Pipelle-näyte?

  • Viestiketjun aloittaja piikkikammoinen
  • Ensimmäinen viesti
Ei paha
Kokemukseni pipellenäytteenotosta ei ole ollenkaan paha. Sitä on turha pelätä. Kyllähän se vähän tuntui "inhottavalta" (sellainen tuikahdus), mutta tosi lyhyen aikaa kun imu tehtiin (muutama sekunti). En todellakaan sanoisi, että näytteenotto sattui. Oli vaan vähän epämiellyttävää. Mutta eihän se papankaan otto mitään herkkua ole. ;-) Otettiin vielä varmuudeksi kaksi näytettä, että on varmasti riittävästi tutkittavaksi. Joku täällä epäili, että jos ei ole synnyttänyt, niin olisi kauheampaa. Itselläni näin ei ollut, en siis ole synnyttänyt ja kaikki meni silti ok. En pelkää enää, jos joskus toiste joudun uusimaan kokeen.

Otin kyllä sairaanhoitajan kehoituksesta pari tuntia etukäteen särkylääkeen, mutta mikset ottaisi sinäkin. Jälkikäteen, kun särkylääkkeen vaikutus alkoi hiipua, niin oli vähän sellaista kk-kipujen kaltaista tunnetta illalla, mutta en ottanut enää edes toista särkylääkettä. Jälkikäteen oli pientä vuotoa.

Olen samaa mieltä kuin joku toinenkin, että kun täällä netissä lukee oikeastaan mistä tahansa aiheesta, niin kaikki aina vaan kertoo kauhukokemuksiaan. Itsekin pelkäsin niitä luettuani, että mihin kauheaan kokeeseen joudunkaan menemään. Onneksi voin sanoa, että rohkeasti vaan kokeeseen. Ja siksi myös halusin kirjoittaa tälläisen "positiivisen" rohkaisun näytteenottoon joutuville. Ei se kaikista ole kauheaa ja kivuliasta!
 
katsu
Tänään otettiin näyte. Ensin miespuolinen kandi, joka otti liian piepienen palan ja sitten otti lääkäri sen palan, joka lähetettiin tutkittavaksi. Toimenpide ei siis ollut nopea, eikä todellakaan kivuton. Ei ihan kyyneleitä tullut, ja ilman särkylääkettä olin. Piti mennä pian tutkimuksen jälkeen kuntosalille, mutta tulin niin huonovointiseksi ja cäsyneeksi, että jäin kotiin. Ei ihan heti uusintakikemusta tästä.
 
"jännittäjä"
Minulla otettiin tänään pipelle näyte.Jännitin hirveästi,kun olin lukenut täältä kauhu kertomuksia.En ole synnyttäny alateitse.Ei se ollutkaan niin hirveetä,kun luulin.Kesti noin 5 min koko toimenpide.Todella ammattitaitoinen lääkäri ja hoitaja todella mukava.Käski vaan puristamaan hänen kädestään,jos sattuu.Kipu,ei ollut sen ihmeempi kuin kuukautiskivut.Turhaan pelkäsin.
 
kaksi kertaa kokenut
Pipelle näyte ilman puudutusta tosi epämiellettyvä . Olen synnyttänyt keisarileikkauksella. Toisen kerran puudutuksella, ei miellyttävä, mutta ei mikään kauhea. Vaatikaa aina puudutus. Kolmannen kerran pipelleen menossa, vaihdevuosien aikana tulleen verenvuodon takia.
 
Nainen 56
Minulla on korkea kipukynnys ja loistava ja huolellinen gynegologi, joka on tottunut siihen, etten säikähdä pientä kipua. Tää kuitenkin sattui.
Mutta koska minulta piti ottaa 4 näytettä syöpäepäilyn vuoksi, kesti pidempään tuo näytteiden otto.
Liekö johtunut siitä, että olin 2 viikkoa ennen läpikäynyt isohkon jalkaleikkauksen, oli kipu herkässä.
Kävelin tavalliseen tuoliin sen jälkeen ja puin päälleni, mutta sitten iski kipushokki: pyörryin siinä kaksi kertaa, mitä minulle ei ole tapahtunut 35 vuoteen. Heräsi ja käteni tärisivät, kaikki veri oli kadonnut päästäni ja olin kuulemma kalman kalpea. Lääkäri ja sairaanhoitaja sanoivat, että kipushokkia ei voi ennalta arvata.

Mutta onneksi on hyvä gyne ja hän oli hyvin empaattinen! Tsemit siskot!
 
kamala kokemus
Ottaisin ennemmin 10 hampaanpaikkausta tuon kokeen sijaan. Siitä voi päätellä kivun määrän...
Olin eilen toisen kerran ko näytteenotossa. Toimenpide ei ollut mielestäni mitenkään kivulias. Ei ens. kerralla eikä nyt viimisellä kerralla. En osannut edes pelätä etukäteen. Mutta toimenpide oli nopea (2-3 min), ohi ennenkuin tajusinkaan. Lääkäri kyllä selitti koko ajan mitä tekee -otti ensin ultralla kuvan kohdusta -sekään ei sattunut .Vähäistä vuotoa oli toimituksen jälkeen. Olen synnyttänyt kolme kertaa. Vuosi sitten todettiin kohdun limakalvon likakasvua, jota nyt hoidetaan. Älkäähän hyvät siskot jännittäkö-- keljumpaa on olla hammaslääkärissä. Enkä ollut vielä ONNEKSI lukenut noita edellisiä kokemuksia !!!
 
Viimeksi muokattu:
Pieni pelkuri
Minulle tehtiin tuo pipelle-tutkimus tänään. En ole synnyttänyt. Toisin kuin oletin - ja tältäkin suvustolta olin lukenut - ei sattunut yhtään. Siis ei todella lainkaan! Esilääkitystä en ottanut.
 
Vierailija
Kauhun vallassa menin näytteenottoon luettuani tämän sivun kokemuksista: "särkylääkettä ja sattuu niin helvetisti" ym. No, olihan se inhottavaa kuten aina gynellä mut ei todellakaan mikään kauhukokemus, voisin helpolla mennä vaikka huomenna uudestaan. Eli: kaikki on ihan ihmisestä kiinni, joillain matala kipukynnys ja toiset muuten vaan reippaampia.
 
vierailija
Tänään kävin gynellä runsaiden vuotojen takia ja yllättäen otettiin tuo kyseinen näyte. Lääkäri sanoi vain että nyt voi tuntua reisissä asti. Hän laskee kymmeneen ja sitten se on ohi. Odotin pahempaa. Tuntui siltä kuin tikulla olisi sisuskaluja raaputeltu. Vähän sattui, mutta ei tosiaankaan reisissä saakka. Tuon jälkeen laitettiin hormonikierukka ja se tuntui vielä vähemmän. Pari pientä vihlaisevaa tuntemusta. Vähän on nyt tiputellut ja välillä nipistelee alavatsasta.
 
vierailija
Tänään otettiin, ja oli oikeasti hirvein kipu mitä olen koskaan tuntenut. Hammaslääkäri ei tunnu missään tuon rinnalla, ja mitään lääkärikammoa minulla ei ole.
Olin ottanut särkylääkkeen etukäteen kuten oli ohjeistettu, mutta se ei kyllä auttanut mitään. Heti alkuun nipisti, ja sen jälkeen kipu vain paheni. Itkin ja huusin koko toimenpiteen ajan, ja kun välineet oli poistettu niin särki ja sattui. En pystynyt puhumaan ja itkin vain käsiini, varmaan jossain shokissa. Olen todella ihmeissäni edelleen ettei tähän tarjota paikallispuudutusta. Ennemmin neula kohdunkaulaan kuin tuo helvetti uudelleen.

Hoitaja antoi onneksi jälkeenpäin lääkettä eikä ollut muita menoja sille päivälle, en olisi mitään tuollaisen jälkeen pystynytkään tekemään.
 
vierailija
Kauhun vallassa menin näytteenottoon luettuani tämän sivun kokemuksista: "särkylääkettä ja sattuu niin helvetisti" ym. No, olihan se inhottavaa kuten aina gynellä mut ei todellakaan mikään kauhukokemus, voisin helpolla mennä vaikka huomenna uudestaan. Eli: kaikki on ihan ihmisestä kiinni, joillain matala kipukynnys ja toiset muuten vaan reippaampia.
Mun mielestä gynellä käynnissä ei muuten ole todellakaan mitään "inhottavaa", ja olen aina lääkärissä ihan reipas ja kiinnostunut toimenpiteestä. Myöskään kipukynnykseni ei ole erityisen matala, olen tottunut kivuliaisiin kuukautiisiin.
Vain koska sinä et tunne toimeenpiteen aikana juuri mitään, ei tarkoita että toisen kivuliasta kokemusta tarvitsisi vähätellä rivien välistä ja sanavalinnoilla.

Itse en halua että minulle tehdään tätä toimenpidettä enää koskaan, eikä varsinkaan ilman puudutusta. Mutta mene sinä toki huomenna uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuska
Mun mielestä gynellä käynnissä ei muuten ole todellakaan mitään "inhottavaa", ja olen aina lääkärissä ihan reipas ja kiinnostunut toimenpiteestä. Myöskään kipukynnykseni ei ole erityisen matala, olen tottunut kivuliaisiin kuukautiisiin.
Vain koska sinä et tunne toimeenpiteen aikana juuri mitään, ei tarkoita että toisen kivuliasta kokemusta tarvitsisi vähätellä rivien välistä ja sanavalinnoilla.

Itse en halua että minulle tehdään tätä toimenpidettä enää koskaan, eikä varsinkaan ilman puudutusta. Mutta mene sinä toki huomenna uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuska
Eilen pipelle. Mieletön kipu. Jos olisin lukenut tämän ketjun ennen, olisin ottanut lääkkeet ja vaatinut puudutuksen. No, seuraavan kerran. Kaksi synnytystä ja sektio. Kipua ja vuotoa jälkeenpäin, johon Burana auttanut. Kiitos siskot kokemuksista!
 
vierailija
Pipelle otettu vuosien varrella 5 kertaa. (En ole synnyttänyt alakautta). Ei sattunut, hieman epämiellyttävältä tuntui mutta oli äkkiä ohi. Minulla on piikki- sekä kaikenmaailman tutkimuskammo, mutta en pidä tuota Pipelleä pahana tai erityisen kivuliaana. Vähäistä vuotoa päivä tai pari.
 
vierailija
Kauhun vallassa menin näytteenottoon luettuani tämän sivun kokemuksista: "särkylääkettä ja sattuu niin helvetisti" ym. No, olihan se inhottavaa kuten aina gynellä mut ei todellakaan mikään kauhukokemus, voisin helpolla mennä vaikka huomenna uudestaan. Eli: kaikki on ihan ihmisestä kiinni, joillain matala kipukynnys ja toiset muuten vaan reippaampia.
ANATOMIA on se ratkaisevin tekijä kivun tuntemuksiin! Korkean kipukynnyksen omaavan ja pelkäämättömän tutkimus voi olla helvettiä!
 
Vinkki
Minulle tehty myös pipelle ja en ole synnyttänyt. Kovasti pelkäsin toimenpidettä niin lääkäri puudutti kohdun. Puuduttaminen tuntui nipistykseltä. Sen jälkeen en tuntenut mitään muuta kun sen että jotain alakerrassa tehdään. Puuduttaminen pelasti kyllä meikäläisen joten suosittelen!
 
vierailija
Hei, kysyisin että kuinka kauan vatsa on kipeä pipelle-näytteen oton jälkeen? Itselläni vatsa ollut yli viikon jo kipeö...
Pipelle otettiin pe ja mielestäni tiistaina en tuntenut enää kipua. Kystoskopiassa otettiin pieni kasvain pois ja lääkityksenä kaksi kipulääkettä. Toimenpiteen jälkeen kipua ehkä viikon. Nyt poistettiin laparoskopialla kohtu ja munasarjat ja 6 viikoa niin kipu on poissa.
 
vierailija
Kauhun vallassa menin näytteenottoon luettuani tämän sivun kokemuksista: "särkylääkettä ja sattuu niin helvetisti" ym. No, olihan se inhottavaa kuten aina gynellä mut ei todellakaan mikään kauhukokemus, voisin helpolla mennä vaikka huomenna uudestaan. Eli: kaikki on ihan ihmisestä kiinni, joillain matala kipukynnys ja toiset muuten vaan reippaampia.
Mulla on korkea kipukynnys ja olen käynyt läpi lapsettomuushoidot pitkän kaavan mukaan, olen todellakin tottunut kipua kokemaan. Pipelle-tutkimus oli kuitenkin pahin kipu mitä olen kokenut, mukaan lukien jalan murtuminen.
Minulla on taaksepäin kallistunut kohtu, ehkä sinne oli siksi vaikea päästä. Mitään puudutusta ei annettu eikä tarjottu, eikä toimenpiteestä ollut tietoa etukäteen joten en ollut ottanut särkylääkettäkään.

Tuollainen vähättely on aivan sieltä ja syvältä. Muitakin syitä kipuun voi olla kuin "et vaan ole reipas". Lääkärikin välillä huikkasi vain että "pidä silmät auki! pidä silmät auki!" varmaan siksi että näkee, milloin olen pyörtynyt enkä enää silmiä avaa. Kämmenet hiessä, hampaat yhdessä, hengitystiheys yli sata, niin kova kipu etten pystynyt edes muodostamaan sanoja esim "lopeta".

Jos etukäteen tietää että on menossa tähän tutkimukseen, kannattaa vaatia kohdunkaulan puudutus. Se on tosi kipuherkkä alue ja jos siitä ei helpolla pääse läpi, en osaa edes kuvailla.
 

Yhteistyössä