Hae Anna.fi-sivustolta

Pitääkö ruokavammainen jättää juhlien ulkopuolille?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Eliitin juhlat, 29.07.2014.

1. Eliitin juhlat Vierailija

Siis jos nirppanokalla on ihan hemmetinmoinen lista kiellettyjä aineita niin kokemattoman on todella vaikea - käytännössä mahdoton - saada kaiken muun kiireen keskellä saada tehtyä tai hankittua juuri tälle nirppanokalle kelpaavia pöperöitä.

Mun mielestä on ihan fiksua pitää ruokavammaisista vapaat juhlat ja laittaa kunnon herkkua pitopöytään. Ottakoon hän tästä vaikka kuinka pahasti nokkiinsa.

On luonnotonta suosia heikkoa ja lisätä sen mahdollisuutta päästä levittämään geenivirhettään.

2. Keskivertokokki Vierailija

Se on ongelmallista ja näihin ihmisiin tuskastuu, vaikka ei haluaisikaan. Spontaanisti heitä ei voi kutsua esim. toisen pariskunnan lisäksi, koska se tietää toista menyytä ja se onkin rumbaa keskivertokokille, jonka pitää ottaa selvää ravintoaineviidakosta.

3. Parempi niin Vierailija

Ilman muuta kannattaa jättää kutsumatta, ellei voi tai halua ottaa erikoisruokavalioita huomioon. Kyllä siinä juhlatunnelma latistuisi, jos yksi vierailijoista kuolisi tai vaikka hänet vain kiidätettäisiin ambulanssilla sairaalaan. Olin kerran paikalla, kun ruokailija sai anafylaktinen reaktion, kun hän otti ruokaa ruokailuvälineillä, joilla oli aiemmin otettu kalaruokaa. Hän selvisi, sillä pääsi sairaalahoitoon ajoissa.

4. Kokkeli Vierailija

Eikö siitä koko menusta voi tehdä sellaista että se käy kaikille? Kyllähän nyt kaikki voivat syödä vaikkapa laktoositonta ruokaa? Tai gluteenitonta?

5. Pähkinäallergikko Vierailija

Olen aikuisiällä tullut allergiseksi pähkinälle. Jos syön pähkinää, iho, suu ja nielu alkavat kutista ja hengitys vaikeutuu, tuntuu, kuin kurkku kuroutuisi umpeen. Se harmittaa minua suuresti, sillä pidän pähkinästä. En ole makean ystävä, mutta pähkinäsuklaasta ja -jätskistä tykkäsin. Nyt en voi syödä niitäkään. Painonhallinnan kannalta tietysti hyvä juttu... Minulle riittää, jos juhlissa kerrotaan, että tässä ruokalajissa on pähkinää. Silloin jätän ottamatta sitä.

Jos joku järjestää pähkinäruokateemabileet, siis sellaiset, joissa pähinä on pääosassa jokaisessa ruokalajissa, minut voi mainiosti jättää kutsumatta. En loukkaannu.

"Ruokavammaisuus" ei kuitenkaan ole nirppanokkailua, vaan varmasti allergikolle itselleenkin erittäin harmittava juttu. Pahimmassa tapauksessa allergisoivaa ainetta syönyt voi tosiaan jopa kuolla tai ainakin joutua sairaalahoitoon

Se on sitten eri juttu, että haluaako ja viitsiikö tehdä "yök, en tykkää, en syö" -ihmisille omia ruokiaan, jos kyse on tosiaan vain siitä, ettei ko. henkilö pidä jostakin ruoasta, vaikkei olekaan mitään terveydellistä syytä olla syömättä. Minulla on yksi sellainen ystävä, jolla on pitkä lista ruoka-aineita, joista hän ei pidä. Silloin, kun kutsun hänet syömään, otan nämäkin huomioon. Hän on muuten niin ihana ihminen, etten halua häntä sulkea juhlien ulkopuolelle sen vuoksi, ettei hän esimerkiksi pidä sipulista ja sienistä.

6. Kyllä aikuinen ihminen pystyy syömään myös niitä ruokia, joista ei nyt ihan eniten pidä. Huomionhakuisuutta, snobbailua ja epäkohteliastahan se on, jos sellaisesta pitää tehdä numeroa.
    Allergia ja sairaudet ovat aivan eri juttu.

7. kosher Vierailija

Miten suhtautuisit sitten kasvissyöjään: voi syödä lihaa ja kalaa, mutta on vain päättänyt olla ilman?
    Tai uskonnollisista syistä esim. sianlihaa, äyriäisiä ja suomuttomia kaloja välttävät?

8. Potaattiloota Vierailija

Kasvissyönti ei nyt varmaan ole suurin "ruokavammaisuuden" ilmentymä? Jos tekee ruokaa niin miksi yksi ruoka ei voisi olla kasvisruoka. Käsittääkseni lihansyöjätkin kelpuuttavat lautaselleen mielellään kasvisruokaakin (kun vaan lautasella on myös lihaa).

Itse kasvissyöjänä otan pöydästä sitä mitä voin syödä, ei siitä tarvitse melua pitää. Yleensä on salaattia ja leipää. Ja useinmiten myös jotain lämmintä kasvispöperöä (lisäkettä lihalle). En muista koska olisin viimeksi istunut ruokapöydässä missä olisi ollut tarjolla vain ja ainoastaan lihaa ja makkaroita.

9. Kokkeli Vierailija

Jos vieraitteni joukossa on kasvissyöjä, teen sellaista ruokaa jota myös kasvissyöjä voi syödä. Sama koskee mahdollisia uskonnolisia rajoitteita, tosin sellaisia vieraita ei ole tainnut käydä.

10. Kimpaantunut Vierailija

Kaikkein vaikein ja vihonviimeisin ruokarajoitteinen on nirppanokkainen syöjä. Siis ei allergioita, ei vaan pysty syömään kuin muutamia ruokia, kaikki muu on "yök, en syö". Pitää olla sitä leipää mihin on totttunut kotona, sitä juustoa mitä on aina kotona syöty ja lautaselle ei kelpaa juuri muu kuin uunimakkara tai makaroonilaatikko. Salaattikulhoa katsotaan inhoten, kun sinne on sujahtanut muutama fetajuustokuutio.

Uskokaa tai älkää, mutta tama tarina on tosi.

11. Pähkinäallergikko Vierailija

Tämä ystäväni, joka ei vain pidä monesta ruoasta, ei tee numeroa asiasta. Jos hänet on kutsuttu syömään jonnekin, jossa hänen pitämättömyyksistään ei tiedetä, hän ottaa asiasta numeroa tekemättä niitä ruokia, joista pitää. Minä kun tiedän hänen "ei tykkää" -listansa, tarjoan hänet syömään kutsuessani sellaisia ruokia, joista hänkin pitää.

12. kokkeli Vierailija

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että aikuinen ihminen voi kyllä syödä ihan mitä vaan, mikä on kunnon aineksista tehty - mahdolliset terveydelliset rajoitteet tietysti poislukien. Kaikkea voi syödä, mutta kaikesta ei tarvitse pitää.

13. Tosi on Vierailija

Niin samaa mieltä!

14. nirppa Vierailija

Olen aina löytänyt vieraisilla ruokapöydästä syötävää, en siitä valita.

Mutta olen toista mieltä siitä, että aikuinen pystyisi edes näytöksenomaisesti nielemään kaikkea. Ei onnistu minulta kalakukon, mämmin tai jouluna rasvaisen kinkunreunan syönti. En tee siitä numeroa, harvat edes tietävät inhokkini, mutta kun ei uppoa, ei uppoa.

15. Keskivertokokki Vierailija

No eivät voi!!!

16. Munakokkeli Vierailija

Eikä ole emännän vika, jos vieras ei pidä jostain määrätystä ruuasta.

17. nirppa Vierailija

Todellisten allergikkojen kanssa saa olla varovainen, kuten joku kertoi kala-allergisesta ystävästään. Mutta tällainen todellinen potilas toki tietää tilanteensa ja tuo mielellään omat eväät mukana pystyäkseen keskittymään pelkkään seurusteluun. Eihän se ole yhtään sen kummempaa kuin nyyttärit.

Sen sijaan tiettyjen ruokien väistelyyn ilman suoranaista terveydellistä syytä suhtaudutaan usein liian opettajamaisesti. "Kyllä kaikkea pitää maistaa ettei emäntä suutu". Miksi ihmeessä?

Laittakaa pöytään muun ruoan lisäksi myös salaattivati, jossa ainekset ovat omissa sektoreissaan ja viereen sekä öljykastike ja majoneesipohjainen kastike. Samoin kulho erilaisia hedelmiä. Leipävadille gluteenittomia riisikakkuja tumman ja vaalean leivän viereen. Pieni juustolautanen täydentää heidänkin ateriansa, jotka eivät syö joko punaista lihaa, kanaa tai kalaa, mitä nyt sattuu olevaan valtaväestölle tarjolla. Eikä asiasta tarvitse sen kummemmin puhua. Lisää suvaitsevaisuutta, niin juhlan varsinainen tarkoitus, iloinen yhdessäolo, voi toteutua.

Ei ruoasta tarvitse tehdä samanlaista kynnysasiaa kuin alkoholista. Ellei juo, alkaa helposti kysely, "ootko sä raskaana vai oletko hurahtanut uskoon". "Ota nyt edes yksi, että muutkin uskaltavat".

Eihän me olla kaikki samannäköisiäkään, miksi ruokapöydässä pitäisi käyttäytyä kuin kloonit.

18. keliakia Vierailija

Keliaakikkona söisin mieluummin vaikka näkkileipää kuin niitä pahvilta maistuvia riisikakkuja. Mutta laitoitpa tarjolle kumpaa tahansa, niin EHDOTTOMASTI erilliseen tarjoiluastiaan, eikä samaan tavallisen leivän kanssa.

19. keliakia Vierailija

Tärkeä pointti, ei samaan astiaan gluteenittomia ja gluteenillisia. Mutta jos muille on tarjolla pullaa, niin keliaakikkokin ottaa mielellään pullaa, eikä näkkileipää... Siis mahdollisimman samanlaista/samantapaista kaikille tarjolle. Usein törmään siihen, että keliaakikolle on "jotain" ja muille montaa sorttia herkkuja. Kuka oikeasti haluaa syödä näkkileipää, kun muut syö pullaa/herkuttelee jollain? Lisäksi mielestäni kukaan ei välttämättä "halua" tuoda omia eväitä, vaikka niitä kantaakin mukanaan. Olisi mukavaa nauttia vieraanvaraisuudesta, kuten muutkin.

20. nirppa Vierailija

Jos ruoka tai sen säilytystapa ovat sairaskohtauksen estolääkitys, jokainen osaa tuoda oikeat leivät ym. mukanaan ja täydentää niitä pöydästä luottamillaan aineksilla.

Vallan toinen juttu on ihmiset, jotka luovat persoonallisuuttaan ruokavalinnoilla kuten muut pukeutumisellaan, elokuvamaullaan , kodinsisustuksella tai harrastuksillaan.
    Heitä varten jätän aina salaattiainekset sekoittamatta, paria eri salaatinkastiketta viereen (majoneesipohjainen on niin ysäriä!!!) ja kastikkeen erikseen kastikekulhoon. Kasviksia höyryttää samalla vaivalla useampaa lajia ja lihan vaihtoehdoksi voi etukäteen tehdä esim. laktoosittomia kasvispihvejä ja kuumentaa viime hetkellä. Tietääkseni kvinoa sopii keliaatikoillekin, ja siitä saa aikaseksi monenlaista.
    Ei tällaisen pöydän kokoaminen vaadi kohtuuttomasti aikaa, mutta joustavuutta emännältä kylläkin. En lähde arvostelemaan ystävieni ruokavalintoja, enhän ainakaan ääneen arvostele heidän pukeutumistaan tai kotejaankaan. Tää ruoan käyttäminen muuhunkin kuin ravitsemaan kehoa on tämän ajan juttu. Pitää vain sopeutua ajan henkeen.

21. varaa valita Vierailija

Nykyään on niin paljon erilaisia sairaudesta johtuvia ruoka-ainerajoituksia, että juhlien järjestäjällä on täysi työ suunnitella tarjoilu niin, että kaikki voisivat syödä kaikkea ja kaikille olisi muutakin tarjottavaa, kuin ne kuivat riisikakut. Jos täytekakku on laktoositon ja gluteeniton, niin eiköhän aina löydy yksi kasvisyöjä, joka suureen ääneen kysyy, ONKO NÄIDEN MARJOJEN PÄÄLLÄ OLEVA HYYTELÖ TEHTY LIIVATTEELLA? MÄ EN VOI SYÖDÄ TÄTÄ, KUN TÄÄ ON ELÄINPERÄISTÄ! Jättäis ne marjat syömättä ja olis hiljaa.

22. blääh Vierailija

Tätä voisi kysyä myös emänniltä, sillä hehän täällä enimmäkseen valittavat.

Kai nyt jokainen nyt omien sukulaistensa ja kavereittensa allergiat ja ruokamieltymykset tietää. Jos veli tai kaveri on kasvissyöjä, turha hänelle on burgeria tarjota ja valittaa sitten takanapäin ettei hyvä ruoka kelpaa.

Aloituksen sana "ruokavammainen" voisi yhtä hyvin tarkoittaa hyvin rajoittunutta, perinteistä ruokakatsomusta kuin allergiaa.

23. Elli-Pelli Vierailija

Mielestäni ruokarajoitteinen kuvaa hyvin sekä allergian että muun syyn vuoksi tiettyjä ruokia/ruoka-aineita välttävää henkilöä.

24. No periaatteessa noin, mutta sitten voit saman tien jättää gluteenittoman vaihtoehdon tarjoamatta, jos se muka pitää ehdottomasti laittaa samaan astiaan tavallisten gluteenia sisältävien kanssa. Jos ei osaa tai halua tehdä erityisjuttuja oikein, mm. erillään säilytyksen ja tarjoilun suhteen, niin parempi jättää ne kokonaan pois. Oikeasti.

25. odottaja88 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    itse olen ollut pahasti allerginen koko ikäni (ehdottomasti kielettyjä ruoka aineita- mansikka, herne,paperika, tomaatti,sitrus hedelmä , kiivi, kala,chili, selleri,hiiva+ laktoositon ja täysin gluteeniton ruokavalio . Ikinä en ole pahastanut jos jossain juhlissa ei ole madollisuutta tarjota mulle mitään suuhun pantavaa .Omat evää+vesi pullo

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri