Pissanäyte ennen neuvolakäyntiä - miten?

  • Viestiketjun aloittaja hämmennys
  • Ensimmäinen viesti
hämmennys
Kävin ensimmäisellä neuvolakäynnilläni kolmisen viikkoa sitten, ja hoitaja silloin kertoi ja näytti sen virtsanäytteen oton. Ja muistaakseni kertoi että näin tehdään joka kerta ennen neuvolakäyntiä. Nyt en ole varma että miten homma meni, kun kaikki oli sillä kerralla niin uutta ja hämmentävää. Eli kanssasisaret, pissaanko joka kerta ennen neuvolaa sinne kuppiin, kastan tikun virtsaan ja sitten - mitä siinä tikussa pitikään näkyä että kaikki on ok? Ja mitä siinä näkyy jos kaikki ei ole ok? Jotain värejä, mutta mitä...?
 
aina
Joka kerta pitää tosiaan näyte antaa. Katotaan virtsan sokeriarvot, valkuaiset ja kolmatta en muista. Ei sinun oikeastaan tartte tietää, kyllä se neuvolan täti sitten kertoo jos jotain poikkeavaa ja ottaa sitten tarvittavia verikokeita.
 
Kissi
Pissanäyte pitää ilmeisesti antaa kaikilla kerroilla _paitsi_ niillä kerroilla, jolloin tavataan neuvolalääkäri. Minä sain myös ekalla käynnillä sellaisen ohjeen, että joka kerta pitää mennä vessan kautta. Seuraava olikin lääkärikerta ja tietty menin paikalle hyvissä ajoin pissaamaan purkkiin... ja sitä näytettä ei sitten kukaan tutkinut edes, kun ei sen kerran tutkimuksiin kuulunut. Oli vähän noloa omasta mielestä, ensi kerralla menen vessaan vasta jos sitä pyydetään.
 
Vötky
Kyl meil pissataan myös lääkärikäynnil, otetaan muutenkin kaikki normaalisti. Ainut poikkeus on se 4h aamupissa jonka voi purkittaa jo kotona.. Sekin tarvii tehä vain kerran.
 
helppo homma
Minä katsoin aina liuskasta itse, onko sokeri, proteiinit (=valkuaiset) ja pH kunnossa. Riippuu terkasta, katsooko hän vai odottava äiti itse. Jokainen osaa näin yksinkertaisen väritestin tehdä itsekin. Jos arvot ovat kohollaan, säästät liuskan ja pyydät terkkaa katsomaan tai kerrot lukeman hänelle itse.

Vertaa testiliuskaan tulevia värejä paketin väreihin, niin tiedät ovatko arvot ok. Ei siitä mitään haittaa ole, vaikka lääkärireissullakin testaa arvot. Meillä ei otettu mitään 4h aamupissanäytettä.
 
alkup.
Alkuperäinen kirjoittaja helppo homma:
Jokainen osaa näin yksinkertaisen väritestin tehdä itsekin. Jos arvot ovat kohollaan, säästät liuskan ja pyydät terkkaa katsomaan tai kerrot lukeman hänelle itse. Vertaa testiliuskaan tulevia värejä paketin väreihin, niin tiedät ovatko arvot ok. Ei siitä mitään haittaa ole, vaikka lääkärireissullakin testaa arvot. Meillä ei otettu mitään 4h aamupissanäytettä.
Mitenkäs sitten kun muistaakseni meillä siellä neuvolan vessassa tikut eivät ole paketissa vaan paperikääreissä? Siinä kääreessä ei ollut mitään värikarttaa johon verrata. Millaiset värit näkyy normaalissa tuloksessa ja millaiset, jos tulokset ovat koholla?

 
AM2908
TODELLAKIN PITÄÄ USKALTAA KYSYÄ, raskauden aikana eteesi tulee varmaan tuhat ja miljoona vieläkin kinkkisempää mieltä askarruttavaa kysymystä. Jos ei muuten soitat ja varmistat nyt heti. Melba on oikeassa, jokaisessa paikassa eri tavat, meillä jätetään näyte joka kerta eikä mitään tikkuja ite katota ja sen lisäks pitää olla aamupissasta. Ja ovat kuule varmasti kuulleet hullumpiakin kysymyksiä, vanha suomalainen sananlasku kysyä saa, tyhmä ei tarvitse olla (sano muuten mun autokoulun opettaja kun etsin valoja autosta, olis voinu kattoo siihen edessä olevaan näyteikkunaan...)!
 
höh
No mut aika tyhmä neuvolantäti mun mielestä, jos ei ole viitsinyt tuon paremmin neuvoa tai selittää. Suurin osa asiakkaista ei vissiin joudu edes tarkistamaan näytettään itse, mutta jos joutuu, niin kai nyt värikartta pitäisi edes löytyä. Ärsyttävää tuollainen.
 
huhuu huhuu
Meillä käydään joka kerta ennen neuvolaa pissaamassa purkkiin ja samalla käydään vaa'alla, oli tavallinen neuvola tai lääkärineuvola ... sitten neuvolan täti kysyy painon ja käy itse katsomassa sillä liuskalla sen pissan, vaikkakin näkyvät nuo liuskat olevan siellä purkissa pöydällä - eipä tarvitse silti itse miettiä, että ovatko ok vaiko eivät. Ekan neuvolan jälkeen piti kerran aamuvirtsaa ottaa purkkiin kotona ja viedä labraan, siitä katsottiin ettei ole virtsatulehdusta. Mutta tosiaan kaikesta voi kysyä, tuskin keksimme edes niin tyhmiä kysymyksiä (näin nettiaikakaudella) mitä heille ei olisi ennemmin jo esitetty :)
 
4h
Aamupissist katotaan muistaakseni myös klamydia. Ja tulehdukset. Perinteisten arvojen lisäks. Ja ei meillä ole ees vessas tikkuja, kyl täti kattoo ne ite samal kun ottaa hempparit ja muut.
 
??
Kun tuossa aamupissakokeessa pitää aina tehdä alapääpesu ennen purkkiin pissaamista, niin miten on tämän "pikatestestin" kanssa? Onko väliä onko alapää just pesty vai riittääkö että aamulla on käynyt suihkussa?
 

Yhteistyössä