistä ja kitinää, niin nukahti!

Täytyypä kokeilla heti huomenna!

Yhteistyössä