Pitäisikö tutkituttaa endometrioosin varalta?

  • Viestiketjun aloittaja ihmetyttää...
  • Ensimmäinen viesti
ihmetyttää...
Hei! Olen 19-vuotias perusterve ja normaalipainoinen nainen. Lopetin e-kapselin (Nexplanon) käytön huhtikuussa sen oltua vuoden paikallaan. Siitä alkaen kuukautiskierto on ollut 27-päiväinen, ja kuulun niihin, jotka tuntevat ovulaationsa aivan selvästi. Näin on ollut siitä asti kun kuukautiseni alkoivat 10-vuotiaana.

Tämä kierto kuitenkin venähti 35-päiväiseksi. Ehdin tehdä jo kolme negatiivista raskaustestiäkin. Tiputteluvuoto alkoi pari päivää sitten, ja eilen 36. päivänä alkoi tulla jotain kuukautisia muistuttavaa. Olin tietenkin helpottunut, mutta sitä iloa ei kauaa kestänyt.

Heräsin viime yönä kolmen jälkeen hirveään poltteeseen munasarjojen kohdilla, ja se on jatkunut aina tähän hetkeen asti. Mulla ei kuukautiset ole koskaan olleet kivuliaat, kaikki kipu on mun kohdalla keskittynyt ovulaatioon. Nämä kuukautisoireet on ylipäätään mulle täysin uusi asia, aiemmin ollut vain turvotusta ja pistelyä häpyhuulissa.

Mistähän tällainen muutos voi johtua? Mulla on ollut vain yksi seksikumppani koko elämäni aikana, ja hänen kanssaan olen onnellisesti yhdessä jo kolmatta vuotta. Yleisimmät sukupuolitaudit testautettiin jo suhteen alussa (hänellä on ollut aiempia suhteita). Mietin kramppien aiheuttajaksi nyt kuukautissuojiakin, mutta käytän kuukuppia ja hygienian suhteen olen tarkka...

Endometrioosi tuli ensimmäisenä mieleen sairauspuolelta, vaikka onhan niitä kiertoa sotkevia sairauksia muitakin...
 

Yhteistyössä