Pitääkö ostaa uusi turvaistuin? Sattui pieni kolari.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Junou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Junou

Vieras
Kyseessä 3kk vanha istuin, sijaitsee pelkääjän penkin takana. Tuli kylkikolari kuskin puolelle taakse, sen verran että menee auto lunastukseen, kun on aika uusi.

Ja siis lapsi ei ollut kyydissä kolarin aikana, jos joku kysyy.

Aloin vaan miettimään, että mitenhän se on tällaisessa tilanteessa.

Miten toimisit itse?

Kyseessä 3kk vanha istuin, sijaitsee pelkääjän penkin takana. Tuli kylkikolari kuskin puolelle taakse, sen verran että menee auto lunastukseen, kun on aika uusi.

Ja siis lapsi ei ollut kyydissä kolarin aikana, jos joku kysyy.

Aloin vaan miettimään, että mitenhän se on tällaisessa tilanteessa.

Miten toimisit itse?

Korvaisiko vakuutus istuimen, koska korvaa autonkin? Toki jos istuin näyttää päällisin puolin olevan kunnossa, eikä iskeytynyt esim. oveen tms. voi olla, että on täysin vaurioton...

Vaihtoon. Vaikka näkyviä vaurioita ei olisi, siinä voi olla vaurioita jotka heikentää istuimen turvallisuutta radikaalisti seuraavan kolarin sattuessa. Kannattaa selvittää korvaako vakuutuksenne.

Ainiin joo, ei käynyt mielessäkään että vakuutus vois korvata, pitää selvittää huomenna. Korvaakohan ne vaikka ei näkyvää vikaa olekaan? Meillä on Pohjolassa ja täyskasko.

Uus auto nyt saattaa mennä lunastukseen aika pienestäkin jutusta. Vaikka kyllähän se kuulostaa hurjalta että auto on kolaroitu lunastuskuntoon, todellisuudessa tilanne voi olla se että kylkeä on vähän rutussa ja auton runko senti verran vinossa jostain.

Ainiin joo, ei käynyt mielessäkään että vakuutus vois korvata, pitää selvittää huomenna. Korvaakohan ne vaikka ei näkyvää vikaa olekaan? Meillä on Pohjolassa ja täyskasko.

Meilläkin Pohjola ja täyskasko, ja muistan hämärästi jostain vakuutusesitteestä lukeneeni että nimenomaan AINA kolarin sattuessa autossa olleet istuimet PITÄÄ vaihtaa uusiin ja vanhat hävittää. Koska niissä voi nimenomaan olla "sisäisiä" vaurioita, muovit voi heikentyä tms. Eli tuskin vaativat näkyviä vaurioita istuimeen...

[QUOTE="hillla";29945357]Meilläkin Pohjola ja täyskasko, ja muistan hämärästi jostain vakuutusesitteestä lukeneeni että nimenomaan AINA kolarin sattuessa autossa olleet istuimet PITÄÄ vaihtaa uusiin ja vanhat hävittää. Koska niissä voi nimenomaan olla "sisäisiä" vaurioita, muovit voi heikentyä tms. Eli tuskin vaativat näkyviä vaurioita istuimeen...[/QUOTE]

Kannattaa tosiaan selvittää, jos istuin PITÄÄ vaihtaa, koska voi olla, että vaikkei istuin jostain syystä kuuluisikaan vakuutuksen piiriin, vakuutusyhtiö evää tai alentaa istuimessa istuneen lapsen hoitokorvausta seuraavassa vahingossa, jos istuinta ei ole vaihdettu. Tieto istuinten vaihtamisesta pitäisi löytyä vakuutuskirjasta tai sitten ainakin vakuutusyhtiön aspasta... Toki istuimillahan on myös käyttöpäivämäärämerkintä jossakin eli kannattaa istuinta ostaessa jo tarkistaa, ettei istuin ole seissyt pitkään varastossa, jolloin uudessa istuimessa menisi käyttöaika heti umpeen.

Olin vuosi sitten itse kolarissa. Autossa olin minä ja toinen lapsistani eli toinen istuin oli tyhjä. Vakuutus korvasi molemmille uudet istuimet. Meillä myös pohjola. Istuimet piti toimittaa pohjolalle.

Kannattaa tosiaan selvittää, jos istuin PITÄÄ vaihtaa, koska voi olla, että vaikkei istuin jostain syystä kuuluisikaan vakuutuksen piiriin, vakuutusyhtiö evää tai alentaa istuimessa istuneen lapsen hoitokorvausta seuraavassa vahingossa, jos istuinta ei ole vaihdettu. Tieto istuinten vaihtamisesta pitäisi löytyä vakuutuskirjasta tai sitten ainakin vakuutusyhtiön aspasta... Toki istuimillahan on myös käyttöpäivämäärämerkintä jossakin eli kannattaa istuinta ostaessa jo tarkistaa, ettei istuin ole seissyt pitkään varastossa, jolloin uudessa istuimessa menisi käyttöaika heti umpeen.

Turvaistuin pitää aina vaihtaa kolarin jälkeen, vaikka siinä ei olisi istunut kukaan kolarin tapahtuessa. Tuo käyttöpäivämääräjuttu nyt on hiukan epäoleellinen, ellei osta jotain jo aikaa sitten valmistuksesta poistunutta mallia. Istuimet eivät juurikaan ehdi kaupan varastossa vanhentua, varsinkaan jos ostaa jonkun testeissä menestyneen ja suositun mallin. "Käyttöpäivämäärämerkintää" niissä ei ole, vaan valmistusajankohta.

Yhteistyössä