Pitääkö aviopuolisokin pyytää kummiksi,,?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummiton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummiton

Vieras
Eli..
Harkitsemme lapsemme kummiksi ystävääni, jonka kanssa olimme ennen todella läheisiä. Viime vuosina olemme etääntyneet toisistamme, mutta tahtoisin ystävyytemme takaisin. Tiedän, että hän varmasti olisi otettu kutsusta.
Nyt vaan ainut mutta on tämän ystäväni mies.. En ole oikeastaan ikinä ihmisestä pitänyt ja en tiedä tahtoisinko lapselleni sellaista kummia..
Mitä tehdä? Jättää tämä ystäväninkin pyytämättä? Vai voimmeko pyytää ainoastaan häntä?
Kiitos jo etukäteen, jos jollain olisi mielipide asiaan :)

Ei ole mitään "pakkoa" pyytää aviopuolisoakin (tosin varmasti toisenlaisiakin mielipiteitä asiasta on)

Meillä on toisella lapsella kummina miehen ystävä, puoliso ei ole, vaikka olemmekin "perhetuttuja", meistä taas mieheni on serkkunsa lapsen kummina, minua ei pyydetty, enkä pitänyt sitä mitenkään kummallisena (kyseisellä lapsella on kolme kummia)

Voi pyytää vaan toista mutta useasti saatetaan moisesta loukkaantua.

Omilla lapsillani on molemmilla toinen kummi sellainen, joka on kummiksipyyntöhetkellä ollut naimisissa mutta sittemmin ovat eronneet. En pyytänyt kuin kavereita. Olihan siitä silloin vähän jupinaa, muttaa... Jotenkin tiesin, etteivät ne suhteet olleet ikuisia.

mä valitsin vakain tuumin ja harkiten vain yksittäisiä ihmisiä, en pareja. Kyllä niin voi tehdä.

Lisäksi mun molemmat siskot on mun molempien lasten kummeja. Olin varmaan esikoisen synnyttyä vähän koomassa kun pyysin molemmat, mutta paikkasin sen sitten pyytämällä molemmat myös kuopuksen kummeiksi. Voihan sen ajatella, että se, kumpi oli sylikummina olis se "varsinainen", mutta eiköhän tuo ole melkein sama... Tätejä kun kumminkin ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
itse en suostuisi kummiksi jos miestäni ei pyydettäisi. en ymmärrä sellaista toimintaa, me olemme pari.

Voi luoja.. "Me olemme pari." Eikö sulla ole omaa elämää ollenkaan, vaikka seurusteletkin/olet naimisissa?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

Omilla lapsillani on molemmilla toinen kummi sellainen, joka on kummiksipyyntöhetkellä ollut naimisissa mutta sittemmin ovat eronneet. En pyytänyt kuin kavereita. Olihan siitä silloin vähän jupinaa, muttaa... Jotenkin tiesin, etteivät ne suhteet olleet ikuisia.

Tässä epäilen just samaa.. Olen ollut periaatteessa just sitä mieltä, että pariskunta pyydetään molemmat..mutta nyt en tosiaan saa rauhaa asialta, kun en tätä ihmistä lapseni kummiksi millään tahtoisi :(

Meille kävi vastaavassa tapauksessa niin, että kun pyysimme mieheni kaveria kummiksi, emme siis avioparia yhdessä, he olettivat automaattisesti, että myös naisesta tulee kummi! (Öh, miten sanot hienovaraisesti, että ei me sua haluta kummiksi, ainoastaan miehesi!?!)

Lapsellamme on vain kaksi kummia.. mieheni lapsuudenystävä ja minun lapsuudenystävä. Tarkoituksella emme pyytännet kummankaan puolisoa kummiksi. Anoppi kyllä vähän oli asiaa ihmetellyt ;) Mutta meidän päätös.

Alkuperäinen kirjoittaja kummiton:

Tässä epäilen just samaa.. Olen ollut periaatteessa just sitä mieltä, että pariskunta pyydetään molemmat..mutta nyt en tosiaan saa rauhaa asialta, kun en tätä ihmistä lapseni kummiksi millään tahtoisi :(

mut ei sun tartte ottaa! otat tasan sen ihmisen kenet oikeesti haluat. se on vaan ikävää et jos ero tulee niin harvemmat miehet ( tai tasavertaisuuden vuoksi naiset ) pitävät yhteyttä kummilapsiinsa ( jos ne ovat kumppanin kaverin tai sukulaisen lapsia )

Alkuperäinen kirjoittaja Rohmu:
Meille kävi vastaavassa tapauksessa niin, että kun pyysimme mieheni kaveria kummiksi, emme siis avioparia yhdessä, he olettivat automaattisesti, että myös naisesta tulee kummi! (Öh, miten sanot hienovaraisesti, että ei me sua haluta kummiksi, ainoastaan miehesi!?!)

Ettehän vain ottaneet myös naista kummiksi??
Minä olisin kyllä korjannut, että "tämä on nyt varmasti hieman noloa teille, mutta kyllä me pyysimme vain miehen kaveria yksin kummiksi". :D

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja kummiton:

mut ei sun tartte ottaa! otat tasan sen ihmisen kenet oikeesti haluat. se on vaan ikävää et jos ero tulee niin harvemmat miehet ( tai tasavertaisuuden vuoksi naiset ) pitävät yhteyttä kummilapsiinsa ( jos ne ovat kumppanin kaverin tai sukulaisen lapsia )

No meidänhän se päätös totta tosiaan on.. Mutta tilanne kun on jo siinä mielessä vähän kinkkinen, että yritän lämmitellä tätä ystävyyttämme uudestaan. Harmi, jos saan jo tästä heti uuden kisman välillemme.
Kyllä pitää iloisesta asiasta saada moinen harmi päähänsä :/

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
itse en suostuisi kummiksi jos miestäni ei pyydettäisi. en ymmärrä sellaista toimintaa, me olemme pari.

just just. Montako kummilasta sulla on miehes kanssa?

ei yhtään kun emme kuulu kirkkoon. itselläni on yksi kummilapsi ajalta ennen kuin olin naimisissa.

minusta se on loukkaus meidän avioliittoa kohtaan jos vain toinen pyydettäisiin kummiksi.

Lapsellamme on kuusi kummia, joukossa sekä pariskuntia että yksin pyydettyjä. Nämä yksin pyydetyillä on ollut olemassa kyllä avopuolisot, mutta molempien kohdalla nämä avopuolisot olleet meille vielä melko vieraita. Minusta oli luonnollinen päätöksemme pyytää vain näitä ystäviämme ilman puolisoita kummeiksi. Samaa mietin nyt toisen lapsen kohdalla... Ajattelen työkaveriani kummiksi, mutta ilman aviomiestään. En tunne tätä aviomiestä kovin hyvin.

ei yhtään kun emme kuulu kirkkoon. itselläni on yksi kummilapsi ajalta ennen kuin olin naimisissa.

minusta se on loukkaus meidän avioliittoa kohtaan jos vain toinen pyydettäisiin kummiksi.

Mutta eihän tuossa ole teistä kyse! Katse pois omasta navasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Mutta eihän tuossa ole teistä kyse! Katse pois omasta navasta.

jos me emme kelpaa yhdessä niin sitten emme kelpaa ollenkaan, yksinkertaista :)

Yhteistyössä