Hae Anna.fi-sivustolta

Pitääkö ruokavammainen jättää juhlien ulkopuolille?

Viestiketju osiossa 'Erityisruokavaliot' , käynnistäjänä Eliitin juhlat, 29.07.2014.

1. odottaja88 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Mukaan.Minulla on lääkärin todistus allergioista/ er-ruokavaliosta.

2. oottele pois Vierailija

Menetkö siis kutsuille lääkärintodistus mukanasi?:D

3. odottaja88 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tarjotin jo
    s kutsun lähettänyt vaatii todistusta allergioista. Vaikka yleensä oma aloitteisesti mulla on oma pieni vesipullo mukana ja oma leipä viipale mukana kun oon niin pirun allerginen monelle ruoka aineelle.

4. ei voi olla Vierailija

Ei hyvää päivää!!!!! Että ystävien kesken vaaditaan ruokavaliosta lääkärintodistus! Et oo tosissas.:D:D:D

5. ärsyttävää Vierailija

koko tämä aloitus on ärsyttävä.
    Ruoka"vammaisia" ei ole olemassakaan. Tai on jos joku on satuttanut itsensä ruualla niin, että häneen on tullut fyysinen vamma, mutta siitähän apn jutussa ei ollut kyse.

Jos et kestä kattella nirsoilijoita (pullasta rusinan nyppijöitä), niin vinkkinä: ÄLÄ KUTSU kuin sellaisia ruokavieraita jotka syövät ihan mitä tahansa. Niin yksinkertaista se on.

Jos ihan pakko on kutsua, niin kai sinä nyt hyvä ihminen osaat ottaa puhelimen käteesi, soittaa näille nirsoilijoille ja kysyä, mitä minä tekisin/tarjoaisin ruuaksi, että se sinullekin kelpaa. PISTE.

Jos on ihan pakko järjestää ruokatilaisuuksia täysin tuntemattomille ihmisille, niin laita kutsuun kohta: ole hyvä ja ilmoita ruokarajoitteesi xx.xx.xxxx päivään mennessä sähköpostitse osoitteeseen ......, kiitos!!! Ei tämä elämä tätä vaikeampaa ole!

6. Geeneistä Vierailija

Monet "nirppanokat" kuten viestissäsi meitä ruoka-allergisia kutsuit eivät kanna geenivirhettä laisinkaan. Tyypillisesti allergikkojen oireet ovat alkaneet useiden antibioottikuurien syömisten seurauksena, kun ravinto ei kunnolla enää imeydykään puutteellisen suoliston bakteerikannan tähden. Oireet ilmenevät silloin limakalvolla, suolistossa ja iholla ja ne vaihtelevat lievistä haitoista henkeä uhkaaviin reaktioihin. Ei ole sattumaa, että allergiaa on jo lähes joka toisella kansalaisella. Harmi, että se aiheuttaa sinulle noin kovaa ahdistusta, mutta ei se niin kivalta tunnu meistäkään.

Me allergiset ihmiset olemme uhka Suomen elintarviketeollisuudelle ja ehkä myös lääketeollisuudelle kun levitämme sanaa vaihtoehtoisesta ruokavaliosta. Uskokaa tai älkää, ilman vehnäjauhojakin on elämää.

Jos joku jättää minut sairauteni tähden ulkopuolelle juhlia, ei voisi vähempää kiinnostaa. Hän saa aivan rauhassa kyllästää pihapiirinsä täydellisen geeniperimän omaavilla kanssaihmisillä.

7. marjat marjoina Vierailija

olet niin oikeassa kuin olla ja voit.
    Mua ottaa rehellisesti sanottuna pattiin ihmiset jotka eivät tajua että ei se ruokarajotteisuus maailmaa kaada. Sen kanssa tulee toimeen ja illan emäntä/isäntä voi jättää tarvittaessa huomiotta vieraittensa erikoisuudet. Ilmoittaa vaan kutsussaan että meillä tarjotaan tällä kertaa tätä ja tätä. Jos ei sovi, ota omat eväät mukaan.

Itselläni on kaksi ongelmaa.
    Ensimmäinen on prosessoidut maitotuotteet. Vaikka ne olisivat kuinka laktoosittomia tms. niin maha menee kuralle täytekakun kermavaahdon rippeistä vaikka kuorin sen kerman pois ennen syömistä. Se pikkuriikkinen määrä riittää mitä siinä on.

Jos haluan vatsan tyhjäksi Jaakko Tepon laulun sanoin kertapierasulla riittää kun juon vajaan puoli desiä maitoa ( ei ole väliä millaista maitoa) tai syön muutaman teelusikallisen jogurttia. Odotetaan vartti ja sen jälkeen istunkin vessassa kokonaisen tunnin putkeen paskomassa. Niin nopeavaikutteinen ulostelääke se on.
    Olen käyttänyt maitotuotteita joskus nuorempana laihdutustarkoituksessa, piti mahtua juhlamekkoon, mutta pahalainen satuin siitä lääkärille sanomaan. Lääkäri kielsi homman ehdottomasti vaarallisena. Väitti että voi tulla vaurioita suolistoon, pakkohan se on ammatti-ihmistä uskoa.

Sehän tässä outoa on, että jos se maito tulee suoraan lehmästä (on kokeiltu monta kertaa, yöks on pahaa), ilman että se käy missään laitoksessa käsittelyssä, pystyisin juomaan sitä varmaan saavikaupalla. Ei harmainta hajua mitä sille maidolle meijerissä/jogurttitehtaassa tapahtuu mutta siellä käynnin jälkeen maitotuotteet eivät vaan enää mun vatsalle sovi.
    Harvalla sitä omaa lypsylehmää kerrostalon kämpän nurkassa on joten minä jätän maitotuotteet suosiolla nauttimatta niin juhlassa kuin arkenakin.
    Keinokermaa voin vetää vaikka litratolkulla kakun päällä, ei tunnu missään, joten suosittelen käyttämään sitä.

Toinen asia mitä minä en pysty nauttimaan on alkoholi. Ihan sama missä muodossa se on, se aiheuttaa aivoissani jonkun reaktion (on tutkittu erilaisin kuvauksin monen vuoden ajan ja lääkärin toimesta vaiva on todettu ja diagnosoitu lähes 10 vuotta sitten). Alkoholi on aiheuttanut muutaman epilepsiakohtauksen nuorempana ja sen takia olin auton ajokiellossakin. Epileptikko kun on turvariski liikenteessä. Onneksi syy kohtauksiin löytyi muuten kortti olisi ollut hyllyllä varmaan loppuiän/olisi pitänyt mättää lääkkeitä.

Sen vuoksi kysyn joka saakuran kerran emännältä, juhlien järjestäjältä, mikä koordinaattori kulloinkin on kyseessä, ihan jokaikiseltä tutultakin ihmiseltä, että eihän (tänäänkään) missään ole alkoholia. Siitä monet ovat vetäneet herneen nokkaansa, että onpa se sulla niin tarkkaa, onko pakko aina jankata tuosta. No on pakko jos olen autolla liikkeellä ja jos siellä olisi kakun kostukkeessa vaikkapa likööriä (niinkuin joskus on ollut) niin huh heijaa, voisi käydä huonosti.

Joten aloittajalle vaan tiedoksi, jatkossakin meinaan kysyä, etukäteen kun kutsu tulee, olkoon vaikka kuinka moukkamaista tahansa, että mitähän teillä on tarjottavana.

Jos tarjoomukset eivät minulle sovi, mielelläni otan omat eväät enkä tee niistä numeroa. Syön ne vaikka nurkan takana salaa jos emäntä niin haluaa. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun olen käynyt kaatamassa sen tervetuliaismaljan vaivihkaa lavuaariin ja pistänyt hanavettä tilalle eikä kukaan ole huomannut mitään.

Ja anteeksi pitkä juttu. Olisihan tätä voinut tiivistääkin, mutta enpä viitsi uudelleen tehdä.

8. Hostess Vierailija

Laktoositon ja keliaakikon vaihtoehto ja kasvisruoka yhtenä ovat kai ihan arkipäivää jos tarjoaa ruokaa isommalle joukolle. Totta kai olisi kiva jos kaikki saisivat tunteen vieraanvaraisuudesta. Moniallergikon omat eväät on tietysti hyvä juttu.
    Mua harmittaa kuitenkin sellaiset ruokarajoitteiset, jotka jauhavat asiasta koko aterian ajan, niinkuin ei maailmassa muuta keskusteltavaa olisi kuin se, mitä he eivät voi syödä. Se latistaa tunnelman ja saa emännän epäilemään että tähän on piilotettu kritiikkiä hänen tarjoilujaan kohtaan.
    Saattaa olla joskus kustannuskysymyskin ettei ole joka lajista eri allergiatyypeille sovitettuja vaihtoehtoja vrt keliaakikon pulla.

9. Ruokavammainen Vierailija

Ruokavammaisena tulen mielelläni juhliin, kunhan tarjottavista ei tehdä kauheeta haloota. Parasta olisi, kun kutsuttaessa sanottaisiin, että olen tekemässä tällaista ja tällaista. 1. Saisiko niistä helposti sinulle sopivaa, jos ottaa sivuun jossain vaiheessa esim. ennen mausteiden lisäämistä. Allergikko tietää itse hyvät keinot muuntaa reseptejä eikä emännän tarvitse opiskella allergiakeittiön kaikkia saloja viimehetkellä. 2. Tai tuotko itse jotain samankaltaista sopivaa mukanasi. Mielihyvin otan omat eväät mukaan, mutta jos ne erottuvat liikaa tarjottavista, herättää se liikaa keskustelua ja silloin jättää mielummin lähtemättä. Samankaltaiset eväät voi järjestää itselleen huomaamattomasti ja kaikki voivat keskittyä juhlintaan.

10. nirso Vierailija

Tunnustaudun nirsoksi! Mutta en minä millään voi syödä tiettyjä ruokia, etanat, oliivit, raaka sipuli, kaikki sienet, sisäelinruoat, tulisesti maustetut ruoat, purjo, punajuuri, ruotoinen kala, ym joitain mainitakseni. Otan selkääni ennemmin. Mutta ystäväni tietävät nämä ja minä vuorostani huomioin heidän nirsoutensa tai lääketieteelliset rajoitteensa kun kutsun heitä.

11. vinkkiä Vierailija

Ethän näitä juttuja kertaa kuitenkaan kun muut vieraat syövät hyvällä halulla niitä kermakakkuja, nimittäin sekin on nähty että nuo jutut kerrotaan yksityiskohtia unohtamatta ja muut yrittävät nieleksiä kakun palojaan...

12. marjat marjoina Vierailija

joo en kerro todellakaan kerro, olisin ihan hiljaa ruokarajoitteistani, mutta aika vaikeeta välillä on kun koko pöydällinen ihmisiä ihmettelee, miksi minä en syö kakkua, miksi en ota rahkajälkkäriä, olenko laihiksella vai mitä, tämä kun on tosi herkullista, ottaisit sinäkin nyt edes pienen palasen!

Sovitaanko näin kimpassa, että ruokapöydässä keskustellaan muista asioista kuin siitä mitä kukakin syö tai ei syö! Pätee myös työpaikan lounaskuppilaan.

13. marttyyri Vierailija

Hienoa, ettet tee itsestäsi numeroa. Usein on kuitenkin käynyt niin, että ruokarajoitteinen miettii pöydän ääressä, mitä missäkin tarjottavassa on, vaikka hänelle olisi varattu ihan omat tarjottavat. Kun niin kuulemma tekisi mieli vähän maistaa, mutta kun siitä sitten tulee sitä tai tätä oiretta enemmän ja vähemmän. Sitä ennenhän ei kukaan edes ollut huomioinut ruokarajoitteista. En minäkään yleensä seuraa, kelle ne gluteenittomat tai maidottomat eväät on asetettu tarjolle.

Paras oli, kun juhlissa eräs nainen huokaili kakun perään ja totesi lopulta muille vieraille, että niin tekee mieli kakkua, että ottaa sitä, mutta muut saavat sitten kestää rupsuttelun ja hajun ja vessa pitää olla vapaa heti, kun hän haluaa.

14. nixnax Vierailija

tämä on niin totta!!!!!
    Olen kasvissyöjä ja lähes joka kerta kun olen muiden kanssa syömässä, niin juhlissa kuin arkenakin, joku, joskus useampikin tyyppi ottaa asiakseen huomauttaa; tämä lohi, paisti, juusto, jne jne on erittäin hyvää, maista sinäkin. Selittele siinä sitten, että kiitos aivan varmasti on hyvää, mutta kun minä en syö lihaa...

Minä(kin) olen aikuinen ihminen ja osaan valita omat syömiseni ilman apujakin, olisi kiva jos sekasyöjät kunnioittaisivat valintojani ja antaisivat minulle ruokarauhan.

15. nirsous Vierailija

Allekirjoitan. Olen itse yybernirso ja sen tietävät kaverini sun muut. Minä en ole se joka alkaa jauhamaan minuuttitolkulla ruokapöydässä kuinka en voi syödä sitä enkä tätä enkä tuota... vaan sen kyselyn ja taivastelun alkavat aina muut. Kun kysytään syönkö purjoa, ja vastaan että en, niin eiköhän joku ala sitä taivastelemaan että voi söisit nyt, kyllä se on xxx zzz.....

Nirso olen ja otan huomioon myös muut lähipiiristäni jotka ovat nirsoja. Olen tosi paljon kärsinyt sosiaalisessa elämässäni tästä mutta en voi sille mitään. Huono kotikasvatus :) ?

16. BBBB Vierailija

Kummallisissa piireissä te liikutte, jos noin kytätään/tivataan toisten syömisiä. Minulla ei ole mitään allergioita tms. mutta en esim. tykkää makeasta, eli yleensä skippaan jälkiruoan. Ei tästä ole koskaan tarvinnut mitään selvitystä antaa, sanon vaan ettei mulle oikein makea maistu ja se on sillä hyvä. Juon vain teeni ja otan vaikka hedelmän, jos sattuu olemaan tarjolla.

17. ei ole niin vaikeaa Vierailija

Ei voi olla niin vaikeaa.

Itse teen kaikki ruuat aina laktoosittomina, koska Suomesta löytyy niin hyvin laktoosittomia tuotteita. Gluteenin kanssa olen huonompi, mutta usein monissa resepteissä lukee jo pienellä präntillä reseptin lopussa "näin teet ruuasta laktoosittoman, näin teet ruuasta gluteenittoman", joten seuraan niitä ohjeita ja teen osan gluteenittomaksi. Pähkinät on helppo lisätä viimeiseksi ruokaan/salaaattiin jos niitä on oltava, ottaa siitä ensin sivuun pähkinäallergikolle oman annoksen. Jälkiruokia on niin monenlaisia että ei tarvitse pähkinää sisältävää valita.

Nirsoilun takia en ala mitään muuttamaan, aikuinen ihminen voi syödä mitä vain. Jos ei voi, saa olla syömättä kuten lapset kun ruoka ei kelpaa.

18. plus Vierailija

Ei ole todellakaan vaikeaa. Itse en koskaan lähde ostelemaan mitään erityistuotteita, koska sekä laktoosia että gluteenia karttavat pystyvät syömään lihaa, kalaa, kasviksia ja hedelmiä. Rakennan niiden pohjalle tarjottavat, ja mahdollisuuksia on tuhottomasti.

Kypsennettyä lihaa, grillattuja kanavartaita ja kasvisvartaita, kalaa (joko graavattuna tai kypsennettynä tai savustettuna), omalla tarjottimellaan erilaisia kylmiä kasviksia ja jälkiruoaksi hedelmiä sekä grillattuna että tuoreina. Valmistetuissa ruoissa mausteina vain suolaa, mutta tarjolla kokonainen arsenaali mausteita ja ostettuja maustekastikkeita, joissa on luettavissa sisältö. Kukin maustaa omalla vastuullaaan, lukutaitoista väkeä kun ovat.

Kaikki syövät samaa ruokaa,niin tavalliset pulliaiset kuin ruokavammaisetkin eikä ruoka ole koskaan ollut mikään puheenaihe. On meillä muutakin juteltavaa.

En ymmärrä koko ruokavammahössötystä. Onko se joku draama-queen -juttu, kun koko asian voi selvittää luonnollisestikin?

19. hyväesimerkki Vierailija

Mainio huomio tässä viestissä. Oletteko huomanneet, miten paljon hyväksyttävämpää on sanoa, ettei tykkää makeasta ja jättää kahvipullat väliin, kuin sanoa, ettei tykkää esim. oliiveista tai sienistä tai sisäelimistä tms. Miksiköhän. Minkä mittapuun mukaan on hyväksyttävämpää kieltäytyä yhdestä, kuin toisesta. Enkä puhu nyt oikeista allergioista, vaan näistä omista eettisistä valinnoista, inhokeista tai mieliteoista. Jos kieltäytyy oliiveista, punaviinistä, lipeäkalasta, sillistä, parmesaanista, sienistä... on nirppanokka. Jos kieltäytyy makeasta, ei ole, vaikka tällöin paljon suurempi osa tarjottavista jää syömättä.

20. plus Vierailija

Hyvä esimerkki käsitteiden sekaantumisesta.

Eettinen valinta tarkoittaa esimerkiksi sitä ettei syö häkkikanaloissa kasvatettuja broilereita tai muutoin kaltoinkohdeltuja eläimiä. Tai ei osta vaatteita, joiden tuottamiseen käytetään lapsityövoimaa.

Nirsous on tavanomaista "mä en tosta tykkää" tai "en ole koskaan maistanut enkä aio maistaakaan" -marinaa.

21. eri kirjoittaja Vierailija

Hyvä esimerkki lillukanvarsiin takertumisesta :) Tuo on ihan totta, että makeista herkuista kieltäytyvää kohdellaa aivan eri tavalla kuin jostain yksittäisestä inhokkiainesosasta kieltäytyvää.

22. plus Vierailija

Jos asianomainen jättää hienotunteisesti ja huomaamatta ottamatta inhoamaansa tarjottavaa korvaten sen muulla tai antaa tarjottimen vain kulkea ohi, kukaan ei kiinnitä asiaan mitään huomiota. Eihän missään kyläpaikassa yhtä ja samaa tarjota koko ajan, vaan on valinnanvaraa.

Mutta tällöin tietenkin jää käyttämättä hyvä tilaisuus pieneen draamaan ja huomionhankkimiseen.

PS. meillä kaikilla on inhokkeja, mutta niistä ei tarvitse pitää ääntä.

23. eikö Vierailija

kyllä vaan tarjotaan, hyvin monessa paikassa juhlapyhinä yhtä ja samaa.
    Esimerkkinä käy nyt vaikka tämä tuleva joulu, sitten pääsiäinen, vappu, juhannus, jne.

Ja monessa ruokaravintolassa on ollut sama lista jo 20 vuotta!

24. plus Vierailija

En tykkää jankutuksesta mutta vielä kerran:

jouluruokiakin on monta erilaista. Ellet pidä sillistä, syö kinkkua/kalkkunaa. Ellet niistäkään, syö jotakin laatikkoa. Ellet niistäkään, syö luumukiisseliä. Ellet siitäkään, syö joulutorttuja. Ellet niistäkään, syö joululimppua ja voita. Kaikki kuuluvat perinteiseen joulupöytään.

Kun ravintolassa saat ruokalistan käteesi, se tarkoittaa että voit tilata minkä ruoan tahansa. Ei tarvitse tilata sitä samaa kuin viime kerralla.
    Jos mikään ei miellytä, vaihda ravintolaa.

Mutta älä mangu muiden kuullen.

25. Vinkki Vierailija

No mitäpä jos tekisit joskus juhlana itse omat ruokasi etkä loisi muiden luona kitisemässä?
    Ja ravintolaakin voi vaihtaa, ei aina tarvi käydä ABC:n lounaslistaa kiroamassa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri