Pissanäytteissä tulehduksen merkit, mutta silti ei VTI?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelyä

Vieras
Onko jollekin muulle käynyt näin? Lapselta 1v 4kk otettiin kaksi pissanäytettä pari viikkoa sitten. Näytteissä oli ns. tulehduksen merkit (en enää muista mitä ne oli, mutta jotkut kaksi juttua oli koholla), mutta silti ei kuulemma ollut VTI, että pissassa voi näkyä, jos on jossain tulehdus. Ab-kuuri saatiin välikorvantulehdukseen, kun toinen korva punoitti. Nyt sitten yhtäkkiä soittivat, että pitäisi mennä antamaan kontrollipissanäyte ja että lapselta ultrataan virtsatiet/munuaiset. Miksi ihmeessä, jos se ei ollut VTI??

Pisassa ei siis kasvanut bakteereja, mutta oli ehkä leukosyyttejä tai proteiini+. Kyllä nyt kannattais ennen turhia tutkimuksia sentään katsoa uusi pissa, kun lapsi on terve. Jotain järkeä sentään...

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria:
Pisassa ei siis kasvanut bakteereja, mutta oli ehkä leukosyyttejä tai proteiini+. Kyllä nyt kannattais ennen turhia tutkimuksia sentään katsoa uusi pissa, kun lapsi on terve. Jotain järkeä sentään...

Niin no tuossahan se ap sanoi, et kontorollipissanäyte otetaan.

Proteiinit oli varmaan plussalla, kuulostaisi tutulta. Toista en muista millään. No, ensi viikolla mennään antamaan kontrollinäyte, silloinhan se varmaan selviää mistä on kysymys. Olin niin hämilläni kun soittivat, että en edes tajunnut kysyä asiasta.

Nostan, jos tulisi jotain kokemuksia. Tänään sain itse lisätietoja ja lapsen aikaisemmissa näytteissä oli tosiaan ollut jotain bakteerikasvua (enterokokki, jos oikein muistan). CRP oli ollut 32 (ei sano mulle mitään). Ab-kuuri tosiaan oli silti välikorvantulehdukseen... Ja virtsateiden ultra on jo ensi viikolla.

Ja sekin tuli vielä mieleen, että voisiko tuo enterokokki tulla esim. mun käsistä (pessyt lapsen kakkapyllyn ja sitä rataa)...? Laitoin nimittäin lapselle itse ne pussit, joihin pissanäytteet ekalla kerralla otettiin.

Ei taida tällä palstalla kovin moni näistä olla perillä, mutta jos mulla kävisikin tuuri, niin sillä näitä kyselen.

Enterokokki tuskin liittyy asiaan mitenkään...Jos siellä virtsassa oli esim. valkuaisaineet eli proteiini eli albumiini koholla ja toisena arvona esim. veri koholla niin sitten voi epäillä munuaisiin liittyvää tulehdusta tai muuta munuaisiin liittyvää. Sen ei tarvitse liittyä mitenkään virtsatietulehdukseen, voi olla itsenäinen vaiva ja silloin ei välttämättä muut tulehdusarvot nouse. Voi myös olla munuaisiin edennyt virtsatietulehdus (mitä tuskin on kun kerran ovat meinanneet ettei ole VTI).

Mutta tosiaan tarvisi tietää mitkä ne kaksi juttua sielä virtsassa ovat koholla ja paljonko ne ovat koholla. Muutoin menee ihan pelkäksi arvailuksi. Pieniä määriä proteiinia ja verta voi virtsaan päätyä ilman sen kummempaa vikaa. Esim. proteiinia voi päästä virtsaan (vähän) kovan fyysisen ponnistelun jälkeen ja verta esim. kuivien limakalvojen vuoksi.

Kiitos Nalletar! Mulla on hämärä muistikuva (kaksi ekaa pissanäytettä otettiin päivystyksessä yöaikaan muutenkin mua stressanneen tapahtuman jälkeen), että ne kaksi arvoa olis olleet proteiini ja hemoglobiini. Hemoglobiini kuulostaa näin maallikon korviin niin oudolta (pissassa), että epäilen omaa muistikuvaani, mutta ehkä se sitten tuo verijuttu voisi olla vai? Sitä mä en tiedä yhtään, paljonko ne oli koholla...

Tänään vaan mulle sh sanoi, kun kyselin mistä on kysymys, että siellä oli tuo enterokokki ja siitä mä sain sen käsityksen, että sen takia näitä lisätestejä on määrätty. Äh, lääkäriaikakin on vasta kesäkuussa...

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03151

Tästä näet mitä virtsanäyte kertoo...Hemoglobiini tosiaan tarkoittaa verta sielä virtsassa. Sielä virtsassa on todennäköisesti olleet arvot vain vähän koholla kun eivät asian suhteen mitään kiirettä pidä ja pieni kohoaminen voi olla ihan vaaratonta. Tohon enterokokkiin en osaa kyllä sanoa yhtään mitään. Mä tiedän vain ja ainoastaan näistä ihan perus virtsanäytevastauksista. Helposti noihin näytteisiin tulee ylimääräistä näkyviin esim. sairastaessa ja seuraava näyte voi olla vaikka ihan puhdaskin.

Lisään vielä, että nuo ohjeet on virtsasta tehtävään tutkimukseen testiliuskalla (esim. hoitaja tikuttaa virtsan ja näkee siitä nuo asiat). Labrassa tehdyssä tutkimuksessa näkee nuo asiat tarkemmin & muutakin. Tuosta ohjeesta kuitenkin näet mitä veri & proteiinit virtsassa voi tarkoittaa.

Yhteistyössä