Pitääkö jokaisen suostua mihin tahansa työhön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viipale"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viipale"

Vieras
Tiedän, että otsikko on nyt vähän provosoiva. Mutta pitääkö jokaisen oikeasti olla valmis ottamaan ihan mikä tahansa työ vastaan, jos hänellä ei ole minkäänlaisia edellytyksiä pärjätä siellä?

Esim mietin itseäni, jos olisin nyt työtön. On toki paljon avoinna olevia esim. myyntiedustajan töitä, konsulenttien ja puhelinmyyjän töitä. Joihin toki teoriassa voisin hakea, enkä halveksu töitä sinänsä, mutta tiedän etten olisi hyvä myyntiedustaja tai konsulentti. En osaa myydä, ahdistun sosiaalisissa tilanteissa ja sitä paitsi koen kaiken "turhan kauppaamisen" jotenkin vieraana ja arvomaailmani vastaisena. Minä ajattelen, että ihmiset kyllä ostavat ilman tuputtamistakin, jos jotain tarvitsevat :D

Tiedän siis, ettei minulla ole hyvä edellytyksiä tuollaiseen työhön. En olisi hyvä siinä, en minä osaa tai "halua" myydä ihmisille. Ja voin kertoa kokeilleeni myös puhelinmyyntityötä. Ja kyllä, siitä jäi traumat :D Jollekin toiselle se sopii, minulle jokainen puhelu oli aina yhtä kamala. Joskus oikeasti oksensin, kun se soittaminen jännitti niin paljon. Ja joku rauhoittavien lääkkeiden napsiminen siksi, että voisi olla myyntiedustaja ei taida olla järkevää, vai?

Minusta ei siis pitäisi turhaan vain toistella, että kyllä töitä löytyy jos ei ole ronkeli. Ei se ole aina ronkeliutta, jos tietää ettei itsestä ole sitä työtä suorittamaan tavalla, joka tyydyttäisi sekä työnantajaa että itseä. Minä en esim edes pystyisi tekemään työtä sillä asenteella, että eipä kiinnosta ja vitunko väliä olenko hyvä työssäni, kunhan siitä saa edes vähän rahaa.

Joten en ole edes sitä mieltä, että jokaisen pitäisi ottaa vastaan ihan mikä tahansa työ. Se ei palvele kenenkään etua, ei työnantajan eikä työntekijän. Hanttihommissakin löytyy valinnanvaraa, jopa sellaiselle jolle sosiaaliset tilanteet on hirveän vaikeita. Mäkin olen ollut asiakaspalvelutöissä, mutta tiedän silti että pärjään hyvin asiakaspalvelijana kunhan mun ei tarvi olla aktiivisesti kauppaamassa kenellekään mitään.

ehdottomasti töihin oli työ mikä tahansa!! Toi on vaan ihme selittelyä ettei tartteis töihin mennä..onhan siellä kotona varmaan mukavaa sohva selässä, ei siinä mitään, mutta jos ihminen on työ kuntoinen niin töihin vaan, sanon minä!

tidätkö että sosiaalisten tilanteiden kammo paranee ja helpottuu kun vain menet ja teet niitä mikä sua pelottaa??? toi välttäminen ja itsesi pelottelu ja selittely vain pahentaa sun sos. tilanteiden pelkoa! nim. kokemusta on!!!

tidätkö että sosiaalisten tilanteiden kammo paranee ja helpottuu kun vain menet ja teet niitä mikä sua pelottaa??? toi välttäminen ja itsesi pelottelu ja selittely vain pahentaa sun sos. tilanteiden pelkoa! nim. kokemusta on!!!

Ei todellakaan parantunut, vaikka tein pitkään! Ja olen ollut asiakaspalvelussa, siinä pärjännyt hyvin kunhan minun ei ole tarvinnut tuputtaa kenellekään yhtään mitään.

Nykyisessä työssäkin on paljon asiakaspalvelua ja saan siitä hyvää palautetta. Mutta minun ei tarvitsekaan kenellekään tuputtaa mitään, vaan he ovat itse ottaneet minuun yhteyttä ;)

Mun mielestä ei tartte ottaa vastaan ihan mitä työtä tahansa, koska yleensä valinnanvaraa löytyy. Omalla kohdalla on onneksi niin ollut, ettei ole koskaan tarvinnut olla työttömänä ja olen saanut tehdä sitä työtä mitä olen halunnut. Olen kuitenkin sellaisessa ammatissa, jossa pitää olla halua tehdä sitä työtä ja motivaatiota eikä meillä pärjää sellaiset, joilla sitä halua ja motivaatiota ei ole, eikä se todellakaan ole kenenkään kannalta hyvä, jos työpaikalla pöyrii sellaisia henkilöitä, jotka ei halua töitä tehdä enkä itsekään halua sellaista työkaveria, jota saa vetää kuin rekeä perässä.

Mun mielestä ei tartte ottaa vastaan ihan mitä työtä tahansa, koska yleensä valinnanvaraa löytyy. Omalla kohdalla on onneksi niin ollut, ettei ole koskaan tarvinnut olla työttömänä ja olen saanut tehdä sitä työtä mitä olen halunnut. Olen kuitenkin sellaisessa ammatissa, jossa pitää olla halua tehdä sitä työtä ja motivaatiota eikä meillä pärjää sellaiset, joilla sitä halua ja motivaatiota ei ole, eikä se todellakaan ole kenenkään kannalta hyvä, jos työpaikalla pöyrii sellaisia henkilöitä, jotka ei halua töitä tehdä enkä itsekään halua sellaista työkaveria, jota saa vetää kuin rekeä perässä.

Juu, tätä just tarkoitan. Ja se käy työntekijänkin itsetunnon päälle, jos tekee sellaista työtä mihin itsestä ei ole!

Itse olen tehnyt laidasta laitaan työtä mutta minulla on allergia rajoitteena kuten myös nykyisin krooninen kipu joka myös estää ohjautumasta tiettyihin töihin. Onneksi apuvälinein kykenen tekemään edes hieman palkkatyötäni vielä :)
Tosin kun minulla on ammatti niin minua ei edes kaikille aloille olla laittamassa vaan niille joihin minulla on vahvuus.

Avoimia paikkoja on ihan varmasti useammaltakin alalta joten töitä löytyy jos vaan haluaa tehdä.
Työn voi myös opetella ja "kouluttaa" itseänsä pärjäämään uudenlaisissakin tilanteissa.
Ei mitään opi jos päättää jo etukäteen ettei osaa jotakin työtä.

Itse olen tehnyt laidasta laitaan työtä mutta minulla on allergia rajoitteena kuten myös nykyisin krooninen kipu joka myös estää ohjautumasta tiettyihin töihin. Onneksi apuvälinein kykenen tekemään edes hieman palkkatyötäni vielä :)
Tosin kun minulla on ammatti niin minua ei edes kaikille aloille olla laittamassa vaan niille joihin minulla on vahvuus.

Mua vaivaa lorvikatarri ja siksi olen estynyt tekemästä töitä.

Kyllähän koko ajan ollaan tulossa sen tien päähän, että työ itsessään olisi kaiken perusta. Nykypäivän sukupolvet kyseenalaistavat ihan kaiken ja tällaiseen arvomaailmaan ei sovi ajattelu, että pitäisi olla tyytyväinen pelkästä työn olemassaolosta. Toisaalta on myös täysin tunnustettu fakta, että työurien pidentämistä edesauttavista tekijöistä yksi merkittävimpiä on työolojen ja työviihtyvyyden parantaminen. Ihmiset eivät vain jaksa tehdä 30-40 vuotta putkeen paskaa työtä tai työtä, jossa työympäristö on paska.

Yhteistyössä