Pissavaipat vähentyneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kuiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kuiva

Vieras
Apua!

Reilu viikko sitten virkoin miehelleni, että tytön (7,5kk) pissavaipat ovat mielestäni hieman vähentyneet. Yleensä meillä vaippaa on vaihdettu aamulla, ennen päiväunia ja unien jälkeen kun on syöty sekä illalla ennen nukkumaanmenoa. Ja tietty jos kakka tulee muulloin jne. Yleensä siis noin 6 vaippaa ainakin ja aina kaikissa pissi. Tänään on vaipassa ollut vain kerran pikkupissa ja olen siis muutenkin viikolla kiinnittänyt huomiota siihen, että pissaa tulee huomattavasti vähemmän. Kakkakin on ollut vähän tiukassa.

Voiko maitoa tulla liian vähän?!

Tyttö saa siis maitoa vain rinnasta ja lisäksi neljä kiinteää päivässä. Tissiä ottaa 6 kertaa päivässä mutta nykyään saattaa lutkuttaa ihan vain hetken ja sitten jo loppuu mielenkiinto. Syö parhaiten aamulla ja illalla rintaa. Pullosta/mukista ei ota milliäkään vaikka kuinka tunkisi. Eka hammas puhkesi pari päivää sitten ja sen jälkeen onkin ollut välillä ihan järsimistä tissin syönti ja loppunut imetyshetkikin sitten siihen.

Miten pitäisi toimia? Alkaa väkisin korvikkeelle...? Olen ihan pihalla.

Korvikkeelle tuskin on tarvetta, kun 6-12 kk vauva käy rinnalla ainakin 4-5 krt/vrk. ja imee ainakin hetken kunnolla, nielee. Jos tuntuu, ettei imetyskertoja tule tarpeeksi vuorokaudessa monena päivänä peräkkäin, voi miettiä kiinteiden määrän vähentämistä. Joko yksi ateria vielä tauolle tai vähentää määrää yhdellä tai useammalla/kaikilla aterioilla.

Osa vauvoista on persoja kiinteille ja jättävät maidon liiankin vähälle. Silloin on ravitsemuksellisesti parempi ohjata heitä useammin rinnalle, kuin ladata lisää ja lisää kiinteitä kiihtyvää tahtia.

Vettä kannattaa tarjoilla ruokapöydässä ja vaikka muulloinkin, vaikka menekki ei olisi häävi. Veteen tottuminen vie aikaa, kuten muutkin ruuat. Voi kokeilla mukien lisäksi pilliä ja äidin mukia eli näyttää esimerkkiä ja tarjota vauvalle samanlaisesta lasista kuin itse juo. Kiinteitä ruokia voi myös notkistaa vedellä.

Isommat vauvat usein alkavat pissata harvemmin, mutta enemmän kerralla, joten vaippoja ei välttämättä kastu yhtä montaa, mutta voivat olla painavampia.

Hampaat yleensä vaikuttavat syömisiin muutaman päivän, joten en olisi kovin huolissani :).

Uusimmat

Yhteistyössä