Pitääkö puolisoa tukea erotilanteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaa"

Vieras
Olen niin väsynyt tähän parisuhteeseen, ja ilmoitin, että haluan erota. Nyt sitten saan kuunnella jatkuvasti, miten mies ei saa nukuttua ja tekee jopa kuolemaa. Olen selittänyt monia kertoja, että olen väsynyt juuri tähän vatvomiseen ja siihen, että mies kaataa kaiken minun harteilleni. Tilanne on nyt vain hieman vaikea, kun tuntuu, etten voi oikein tehdä mitään, ennen kuin pystymme juttelemaan käytännön asioista. Onko minun todellakin alettava terapioimaan miestä, vaikka olen itsekin ihan poikki ja haluan lähteäkin siksi, etten enää sitä terapia-apua jaksa antaa?

[QUOTE="harmaa";30480370]Onko minun todellakin alettava terapioimaan miestä, vaikka olen itsekin ihan poikki ja haluan lähteäkin siksi, etten enää sitä terapia-apua jaksa antaa?[/QUOTE]

Terapointia on erittäin vaikea lopettaa kun sen on kerran aloittanut, ammattilaiset saa siihen kolutusta kuinka se lopetetaan siinä vaiheessa kun se on välttämätöntä tai tarpeen. Terapia avun antaminen puolisolle ei missään vaiheessa suhdetta ole pakollista. Tuen antaminen erotilanteessa ei mielestäni ole myöskään pakollista, mutta helpottaahan se tilannetta jos ja kun puolisot voivat siinäkin tilanteessa olla toistensa tukena.

Jos ei ole lapsia, on ehkä helpompi jättää tukematta. Mutta jos ajattelen omalla kohdallani niin tukisin lasteni isää ihan varmasti!
Vaikka hän ei siinä erovaiheessa olisikaan minulle niin tärkeä, niin hän on aina lasteni isä ja lapsille yksi maailman tärkeimmistä.

Varaa aika terapiaan/neuvontaan. Siinähän sais kaks kärpästä samalla iskulla; juttelette käytännön asiat ja mies voip jatkaa sitten siitä itsekseen terapeutin kanssa.

Toi on manipulointia ja ripustautumista. Jos lähdet niin...
Et sä siinä oikein voi tukea tai terapioida. Vertaistukea ja keskustelukavereita saa vaik miessakit ry:n eroryhmästä.

No näin minäkin ajattelin, ettei minulla ole velvollisuutta tähän. Jotenkin vain tulee sellainen tunne, että olenko ihan paska, jos en nyt anna tukea, kun itse olen eroa haluamassa. Enkä tiedä, miten saan asioita eteenpäin, kun esim lasten asioiden järjestelyistä on mahdoton puhua ilman tuota vatvomista. Olen yrittänyt kuunnella ja ymmärtää toisen tuntemuksia, mutta kun se ei näköjään riitä, vaan pitäisi vielä tarjota jotain ratkaisujakin (tai siltä ainakin tuntuu).

[QUOTE="a p";30480509]No näin minäkin ajattelin, ettei minulla ole velvollisuutta tähän. Jotenkin vain tulee sellainen tunne, että olenko ihan paska, jos en nyt anna tukea, kun itse olen eroa haluamassa. Enkä tiedä, miten saan asioita eteenpäin, kun esim lasten asioiden järjestelyistä on mahdoton puhua ilman tuota vatvomista. Olen yrittänyt kuunnella ja ymmärtää toisen tuntemuksia, mutta kun se ei näköjään riitä, vaan pitäisi vielä tarjota jotain ratkaisujakin (tai siltä ainakin tuntuu).[/QUOTE]

Et ole huono ihminen. On jopa fiksua tässä tapauksessa jättää asia ammattilaisille.

[QUOTE="a p";30480518]Sitten kun vielä tietäisi, miten miehen saa sellaisen luo..

Kyllä te palstalaiset vain olette parhaita! Tämä auttoi jo enemmän kuin uskottekaan. Kiitos kaikille![/QUOTE]

Tässä tapauksessa suosittelen että menette lastenvalvojalle, missä sovitte huoltajuus/tapaamis ja elatusasiat kondikseen.

Vois olla että ihan terkalle soittamalla saa ajan psykalle tms.
Jos ei, niin opastavat sieltä kuitenkin eteenpäin.

ei hyvä tyttö nykyään saa julkiselta puolen apua päävaivoihin

johki jonoon voi juuri päästä

Olenko minä hyvä tyttö, vai kelle sie huutelet?:kiss:

Kyllä ne varmasti osaavat auttaa terkalta etiäpäin.:)

Kiitos vielä kerran vastauksista. Minulla ei vaan ole hajuakaan, miten saan miehen menemään ammattilaiselle tai vertaistukiryhmiin.

Ei ole halukas kertomaan edes äidilleen erosta, vaan ilmeisesti odottaa, että minä teen senkin hänen puolestaan. Ei halua ottaa sormusta pois sormesta ja haluaa, että minäkin pidän sitä, ettei kukaan tule kyselemään. Ei voi nukkua omassa sängyssä, koska minäkin nukun siellä. Tällaisista pikkujutuistakin tulee elämää suurempia ongelmia. On ihan hiton kuluttavaa vielä kuunnella näitä, kun itse yrittää pyörittää arkea ja miettiä uutta asuntoa, raha-asioita, lasten reaktioita, tulevaa joulua jne.

ei hyvä tyttö nykyään saa julkiselta puolen apua päävaivoihin

johki jonoon voi juuri päästä

Hyvin saa apua jo terveyskeskuksesta pääongelmiin, vaikka niitä ei olisi.

Enää apua ei tahdo saada fyysisiin vaivoihin, kaikista ongelmista tehdään psyykkisiä. Jopa kielen turpoaminen johtuu paniikkikohtauksesta.
Ei tarvitse mennä psykan puolelle jonoon, kyllä terveyskeskuslääkäri osaa määrätä pääpillerit. Jopa nikamakaarenhöltymään ja nikamasiirtymään.

AP:lle. Terveyskeskuksissa on yleensä psykologit myös, eikä niihin käsittääkseni tarvitse lähetettä.

• Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä