Piti tehda ihan muita juttuja, mutta ottaa paahan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Morrigan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja tuo astrolaben väite, että pienillä paikkakunnilla ei olisi mitään järkevää tekemistä, on aika käsittämätön.
Tekemistä on vaikka kuinka ja paljon ja kekseliäisyys vaan lisääntyy, kun kaikki ei oo valmiita virikkeitä.
No, tosin Joensuu ei ole edes mikään pikku paikkakunta vaan aika iso kaupunki...

Taalla ei oikeasti juurikaan ole mitaan tekemista, siis ohjattua harrastustoimintaa tai muuta vastaavaa. Uimahalliin tai luistelemaankaan ei noin vain lahdeta. Mutta en usko, etta siina olisi perimmainen syy lasten ajattelemattomaan kaytokseen.

Kotoa kaikki alkaa. Jollain tavalla. En sano, etta vanhemmat olisivat epaonnistuneita kasvattajia, jos lapset kayttaytyvat huonosti. On muksuja, joiden kanssa mikaan ei tunnu auttavan, ei, vaikka vanhemmat olisivat valveutuneita ja hakisivat apua. Tuskin tassa tapauksessa mistaan kovin suuresta "viasta" yksittaistapauksissa on kyse, pitaa vain saada peli puhallettua poikki ennen kuin asia on ehtinyt kasvaa suuremmaksi. Kiusaaminen vaikuttaa kaikkiin, seka kiusattuun etta kiusaajaan ja heidan ymparistoonsa. Kaytos muokkaa ymparistoa ja ymparisto kaytosta...

[QUOTE="vieraana";28035886]Eikö ole kuitenkin aika kummallista Joensuun perusteella vetää johtopäätöksiä siitä, että pienemmillä paikkakunnilla tapahtuu näin tai että lapset siellä meikkaavat?

Itselläni on täysin päinvastaisia kokemuksia, ja useammasta pikkukaupungista. Joensuulla toki pitkä, vuosikymmenten pahoinvointihistoria, mutta yleispätevänä kuvauksena pikkukaupunkien koululaisista en kyllä voi tuota sinun näkemystäsi pitää.[/QUOTE]

Olen myös itse kasvanut pienellä paikkakunnalla, jos Voikkaa sellaiseksi lasketaan. Ikävuodet 6-18v. En tiedä onko tarpeeksi referaattia mihinkään.

Ja viimeksi kun tarkistin, oli tämä keskustelupalsta. En tiennytkään, että omien mielipiteiden pitää noudattaa tiettyä linjaa ennen kuin ne saa tuoda julki.

Ja tuo astrolaben väite, että pienillä paikkakunnilla ei olisi mitään järkevää tekemistä, on aika käsittämätön.
Tekemistä on vaikka kuinka ja paljon ja kekseliäisyys vaan lisääntyy, kun kaikki ei oo valmiita virikkeitä.
No, tosin Joensuu ei ole edes mikään pikku paikkakunta vaan aika iso kaupunki...

Joo, no meidän pieni paikkakunta (Joensuuta paljon pienempi):

Lapsille on mm. sähly, jalkapallo, paini, jumpat, kokkikerhot, partio, tanssiharkat, luistelukoulu, jääkiekko (joista monet vapaaehtoisten vanhempien vetämiä), kirjasto, hiihtoladut, luistinradat, lenkkipolut, uimaranta, nuokku (pelikerhot, biljardi, kuntosali, jne), metsäretket, kotieläintilat, käsityökerhot, musiikkikerho, soittotunnit, kuoro, leikkipuistot. Lapset kyläilee aktiivisesti toistensa luona.

Yksikään alakoululainen ei meikkaa tai värjää tukkaansa, eikä juo energiajuomia. Aktiivinen vanhempainyhdistys on muuten painostanut lähikauppoja rajaamaan myyntiä edes yläkoululaisille ja järjestänyt lapsille tapahtumia pitkin vuotta.

Olen myös itse kasvanut pienellä paikkakunnalla, jos Voikkaa sellaiseksi lasketaan. Ikävuodet 6-18v. En tiedä onko tarpeeksi referaattia mihinkään.

Ja viimeksi kun tarkistin, oli tämä keskustelupalsta. En tiennytkään, että omien mielipiteiden pitää noudattaa tiettyä linjaa ennen kuin ne saa tuoda julki.

Ihmettelen vain sitä, että voit tehdä tuollaisia johtopäätöksiä sen perusteella, mitä olet kokenut 80-luvun alkupuolella ja mitä olet kokenut Joensuussa, ja jo ensimmäisessä viestissä yleistät tämän koskemaan kaikkia pikkukaupunkeja.

Itse kasvoin korvessa, neljän talon "kylässä". Tekemistä riitti. Itse perustettiin omia kerhoja, esim. luonnonsuojelukerho ja farmer girls - kerho, sekä ehkä aktiivisin eli näytelmäkerho. Jäseniä meitä oli näissä kolme tyttöä ja joskus vierailevia jäseniä myös.
Nyt ymmärrän, että miten paljon se ohjasi meitä omaan aktiivisuuteen, kun itse piti keksiä leikit ja kaveritkin oli joskus vähissä.
Elämä oli jotenkin "tässä ja nyt". Kerran viikossa käytiin kyllä soitonopetuksessa kansalaisopistossa sekä joskus myös sunnuntaisin pyhäkoulussa. Mitään muuta valmista virikettä ei ollut.
No, tää nyt meni tällaiseks muisteluks, mut mulle ei vaan mee läpi tuo ettei oo tekemistä. Tekemistä kyllä on kun löytää sen oman mielikuvituksen ja aloitteellisuuden!

Tytar Nro 1 kertoi tanaan, etta ollessaan samassa kouussa ekan ja tokan, oli meno vahintaan yhta hurjaa. ei ollut silloin kehdannut kertoa kuinka pojat tunkivat kasia paidan alle ja muuta selkeasti seksuaalissavytteista hairintaa. 2.-luokalla!! :O Erasta lasta oli kiusattu niin, etta tama ei uskaltanut tulla valitunnille tai ruokalaan ja opettajat "ratkaisivat" asian kantamalla taman vakisin ulos...

Aikaa tuosta on jo paljon, mutta taitaa olla arveluttava kulttuuri niin iskostunut ko. kouluun niin, etta uusi rehtori ei ihan hetkessa saa muutosta aikaan. Katsotaan, kuinka nykyaan toimitaan.

Pitaa varovasti kuunnella, kuinka Tytar Nro 3 kokee tilanteen, ei ole hanellakaan ollut kouluun lahteminen ihan mieluisaa.

[QUOTE="vieras";28035974]Ihmettelen vain sitä, että voit tehdä tuollaisia johtopäätöksiä sen perusteella, mitä olet kokenut 80-luvun alkupuolella ja mitä olet kokenut Joensuussa, ja jo ensimmäisessä viestissä yleistät tämän koskemaan kaikkia pikkukaupunkeja.[/QUOTE]

No samalla paikkakunnalla asuvana mistä astro on lähtöisin voi kertoa, että täällä vasta totutellaan uusiin muualta tulleisiin ihmisiin. Rasismi kukoistaa ja mistä muualta se asenne tulee kuin kotoa vanhemmilta ja kaveripiirin rasistisuudesta (kotoa).

Minusta tuo rasistinen käytös pitää viedä sinne vanhempien tietoon koulusta niin että vanhemmatkin siinä samalla saavat käytös ja tapaoppia joka heiltä on jäänyt puuttumaan.

On erittäin hyvä että Morrigan puuttuu tilanteeseen kipakasti. Tilanne pitää tosiaan saada poikki. On paljon vanhempia jotka eivät puolusta lapsiaan eivätkä yritä osaltaan vaikuttaa tulevaisuuden oppimisympäristön mielekkyyteen.

Kaikkien vanhempien olisi syytä keskustella jälkikasvunsa kanssa käyttäytymisestä ja siitä miten he ympäristönsä kokevat. Tuo ahdistelu toisella luokalla on jotain todella käsittämätöntä ja myös siitä pitäisi saada tietoa lapsilta ja tietoa ahdistelijan vanhemmille.
Olen kyllä ihan joka kerta yhtä pöyristynyt kun luen näitä kiusaamiskertomuksia.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä että TEILLÄ ja MEILLÄ vanhemmilla on vastuu siitä kuinka lapsemme käyttäytyvät toisia kohtaan ja ryhmässä.

Voi että, harmittaa pojan ja siun puolesta. : /
:hug: ikäviä juttuja noilla luokkatovereilla.

[QUOTE="vieras";28038147]No samalla paikkakunnalla asuvana mistä astro on lähtöisin voi kertoa, että täällä vasta totutellaan uusiin muualta tulleisiin ihmisiin. Rasismi kukoistaa ja mistä muualta se asenne tulee kuin kotoa vanhemmilta ja kaveripiirin rasistisuudesta (kotoa).

Minusta tuo rasistinen käytös pitää viedä sinne vanhempien tietoon koulusta niin että vanhemmatkin siinä samalla saavat käytös ja tapaoppia joka heiltä on jäänyt puuttumaan.

On erittäin hyvä että Morrigan puuttuu tilanteeseen kipakasti. Tilanne pitää tosiaan saada poikki. On paljon vanhempia jotka eivät puolusta lapsiaan eivätkä yritä osaltaan vaikuttaa tulevaisuuden oppimisympäristön mielekkyyteen.

Kaikkien vanhempien olisi syytä keskustella jälkikasvunsa kanssa käyttäytymisestä ja siitä miten he ympäristönsä kokevat. Tuo ahdistelu toisella luokalla on jotain todella käsittämätöntä ja myös siitä pitäisi saada tietoa lapsilta ja tietoa ahdistelijan vanhemmille.
Olen kyllä ihan joka kerta yhtä pöyristynyt kun luen näitä kiusaamiskertomuksia.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä että TEILLÄ ja MEILLÄ vanhemmilla on vastuu siitä kuinka lapsemme käyttäytyvät toisia kohtaan ja ryhmässä.[/QUOTE]

Minä en moiseen rasismiin törmännyt kun siellä asuin. Työskentelen kouluissa,ja parissa tuon alueen koulussa kerkisin työskennellä.
Itsekin sain ystävällisen ja avoimen vastaanoton,ihmiset olivat ystävällisiä,helposti lähestyttäviä jne.. Suuri muutos oli siihen mistä lähdin (Lahti) jossa olin tottunut kyräilyyn,rasismiin, juoruiluun jne..

Toisekseen olen työskennellyt niin isojen kaupunkien kuin maaseudunkin kouluissa ja kyllä se meikkaaminen ym rupeaa olemaan tavallista 3-4 luokista lähtien,ihan kaikkialla.

Minä en moiseen rasismiin törmännyt kun siellä asuin. Työskentelen kouluissa,ja parissa tuon alueen koulussa kerkisin työskennellä.
Itsekin sain ystävällisen ja avoimen vastaanoton,ihmiset olivat ystävällisiä,helposti lähestyttäviä jne.. Suuri muutos oli siihen mistä lähdin (Lahti) jossa olin tottunut kyräilyyn,rasismiin, juoruiluun jne..

Toisekseen olen työskennellyt niin isojen kaupunkien kuin maaseudunkin kouluissa ja kyllä se meikkaaminen ym rupeaa olemaan tavallista 3-4 luokista lähtien,ihan kaikkialla.

Minä asun täällä ja sinä asuit. Selvästi et ole enää silloin ollut paikkakunnalla kun näitä maahanmuuttotaustaisia ihmisiä on paikkakunnalle tullut. Kyllähän täällä alkuperäisväestö keskenään pärjää. Hyvin homogeenista on pohja kaikin tavoin. En sitä sanonutkaan. :)

Meikkaamiseen en sano mitään. Mutta se että lapsilla on läväreitä ja tatuointeja vanhempien suostumuksella kielii jostakin.

Tytar Nro 1 kertoi tanaan, etta ollessaan samassa kouussa ekan ja tokan, oli meno vahintaan yhta hurjaa. ei ollut silloin kehdannut kertoa kuinka pojat tunkivat kasia paidan alle ja muuta selkeasti seksuaalissavytteista hairintaa. 2.-luokalla!! :O Erasta lasta oli kiusattu niin, etta tama ei uskaltanut tulla valitunnille tai ruokalaan ja opettajat "ratkaisivat" asian kantamalla taman vakisin ulos...

Aikaa tuosta on jo paljon, mutta taitaa olla arveluttava kulttuuri niin iskostunut ko. kouluun niin, etta uusi rehtori ei ihan hetkessa saa muutosta aikaan. Katsotaan, kuinka nykyaan toimitaan.

Pitaa varovasti kuunnella, kuinka Tytar Nro 3 kokee tilanteen, ei ole hanellakaan ollut kouluun lahteminen ihan mieluisaa.

Eikö teidän lapset käy pienessä, Steinerkoulussa? Vai muistanko ihan väärin?

|O |O |O

kiusaamista on ollut, on nyt ja tulee olemaan aina, siihen pitää puuttua, vaikka kuinka tietäis ettei se ikinä tule loppumaan.
Pahinta sille kiusatulle on se et aikuiset kääntää selkänsä eivätkä välitä paskan vertaa.

jaksamisia, iloisia ajatuksia ja tarvittaessa olkapäätä tarjoaa hän :heart:

• Tykkää
Reactions: Morrigan
[QUOTE="vieraana";28038929]Eikö teidän lapset käy pienessä, Steinerkoulussa? Vai muistanko ihan väärin?[/QUOTE]

Siis sillä kysyn, että voisi olettaa että pienessä koulussa asia on hoidettavissa toisella tavalla, kuin isossa ja ehkä enemmän myös opettajien havaittavissa?

[QUOTE="vieraana";28038929]Eikö teidän lapset käy pienessä, Steinerkoulussa? Vai muistanko ihan väärin?[/QUOTE]

Kavivat, mutta vaihtoivat lahikouluun syksylla. En voinut enaa taata pystyvani hoitamaan kuljetusta paivittain.

[QUOTE="vieraana";28039024]Siis sillä kysyn, että voisi olettaa että pienessä koulussa asia on hoidettavissa toisella tavalla, kuin isossa ja ehkä enemmän myös opettajien havaittavissa?[/QUOTE]

Pienessa koulussa on todellakin omat hyvat puolensa, kiusaamiseen puuttuminen ja sen estaminen ovat helpompia kun ihmiset tuntevat tai edes tietavat toisensa paremmin.

Ei tuo nykyinenkaan koulu niin iso ole, etteiko asioita voisi saada kuntoon. Yksi ongelma on se, etta etta Tytar Nro 1:n ollessa siella ekalla ja tokalla nykyisten kiusaajien isosisarukset olivat kiusaajina, eli pitkia sisarussarjoja ja vanhemmat sisarukset siirtavat omia tapojaan nuoremmille. Ja suoraan sanottuna edellisen rehtorin piittaamattomuus ja opettajien valinen eripura antoi tilaa holmoilylle.

Eipa kay rehtoria kateeksi...

Yhteistyössä