Pitääkö mun hankkia ensin passi jotta saan lapselle passin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja evvk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

evvk

Vieras
Miten saan sen passin jos ajokortti ei kelpaa todistukseksi helöllisyydestö?
Koskaan ei ole muuta todistusta ollut kuin ajokortti ja ihan hyvin olen sillä pärjännyt

Jos ei ole henkilökorttia tai passia kun hakee uutta passia niin henkilöllisyys todetaan "tutkinnallisin" menetelmin.
Eli kysymyksiä kysymysten perään joihin vain periaatteessa sinä tiedät vastaukset. (esim äitisi tyttönimi)

Kyllä minä sain passin ilman kuulusteluja. Pelkkää ajokorttia näyttämällä. On se kumma jos poliisi epäilee itse myöntämäänsä dokumenttia (ajokorttia). Niin mihin sitä voi edes enää luottaa jos ei edes poliisin antamiin dokumentteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:
Kyllä minä sain passin ilman kuulusteluja. Pelkkää ajokorttia näyttämällä. On se kumma jos poliisi epäilee itse myöntämäänsä dokumenttia (ajokorttia). Niin mihin sitä voi edes enää luottaa jos ei edes poliisin antamiin dokumentteihin.

Joo no kuule 15 vuotta sitten myönnetty ajokortti voi olla jo ihan vanhentunut kun ulkonäkö muuttuu. En ymmärrä miten joku voi olla pelkän ajokortin varassa henkilöllisyytensä todistamisen kanssa, etkö ikinä käy ulkomailla?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri:
No kyllä minä olen saanut muksuiille haettua passit ihan vaan omalla ajokortillani.

Ei käy enää Passia haettaessa on oltava mukana
· 1 valokuva
· passi tai henkilökortti (huom. ei ajokortti)

Milloin tämä tullut voimaan? Hain vuosi sitten itselleni ja lapselleni samalla kertaa passia, ja ajokortti (+ vanhaksi mennyt passi) kelpasi henkilöllisyystodistukseksi. Valokuva (vai oliko niitä peräti kaksi kpl) piti siis kyllä olla mukana.

Muistattehan, että jos haetaan alaikäiselle passia, niin molempien vanhempien tulee olla mukana passia anottaessa! Tai vaihtoehtoisesti toiselta pitää olla saatu valtakirja.

Meillä tosiaan on kysytty sekä mieheni, että minun passit, kun ollaan lapsille passeja haettu. Tosin täytyyhän, jollain keinoin aina se ensimmäinenkin passi saada, mutta itselläni ei ole käsitystä miten, kun itselläni on lapsesta asti passi ollut.

Varmaan on muitankin matkustamattomia ihmisiä, joilla ei passia ole ja joiden lapset jossain vaiheessa ulkomaille suuntaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Milloin tämä tullut voimaan? Hain vuosi sitten itselleni ja lapselleni samalla kertaa passia, ja ajokortti (+ vanhaksi mennyt passi) kelpasi henkilöllisyystodistukseksi. Valokuva (vai oliko niitä peräti kaksi kpl) piti siis kyllä olla mukana.
Vanhanksi mennyt passi kelpaa joksikin aikaa henkilötodistukseksi uutta hakiessa, tarkkaa aikarajaa en muista.

Yleensä, jos ei ole hyväksyttyä henkilöllisyystodistusta, tekevät kaikenlaisia kyselyjä, esim. missä on asunut eri aikoihin ja ketä muita siinä osoitteessa on asunut samaan aikaan ym. rekistereistä löytyvää tietoa historiastasi. Miehellä oli useampi vuosi sitten mennyt passi mukana, sanoivat, ettei se kelpaa todistukseksi, mutta oli kyllä ihan tunnistettavissa siitä. Häneltä eivät kuitenkaan kyselleet noita kysymyksiä, kun minulla oli voimassa oleva passi mukana ja hankittiin samalla passeja meidän riiviölaumalle, joka oli mukana. Heidän papereihinsa tarvittiin molemmilta joku suostumus.

Alkuperäinen kirjoittaja hääääh?:
Ajokorteilla mä olen aina passini saanut, miten muuten saan yhtään mitään kelpaavaa hlöllisyystodistusta jos ei ajokortti muka kelkaa?

Ei tosiaan kelvannut enää ajokortti reilu vuosi sitten. Kun ei ollut passia mukana, niin kyselivät muutaman kysymyksen ja se oli siinä. Vanhoja osoitteita, vanhempien syntymäaikoja jne. Helppo nakki.