Pitäisikö 4-vuotiaan ujohkon ja rauhallisen tytön leikkiä vuotta nuoremman VILLIN serkkupoikansa kanssa...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskaa

Vieras
Tämä tuntuu olevan mummon ja pojan äidin yms olettamus.

Meillä on siis 4,5-vuotias ujohko tyttö, rauhallinenkin on, tosin oikeanlaisen leikkikaverin saatuaan tai muutenkin osaa kyllä myös juosta ja riehuakin, mutta tietyissä tilanteissa on hyvinkin ujo.

Nyt jostain syystä ei enää halua leikkiä tuon erittäin villin vuotta nuoremman serkkupoikansa kanssa ollenkaan. Voi toki olla samassa huoneessa ja leikkiä omiaan, mutta ei esim. juurikaan puhu tälle mitään.

Minusta häntä ei siihen voi missään nimessä pakottaakaan, mutta näillä toisilla on tyyli että " kissako kielesi vei" tai että "mikset leiki ---- kanssa" jne.

Mitä te olette mieltä?

...erittäin villi...? Mitähän se tarkoittaa?

No, tuskin lapsia voi pakottaa keskenään leikkimään: jos ei toinen halua niin ei halua. Niin kauan kuin se on täysin puhtaasti lapsen oma tahto, niin olkoot sitten leikkimättä.

[QUOTE="vieras";25171324]...erittäin villi...? Mitähän se tarkoittaa?

No, tuskin lapsia voi pakottaa keskenään leikkimään: jos ei toinen halua niin ei halua. Niin kauan kuin se on täysin puhtaasti lapsen oma tahto, niin olkoot sitten leikkimättä.[/QUOTE]

No kuvaavinta lienee se, että poika vie kuulemma päiväkodissaankin kahden lapsen paikan käytöksensä takia...

Miksi jankata? Minusta lapselle voi opettaa, että erilaisten ihmisten kanssa on hyvä tulla toimeen ja yrittää edistää lasten leikkiä ja tutustumista toisiin. pidemmän päälle ei voi pakottaa. Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin voisin yrittää edesauttaa yhteisleikkiä .Minään välttämättömyytenä en sitä näe.

Miksi jankata? Minusta lapselle voi opettaa, että erilaisten ihmisten kanssa on hyvä tulla toimeen ja yrittää edistää lasten leikkiä ja tutustumista toisiin. pidemmän päälle ei voi pakottaa. Jos olisin itse tuossa tilanteessa, niin voisin yrittää edesauttaa yhteisleikkiä .Minään välttämättömyytenä en sitä näe.

Jankata?

Minä ymmärrän alkuperäisestä tekstistä että varmaan tätä on ehkä yritettykin että yhdessä leikkisivät, mutta tyttö ei ole halunnut...

"Minusta häntä ei siihen voi missään nimessä pakottaakaan, mutta näillä toisilla on tyyli että " kissako kielesi vei" tai että "mikset leiki ---- kanssa" jne. "

Kuulostaa inhottavalta eikä varmasti yhtää auta asiaa. Ei tietenkään ole pakko leikkiä toisen kanssa jos ei halua. Siihen voi yrittää tukea, jos se tuntuu sopivalta, mutta pakottaa ei missään nimessä. Ja tehdä myös tytölle selväksi, ettei tytössä ole mitään vikaa, vaan ihmisiä on erilaisia.

Meillä oli kanssa alkujaan dynamiikaltaan hyvinkin erilaiset tyttö-ja poikaserkukset, jotka ovat kasvaneet toisilleen hyvinkin tärkeiksi vuosien mittaan ja olen siitä tosi iloinen.
Voihan lasten yhdessäoloa seurailla tarpeen mukaan, mutta ei kannata tehdä asioista sen isompia juttuja suuntaan tai toiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25177355:
Jankata?

Minä ymmärrän alkuperäisestä tekstistä että varmaan tätä on ehkä yritettykin että yhdessä leikkisivät, mutta tyttö ei ole halunnut...

Joo siis olen yrittänytkin että tyttö menisi hänen kanssaan leikkiin, ts. olen itse ollut alkuun mukana, mutta silti ei lämpeä yhteisleikille tuon pojan kanssa.

Ulkona taas esim. leikkikentällä voivat riehua pomppukeinussa yhdessä tms. mutta ei sisällä eikä tyttö tosiaankaan juuri juttele tälle pojalle..

Kuulostaa sille, että tuollaiselle tytölle tekee hyvää olla vähän villin pojan seurassa. Pakottaa ei voi, mutta olisi hyvä oppia leikkimään ja olemaan erilaisten lasten seurassa. Kyllä normaalisti 4 v:lle kelpaa 3 v:n seura, kun parempaakaan ei ole tarjolla.

Alkuperäinen kirjoittaja ööh;25177355:
Jankata?

Minä ymmärsin, että juurikaan ei ole mitään tehty, kunhan ihmetelty, miksi tyttö ei leiki pojan kanssa. Ja jankkaamisella viittasin siihen, että ap sai vastaukseksi omaa ajatustaan tukevia näkökulmia, että ei tarvitse leikkiä. Minusta on hyvä, että lapsi leikkii monenlaisten ihmisten kanssa: vanhempien, nuorempien, itsensä ikäisten. Villien ja rauhallisten. Jos leikit eivät suju, voivat vanhemmat olla tukena ja apuna. Jos leikit eivät siltikään suju, niin sitten eivät.

[QUOTE="aloittaja";25177370]Joo siis olen yrittänytkin että tyttö menisi hänen kanssaan leikkiin, ts. olen itse ollut alkuun mukana, mutta silti ei lämpeä yhteisleikille tuon pojan kanssa.

Ulkona taas esim. leikkikentällä voivat riehua pomppukeinussa yhdessä tms. mutta ei sisällä eikä tyttö tosiaankaan juuri juttele tälle pojalle..[/QUOTE]

Ok. eihän asialle sitten voi mitään tehdä, vai?

[QUOTE="vieras";25177372]Kuulostaa sille, että tuollaiselle tytölle tekee hyvää olla vähän villin pojan seurassa. Pakottaa ei voi, mutta olisi hyvä oppia leikkimään ja olemaan erilaisten lasten seurassa. Kyllä normaalisti 4 v:lle kelpaa 3 v:n seura, kun parempaakaan ei ole tarjolla.[/QUOTE]

Sinulle ja muillekin: tytöllämme on myös 3-vuotias toinen poikaserkku, hänkin aikas vilkas luonteeltaan. Hänen kanssaan tyttömme on erittäin hyvää pataa ja leikit ja riehumiset sujuvat oikein hyvin. Mutta tätä poikaa hän on nähnytkin huomattavasti useammin kuin tätä toista. Olivat samassa hoitopaikassakin välillä.

Niin, ja meidän "tuollainen tyttö" on päiväkodissa myös hoidossa jossa varmasti näitä railakkaampiakin poikia on! Alkuun ei heille mitään siellä puhunut eikä ottanut kontaktia, mutta nyt on kyllä muiden tyttöjen kanssa heidänkin kanssaan leikkinyt.

[QUOTE="vieras";25177372]Kuulostaa sille, että tuollaiselle tytölle tekee hyvää olla vähän villin pojan seurassa. Pakottaa ei voi, mutta olisi hyvä oppia leikkimään ja olemaan erilaisten lasten seurassa. Kyllä normaalisti 4 v:lle kelpaa 3 v:n seura, kun parempaakaan ei ole tarjolla.[/QUOTE]

Normaalisti kelpaa 3 v:n seura... öö siis normaalisti?! mitä hittoa tarkoitat?

Pakottaminen ei ole hyvä keino oikein missään asiassa. Kommentit "kissako kielesi vei", "eikö seura kelpaa" on typeriä. Keskustelisin kyllä tytön kanssa miksi hän ei halua leikkiä pojan kanssa ja mahdollisuuksien mukaan rohkaista häntä leikkimään ja etsimään leikkejä jotka yhdessä onnistuvat.

Yhteistyössä