Pitääkö tässä perkule sentään ostaa oma rukki ja ruveta opettelemaan kehräämistä?!

Senni Tonnika

Aktiivinen jäsen
28.11.2006
16 113
3
36
Miulla on tallessa iso pahvilaatikollinen (arviolta 4-5 kg) täynnä koirankarvaa, jotka pitäisi kehrätä langaksi. Soittelin pariin kehräämöön ja hyö laittavat 2/3 lampaanvillaa sekaan ja konekehruulla kilohinnaksi valmiille langalle tulisi n. 50?.

Sit löysin yhden naisen, joka kehrää ihan perinteisesti rukilla koirankarvat langoiksi ja hän näin pystyy tekemään 100% koirankarvalankaa, joka olisi miusta paljon paljon parempaa kuin se missä on 1/3 koirankarvaa ja 2/3 lampaanvillaa. Noh..kysyin sit hintaa, ni 350?/kilo :o Elikkäs tuo miun satsi tekis semmoset 1400-1750?.

Mietin jo sitäkin vaihtoehtoa, että laittaisin esim. Prisman eteisen ilmoitustaululle lapun, et löytyiskö jostain kehruutaitoista henkilöä, joka voisi sopivaa korvausta vastaan kehrätä tai sitten auttaa miuta oppimaan ja et niin saisin kehrättyä nuo langoiksi. Oiskohan jossain kansalaisopistossa mitään kehräyskursseja?

Opettele ihmeessä uusi taito! Pistä mieluummin ilmoitus halukkuudestasi maksaa jollekin kehräystaidon opettamisesta. Minä olen kehrännyt joskus 70-luvulla lampaanvillaa ja karstannutkin, kun mummo opetti. Nyt en taitaisi kyllä enää osata.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Opettele ihmeessä uusi taito! Pistä mieluummin ilmoitus halukkuudestasi maksaa jollekin kehräystaidon opettamisesta. Minä olen kehrännyt joskus 70-luvulla lampaanvillaa ja karstannutkin, kun mummo opetti. Nyt en taitaisi kyllä enää osata.

Mut milloinkohan mie osaisin sit ees sen verran hyvin, et saisin nuo koirien karvat kehrättyä? Ja kun joka vuosi sitä karvaa tulee lisää semmoset 7 muovikassillista...

Neulon sukkia, lapasia, pipoja, pojulle villahaalarin taikka takin ja housut ja vaikka mitä, mitä mieleen juolahtaa. Ihan mitä tavan villalangastakin voisi tehdä. Osan karvoista kyllä säästä ja karstaan lampaanvillan sekaan ja käytän huovutuksessa. Talveksi voisi hyvät ajokintaat tehdä rekiretkille.

Kestääkö miten tuo pelkkä koirankarva? Yhdellä sukulaisnaisella oli lampaanvillan ja koirankarvansekoituslankoja, piti kuulema olla mukana lampaanvillaa, että tuli kestävämpää, en muista kehräsikö itse vai kävikö jossain pienkehräämöllä, siitä on montakymmentä vuotta aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kestääkö miten tuo pelkkä koirankarva? Yhdellä sukulaisnaisella oli lampaanvillan ja koirankarvansekoituslankoja, piti kuulema olla mukana lampaanvillaa, että tuli kestävämpää, en muista kehräsikö itse vai kävikö jossain pienkehräämöllä, siitä on montakymmentä vuotta aikaa.

juttelin tänään just yhen naisen kanssa joka kehrää pelkästä koirankarvasta ja sanoi, et minimi on 3cm, et kestää. Ja mitä enemmän siinä on koirankarvaa, niin sitä lämpimämpää se on. käsin kehräämällä pystyy kuulemma tyekemään noinkin lyhyestä, mut konekehruussa isommissa kehräämöissä tarvii sekaan lampaanvillaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
juttelin tänään just yhen naisen kanssa joka kehrää pelkästä koirankarvasta ja sanoi, et minimi on 3cm, et kestää. Ja mitä enemmän siinä on koirankarvaa, niin sitä lämpimämpää se on.

Mitä lajia aiot kehrätä? Sukulaisnainen käytti samojedin karvaa, sitä lähtee etenkin keväisin hurjat määrät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juttelin tänään just yhen naisen kanssa joka kehrää pelkästä koirankarvasta ja sanoi, et minimi on 3cm, et kestää. Ja mitä enemmän siinä on koirankarvaa, niin sitä lämpimämpää se on.

Mitä lajia aiot kehrätä? Sukulaisnainen käytti samojedin karvaa, sitä lähtee etenkin keväisin hurjat määrät.

Alaskanmalamuutin karvaa tuolla on ja keväällä taas saa kahmia talteen isot kasat :D

Mut milloinkohan mie osaisin sit ees sen verran hyvin, et saisin nuo koirien karvat kehrättyä? Ja kun joka vuosi sitä karvaa tulee lisää semmoset 7 muovikassillista...

En kyllä osaa yhtään sanoa. Sain parin tunnin opastuksella itse sellaista varsin paakkuista jälkeä aikaiseksi.

Yhteistyössä