Pitäiskö lopettaa imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kvart över
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kvart över

Aktiivinen jäsen
26.03.2007
4 876
9
38
Vauva 7,5kk vanha ja kolmekuisesta saakka oon saanut melkein joka kerta taistella että suostuu syömään. Pienikin häiriötekijä jos on niin ei suostu tissille. Esikoinen on 2v3kk, kotihoidossa, päivisin on aika hankalaa saada järjestettyä niitä täysin rauhallisia imetyshetkiä.

Maitoa on tullut yleensä ihan hyvin, sen jälkeen kun yöimetykset lopetettiin n. kuukausi sitten on toki selvästi maitomäärä vähentynyt.

Sössöjä syö tosi hyvin ja iso tyttö (lähes 10kg) kyseessä. Oon nyt maanantaista lähtien antanut välillä korvikettakin kun ajattelin että söisi pullosta paremmin, mutta ei se maito tunnu siitäkään oikein maistuvan. Ja tietenkin mitä useammin annan korviketta sitä vähemmän multa tulee maitoa ja sitä enemmä tyyppi kiukuttelee tissillä. Loputon kierre??

Mitä teen? Lopetanko koko homman ja alan antamaan pelkästään korviketta? Periaatteessa en jaksaisi enää imettää (esikoista imetin 11kk eikä se tuntunut musta ikinä näin raskaalta kun ei ollut mitään taisteluja), mutta en myöskään jaksaisi alkaa pitämään pulloja ja korviketta aina mukana. Ja mieluummin toki tarjoaisin tytölle rintamaitoa kun korviketta. Ja tuntuu tyhmältä laittaa rahaa korvikkeeseen kun omaa saa ilmaiseksi. Ja vielä itsekäs syy, imetys on tosi hyvä painonhallintakeino. Äh, mitä mieltä olette? Vinkkejä?

mulla myös ollut hyvä painonhallintakeino.Ja helpompaa kun ei tarvii pullojen kanssa värkätä.Olen imettänyt molemmat lapseni yli vuoden ikään,ikäeroa heillä 1,5v.Onnistuu kun imetin aamulastenohjelmien aikaan,isomman lapsen päiväuniaikaan,iltalastenohjelmien aikaan ja sitten illalla ennen nukkumaan menoa.Muutoin sitten kiinteitä lisäksi.

No noin se aika pitkälle meilläkin menee, ikäeroa tuo juuri sama. Tuntuu vaan ettei maitomäärä ihan riitä jos vaan 3-4 kertaa päivässä saan kunnolla imemään. Ja jos annan lisäksi pullosta niin ei tuu sitäkään määrää maitoa enää.

Riittikö toi 4 kertaa päivässä sun mielestä ihan hyvin? Ja maitoa sit kuitenkin joka kerralla tuli ihan kunnolla?

Voisko siitä pullosta syöttää ihan sitä sinun omaa maitoasi?

Niin ei tarvii sit lypsää samal kertaa ku syöttää korviketta, jotta maidontulo pystyis entisellään.
Toki rinnat tottuu siihen et sillon jasillon on pietmpi väli syötöil, eikä maidon tulo lopu.
Mut jos korvikkeelle ei oo tiettyä aikaa, nii ei se kroppakaan tomi niinku pitäis.

Ilmeisesti lapsi ainakin saa kaiken tarvitsemansa, ku paino on noin nätisti noussut.

6-8dl pitäisi tuon ikäisen saada maitoa päivässä, jos ei muuten niin ruokaan sotkettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;23872506:
No noin se aika pitkälle meilläkin menee, ikäeroa tuo juuri sama. Tuntuu vaan ettei maitomäärä ihan riitä jos vaan 3-4 kertaa päivässä saan kunnolla imemään. Ja jos annan lisäksi pullosta niin ei tuu sitäkään määrää maitoa enää.

Riittikö toi 4 kertaa päivässä sun mielestä ihan hyvin? Ja maitoa sit kuitenkin joka kerralla tuli ihan kunnolla?

siinä vaiheessa kun lopetin yöimetyksen niin kyllä sitä maitoa riitti sinne vuoden ikään asti,vaikkakin imetin sen neljä kertaa päivässä.Eikös siinä imetyksessä päde kysynnän ja tarjonnan laki...

[QUOTE="vieras";23872511]Voisko siitä pullosta syöttää ihan sitä sinun omaa maitoasi?

Niin ei tarvii sit lypsää samal kertaa ku syöttää korviketta, jotta maidontulo pystyis entisellään.
Toki rinnat tottuu siihen et sillon jasillon on pietmpi väli syötöil, eikä maidon tulo lopu.
Mut jos korvikkeelle ei oo tiettyä aikaa, nii ei se kroppakaan tomi niinku pitäis.[/QUOTE]

No mä oon nyt tän viikon antanut korvikkeen aina "välipala-aikaan", joka on vaikein imetysaika kun isompi on herillä ja usein siinä vieressä pyörimässä. Pumpannut oon silloin, kun tuntuu että rinta on täynnä, mutta ei sitä tosiaan enää samaan tahtiin tule pumppaamalla kun ennen. Eikä vauva siis välttämättä sitä pulloakaan huoli, eli sitten jos olen pumpannut ja lämmittänyt maidon eikä vauva juo sitä, pitää se kuitenkin heittää pois. Silloin varsinkin ärsyttää koko imetys..

[QUOTE="emppu";23872538]siinä vaiheessa kun lopetin yöimetyksen niin kyllä sitä maitoa riitti sinne vuoden ikään asti,vaikkakin imetin sen neljä kertaa päivässä.Eikös siinä imetyksessä päde kysynnän ja tarjonnan laki...[/QUOTE]

Mulla ei meinaa enää lähteä herumaan, eli jonkun aikaa pitää imeä että maitoa alkaa oikeasti tulla ja monesti neidillä menee siinä vaiheessa hermo kun maito juuri alkaa nousta enkä sitten enää millään saa sitä syömään. Ja sitten on rinnat ikävän tuntuiset. Eikä se sitten seuraavalla kerralla meinaa nousta millään kun oavt olleet täynnä muttei niitä ole tyhjennetty..

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över;23872610:
No mä oon nyt tän viikon antanut korvikkeen aina "välipala-aikaan", joka on vaikein imetysaika kun isompi on herillä ja usein siinä vieressä pyörimässä. Pumpannut oon silloin, kun tuntuu että rinta on täynnä, mutta ei sitä tosiaan enää samaan tahtiin tule pumppaamalla kun ennen. Eikä vauva siis välttämättä sitä pulloakaan huoli, eli sitten jos olen pumpannut ja lämmittänyt maidon eikä vauva juo sitä, pitää se kuitenkin heittää pois. Silloin varsinkin ärsyttää koko imetys..

Meneehän se korvikekkin hukkaan, jso vauva ei sitä juo.

Itse yrittäisin pelaa ihan vain äidinmaidolla, niin turhauuttavalöta tuntuis opettaa toinen korvikkeelle ja sit viel korvikkeelta lehmänmaitoon.

Oletko yrittänyt lypsää sen pumppaamisen sijaan.Toiset ei saa heruun pumpulle.

[QUOTE="vieras";23872666]Meneehän se korvikekkin hukkaan, jso vauva ei sitä juo.

Itse yrittäisin pelaa ihan vain äidinmaidolla, niin turhauuttavalöta tuntuis opettaa toinen korvikkeelle ja sit viel korvikkeelta lehmänmaitoon.

Oletko yrittänyt lypsää sen pumppaamisen sijaan.Toiset ei saa heruun pumpulle.[/QUOTE]

Korvikkeen kanssa ei oo tehnyt sitä kaikkea työtä niin se ei musta oo niin ikävää heittää sitä pois. Tuo pumppaaminen/ lypsäminen tuntuu jotenkin niin turhalta.. Tai siis siinä menettää monet imetyksen edut kun pitää jokatapauksessa pullojen ja pumpun kanssa pelata..

Äh, ehkä mä nyt vielä vähän aikaa kokeilen ihan vaan imettää..

Yhteistyössä