Pitäiskö mun nyt olla huolissaan vai täh?? Samalla pientä mielipidettä TYKSIN henkilökunnasta!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Martsuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Martsuli

Vieras
Oltiin siis tutkimassa sitä että tuliko mulla lapsivettä ja eipä tullu mutta sano jotain siihen suuntaan että vauvan keskivartalo ei ole viikkoihin sopiva ja mitä mä sieltä monitorista näin ni vartalo vastais viikkoja 31+ jotain ja mulla viikkoja 36+5. Paino arvioon täytyy vissiin mennä uudestaan nyt sitä painoa oli 2200g. Mitä ne voi sille tehdä kun kerta uuteen arvioon laittavat? :o

Muutenkin oli todella törkee muija siellä. Mulle ei puhuttu mitään ja sepitti muutenki niin hiljaa että sai oikeen tarkkaan kuunnella jos toivo jotain kuulevan. :ashamed:
Onko ne niin helvetin ikärasistisia vai mikä niiden muijien päätä vaivaa?
Se lääkäri ei olis varmaan antanu neuvolakorttiakaan takas jos se kätilö ei olis sitä siitä sitte hetken päästä antanu.
Olen siellä käyny nyt kolme kertaa ja jokaisella kerralla ovat olleet ihan suoraan sanottuna v*ttupäitä kaikki todella huonosti kohtelevat potilaita.

Hiton paha maku jäi suuhun enkä TODELLAKAAN halua mennä tonne synnyttää jos siellä kerran kaikki näyttää siltä että olis sitruunan vetäny aamupalaks.
Ei se vaivautunu kattomaan sitä edes että monesko lapsi tää on vaan oletti olevan ensimmäinen.

Huh, helpotti....

Muistelen, että meidänkin lapsista on ultrassa sanottu, ettei keskivartalo vastaa viikkoja, ja hoikkia lapsia heistä tulikin. Joten mä päättelisin, että säkin odotat hoikkaa vauvaa. Poikien painot ovat neuvolan käyrillä kulkeneet -10 ja -20, tyty on ollut normaalikäyrällä. Suvussa on hoikkia miehiä, joten sieltä se hoikkuus noille tulee.

Älä välitä siellä on munki mielestä muutama vähän nyrpee hoitaja/kätilö.
Olin vaan NIIN tyytyväinen kun en ekasta päässy heti synnärille niin vaihtu kätilövuoro ja saatin toinen...ei kaikkien kanssa vaan tuu toimeen ja tiety sun ikä aivan varmasti vaikuttaa asiaan. Oliko se hoitaja nuori vai vanha ?
:flower:

Onhan se iso sairaala. Ja henkilökunta kiireistä ja heitä painaa suuri työmäärä, kun synnytykset on keskitetty. Mutta kyllä minä mielummin menen TYKSiin ja kärvistelen siellä (enkä jaksa ottaa kaikkia juttuja itseeni), koska JOS/KUN lapseni joutuvat taas tehohoitoon, on niiden paikka aina TYKSissä. Aika ankeaa olisi lähteä jostain aluesairaalasta lapsen perässä TYKSiin tai joutua itse jäämään sinne, kun vauva siirtyy tehohoitoon.

Eipä meidänkään poika mikään iso ollut, 40+1 syntyi ja 2870 grammaa painoi. Keskivartalo ei varmasti vastannut viikkoja. :D Jos sä oot ollu päivystyksessä niin siellä ei tosiaan yleensä oo mitään aurinkoista sakkia, kauhee kiire jne. Toi neuvolakortti on varmaan ollut vahinko, eikä mikään tahallaan sua vastaan suunnattu salajuoni. :hug:

Kiire ja muu ei tietenkään oikeuta töykeää kohtelua, ei missään tapauksessa. Jos olet ihan oikeasti sitä mieltä että kohtelu on ollut törkeää ja asiatonta, kannattaa ottaa yhteyttä potilasasiamieheen. Kuitenkin hiljaa puhuminenkin on sellanen, että olisit voinut ihan ystävällisesti pyytää että anteeks en kuullu, voitko sanoo uudelleen hiukan kovemmin. Mulle oltiin ihan ystävällisiä siellä synnärillä ei sitä kannata pelätä. Muista että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos oot ite nurjalla asenteella liikkeellä, niin se valitettavasti heijastuu takaisin, vaikka ei pitäisikään. Mutta ihmisiä ne hoitajat ja lääkäritkin on

Alkuperäinen kirjoittaja RPM:
Olin vaan NIIN tyytyväinen kun en ekasta päässy heti synnärille niin vaihtu kätilövuoro ja saatin toinen...ei kaikkien kanssa vaan tuu toimeen ja tiety sun ikä aivan varmasti vaikuttaa asiaan. Oliko se hoitaja nuori vai vanha ?

Sellanen keski-ikänen, varmaan joku 40vuotias kai :whistle:
Kyllä oli viimeks ku esikoista kävin synnyttämässä ni kätilö jonka piti mut kotiuttaa, alko hanaamaan vastaan ku mielestään lapsella oli keltasuutta. Paskanmarjat sillä mitään ollu ja mä sen sille tuhat kertaa sanoinkin, mutta mittas monta kertaa ja haki vielä uuden mittarin. :ashamed:
Hitto inhoon tollasia jotka ei voi sietää nuoria synnyttäjiä ja tekee tahallaan kiusaa..
Nii ja sen näki kyllä vierustoveritkin että ihan normaalin värinen lapsi oli mulla ja joku siinä sanokin ettei kyllä varmana ole mitään keltasuutta missään, kiitos siitä hälle =)

Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Ainakaan kuvasi perusteella et näytä mikään kovin nuori enää olevan, joten tuskin oli ikärasismia =D Kuinka vanha olet?

Kannattaisko sun käydä optikolla, kyllä ap näyttää ihan ikäiseltään, eli alle parikymppiseltä..

Oot muuten Oisku ihan oikeassa tosta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, pojasta kun olin os 311 vuonna 2004 niin siellä oli yks kauhee hoitaja, ymmärrän että varmasti oli kiire jne mutta vetäisin herkkänä ensisynnyttäjänä herneen nenään :|
Kun tyttö syntyi 2007 olin samalla os ja ajattelin että tää ei oo totta toi sama emäntä meidän hoitajan |O Noh päätin sitten olla kuitenkin hyvin ystävällinen hänelle koska tiesin että olen siellä väh. viikon, 3päivän päästä hän alkoi ystävälliseksi takaisin! :)
Loppujen lopuksi kävi niin että hän selvitti asiat sille mallille että pääsimme kotiin vaikka lääkäri ei välttämättä olisi vielä päästänyt...

Oot muuten Oisku ihan oikeassa tosta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, pojasta kun olin os 311 vuonna 2004 niin siellä oli yks kauhee hoitaja, ymmärrän että varmasti oli kiire jne mutta vetäisin herkkänä ensisynnyttäjänä herneen nenään :|
Kun tyttö syntyi 2007 olin samalla os ja ajattelin että tää ei oo totta toi sama emäntä meidän hoitajan |O Noh päätin sitten olla kuitenkin hyvin ystävällinen hänelle koska tiesin että olen siellä väh. viikon, 3päivän päästä hän alkoi ystävälliseksi takaisin! :)
Loppujen lopuksi kävi niin että hän selvitti asiat sille mallille että pääsimme kotiin vaikka lääkäri ei välttämättä olisi vielä päästänyt...

ja katos tuli sitte oikeen painokkaasti lihavoituna....tekniikan ihmelapsi ilmeisesti olen :laugh:

Tylsää jos on huono kokemus.. Mun mielestä TYKS:ssa on suurin osa kätilöistä ym. hoitohenkilökunnasta synnärillä/äitipolilla tosi mukavia, mutta toki tylsiäkin tapauksia mahtuu joukkoon.. Se painoarvio saattaa vielä muuttua kun tekevät sen uudestaan, mittaavat tarkemmin jne. Vartalon ympärysmitta myös jonkun verran vaihtelee vauvoilla, jos juuri on esim. ollut tekemässä hengitysharjoituksia vauva ja keuhkot ollut täynnä(lapsivettä). Parhaiten sen vauvan koon kuitenkin saa niin, että katsotaan vähän useampi mitta ja niistä sitten keskiarvoa katsotaan. Mun lapsilla oli esim. molemmilla reisiluusta otettu mitta sen verran pieni, että sillä saatiin useita viikkoja "nuorempi" sikiöikä kuin muista mitoista.. No, lyhyitä lapsia tuli ja lyhyitä ne on edelleen. Kaikki ei vaan uppoa siihen keskiarvoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Martsuli:

Kyllä oli viimeks ku esikoista kävin synnyttämässä ni kätilö jonka piti mut kotiuttaa, alko hanaamaan vastaan ku mielestään lapsella oli keltasuutta. Paskanmarjat sillä mitään ollu ja mä sen sille tuhat kertaa sanoinkin, mutta mittas monta kertaa ja haki vielä uuden mittarin. :ashamed:
Hitto inhoon tollasia jotka ei voi sietää nuoria synnyttäjiä ja tekee tahallaan kiusaa..
Nii ja sen näki kyllä vierustoveritkin että ihan normaalin värinen lapsi oli mulla ja joku siinä sanokin ettei kyllä varmana ole mitään keltasuutta missään, kiitos siitä hälle =)

Luuletko, että omassa asenteessasikin olisi parantamisen varaa? Jos menet asenteella, et ne syrjii mua iän takia ja käyttäydyt muutenkin ikäisellesi tyypillisellä uhmalla, niin varmasti koet saamasi palvelun huonona.

Mitä ihmettä ne olisi tehnyt sun neuvolakortilla? Hoh-hoijakkaa. Nyt vaan postitiivisella asenteella synnyttämään sinne.

Ja muuten, se lapsen keltaisuus, tiedät kyllä, ettei se ole mikään kosmeettinen haitta, vaan todellinen vaara, jos ei hoideta! Olisit kiitollinen, että tämä järjestelmä pitää huolen synnyttäneistä äideistä ja heidän vauvoistaan ensimmäisinä päivinä.

Alkuperäinen kirjoittaja kohukoo:

Luuletko, että omassa asenteessasikin olisi parantamisen varaa? Jos menet asenteella, et ne syrjii mua iän takia ja käyttäydyt muutenkin ikäisellesi tyypillisellä uhmalla, niin varmasti koet saamasi palvelun huonona.

Mitä ihmettä ne olisi tehnyt sun neuvolakortilla? Hoh-hoijakkaa. Nyt vaan postitiivisella asenteella synnyttämään sinne.

Ja muuten, se lapsen keltaisuus, tiedät kyllä, ettei se ole mikään kosmeettinen haitta, vaan todellinen vaara, jos ei hoideta! Olisit kiitollinen, että tämä järjestelmä pitää huolen synnyttäneistä äideistä ja heidän vauvoistaan ensimmäisinä päivinä.

Öö, no en mennyt "uhmalla" sinne vaan hiljaa olin enkä viitsinyt edes kysellä mitään. Mä en puhunut kyseisen rouvashenkilön kanssa mitään koska en pidä ilkeistä ihmisistä ja olen tullut siihen tulokseen että kiukuttelemalla en pääse pitkälle...
Mä kohtelen vanhempia ihmisiä oiekinkin arvostavasti niin kauan ku mä saan heiltä samanlaista käytöstä takaisin enkä tollasta mitä nyt häneltä sain.
Ja se ei todellakaan ole enää kätilöltä normaalia käytöstä jos lähtee hakemaan uutta mittauslaitetta jos kyseinen vehje näyttää ihan oikein ja sillä mitattiin huoneen muutkin lapset. Kas kun ei niitä muita sitten mittailtu moneen otteeseen. :$

Alkuperäinen kirjoittaja ihan hyvän kokonen:
Mun kuopus syntyi v 36 ja painoi 2040g ja 44cm

Jep ja mies sano että oli näkevinän että olisi ollu 2280g mmutta mistäs sen tietää sit taas kun eivät mitään kertoneet :(

etkä kysynyt?
mä ainakin avaan suuni jos jotain haluan tietää ja jos ei meinaa sopuisasti kertoa aina voi pyytää paperinsa luettavaksi mitä sinne laitetaan.

itse en kovasti tyksistä tykkää. Juuri myös siellä käyneenä ja seurannassa olleena tiedän mitä tuo on. itse pamautin ääkärille, että mieluummin synnytän vaikka ambulanssissa kuin siellä....kyse ole siitä, että olisvat pumpaamassa muhun sellasia lääkkeitä jotka eivät minulle sovi.

Mulla on monenlaisia kokemuksia TYKSistä, viimeisimmät nyt talvelta, kun kuopusta odotin. Jouduin hyppäämään rd:n ja hepatogestoosin takia äitiyspolilla ihan tämän tästä. Äitiyspolilla on kiire, siis todella kiire. Eräänkin kerran odotin pääsyä lääkärille n. 1,5 tuntia.

Rakenneultrasta jäi paha maku suuhun. Turun seutulaisena kävin siis Tyksissä ultrassa. Mulla myös lääkäri ja kätilö puhuivat vaan keskenään eivätkä kertoneet mulle mitään :/ . Inhottavaa, sillä olin silloin jo toisessa ultrassa, kun ekassa ei vauvan sydämestä löytynyt kaikki tarvittava. Onneksi mulla oli jämäkkä kaveri mukana, joka paukautti, että saiskos noi suomeksi ja onko kaikki hyvin.

Synnärillä sain aivan ihanaa kohtelua. Ehkä se johtui siitä, että olin käynyt pelkopolilla synnytyspelon takia ja ehkä mua sit kohdeltiin "silkkihansikkain". Myös osastolla oli ihanat kätilöt, vaikka kaikki huoneet oli täynnä ja kiire varmasti kova.

Mä olin itsekin lähdössä tytön kanssa keskiviikkona, kun tyttö syntyi maanantaina. Mutta eikö hän sitten alkanut kellastua... Ja vaikka lapsi ei mun mielestä ollut yhtään keltainen, niin valokuvat kertoo kyllä ihan muuta... Myöhemmin kun niitä katsoin, niin ihan selvästi kellersi. Itkua vääntäen jäin osastolle, koska jos lapsi olisi joutunut myöhemmin sisälle uudelleen sen keltaisuuden takia, niin mä en olisi itse enää saanut sinne jäädä. Joten parempi olla muutama päivä yli kuin jättää lapsi sitten sairaalaan itsekseen. Tuon koneenvaihto voi selittyä mun mielestä sillä, että kokeneen hoitajan mielestä lapsi oli selvästi kellertävä, mutta kone ei ollut samaa mieltä. Silloin kannataakin hankkia "toinen mielipide" eli toinen kone.

Jos Tyks ei miellytä, voit mennä synnyttämään myös Saloon. Siellä ei kuitenkaan ole keskolaa (siellä on vain kasvamassa olevia keskoslapsia, ei "ensihoitoa") eikä tietääkseni myöskään lasten tehoa. Siinä mielessä Tyks on mielestäni turvallinen paikka synnyttää, että kaikki tarvittava löytyy taatusti saman katon alta.

Yhteistyössä