Pinnasängyn maalaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jenni87
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jenni87

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
5 405
0
36
Eli saisin sellasen pienen ja vanhan pinnasängyn tälle tulevalle pienokaiselle. Se houkuttelisi, koska olisi malliltaan pienempi kun nämä nykyiset ja näin ollen sopisi meidän makuuhuoneeseen paremmin. Ja lisäksi kun toi meidän 1v nukkuu pinnasängyssään ainakin vuoden vielä, luulisin niin uusi sänky olisi tarpeen.

Mut. Se sänky pitäisi maalata. Miten sen tekisin? Onhan niitä huonekalumaaleja, spray maaleja ja vaikka mitä. Mutta mä olen tottunut sutimaan pensselillä vaan, joten mahtaisko sen sängyn maalaaminen onnistua edes minulta... Mikä maali olisi paras?
Tiettyhän sen pitäisi olla sitten joku turvallinenkin, kun lastensängystä on kyse...

Onko joku maalannut tai tietäis miten se kannattaa tehdä? Onko se ylipäätään millainen projekti, eli jätänkö suosiolla väliin... :whistle:

Kysy rautakaupasta. Maalin pitää kyllä olla turvallista, koska ihan varmasti jossain vaiheessa lapsi rupeaa jyrsimään sängynreunoja. Ja onhan se nukkuessa maalipinta hengityksen lähellä jokatapauksessa. Eli älä ominpäin valitse maalia.
Toinen mikä tuli mieleen noista vanhoista pinniksistä on se, että onhan niiden pohja tarpeeksi alhaalla ts. putoamisvaaraa ei ole. Meillä oli semmoinen omatehty pinnasänky mikä piti laittaa heti pois kun lapsi oppi seisomaan, koska pinnat olivat aivan liian lyhyet.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Kysy rautakaupasta. Maalin pitää kyllä olla turvallista, koska ihan varmasti jossain vaiheessa lapsi rupeaa jyrsimään sängynreunoja. Ja onhan se nukkuessa maalipinta hengityksen lähellä jokatapauksessa. Eli älä ominpäin valitse maalia.
Toinen mikä tuli mieleen noista vanhoista pinniksistä on se, että onhan niiden pohja tarpeeksi alhaalla ts. putoamisvaaraa ei ole. Meillä oli semmoinen omatehty pinnasänky mikä piti laittaa heti pois kun lapsi oppi seisomaan, koska pinnat olivat aivan liian lyhyet.

Joo ei niissä se reuna ole kovin korkea. Testattu on yhdessä kyläpaikassa sellasta vanhaa sänkyä. Ajattelinkin tätä sänkyä vain alkukuukausiksi (esim. 6kk) kunnes siis oppii seisomaan. Sitten saapi tuon jo olemassa olevan sängyn käyttöön... eli lähinnä sellanen ensisänky.

vesiohenteinen kalustemaali sadotex aqua(tolla mä maalasin lastenhuoneen kalusteet!kyllä mä luulisin et sutilla selvii ja isommat(jos isompi alue tasata pintaa)ni vetäsin telalla!

Alkuperäinen kirjoittaja poitsuli:
vesiohenteinen kalustemaali sadotex aqua(tolla mä maalasin lastenhuoneen kalusteet!kyllä mä luulisin et sutilla selvii ja isommat(jos isompi alue tasata pintaa)ni vetäsin telalla!

Meinaatko, että sutimalla saisin...? Se ois kätevää.
Oikeestaan siinä on ne päädyt tasasta, että senhän vois telalla vetää ja ne pinnat sit sudilla...
Täytyy varmaan vielä kysyä neuvoa maalikaupastakin.

vanha pinta pitää hioa rikki. pohjamaali kannattaa laittaa alle, että tarttuu hyvin pintamaali. aika kova homma, jos haluat ettei lapsesi kauheesti syö irtoavaa maalia. mutt, ihan kivaa ajankulua!!

Meillä maalattiin tosi vanha (lähes antiikkinen) pinnasänky vauvalle. Ensin hiottiin vanhat maalit pois ja sen jälkeen spraymaalilla maalattiin. Tai siis se maali oli ihan tavallista huonekalumaalia ja pinnis ruiskumaalattiin. Se kannattaa ottaa huomioon, että vaikka maali oli itsessään tietysti myrkytöntä ja hajutonta, jonkinaikaa maali kuitenkin ainakin minun nenääni haisi maalilta. Eli kannattaa varata kuukausia kuivumisaikaa, jotta kaikki ylimääräinen maalihöyry häviää ennen kuin pienokainen valtaa sängyn. =) Lopputulos on kyllä vaivan arvoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja rrrr:
vanha pinta pitää hioa rikki. pohjamaali kannattaa laittaa alle, että tarttuu hyvin pintamaali. aika kova homma, jos haluat ettei lapsesi kauheesti syö irtoavaa maalia. mutt, ihan kivaa ajankulua!!

Toisaalta rupesin miettii että ajattelin pitää tätä sänkyy max. 6kk niin eihän ne siinä iässä vielä kauheesti sänkyä syö. Siis TOKI maalin pitää olla turvallista mutta en niinkään ehkä sitä ajattelis sen syömisen kannalta.

Kivaa ajankulua ja ei mulla kiire ole. :)

Kauan etsittiin lastenhuoneeseen turvallista maalia ja meinasikin jo usko loppua moneen kertaan. Näiltä palstoiltakin tuli etsittyä tuoretta tietoa, mutta ei tuntunut löytyvän oikein mitään faktaa asiasta. Löydettiin sitten sattumalta Country French -maalit netistä ja juuri laitettiin niistä tilausta. Ei tule myrkkyjä huoneilmaan ja olivat myös kotimaisia, vaikka aluksi nimen perusteella tuli oletettua muuta. Vanha ketju jo, mutta itse ainakin tänne päädyin, kun etsin aiheesta tietoa, joten ehkä muillakin on sama etsintä päällä. :) Jännityksellä täällä nyt odotellaan maaleja saapuvaksi! :)

Ihan myrkytöntä maalia ei oikein taida ollakaan...muuten se myytäisiin "maitohyllyssä”.

Lapsille tarkoitettujen tuotteiden tutkimusmenetelmistä suurin osa perustuu eurooppalaiseen standardisarjaan -Lelujen turvallisuus SFS- EN 71- ja ne kuuluvat laboratorion akkreditoinnin piiriin. Siihen liittyy testi, jolla tutkitaan kahdeksan eri alkuaineen (lyijy, kadmium, kromi, barium, arseeni, antimoni, seleeni ja elohopea) irtoamista leluista. Standardi ei määrittele näiden haitallisten alkuaineiden kokonaispitoisuuksille raja-arvoja, vaan se antaa raja-arvot näiden alkuaineiden irtoamiselle syljen voimalla tietyissä testiolosuhteissa.

Kaupoissa on ekologisia maaleja, joista ei lähde testien mukaan liikaa myrkkyjä, ja ovat siksi soveliaita lasten leluihin tms. Ainakin teoriassa.

Kannattaa olla tarkkavainen, koska esim. kasveihin viittaava tuotteen nimi, ei sisällä tätä -väitämät ja sisältää kuitenkin mutta vaan ihan pikkuisen tota -vähättely, sekä erilaiset itse keksityt ekomerkit saavat epäilemään viherpesua, jossa ei niin ympäristöystävällinen tuote muuttuu vihreämmäksi. Tunnetuin esimerkki taitaa olla Osmo Color, joka sisältää todella paljon liuottimia (VOC-max. = 400 g/l (2010 A/e)). Suomeksi tämä tarkoittaa sitä että karkeasti 1litrasta tuotetta haihtuu 40% liuottimine muodossa huoneilmaan.

Aitoihin ekomerkkeihin EU-Kukka ja Joutsenmerkki, voidaan turvallisesti luottaa. Jos tuote on ympäristöystävällinen aidosti, on sillä tällainen merkki.

Kannattaa muistaa suhteellisuudentaju jos maalien myrkyt ahdistaa. Sängystä saatava kemikaalialtistus on vain pisara meressä, jos kotona on seinissä muovimaalia ja -tapettia, lattia muovimattoa tai laminaattia, nurkat täynnä muovileluja, palonestoaineilla käsiteltyä elektroniikkaa joka huoneessa ja sohvissa sekä nojatuoleissa likaahyvlkivä käsittely. Vielä kun vauvan pukee uusiin vaatteisiin ja nukuttaa uusiin vaunuihin tai turvaistuimeen, niin avot - kemikaaleja riittää.

Yhteistyössä