Pitäis saada kivoja lastenkirjoja tyttösille, mitä teillä luetaan ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammax2
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammax2

Vieras
Olisi kiva kuulla mitä kirjoja muiden lapset haluaa kuulla? Mistä teidän lapset on tykänneet, ne lempparit ? Kirjasto käytössä meillä :) Ihan kirjan tekijä ja kirjan nimi millä voisi hakea sitten vaikka sieltä - ei pakko laittaa tekijää jos ei muista. Hello kittyjä juuri katsoin, mutta ne olivat kaikki lainassa.

Meillä tälläisiä suosikkeja :

1. Barbapapat
2. Minttu
3. Tomppa

Meillä noiden lisäksi suosikkina Miinat ja Manut, Pupu Tupunat, Muumit, Franklin, Myyrä, Risto Räppääjä...

Samat putoavat kyllä isoveljellekin. =)

Meillä 2v rakastaa yli kaiken Puppea. Tatut ja Patut sekä Veera-kirjat myös tosi hyviä. Niin ja Mauri Kunnaksen kirjat. Esikoinen on nyt eskarissa, ja kuuntelee kiinnostuneena Onnelia ja Annelia. 4v haluaa että häntä kutsutaan Anneliksi :D

Meillä luetaan 3v:lle yleensä aa ja bee kirjoja. Myös Pupu Tupuna, Muumit, Pikku Prinsessat, Rasmus Nalle, Miina ja Manu...
Nyt on kolmena iltana luettu Karhuveljeni Koda-kirjaa.

Meillä 2,5-vuotiaalla suosikkeja ovat mm.
- Gunilla Wolden Sanna ja Teemu kirjat
- Richard Scarryn Touhukas maailma kirjat
- Stina Wirsenin kirjat, esim. Kuka määrää? ja Kuka suuttuu?
- Kristiina Louhen Aino kirjat
- H. A. Reyn Utelias Vili kirjat

4,5-vuotias tykkää mm.
- Sven Nordqvistin Viiro ja Pesonen kirjoista
- Hana Doskocilovan Myyrä kirjoista
- Miina ja Manu kirjasista
- Inger Sandbergin Peukku kirjoista

Minä taas hiukan epäsuosittelen Miinaa ja Manua ja Pupu Tupunoita, niitä en itse ainakaan jaksa juuri lukea. Pupu Tupunoissa on ihmeellistä kieltä ja tylsä juoni, Miinan ja Manun "Miina-hupsu tyttö ja Manu-vallaton pojanviikari" -asetelma ärsyttää. Kirjojen pitää minusta jossain määrin myös viihdyttää aikuista, muuten ei jaksa lukea. Puppe on kyllä myös äärettömän tylsää luettavaa, mutta ainakin kirjat ovat lyhyitä ;)

Shirley Barberin Keijukaissatuja vetosi meillä 4- ja 6-vuotiaisiin tyttöihin. Ihana kuvitus ja sopivan imelä juoni :) Myös Lindgrenin Kastehelmi on kiva tarina. Ja sitten meillä on Prinsessojen satuaarre, josta etenkin Topeliuksen Adalminan Helmi oli lasten mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Minä taas hiukan epäsuosittelen Miinaa ja Manua ja Pupu Tupunoita, niitä en itse ainakaan jaksa juuri lukea. Pupu Tupunoissa on ihmeellistä kieltä ja tylsä juoni, Miinan ja Manun "Miina-hupsu tyttö ja Manu-vallaton pojanviikari" -asetelma ärsyttää. Kirjojen pitää minusta jossain määrin myös viihdyttää aikuista, muuten ei jaksa lukea. Puppe on kyllä myös äärettömän tylsää luettavaa, mutta ainakin kirjat ovat lyhyitä ;)

jostain syystä kuitenkin suurin osa lapsista tuntuu tykkäävään miina ja manu-kirjoista (ja levyistä) sekä pupu tupunoista...

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:
jostain syystä kuitenkin suurin osa lapsista tuntuu tykkäävään miina ja manu-kirjoista (ja levyistä) sekä pupu tupunoista...

Niin tykkää, mutta aikuinen ne joutuu lukemaan pienille lapsille. Minä luen mielelläni, mutta jos joka ilta joutuisin lukemaan jotain Miinaa ja Manua, tulisin hulluksi.

kaikkien mainittujen lisäksi...
astrid lingrenin kirjat, peppi, eemeli...
elsa beskovin kirjat (kirjoitusasu ei varmaan oikea) täti vihreästä, täti rusekasta ja täti sinipunaisesta sekä petteristä ja lotasta...
tomppa-kirjat aino-kirjojen lisäksi
elmeri-elefantti-kirjat
pekka töpöhännät...

meillä kyllä uppoaa kaikki sadut, ja niitä luetaan paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja jossu:

Niin tykkää, mutta aikuinen ne joutuu lukemaan pienille lapsille. Minä luen mielelläni, mutta jos joka ilta joutuisin lukemaan jotain Miinaa ja Manua, tulisin hulluksi.

no ei sentään joka päivä samoja tarvi jaksaa lukea... pupu tupunat liittyvät olennaisesti omaan lapsuuteeni ni ne on ihanan nostalgisia. silloin niitä kuunneltiin myös kasetilta ja pupu tupunalla ja hippi hiirellä oli sellaiset ihanat äänet :)

Omat tyttöni pitivät aikoinaan kovasti kirjasta Vesta-Linnea ja hirviöäiti.
(kirjailijaa en jaksa muistaa)
Toinen suosikki, oli tässä jo mainittukin Kristiina Louhen Aino- sarja.
Erityisesti Ainon äiti on vihainen..
(kertookohan se jotakin :whistle: )

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

Tämä on tosi mainio kirja (Tove Appelgren on kirjailija)! Tosin minä porasin kun luin sitä ensimmäisen kerran, se tilanne kosketti jotenkin omaakin elämää. Vesta-Linnea mieli mustana on myös hyvä.

Tämä on tosi mainio kirja (Tove Appelgren on kirjailija)! Tosin minä porasin kun luin sitä ensimmäisen kerran, se tilanne kosketti jotenkin omaakin elämää. Vesta-Linnea mieli mustana on myös hyvä.

sitä en olekaan lukenut. Eihän se siitä koirasta kerro?
Eikä siitä kun Vesta-Linnea ei saa unta. Hyvin tehtyjä kirjoja, puhuttelevat myös aikuista. Sekä humoristisesti, että vähän ravistelevastikin.
Ja niissä on ihanan lohdullinen kuvitus, etenkin tuossa hirviöäidissä.
Niitä kuvia tosin, jos linkittelisi tänne esittelen niitä kuvina kodistaan, olisi palstatuomio taattu :whistle:

sitä en olekaan lukenut. Eihän se siitä koirasta kerro?
Eikä siitä kun Vesta-Linnea ei saa unta. Hyvin tehtyjä kirjoja, puhuttelevat myös aikuista. Sekä humoristisesti, että vähän ravistelevastikin.
Ja niissä on ihanan lohdullinen kuvitus, etenkin tuossa hirviöäidissä.
Niitä kuvia tosin, jos linkittelisi tänne esittelen niitä kuvina kodistaan, olisi palstatuomio taattu :whistle:

Tuossa Mieli mustana -kirjassa ovat mökillä ja Vesta-Linnea suuttuu siskoilleen ja äidilleen ja ajattelee ettei kukaan pidä hänestä. Aika synkkää tekstiä välillä, mutta hyvä loppu kuitenkin. Ja alku on kyllä kuin meidän perheemme arjesta :)

Yhteistyössä