Pitääkö ambulanssista maksaa, jos sitä ei ole itse tilannut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sairaalalaskuja tulee ovista ja ikkunoista ja haluaisin nyt vähän varutua, että tuleeko vielä lisää maksettavaa. Eli minut lähetettiin terveyskeskuksesta ambulanssilla sairaalaan, tuleeko siitä ambulanssikyydistä vielä lasku? Ja jos tulee niin miten iso? Silloinhan ainakin ilmeisesti pitää maksaa, jos itse tilaa ambulanssin...

Jos hoito vaatii ambulanssikyytiä, maksat omavastuun, jotain kympin pintaan. Jos ei vaadi, mutta haluat kuitenkin kyydin sairaalaan tms. maksat sen kalliimman hinnan, muistelisin meillä olevan n. 70e. Näin meillä kun poika satutti itsensä, kävivät antamassa ensiapua (ei maksanut) ja omalla kyydillä jatkettiin.

kyllä sinulle tulee lasku, omavastuuosuus jää sinun maksettavaksi 9,25?. ja sama omavastuu olisi tullut sinulle maksettavaksi, vaikka olisit mennyt tuon matkan taksillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Minut on siirretty Jyväskylästä Kuopioon ambulanssilla eikä siitä mulle kyllä mitään ylimääräistä laskua tullut.

Mä veikkaan et sellaisessa tapauksessa et olet esim. paikassa a vuodepotilaana ja sut siirretään paikkaan b, niin silloin ei tarvitsis maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Wilpuri:
Minut on siirretty Jyväskylästä Kuopioon ambulanssilla eikä siitä mulle kyllä mitään ylimääräistä laskua tullut.

Mä veikkaan et sellaisessa tapauksessa et olet esim. paikassa a vuodepotilaana ja sut siirretään paikkaan b, niin silloin ei tarvitsis maksaa.

Näin juuri, jos siis ollut jo ekassa paikassa vuodepotilaana.

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
En usko, että tulee sulle laskua, ja summa ei ole mikään suuri jos vaikka tuliskin, paljon halvempi on ambulanssi, kuin esim taxi.

Myös taksissa on tuo sama oma vastuu eli 9.25, kun käy lääkärissä kelalta haetaan se yli menevä osa.

Jos olet mennyt tk:hon taksilla tai ambulanssilla, omavastuuta ei tule, silloin ns. jatkokuljetus. mutta jos olet mennyt omalla kyydillä, julkisilla tai kävellen, silloin omavastuu tulee.
Kun olet kirjoilla sairaalassa osastolla, (päivystys ei ole osasto), sairaala maksaa kuljetukset.

Veimme pojan terveyskeskukseen, josta hänet laitettiin lääkärintutkimuksen jälkeen ambulanssilla sairaalaan. Postissa tuli ambulanssikyydista omavastuuosuuden maksulappu. Kyydille tuli hintaa 9 euroa ja risat.

Alkuperäinen kirjoittaja manta76:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
sairaalasiirtoa ei tarvitse maksaa potilaalla

No kyllä tuo meitin ukkeli ainakin joutui maksamaan. Meni tk:hon omalla kyydillä josta sitten siirsivät toiseen sairaalaan ambulanssilla ja lasku tuli perässä.

vuodepotilaan ei tartte maksaa siirtoa ja sun mieheshän ei ollu osastolla, eikö?

Mut vietiin v.03 Porista Turkuun synnyttämään ambulanssilla, eikä siitä mitään maksua peritty. Maksoin vain sitä vuodeosastomaksua.

En silti tiedä että onko synnytystilanteissa jotenkin eri juttu.

Äitini meni tk:een mahakivun takia. Sielä totesvat että on umppari ja lanssilla vietiin sairaalaan. Tuli se omavastuu maksu (se nykyinen 9,25e ).

Isäni meni tk:een sydänoireiden takia. Totesvat sydärin ja lanssilla sairaalaan. Tuli se omavastuumaksu.
Sairaalassa isä sitten oli osastolla ja sieltä kiidätettiin lanssilla helsinkiin pallolaajennukseen ja takaisin, ei tullut maksua.

Yhteistyössä