pitikö mun, niin pitikö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hassu

Vieras
Käyttökokemuksia TomTom Onesta
Kerronpa tässä hieman käyttökokemuksiani TomTom One -mallisesta navigaattorista. Käytän TomTomia lähestulkoon päivittäin töissä keikkapaikoille ajamiseen ja satunnaisesti vapaa-ajallakin. Aika hyvin vehje on perille opastanut, mitä nyt joskus ei jotain katua tai osoitetta löydy taikka muuten on jotain järjetöntä reittiä kohteeseen ajattanut.

Versiotiedot
Ohjelmistoversio: 5.410 (5628/050919)
Kartta: 'Scandinavia-Map' v605
Plussat ja miinukset
Plussat
Käynnistyy ja saa fixin satelliitteihin yleensä todella nopeasti.
Selkeä näyttö josta saa selvää jopa auringonpaisteessa.
Käyttöliittymä on selkeä ja varsin looginen.
Saa määriteltyä omia paikkoja ja ryhmiteltyä niitä.
Helppo siirtää paikkatietokantoja TomTomin ja tietokoneen välillä. Ei tarvitse erillisiä ajureita taikka yhteysohjelmia.
Laitetta saa aika hyvin muokattua omien mieltymysten mukaiseksi (päivä/yövärit, kompassin asetukset, 2D/3D-näyttö, ...).
Sopivan ohut, eli kulkee näppärästi esimerkiksi housujen reisitaskussa autosta poistuttaessa.
TomTomin käyttämät TeleAtlaksen kartat ovat paremmin ajantasalla kuin Navteqin, ainakin niiltä osin missä olen itse liikkunut.
Miinukset
Omien paikkojen ryhmien rajallinen määrä. Olisikohan ollut max n.30 ryhmää.
Ainakin munun yksilössäni ala-arvoinen imukuppi. En saanut pysymään imukuppia kunnolla tuulilasissa lukuisista yrityksistä huolimatta.
Kotilaturia ei tule vakiona mukana.
Latausliitin ehkä hieman lelun oloinen. Autossa saa joskus kesken ajon heilutella johtoa että lähtee taas lataamaan.
Suomalainen naisääni vaikuttaa välillä ehkä hieman ulkomaalaisen lausumalta.
Sekoilut sun muut
Ei löydä kaikkia osoitteita, vaikka ovat puhelinluettelon kartassa olleet pari vuotta, esimerkiksi Espoossa Norokuja. Tosin, näitä on tähän mennessä vastaan tullut ehkä 3 tapausta.
Ei löydä kaikkia katunumeroita joltain tieltä. Ongelmaa on esiintynyt ainakin Sipoossa. Onneksi tämäkin ongelma on ainakin omilla reiteillä ollut vähäinen mutta silti kiusallinen.
Laite huutaa joskus turhia ohjeita, esimerkiksi Tuusulan moottoritien pohjoispäässä kehoittaa 'pysy vasemmalla' vaikkei moiseen ohjeeseen ole mitään syytä. Nämä sentään ovat aika harmittomia ja näihin tottuu nopeasti.
Joissain teiden nimissä on virheitä, esimerkiksi ainakin jossain tilanteessa Turunväylän sijasta ruudulla lukeekin Rurunväylä. Muihin vastaaviin en itse ole törmännyt mutta on kuulemma muitakin.
Laite väittää joitakin autoliikenteelle sallittuja teitä kielletyiksi ja päinvastoin. Järvenpäässä Polvipolun lähimaastossa näitä löytyy useampiakin, mutta onneksi kaikki tapaukset ovat olleet varsin selviä eikä näistä ole tullut ongelmaa.
Jotkut, pitkäänkin olemassa olevat tiet katkeavat kesken eli eivät jatkukaan risteykseen asti. Ainakin Heinolassa LIDLin vieressä on yksi tällainen tie. (Päivitys: tämä kyseinen tie on kuulemma ollut poikki vielä vähän aikaa sitten) Tämä haittaa joissakin tapauksissa, koska laite ajattaa pitkän lenkin muualta kun luulee ettei kyseisestä kohdasta pääse ajamalla.
Laite käskee tekemään U-käännöksen vaikka ajaa juuri sen ohjeiden mukaan. Tämä tapahtuu ainakin Järvenpäässä Pohjoisväylältä Lahdenväylälle Helsinkiin päin ajettaessa. Luultavasti tämä johtuu siitä, että kyseistä ramppia on lähiaikoina hieman muutettu kulkemaan toisesta kohdasta.
Laitteen saa tekemään totaalisen hulluja reittejä kun käskee sen laskemaan vaihtoehtoisia reittejä monta kertaa peräkkäin. Hyvänä esimerkkinä noin 3km matka, jolle navigaattori päätti keksiä yli 40km reitin. Tuntuu että laite hylkäisi KAIKKI reitin tiet kun laskee uuden reitin, joten kun aikaisemmassa reitissä olleita teitä ei käytetä, on kiertoreittikin sen mukainen.
Päätelmiä ja ajatelmia
Navigaattorit ovat ihan kelpo kapineita, mutta omaa päätä (ja joskus jopa paperikarttaa) on syytä käyttää. Itselläni on kokemusta useammastakin navigaattorista, TomTomin lisäksi muunmuassa Sonyn NV-U50:stä. Eri valmistajilla on eri hintaisia ja eri ominaisuuksilla varustettuja laitteita, mutta ainakin itse pidän kokeilemistani malleista eniten TomTomista. Jollekin esim metsässä taikka merellä liikkuvalle luultavasti joku muu laite on parempi, mutta itse kun pääosin kuljen päällystettyjä teitä pitkin, on TomTom minun valintani.

On käsittämätöntä, kuinka paljon autonavigaattori helpottaa vieraassa paikassa kulkemista. Kuljin pari vuotta pelkkiä puhelinluettelon karttoja ja netistä tulostettuja karttoja käyttäen ja nyt kun on navigaattori niin en kyllä pois vaihtaisi. Töissä kun joutuu paljon kulkemaan tuntemattomissa paikoissa, on navigaattori nopeuttanut matkantekoa melkoisesti. On jäänyt ajon aikana kartan lukeminen kokonaan pois ja samalla liikenneturvallisuuskin on parantunut kun ei tarvitse keskittyä reitin ihmettelyyn.

Itse katson ihan varmuuden vuoksi ennen lähtöä puhelinluettelon kartasta tai netistä määränpään valmiiksi, jos se vain on tiedossa. Tämä johtuu lähinnä siitä, että navigaattori kun ei ymmärrä ruuhkia, tiedossa olevia tietöitä sun muita ottaa huomioon. Jonkinasteinen paikallistuntemus auttaa melkoisesti navigaattorillakin ajellessa kun osaa ottaa ruuhkat sun muut huomioon ja osaa heti reagoida jos laite jostakin syystä päättääkin neuvoa aivan totaalisen järjettömän reitin.

Yhteistyössä