Pistävä kipu ja turvotus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terveyskeskus: pahin painajainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Terveyskeskus: pahin painajainen

Vieras
On ollut jo varmaan yli puoli vuotta jatkuvasti paheneva pistävä kipu alavatsassa. Kipu tuntuu aina samassa kohtaa eikä noudata minkäänlaista rytmiä esim. kuukautisten kanssa. Tuntuu että alavatsa on myös turvonnut vaikka en olisi syönyt mitään normaalista poikkeavaa tai tavallista enemmän. Joskus kun kipu on paha tulee jopa hieman veristä/ruskehtavaa vuotoa. Olen käyttänyt ehkäisyrengasta täysin ohjeiden mukaan ilman unohtelua, käytämme joskus myös kondomia, menkat on tulleet normaalisti - siitä huolimatta mielenrauhan vuoksi tein n. 2 kuukautta oireiden alkamisen jälkeen raskaustestin ja tulos oli negatiivinen. Mietin että pitäisiköhän tehdä uudestaan varmuuden vuoksi, sillä oireet täsmäävät myös kohdunulkoiseen raskauteen? Ruokahalukin on mennyt, mikä minun tilanteessa ei ole kovin hyvä asia sillä olen jo valmiiksi hieman alipainoinen.

Kysymys on seuraavanlainen: Onko vihjeitä mitä tutkimuksia minun kannattaisi vaatia? Tuntuu että pitää terveyskeskuspuolella osata itse hanakasti kinuta jatkotutkimuksia tai muuten ei tapahdu yhtään mitään! Kannattaako myös yrittää sinnikkäästi vaatia toista lääkäriä? Tähän asti ei ole vielä onnistunut koska omalääkäri on omalääkäri. Oma "lääkärini" hädin tuskin osaa edes suomea. Välillä on täytynyt jopa käyttää englantia sillä hän ei ymmärtänyt kaikkia oireita suomeksi. Voi elämä...

Olen käynyt asiasta terveyskeskuslääkärillä joka ei osannut sanoa asiaan mitään, eikä ottanut kovinkaan vakavasti "seuraa tilannetta"-tyyliin. Teetätti testin tulehdusarvoista (normaali) ja sukupuolitaudeista (mitään ei löytynyt) sekä tunnusteli käsivaralla vatsan päältä (myöskään ei löytynyt mitään epätavallista). K ohta kivut on niin voimakkaat että pitää syödä särkylääkkeitä, ja minä en yleensä periaatteesta ota särkylääkettä kuin vain jos kipu on oikeasti niin lamaannuttava etten voi tehdä töitä.
Yksi vaihtoehto mitä olen miettinyt on että kohta varmaan pakko ottaa lainaa ja mennä yksityiselle, jos terveyskeskussonta ei reagoi ennen kuin teen kuolemaa :P

Itselläni oli samoja oireita. Alavatsaa turvotti kauheasti, kipua tuntui munasarjoissa ja viiltelyä jossain siellä alavatsan seudulla. Esiintyi tiputteluvuotoa ja juuri ruskeaa vuotoa välillä. Kävin kanssa TK:ssa kerran kun kivut yltyivät nii koviksi. Kysta oli puhjennut.

No sitten aloin ihmettelemään, että on se kumma kun vuotohäiriöihin ei kukaan reagoi ja menin yksityiselle kynelle. Papakoe oli itseltäni otettu vuosi sitten TK:ssa..mitä lie siellä tapahtunut, kun ykköstä näytti. Nyt sainkin tulokseksi luokka 4. Kohdunkaulan syövän vaikein esiaste. Tässä olen hoidossa ollut asian takia vuoden verran ja seurannassa jatkuvasti.

Asia säikäytti kovasti minut ja siksi kehoitankin nykyisin kaikkia naisia, joilla on yhtään epämääräistä vuotoa menemään papakokeeseen...HPV on hirvittävän yleinen asia ja erittäin ikävä naiselle.

Asioita joita kohdallasi tulee mieleen on kystat, endometrioosi jne...Suosittelen menoa ihan gynelle..ei ne TK:ssa mitään saa aikaiseksi. Päätään pyörittelevät ja ihmettelevät. :( tsemppiä.

suosittelen sua vaatimaan sieltä terkkarista lähetettä esim naistentautien polille, jossa sut tutkii ainakin osaava lääkäri.
tai jos et lähetettä saa, niin kyllä tosiaan kannattaa säästää ja mennä yksityiselle gynelle. sieltäkin muuten saa lähetteen naistentautien polille, niin ei tarvitse kaikkia tutkimuksia tehdä yksityisellä...ja saa sen lähetteen myös yksityiseltä yleislääkäriltä....tällä tavalla mä olen kaikki mun lähetteet saanut, siis yksityiseltä.

Voi olla myös endometrioosi, hyvin yleinen vaiva ja oirehtii monella tavalla. Voi olla vuosiakin oireeton. Kannattaa gynekologille mennä ja vaikka ultrata.

Yhteistyössä