pitääkö potalle menemisestä muistuttaa usein jos lapsi ilman vaippaa vai pitääkö tajuta itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
otin vaipan pois 2,5vuotiaalta, kun tuntui että pissaa ja kakkaa vaan vaippaan eikä edes yritä millään tavalla.. Kuitenkin aina sanoi että pissa tulee tai kakka mutta ei suostunut potalle.

Sitten luin viikon verran pottakirjaa hänelle ja sanoin että pääsiäisenä lähtee vaipat pois.
No nyt on ollut 4 päivää pelkillä pikkareilla ja vain 1 vahinko käynyt!! Myöskään päikkäreillä vahinkoja ei ole tullut. Aamulla vaippa kyllä märkä. Todella outoa että lapsi osaakin mennä potalle mutta vaati sen että otan vaipat kokonaan pois. Ilman tätä ei ollut mitään toivoakaan.

Olen muistutellut lasta jatkuvasti että muista käydä potalla ja onko pissahätä jne. Lapsi ei tästä tykkää ja sanoo jatkuvasti että ei ole. Sitten yhtäkkiä sanoo että on pissahätä, no sanon sitten että menee potalle ja hän menee ja tekee tuotoksen.

Pitääkö mun lopettaa toi potalle muistuttaminen jos hän kerta itse tietää milloin sinne menee? Vielä ei onnistu ns. käskystä pissaaminen, eli jos on menty ulos ei tee pissaa lähtiessä, mutta saattaa sanoa 10min päästä että on hätä ja sitten tultu takas potalle ja pissa on tullut.

Pitääkö mun vaan luottaa että lapsi itse pyytää potalle ja sitten menee sinne vai muistutanko häntä siitä? Onko tarkoitus että lapsi itse sanoo että nyt on hätä ja mennään vessaan vai pitääkö mun viedä aamusta, ruoan jälkeen, ennen ulosmenoa, ulkoilun jälkeen jne. Ja tämä on tosiaan sitten kädestäpitäen viemistä, ei mene jos pyydän vaan jotenkin haluaa itse päättää milloin mennään. Ongelmana vain on että sitten niitä vessoja ei ole joka paikassa jos ollaan jo ulkona.

Olen jotenkin ihan ymmälläni että tää yhtäkkiä sujuu vai onko jotenkin tyypillistä että ensin pottailu sujuu ja tässä tulee vielä takapakkia. Pidätyskykyäkin löytyy, oli tässä eilen jopa 4h pissaamatta, mikä oli musta jo liian pitkä aika? Lopulta patistin potalle ja teki sinne, mutta ei ensin halunnut mennä.
Musta tuntuu että vaippoja mun ei kannata enää yhtään laittaa kuin yöksi koska pelkään että sitten taas tehdään pelkästään niihin.

Ei enää vaippoja takaisin! Luota vaan lapseesi, muistuta, älä kuitenkaan pakota. Vahinkojakin vielä sattuu varmasti monta, niistä ei saa suuttua. Lapsesi on kuiva nyt mutta ei ilman vahinkoja kyllä täysin.

Ystävättärelläni on myös pieni lapsi.
Hänellä vaipattomuuden jälkeen on käynyt monen monituisia vahinkoja.
Ihan vaikka ruokapöydässä,
kysyy; "onko pissahätä" vastauksena tuli "on" ja sitten liri liri.
Ei muutakun vakaasti vaan muistuttelet siitä.

Toinen minkä keksin niin sanoin että osta jotain lempi karkkia aluksi.
Että aina kun tulee pissahätä kauniisti pottaan tai pönttöön. Tulee YLLÄTYS!
Voi siitä lapsi vasta riemastuukin ja pikkuhiljaa se oppii siihen.
Muina yllätyksinä voi käyttää jotain, porkkanaa tikkuina, kurkkua yms kasvista ettei mene ihan karkille.

Sitten voi sanoa että isommalla hädällä saat Oikein ison yllätyksen, vaikka joku pikkupehmolelu tai muu vastaava lelu.
Pikkuhiljaa jättää kaikki yllärit pois. Niin hän oppii ihan itse käymään pissalla ja pidättämään.
Yökasteluita tietysti sattuu ja tapahtuu.
Yötä ennen kannattaa olla antamatta 6 jälkeen enään kauheasti juotavaa, että se pääsääntöinen juominen tapahtuisi päivällä, niin pissavahinko ei ole niin iso yöllä.
Ja ennenkuin itse menee nukkumaan 22-24 kannattaa lapsi käydä viemässä vessaan, vaikka se nukkuisi, niin pissalle.
Kyllä se nukahtaa unenpöpperössä uudestaan!

Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle apua!
T: Nollan lapsen äiti, mutta maalaisjärki pelaa.

poika ei pahastu jos minä kysyn hädästä jos ollaan kohta johonkin lähdössä tms, mutta isälleen helpommin hiukan turhautuu. syynä taitaa olla juuri tuo, että minä en painosta vaan olen iloinen kieltävästäkin vastauksesta jolloin hänen ylpeytensä vain kasvaa, ja isällä on hiukan patistava tai maanitteleva sävy helposti äänessä.

aika usein vielä käy noin, että vaikka vastaus olisi ei, niin asiaa miettiessä alkaa hätä vaivata ja vartin sisään pissahätä tuleekin. siksi pidän tarkkaan huolen, että kysyn hädästä riittävän aikaisin ennen lähtöä, ettei tarvitse tivata muuten kuin poikkeustilanteissa. osaa kuitenkin pissata pyynnöstäkin, mutten halua hyödyntää tätä kykyä tarpeettomasti. yleensä siis poika päättää itse, milloin hänellä on hätä. eikä se niin kauhean monta kertaa päivässä tule, paitsi jos on saatu mehua. kotona sitä ei yleensä tarjoilla, ja siksi sitä herkkua kiskotaan desitolkulla kun kerran saadaan.

[QUOTE="miukuli";28279583]Ystävättärelläni on myös pieni lapsi.

Muina yllätyksinä voi käyttää jotain, porkkanaa tikkuina, kurkkua yms kasvista ettei mene ihan karkille.

Sitten voi sanoa että isommalla hädällä saat Oikein ison yllätyksen, vaikka joku pikkupehmolelu tai muu vastaava lelu.
Pikkuhiljaa jättää kaikki yllärit pois. Niin hän oppii ihan itse käymään pissalla ja pidättämään.
Yötä ennen kannattaa olla antamatta 6 jälkeen enään kauheasti juotavaa, että se pääsääntöinen juominen tapahtuisi päivällä, niin pissavahinko ei ole niin iso yöllä.
Ja ennenkuin itse menee nukkumaan 22-24 kannattaa lapsi käydä viemässä vessaan, vaikka se nukkuisi, niin pissalle.

T: Nollan lapsen äiti, mutta maalaisjärki pelaa.[/QUOTE]

Vai, että pissasta ja kakasta palkitaan herkuilla ja pehmoleluilla. Eipä ole ihme, että on ihmisillä on painon kanssa ongelmia ja hukumme krääsään, jos joku todella näin maalaisjärjellä ajattelee. Ruualla palkitseminen oli se sitten kurkkua tai karkkia ei ole hyvä idea koskaan!! Ruoka on ruokaa, ei palkinto, jollei sitten haluta seuraavastakin sukupolvesta tehdä liikalihavia tunnesyöppöjä..

meillä kuopuksen kans kävi samoin kun kuopus oli 2.5v. vaippaan teki niin pitkään ennen kun otin sen pois. Sen jälkeen ei ole monta vahinkoa sattunut ja nyt jo puolisen vuotta kuivana. :) minä sanoin aina tytölle että hiljentyy hetkeksi (muutama sek) miettimään onko hätä ja yleensä sen hetken jälkeen mentiin pissalle, vaikka sitä ennen ei hätä olevinaan ollutkaan. :D alkuun muistuttelin, mut sit rupesin pikkuhiljaa vähentämään sitä muistuttelua ja hyvin tuo ite tiesi milloin on hätä. tsemppiä! :)

Meillä pojat kyllä molemmat opettelivat ensin "lähtöpissan" teon ja sitten vasta jätettiin vaipat kokonaan pois. Oletin että kun kerran kykenevät säätelemään rakkonsa toimintaa niin pystyvät kyllä myös tyhjentämään rakkonsa vaikkei se olisikaan aivan täynnä.
Esikoinen oli vaipaton ja täysin kuiva 2 vuotiaana, kuopus pari kuukautta nuorempana, molemmat olivat ensin yökuivia.

Vessahädästä ei kyselty kummallakaan enää parin vaipattoman päivän jälkeen vaan luotettiin siihen että itse kertovat koska on hätä. Ainostaan jonnekkin lähdettäessä on ilmoitetettu että "ensin pissalle, sitten puetaan ja lähdetään" ja tuo on toiminut hyvin. Mitään lahjuksia ei käytetty, ainoastaan isin tai äidin kehu riitti pojille. Toivottavasti tämä sama toimii myös kuopustyttären kanssa !

[QUOTE="miukuli";28279583]Ystävättärelläni on myös pieni lapsi.

T: Nollan lapsen äiti, mutta maalaisjärki pelaa.[/QUOTE]

Juuri näin, annetaan karkkia ja makeaa pari vuotialle ja palkitaan muutenkin syömisellä normaalin vessatoimituksen jälkeen.

Sitten käydään vielä repimässä kaksivuotias yöllä sängystä istumaan pöntölle.

...ja sitten vielä puhutaan maalaisjärjestä :)

Minä en muuten muistuttele 2v9kk ikäistäi, kuin vaan sillon, jos ollaan menossa johonkin tai sitten jos ollaan kylässä. Kotona aika hyvin käy itsenäisesti :) Meilläkään ei auttanut muu, kuin se että otti vaipat kokonaan pois. Nyt kylläkin osaa jo olla pissaamatta vaippaankin, vaikka se olisikin, kun on ollut joulusta asti päiväkuiva :) Nyt on ollut pari yötä yölläkin kuiva vaippa, josko sen yövaipankin sais kohta ottaa pois :)

Kyse nyt olikin siitä että se ei yleensä kestä viikkoa kauempaa
ja sitten sekin että se määrä on sellainen että ei mitään pussia päivässä,
välillä ksylitolPASTILLI YKSI, välillä siis porkkanaa, kurkkua, lanttua ja muita LÄSKI kasviksia ettei pieni lapsi vaan pääse vahingossa lihoamaan.. Voi voi...

Siitähän tässä nyt oli alunperin kyse, että lapsi kokee sen iloiseksi asiaksi että hän saa jotain kun menee hädälle
( kuten muunmuassa sen äidin tai isän iloisen huomion, ei aina sitä perkeleen huutamista "että MITÄ sä taas teit", niin monet vanhemmista tekee.)
ja että se on iloinen asia, ja sitä ei silti toruta vaikka sattuis ja tapahtuis, mutta silloin kun lapsi onnistuu,
myös sen itsetunto kasvaa.
Viikon päästä tuskin muistaakaan enään edes YLLÄTYSTÄ.
Ja tämä homma on kuule kokeiltu ja lapsi ei edes ylipainoinen,
vaikka vanhemmat syöttävät sille kaikenmaailman sokerilitkuja yms.
Ja jokainen vanhempi omalla tavallaan.
Itse odotan nyt esikoista, enkä kyllä tarvitse mihinkään minkään laista apua, järki käteen niin kaikki onnistuu.
Ja jokainen voi katsoa itseään ihan peilistä millainen äiti/isä on. Ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa olla vanhempi.
Oli karkkia tai ei lapsi voi silti olla ylipainoinen.
Parempi sekin kuin antaa 5-vuotiaan lapsen istua tietokoneella pitkin päivää koska vanhemmat muka pääse "helpolla".
Lapsi syrjäytyy ja edes oma vanhempi ei tiedä mitään omasta lapsestaan kun ei ole sosiaalisia vuorovaikutuksia.
Siitähän se vasta riemu repeääkin teini-iällä.

Ja vielä siitä lapsen repimisestä ylös, sinä joka haluat joka yö pissavahinkoja pestä kun rakko on täys ja se ei ihan lasten yöunen aikojen pituudella niin pienellä riitä pitämään.
Minun puolesta saatte tehdä mitä tykkäätte, vaikka kusis koko kämpän täyteen ja allensa, minulle aivan sama.
Te sen kuitenkin joudutte siivoamaan.
Tämä oli nyt vain MINUN mielipide asiaan, ja sitä voi joko tarttua siihen tietoon tai ei.

Jos tämä palsta oli sitä varten, että ihmiset pyytää apua, tarvitsenko minä sitä sitten?
Heti aletaan arvostelemaan kun ei tiedä edes koko totuutta.
Olen kokenut tämän toimivaksi ja aioin vastedes niin tehdä.
Jos joku nyt kokee tästä asiasta vieläkin vääryyttä niin se on oma häpeänsä,
teidän lapset on varmaan ollu kuivia vasta 10 vuotaana kun tulette tänne moittimaan toisten tapoja.
Jokainen taaplaa tavallaan.

Yhteistyössä