Pissan pidättäminen synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nuppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nuppu"

Vieras
Synnytin toisen lapseni reilu 3 viikkoa sitten. Ikää on nyt 39 v. Noin viikon kuluttua synntyksestä huomasin, että mun on tosi vaikeaa pidättää pissaa. Aivastaessa ja yskiessä tuntuu että lirahtaa housuihin. :( Tosi kurjaa. Synnytys tapahtui ihan normaalisti alateitse eikä tullut mitään repeämiä. Esikoinen on nyt noin 4 vuotta, eikä ekan synnytyksen jälkeen ollut mitään tällaisia vaivoja. Aloitin heti vaivan huomattuani tehokkaan lantionpohjalihastreenin. Joka päivä monta kertaa. Ei ainakaan 2 viikossa tunnu mitään tuloksia. Muutenkin tuntuu, että on koko ajan vessahätä ja sitten sieltä tuleekin vain pikkuinen liraus. Ekan raskauden aika olin fiksu ja jumppasin lantionpohjalihaksia, mutta nyt toisen raskauden aikana jäi tekemättä. Tässä ilmeisesti kiitos siitä. Olen ymmärtänyt että vaiva on tosi yleinen. Osaako joku kertoa omakohtaista kokemusta siitä, että miten pian jumppaamalla lihakset tointuvat vai palautuuko tilanne ennalleen?

Viimeisimmästä synnytyksestä(sori, sectio) on kulunut aikaa 4,5 vuotta.
Edelleenkään en uskalla mennä tramppikseen hyppimään ja aivastellessa lorahtelee.

Käytän Comea treeniapuna. :(

On kyllä ihan tavallista, että joitakin viikkoja-kuukausia synnytyksen jälkeen pidätyskyky on heikko.

Treeniä vaan! =)

Olethan poissulkenut virtsatieinfektion mahdollisuuden?

Tuo jatkuva pissahädän tunne ei kuulosta ihan normaalilta, virtsatietulehdus tuli mullekin mieleen. Olen synnyttänyt kerran ja mulle tehtiin eppari ja lisäksi tuli 2. asteen repeämä (imukuppisynnytys), ja aluksi synnytyksen jälkeen piti kyllä tosiaan nähdä vaivaa sen eteen, että pystyi pidättelemään :D Pystyin kyllä yskimään ja hyppimään ilman lirahduksia, mutta lihakset joutui koville. Jumppaamalla tilanne palautui muistaakseni parissa kuukaudessa. Kannattaa ehkä soittaa lääkäriin tulehduksen poissulkemiseksi, ja jumppa kannattaa aina! Kyllä se pikkuhiljaa palautuu, ihan varmasti :)

mulla tuo lantionpohjan lihasten jumppaaminen tekee tuon pissahädän tunteen. olin kans varma, että tulehdut, mutta sitten hoksasin, että johtuu jumpasta, kun jäi pari pvää jumppaamatta

Kiitos vastauksista ja tsempeistä! Oon itekin miettinyt tota tulehdusta ja täytyy varmaan seurata tilannetta ja käydä lääkärissä. Äippäneuvolantäti sanoi kun kävi kotona vauvaa katsomassa, että jos ei tilanne oo vuodessa korjaantunut jumppaamalla, niin se voidaan korjata jollain yksinkertaisella paikallispuudutuksessa tehtävällä operaatiolla. Sanoi, että tää on vaiva, josta ei tarvitse kärsiä.

Onneksi sulla on vaan virtsan pidättys ongelmia. Itelläni oli epparin jälkeen (imukuppisynnytys) vaikeuksia pidättää paukkua ja jos kakkoshätä iski niin vessaan oli päästävä välittömästi. Nekin meni sitten ajan kanssa ohi.

Yhteistyössä