pitäiskö tehdä ilmoitus johonkin lastensuojeluun tms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nasu

Vieras
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

Onko kyseessä hyväkin kaveri, voisitko ensin puhua hänelle? Jos ei auta tai ei halua kuunnella, niin ilmoitat sossuun. Teet lapsille siten suuren palveluksen.

no jaah, onhan tuo tietty vähän outo rytmi :/
ei eineksissä mitään pahaa ole. ruokaa ne on nekin!
mutta mikä siinä on outoa jos 14v on lapsen vahtina? Itsekin olen ollut ton ikäisenä puolivuotiaan ja kaksi vuotiaan vahtina.

no eihkei toi nyt ole ihan paras mahdollinen päivärytmi mutta mutta...jos lapset kuitenkin saavat ruokaa säännöllisesti,ovat puhtaita eikä heitä muutenkaan kohdella väkivaltaisesti niin en kyllä lähtis sossuun soittelemaan vaan yrittäsin nätisti juttelemalla

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no eihkei toi nyt ole ihan paras mahdollinen päivärytmi mutta mutta...jos lapset kuitenkin saavat ruokaa säännöllisesti,ovat puhtaita eikä heitä muutenkaan kohdella väkivaltaisesti niin en kyllä lähtis sossuun soittelemaan vaan yrittäsin nätisti juttelemalla

Näin.

Tuohan on palstamamman /suomalaisen äidin vastakohta. täällä kilpaillaan kuka nousee ensin, kuka on eniten pihalla, ja montako kertaa päivässä, sitten kiukkuisena huudetaan lapsillee kun kuvitellaan, että ollaan jossain armeijassa.
jos lapset tyytyväisiä, on ihan ok.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:
Onko kyseessä hyväkin kaveri, voisitko ensin puhua hänelle? Jos ei auta tai ei halua kuunnella, niin ilmoitat sossuun. Teet lapsille siten suuren palveluksen.

sanoa että onpas erikoinen päivärytmi ja että ei hän ikinä ehdi ajoissa mihinkään kun ei saa aikaseksi ja oon puhunu ja ehdottanu hänel tapoja miten parantaa, mut huutaa mulle ja liattaa välit poikki ja sanoo ettei tarvi kenenkää kasvatusneuvoja. meillä 4 vuotias menee nukkumaan 20.30 , käy päiväkodissa ja on muutenki säännölline rytmi ja perheellä hyvät elämäntavat..tätä kaveria on kamala seurata vierestä, haluaa aina olla oikeassa ja usein neuvoo minua miten mun pitäis toimia lapseni kanssa, en ymmärrä miksi antaa neuvoja jotka ovat päin pers...eivätkä mistään kotoisin. en ole häneltä edes niitä pyytänyt koska meillä on kaikki perheessämme eritääin hyvin. miten voi tehdä ilmoituksen ja tuleeko nimeni jossakin kohtii esille?

Alkuperäinen kirjoittaja nasu:
kaverilla 2 lasta.4 ja 2 vuotiaat pojat. tällä äidillä ei oo minkäänlaista käsitystä hoidosta tai päivärytmistä. lapset heräävät vasta klo 13 pvällä, saavat pilttipurkki ruokaa , ovat yöpaidoissa usein kolmeen asti(itse äiti syö valmisruokia) lapset eivät pääse ulos ollenkaan ,äiti ei heitä vie. ainoastaan jos joku menee kylään ja pyytää ulkoilemaan yhdessä. silloinkin äidillä kestää laittaa lapset ja itsensä kuntoon 2-3 tuntia. toiset päiväunet lapset nukkuvat klo 16-19, kun olisi jo seitsemän kahdeksan aikaan normaalisti yöunien aika!!! illalla lähtevät liikenteeseen autolla, käyvät kaupassa ja kyläilemässä, kyläilyt kestävät usein 23.00 astikin ,lapset pääsevät nukkumaan vasta 00.00 aikoihin kotonaan. äiti on laten kanssa kotona päivät, isä töissä. viikonloput menenvät vanhempien baarireissuihin. lapsenavhtina usein 14 vuotias naapurin lapsi. tätä menoa on kauheata katsella vierestä. äiti luulee omaavansa parhaat kasvatustavat ja päivärytmit, eikä kuuntele muita. mitä tehdä?

Sinulla ei ole oikeutta päättää toisten ihmisten unirytmiä.
Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä ruoka on kenellekin sopivaa.
Sinulla ei ole oikeutta sanoa, mitä äiti syö.
Sinulla ei ole oikeutta päättää, kuinka kauan kukakin valmistautuu ulos.
Sinulla ei ole oikeutta päättä kuka lapsia hoitaa (14 vuotiaskin on jo sen verran iso, että hyvin voi hoitaa.)

Joten olet heikoilla hangilla...

No...ei.
En usko, että on mikään rikos elää erilaisen päivärytmin mukaan kuin muut. Onhan tuo outoa, mutta tuskin kovinkaan vaarallista lapsille.
Heitä ei hakata, he saavat ruokaa, ainoa mikä mättää on se, etteivät he ulkoile.

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti:

sanoa että onpas erikoinen päivärytmi ja että ei hän ikinä ehdi ajoissa mihinkään kun ei saa aikaseksi ja oon puhunu ja ehdottanu hänel tapoja miten parantaa, mut huutaa mulle ja liattaa välit poikki ja sanoo ettei tarvi kenenkää kasvatusneuvoja. meillä 4 vuotias menee nukkumaan 20.30 , käy päiväkodissa ja on muutenki säännölline rytmi ja perheellä hyvät elämäntavat..tätä kaveria on kamala seurata vierestä, haluaa aina olla oikeassa ja usein neuvoo minua miten mun pitäis toimia lapseni kanssa, en ymmärrä miksi antaa neuvoja jotka ovat päin pers...eivätkä mistään kotoisin. en ole häneltä edes niitä pyytänyt koska meillä on kaikki perheessämme eritääin hyvin. miten voi tehdä ilmoituksen ja tuleeko nimeni jossakin kohtii esille?

vai niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No...ei.
En usko, että on mikään rikos elää erilaisen päivärytmin mukaan kuin muut. Onhan tuo outoa, mutta tuskin kovinkaan vaarallista lapsille.
Heitä ei hakata, he saavat ruokaa, ainoa mikä mättää on se, etteivät he ulkoile.

Samaa mieltä

jos itse olisin samassa tilanteesta kuin sinä niin yrittäisin ensin jutella äidin kanssa, vaikka vaikuttaa ettei se tossa tilanteessa auttaisi, ja sitten kyllä soittaisin lastensuojeluun. olipa miten hyvä ystävä tahansa niin lapset etusijalle....

jos lapsilla muutoin rakastavat vanhemmat niin ehkä heille sopii tällainen erikoinen rytmi, joka tapauksessa joutuvat rytmiään kolmen vuoden päästä muuttamaan kun esikoinen lähtee kouluun, kyllä sillo viimestään puututaan asiaan ja ohjataan perhettä oikeaan rytmiin jotta lapsen koulun käynti sujuis eikä nuku koulussa..

No jos mitään muuta epäilyttävää ei ole, niin en kyllä pelkän päivärytmin takia sossuun tekisi ilmoitusta. Eli siis jos lapset on kuitenkin siistejä, kotona on tarpeeksi puhdasta, ryyppääminen ei tapahdu lasten edessä eikä mitään väkivaltaa käytetä. Eikö jossain ulkomailla ole ihan tyypillistä, että vielä kymmenenkin aikaan lähetään vaikka perheen kanssa syömään tms.?

Alkuperäinen kirjoittaja s:

Sinulla ei ole oikeutta päättää toisten ihmisten unirytmiä.
Sinulla ei ole oikeutta päättää mikä ruoka on kenellekin sopivaa.
Sinulla ei ole oikeutta sanoa, mitä äiti syö.
Sinulla ei ole oikeutta päättää, kuinka kauan kukakin valmistautuu ulos.
Sinulla ei ole oikeutta päättä kuka lapsia hoitaa (14 vuotiaskin on jo sen verran iso, että hyvin voi hoitaa.)

Joten olet heikoilla hangilla...

tais sattua omaan nilkkaan....

No eihän tossa nyt ole mitään varsinaista vikaa. Se ulkoilu tietysti on vähän huono juttu, mutta ei kai se nyt lastensuojeluasia ole? Jos joku tekee asiat vähän oudosti ja eri tavalla, niin ei se vaarallista ole. Ja hei...meillä 4 vuotias menee nukkumaan 20.30 , käy päiväkodissa ja on muutenki säännölline rytmi ja perheellä hyvät elämäntavat..tätä kaveria on kamala seurata vierestä, haluaa aina olla oikeassa ja usein neuvoo minua miten mun pitäis toimia lapseni kanssa kukas se haluaa olla oikeassa ja neuvoa. Jos äiti on vielä kotona lasten kanssa ja on itse yökyöpeli, niin ehkä hän haluaa pitää tuollaista rytmiä kun kerrankin elämässä on mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No...ei.

Samaa mieltä

Ja jos vielä joka pv. sama rytmi se on silloin säännöllinen rytmi, eikä pitäisi juuri lasten elämää haitata.. Aikuisilla ei ole kotiintuloaikoja ym. Jokainen tyylillään. Ainoastaan ulkoilu puuttunee, mikä ei hyvä, mutta tuskin sossutkaan tuohon mitenkään puuttuisivat paitsi kehoittaisivat ulkoilemaan välillä, jotta lapset saisivat myös raitista ilmaa. Lasten kanssa saa kyllä olla vaikka yöllä ulkona jos haluaa. (jos kyseessä koululaisia se ei ole hyväksi koska koulu kärsii huonoista unista )

Yhteistyössä