Hae Anna.fi-sivustolta

pipareiden säilyvyys?

Viestiketju osiossa 'Joulu' , käynnistäjänä leipuri, 06.12.2005.

1. leipuri Vierailija

Tietääkö joku kuinka kauan piparit säilyy leipomisen jälkeen? Onhan niissä kananmunaa ja margariinia kuitenkin. Ja kuorrutuksessakin munan valkuaista..

2. laiska leipuri Vierailija

Viisaammat sanovat, että pääsiäiseen ainaki. Muovirasioihin niitä ei voi laittaa. Se on se suuri sokerin määrä, joka vaikuttaa.

3. J Vierailija

Kyllä ne yli kuukauden säilyvät. Kuorrutusta minä laitoin vain kuuseem meneviin pipateihin ja piparkakkutaloon.

4. Anni Vierailija

Tytöt tekivät eilen pipareita ja ne säilöttiin rasioihin ja laitettiin jää- viileä kaapin siihen viileä osaan.
    Kyllä ne aika hyvin säilyy ja meillä ainakin niitä syödäänkin ennen joulua jo, toivottavasti jää jouluunkin ettei tartte alkaa tekemään toista taikinaa.

5. Ei ei Vierailija

, siellä ne eivät säily kuin muutaman viikon.
    Ja pipareiden rapea koostumus menne kosteassa tilassa pilalle.
    Vanhanajan peltinen- tai posliininen kannellinen pikkuleipä rasia on paras.
    Pipareita säilytetään kuivassa tilassa, ei viileäkaapissa.

6. J Vierailija

Paras säilytyspaikka on peltirasiassa keittiön jauhojaapin ylähyllyllä.

7. Voihan vitsi! Vierailija

Apua, mitä mä teen? Meillä ei ole keittiössä jauhokappia, jossa olisi ylähylly! Meillä kun on näitä moderneja vetolaatikoita! Säilyvätköhän mun piparit nyt ollenkaan?

8. laiska leipuri Vierailija

No voi sun. Mä oon laittanu ne aina isoon teräskattilaan, kun oon myös laiska shoppaileen mitään purnukoita. Ja kas kummaa, ei oo joulu jääny tulematta! Relatkaa!

9. Jenni Vierailija

Kyllä ne piparit säilyy.
    Meidän perheessä on perinteenä syödä joulun piparitalo mun siskon synttärinä 15.1, ja hyvää on aina ollut.
    Toki siinä on sellofaani ollut päällä, jottei pölyynny.

10. Tonttu Vierailija

Eikä säily! Ne syö ne aina heti ja vaatii lisää. Ja mä inhoan piparien leipomista. Siinä sitä on joulumieltä kun kaulit ja kaulit ja aina tarttuu ja uunissa palaa toiseteikä se urakka lopu ikinä . Onneks ne tykkää palaneistakin eikä muodoilla ole niin väliä, kaikki mnee. On liian hyvä resepti. Ite en pipareista perusta enkä syö varsinkaan sen urakan jälkeen ei maistu. Glögi on vielä pahempaa.

11. J Vierailija

Laita jauhoja taikinan alle ennen kaulitsemista niin ei tartu. :) Omatekoinen takina on parempaa, kun kaupasta ostettu kumpaa käytit?

12. Tonttu Vierailija

Kiitos vinkistä! Tietty teen taikinan itse. Olen ihan aikuinen ja leiponut pipareita lapsesta lähtien melkein joka vuosi. Niitten pitää olla ohuita ja rapeita ja oman reseptin mukaan tehtyjä. Muutenhan olisi sama laittaa purkkiin kaupan valmiita pipareita. Säilyisivät varmasti paremmin. Kerran tein kiireessä kokeeksi valmiista taikinasta lisäpiparit, kun omat loppuivat kesken. Ei niitä kukaan syönyt, löytyivät kesällä kaapista. No ehkä linnut sitten.

Jauhoja laitan kunnolla, mutta ei oo herkkuhomma millään jauhomäärällä. Ja sitten ne inhottavat taikinanreunat, mitkä pitäis leipoa uudelleen ja uudelleen ja tarttuu ja paksuuntuu niistä jauhokerroksista . Ei se taikina niin hyvää ole, että niitä söiskään.

13. J Vierailija

Minkälainen resepti sulla on? Omat piparini onnistuivat muutamia palaneita (tehtiin pienen pieniä pipareita) loistavasti eikä ollut tuota kiinni jäämisen ongelmaakaan. Käytössä tupperin leivinalusta.

14. Julia Vierailija

Pah, minä en ole ikinä saanut itsetehdystä taikinasta leivottuja pipareita jotka olisivat yhtä hyviä kuin kaupan Sunnuntai-taikinasta. Samoin kuin maksalaatikko, perunalaatikko jouluna, hernekeitto ja hampurilaiset: eivät tod ole yhtä hyviä itsetehtyinä (ja yök kun esim. sukulaiset kumminkin tekevät noita itse ja niitä on syötävä..). Mieskään ei meillä kelpuuta mitään noista itsetehtyinä. Äitinsä tekee joka joulu piparit omasta taikinasta ""koska niin kuuluu tehdä"", samoin monet tuttavat; eivätkä ne ikinä voita Sunnuntaita. Ja Saarioisten maksista on turha yrittääkään voittaa.

Tuo on vain tuollaista ""kuka on paras ja ahkerin kotirouva""-kilpailua. Aina jaksetaan väittää, että ""itsetehtyä sen olla pitää, se on paljon parempaa"". Aijaa. Ei todellakaan kaikkien suussa.

Tekisin mielelläni kaikki em. ruoat itse (tykkään kokkailusta), jos todella maistuisivat paremmilta kuin kaupan. Mutta kun eivät maistu.

15. tonttu Vierailija

hitto oon mikään kotirouva ja inhoan piparien leipomista, mutta kun meilläpäin ei tod. muut kelpaa kuin ne tietyt piparit ja niitä pitää sitten saada kun on joulu vaan kerran vuodessa. Muuten en kyllä hössää yhtään enempää kuin on pakko, mutta sen kyllä myönnän, että syön mieluummin itse tehtyä kuin valmiita eineksiä yleensä, mutta poikkeuksia on. Joskus ruuanlaitto on mukavaa, jos on aikaa eikä ole pakko :)

Voin laittaa sen reseptini tännekin, jos siitä on jollekin iloa. Ei siinä ole mitään vikaa, yhtä inhottavaa piparkakkujen leipominen on ollut aina ennekin kuin löytyi tämä suosikkiresepti. Ei se ole erikoisista erikoisin, mutta on ne ihan eri makuisia kuin monet muut ja meidän väen mieleen siis vähän liikaakin.

Siitä kai se on kiinni, että kammoan niiden leipomista jo etukäteen ja se kestää ja kestää ja olisi muutakin tekemistä ja hihat palaa ja pipari tuoksuu, hyh.

16. Tonttu Vierailija

Kas tässä reseptini, löytyi. ( Laitan mausteiksi vain kanelia ja inkivääriä, koska en todellakaan pidä tavallisista piparkakkumausteista eikä moni muukaan.) Hyviä näistä tulee, jos ei kaipaa juuri tietynlaisia muunlaisia :)

PIPARKAKUT

200 g voita
    2,5 dl sokeria
    1,5 dl siirappia
    1 dl kuohukermaa
    1,5 tl kanelia
    2 tl inkivääriä

8,5 dl vehnäjauhoja
    2 tl soodaa

Muut aineet paitsi jauhot ja sooda pannaan kattilaan ja keitetään pari minuuttia. (Halutessasi voit laittaa mausteiksi vaihtoehtoisesti: neilikkaa, maustepippuria, inkivääriä ja kanelia 1 tl kutakin. )

Jäähdytetään ja vatkataan kylmänä. Lisätään jauhot ja sooda ja annetaan turvota kylmässä muutama tunti. Piparkakut paistetaan 200 asteessa.

17. J Vierailija

Tuohon en voi suositella muuta, kun keittokirjan ostamista. Minulla ainakin kaikki mainitsemasi ruuat onnistuu paremmin eli ovat paremman makuisia, kuin Saarioisten tai Sunnuntain. Ja tämä ei ole mitään itsekehua.

18. J Vierailija

Hieman erillainen, kun minun ohjeeni omaani ei tule kermaa ja mausteina inkivääriä, kanelia ja kardemummaan ja neilikkaa. Ehkä se kammo johtuu ohjeesta eli taikinastasi ei ole niin helppo leipoa, kuin minun.

19. J Vierailija

Alla oma ohjeeni vertailun vuoksi.

PIPARITAIKINA

250g margariinia
    2 dl sokeria
    1,5 dl siirappia (tummaa)
    1,5 kanelia
    1,5 tl kardemummaa
    1 tl neilikkaa
    1 tl inkivääriä
    Nämä kiehautetaan ja annetaan hieman jäähtyä ja sitten lisätään
    2 munaa
    1 tl suolaa (itse en ole sitä lisänyt juuri koskaan tai sitten vain hyppysellisen)
    2 t l soodaa
    9 dl vehnäjauhoja

paistetaan 200 C uunin lämmössä noin 8 minuutttia

20. Tonttu Vierailija

kiittää :)

Ohjeita on aika erilaisia vaikka kuinka paljon. Kyllä ne varmasti leipoutuvat erilailla. Mutta kammo tulee kaulimisesta ja uudelleen kaulimisesta ja ohuiden piparien polttamisesta ja koko pipareista, vaikka ne hyviä onkin, niin itse en halua kuin ehkä vasta paljon myöhemmin pari. Leipomisen jälkeen ei vähän aikaan pysty eikä kiinnosta.
    Ehkä salaisuus on myös se tupperasia, johon itselläni ei ole avaimia. Ja varmaan vielä joku taikakosketus, minä leivon paljon mieluummin melkein mitä tahansa muuta ja ainakin vähemmän.

21. Laurel Vierailija

Olisi kamalaa tehdä jotain joka tuntuu noin vastenmieliseltä!
    Meilläkin leivotaan joka jouluksi ainakin neljä kertaa pipareita, mutta siksi kun se on kivaa! Nyt kun omat lapset on jo niin isoja, etteivät välitä niin pyydän kummilapsia seurakseni! Siis tarkoitan vain, että etkö voisi mitenkään jättää sitä tekemättä jos tuntuu noin kurjalta?! Tai pyytää jotain toista tekemään sitä puolestasi ja tekisit sitten vastavuoroisesti sellaista mikä on kivaa?! Tai ehkä saat siitä kuitenkin sitten hyvän mielen kun näet miten hyvin maistuvat..

22. Tonttu Vierailija

Ihan niin se menee :)

Ja muuten ei tarvitse kovin paljoa valmistella joulua, joten valitan asiasta vain täällä nyt enkä enempää. Muut kai ovat meillä vielä laiskempia leipureita ja mieluummin ilman pipareita kuin leipovat niitä. Ja sanottiin, että ei minunkaan ole pakko, mutta... Olen jo tottunut tällaiseen jouluvalmisteluun, kyllä mä siitä selviydyn ja sitten se on taas vuodeksi ohi. Jotenkin on vaan päässyt käymään, että piparien leipominen on jäänyt minun niskoilleni, kun niistä tulee mukamas niin hyviäkin. Niinhän se menee, että se tiskaakin, joka osaa. Kannattaa pitää jotkut taidot vähän salassa joskus, muuten.

Mukavaa joulunalusta muillekin! Siis ihan oikeesti :)

23. Amalia Vierailija

Minä taas leipoisin mielelläni piparit itse, mutta se ei kannata, kun menekki on niin pieni!

Tästä syystä on piparien säilyvyyskin tullut testatuksi: kerran syötiin jouluna EDELLISEN JOULUN pipareita, enkä kovin paljon huomannut maussa vikaa. Ainakin juhannukseen asti säilyvät hyvin kuivassa, tiiviissä, kannellisessa peltirasiassa. Yhdessä vaiheessa meillä syötiinkin ihan vitsin vuoksi juhannuksena joulupipareita (sinihomejuuston kanssa - loistava yhdistelmä, kokeilkaapa!)

24. Anni Vierailija

Meillä taas pitäneen tehdä ensiviikonloppuna toinen satsi. Tehtiin puolenkilon taikina itsenäisyysviikolla ja tytöt sitten leipoivat ja paistoivatkin, kiertoilmauunilla tulee nopeesti. Ensiviikonloppuna saa tytär tulla tyttärensä kans tekemään uusia pipareita kun tuli syötyä edelliset.

Voisi ehkä ostaakkin niitä peltipurkkeja. Ei meillä kerkiä ainakaan vanhentumaan.

25. leipuri-kondiittori Vierailija

Näin yleisesti vastaan aiheeseen: piparkakkutaikina säilytetään jääkaapissa mutta paistetut piparit huoneenlämmössä. Jääkaapissa pehmenevät ja kemiallinen vanheneminen kiihtyy. Piparit säilyvät hyvin, ainakin muutamia kuukausia. Ja aiheeseen valmistaikinaa vai omatekoista antaisin sellaisen vihjeen, että käykää ostamassa pienestä paikallisesta leipomostanne piparitaikina. On varmasti paremman makuinen kuin teollisesti valmistetut taikinat joissa säilyvyyttä pitkäksi aikaa eli on käytetty lisäaineita tai pakastettu.. Itse toimin leipurina keskisuuressa leipomossa ja valmistamamme taikina maistuu todella hyvälle. Puhtaista ensiluokkasista raaka-aineista ammattitaidolla valmistettua, eikä sisällä lisäaineita tms. En aliarvioi kenenkään kotitaikinoita, päinvastoin! Mutta teollisesti valmistettuja massataikinoita kauppojen hyllyltä en koskaan ostaisi!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri