Pitääkö nyky-yhteiskunnassa hoitaa lapset yksin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirjolinda
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirjolinda

Vieras
Onko mennyt siihen pisteeseen jo että jos lapsia saat sinun on kyettävä kasvattamaan heidät yksin kaikesta huolimatta?
Kynnys pyytää apua on erittäin korkea.

On niitäkin perhekuntia vielä joissa autetaan ristiin rastiin isovanhemmista lähtien perheiden hyvinvoinnissa.

Nyt. Nyt onkin omat elämät ja ei pidä puuttua missään nimessä toisten asioihin ja eikä edes silloin jos jaksetaan pyytää apua. Ei ajatella pitemmän päälle. Ollaan niin itsekeskeistä.
Tältä se on vaikuttanut vierestä seurattuna.

Ihmiset ovat hyvin itsenäisiä/itsekäitä. Eli ei haluta tarjota apua eikä sitten osata pyytääkään kun itse tarvittaisiin.
Meidän perheellä sukulaiset kaukana ja kaikesta yritetään selvitä itse. Yksi ihana ystävä on, joka voi sen hammaslääkärin ajan katsoa lapsiamme. Mutta ei häntäkään haluta liikaa rasittaa ja siksi tuollaiset ihan pakolliset vaan pyydetään.

Ei ole mikään pakko, jos ei halua. Mutta viimeisten 40 vuoden aikana hyvin moni asia, josta aiemmin huolehti yhteisö (perhe, sukulaiset, naapurit, ystävät, kyläläiset), on ulkoistettu joko yhteiskunnalle (päiväkodit, iltapäiväkerhot, vanhainkodit jne) tai yksityisille yrityksille ja yhdistyksille.

Kyllä se on ajan henki. Jokainen pitäköön huolen omistaan. Ja toisaalta myös tässä on ongelmana se, että monesti vaikerretaan avun ja sukulaisten puutetta mutta moniko on aktiivisesti apua tarjonnut? Eli itsekkyys myös tässä kohtaa nostaa päätään. Muita perheitä on samassa tilanteessa, rohkeasti pyytämään ja tarjoamaan apua. Näin meillä onnistunut.

• Tykkää
Reactions: Pikkurouva74
Kyllähän se asenne on täällä palstalla kuultu ja nähty moneen kertaan, että pienet perheet saavat pyytää apua, mutta isot eivät. Pienillä perheillä ongelmat eivät ole itseaiheutettuja, mutta isoilla ilmeisesti kaikki johtuu automaattisesti "holtittomasta lisääntymisestä".

Meillä on "iso perhe" kun on jo kolme lasta. Ensisijaisesti käytetään sukulaisten apua, kiitoksia vain.

[QUOTE="Mymy";30403569]Kyllähän se asenne on täällä palstalla kuultu ja nähty moneen kertaan, että pienet perheet saavat pyytää apua, mutta isot eivät. Pienillä perheillä ongelmat eivät ole itseaiheutettuja, mutta isoilla ilmeisesti kaikki johtuu automaattisesti "holtittomasta lisääntymisestä".

Meillä on "iso perhe" kun on jo kolme lasta. Ensisijaisesti käytetään sukulaisten apua, kiitoksia vain.[/QUOTE]
3 lasta ei ole suurperhe. 5 tai enemmän on.

[QUOTE="Sirkka";30403574]3 lasta ei ole suurperhe. 5 tai enemmän on.[/QUOTE]

Jep, en puhu omasta perheestäni suurperheenä. Mutta olen kuullut sanottavan jo tätä kokoa "isoksi perheeksi". Kaikki mitä kirjoitin edellä, pitää silti paikkkansa.

Pitäisi varmaan lisätä selvyyden vuoksi, että tahtoisimme oikein suurperheen.

No toisaalta mistähän tuo asenne kumpuaa ;)
Meillä ei ole isovanhemmat auttaneet meitä lastenhoidossa,
itse on omat lapsemme hoitaneet,
milloin on se ja se lomareissu tai milloin on sitä ja sitä marttojen reissua jota ei sitten millään voi perua.
Sitten kyllä vanhukset on pyytämässä meiltä apuja ja on kyllä annettukin aina kun pystytty,
mutta kyllästyttäähän se aina olla tuo kynnysmattoa ja
kuulla vanhuksilta kuinka ennen asiat oli hyvin ja toisin kuinka ennen omat lapset joutui hoitamaan omia vanhempiaan ja taas kun käännän keskustelun siihen että niin
ennen ne omat vanhemmat auttoi lastenlastenhoidossa mutta nykyään se on vahusten omaa aikaa ja jos vanhukset tarvitsevat apua on kyllä lasten taas kiiruhdettava auttamaan.
Ja taas vanhukset vetää herneenpalko nenäänsä kuinka he onkin onnistuneet kasvattamaan näinkin omaa napaa ajattelevan aikuisen :(
Ikävä sanoa näin mutta viimeaikoina olen ottanut sen kannan kun isovanhemmilla on ajatus että itse olet lapsesi hankkinut niin hoida ne myös itse,samaa sanon minä että itse olet päättänyt vanheta ja jokainen tässä itsekseen koettaa nyt pärjätä joten koita pärjätä.

Nykyisin ongelmana on, ettei ihmisillä ole muita verkostoja kuin isovanhemmat. Kaikilla ei niitäkään. Jos isovanhemmat eivät auta, ei saa apua mistään. Omassa nuoruudessani oli aivan tavallista pyytää lapsen kummeja, jotain vanhempien ystävää tai sisarusta tai jopa naapuria lapsenvahdiksi, jos piti päästä hammaslääkäriin tai alkoi tanssikenkää vipattamaan. Isovanhempia vaivattiin lastenhoidolla vain hätätapauksessa.

Nykyisin ongelmana on, ettei ihmisillä ole muita verkostoja kuin isovanhemmat. Kaikilla ei niitäkään. Jos isovanhemmat eivät auta, ei saa apua mistään. Omassa nuoruudessani oli aivan tavallista pyytää lapsen kummeja, jotain vanhempien ystävää tai sisarusta tai jopa naapuria lapsenvahdiksi, jos piti päästä hammaslääkäriin tai alkoi tanssikenkää vipattamaan. Isovanhempia vaivattiin lastenhoidolla vain hätätapauksessa.

No minä olen ainakin viettänyt kesiä maalla, niin että meitä oli 4 serkkua ja 70v mummo jolla oli vain polkupyörä ja 3km kaupalle matkaa. Eli kyllä mua on mummo paljon lapsena hoitanut, mutta nyt sitten mun äiti ei ole kertaakaan hoitanut minun lapsia vaikka nuorin on jo 6v.

Eli osittain on kyse siitä että nykyinen eläkeläissukupolvi ei koe enää samanlaista tarvetta tai halua auttaa omia lapsiaan. Eikä kyse ole siitä että viikoiksi veisin lapseni mummolaan hoitoon vaan siitä että apua ei saa edes yhden illan ajaksi.

6v on ollut elämänsä aikana 3 yötä hoidossa. Yhden kummillaan ja kaksi toisella mummolla.

Onko yhteiskunta jotenkin kieroutunut?

On. Tässä maassa on totuttu viimeisen 30v aikana aivan liian hyvään elämäntasoon, naiset synnyttää lapsia ajatuksella että se menee siinä sivussa. Vähänkin kun tulee vaikeuksia niin ollaan aivan kusessa, ja yksi syy on internet ja keskustelu palstat..

Vittu jos vauva valvottaa vähänkin niin samantien saa sääliä ja voivotellaan kuinka sulla onkaan nyt niin pirun raskasta.

Esimerkiksi monessa maassa perhe on kaikki kaikessa ja puhalletaan yhteen hiileen. Autetaan toinen toista.

Onko yhteiskunta jotenkin kieroutunut?

En sanoisi kieroutunut vaan ovat ehkä omahyväisiä ja itsekkäitä.
Ajatellaan että nyt kun olen eläkkeellä saan olla ja nauttia kun ei tarvitse vahtia omia pieniä lapsia eikä varmasti monellakaan eläke ikään päässeellä isovanhemmalla
ole omia vahempia elossa joten kai he kuvittelevat nyt huokaisevan kun on omat vanhemmat hoidettu hautaan ja omat lapset aikuiseksi ja sitten kun he itse tarvitsevat apua vedotaan siihen että minä hoidin sinut kun olit lapsi.
Eläkeläiset ei ehkä näe kokonaiskuvaa :/

[QUOTE="harmaana";30403807]
Eläkeläiset ei ehkä näe kokonaiskuvaa :/[/QUOTE]

Samaan sortuu monet pikkulasten vanhemmat, oletetaan ettei sillä eläkelläisellä ole mitään muuta tekemistä koskaan kuin olla varallla jos heillä sattuu olemaan tarvetta ilmaiselle lapsenvahdille.

Kyllä minusta on itsekästä hankkia lapsia ja olettaa, että omat vanhemmat ja suku hoitaa. Päivähoito kuitenkin on olemassa ja omalla rahalla voi hoitopalvelua ostaa niin paljon kuin tarvitsee.

Kyllä minusta on itsekästä hankkia lapsia ja olettaa, että omat vanhemmat ja suku hoitaa. Päivähoito kuitenkin on olemassa ja omalla rahalla voi hoitopalvelua ostaa niin paljon kuin tarvitsee.

Päivähoito on olemassa ja maksullisia hoitajiakin on mutta kuinka monella on sitten johonkin yksityiseen yön yli hoitoon mahdollisuus taloudellisesti on toinen asia.

Eri asia se onko lapset joka viikonloppu mummolla hoidossa vai kuten mun 6v joka on ollut 2 yötä toisella mummolla koko elämänsä aikana. Toinen ei ole hoitanut kertaakaan edes yhtä tuntia.

Tuskin kukaan tuolla ajatuksella edes lisääntyy että suku ja isovanhemmat hoitaa, sama kun sanoisin että onhan niitä maksullisia hoivapalveluja
joita vahuksetkin saa kotiinsa ostaa, osta ruokapalvelu, osta pesettäjä käymään, osta siivooja sinne kotiisi, mitäs vanhenet niin ettet itse enää jaksa näitä kaikkia tehdä

Alkuperäinen kirjoittaja itsekäs;30404002:
Tuskin kukaan tuolla ajatuksella edes lisääntyy että suku ja isovanhemmat hoitaa, sama kun sanoisin että onhan niitä maksullisia hoivapalveluja
joita vahuksetkin saa kotiinsa ostaa, osta ruokapalvelu, osta pesettäjä käymään, osta siivooja sinne kotiisi, mitäs vanhenet niin ettet itse enää jaksa näitä kaikkia tehdä
Noinhan juuri toimivat ikäihmiset, joilla ei ole sukua tai luotettavia nuorempia kavereita auttamassa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Tällä palstalla on paljon yksinäisiä perheitä, sen olen huomannut. Isovanhemmat asuvat joko tosi kaukana tai eivät ole halukkaita kasvattamaan lastenlapsiaan. Omassa lähipiirissäni on ihan toinen juttu <3

Tämän päivän maailmassa on uusavuttomuus ja itsekkyys huipussaan. Oletetaan, että koulu kasvattaa lapset ja isovanhemmat hoitaa. Jos koulu ei hoidakkaan "velvollisuuttaan" tai penska on kuriton, kyse on aina joko koulusta, penskan kaverista/kavereista tai jostain ihan muusta, ei kuitenkaan koskaan vanhemmista tai kotikasvatuksesta.
Kyllä se nyt vaan on niin että jos tänne penskoja hankkii, pitäis ne pystyä itse kasvattamaan ja ENNENKAIKKEA MAKSAMAAN: Se ei ole yhteiskunnan asia elättää!

[QUOTE="M33";30404643]Noinhan juuri toimivat ikäihmiset, joilla ei ole sukua tai luotettavia nuorempia kavereita auttamassa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.[/QUOTE]

Korjaus: Noin tekevät ikäihmiset, joilla ei ole sukua tai luotettavia nuorempia kavereita auttamassa, ja joilla on varaa maksaa hoivapalveluista.

Kaikilla vanhuksilla ei todellakaan ole. Aika monella ei ole.

Yhteistyössä