Pitikö sun lapsuudessa osata kaikki jo näin varhain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anja-täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anja-täti

Vieras
Mä ainakin opin lukeen ja kirjottaan vasta koulussa. Vissii sen takia sinne menin...Nykyään tuntuu, että pitää osata jo eskarissa vaikka mitä. Muutenkin vaatimustaso on korkea?

Meidän eskari ei osaa vielä kovin siististi edes omaa nimeään kuulemma kirjottaa ja aakkosetkin menee sekaisin. Valitteli ope.

Tuntuis vaan että ehtiihän sitä. Itse sittemin kävin yliopiston, vaikka en 6-vuotiaana osannut edes tota.

en mäkään osanut lukea enkä juuri ihmeitä kirjoittakaan kun menin kouluun (80-luvulla), enkä muista että meidän luokalla olisi kukaan muukaan osannut lukea, nykyään on aika paljon niinpäin et vähemmistönä on ne jotka ei lue.. niin ne ajat muuttuu...

Sama mulla, en tuntenut kirjaimia vielä ekaluokalla ja siellä sitten vasta opin lukemaankin. Nyt tyttömme on halunnut itse oppia jo varhain kirjaimet, numerot ja lukemaan, harjoittelee jo kirjoittamistakin, vaikka on vasta 5. Hän innostui vissiin, kun näki miten appiukko tekee ristikoita !

Enpä ole nähnyt mitään haittaa siitä, että opin lukemaan juuri täytettyäni 5v. Olen mielestäni ollut etuoikeutettu, kun sain selville ominpäin asioita, joita lukutaidottomat vielä kolmannella luokalla ihmettelivät. Lukutaito on aika tavalla suoraan suhteessa muuhun oppimiseen ja kehitykseen. Se on sitten eri asia, mihin laitetaan raja mihin mennessä pitäisi oppia viimeistään lukemaan. Anja-täti lähestyy koko asiaa mielestäni väärästä suunnasta.

Niin, no olen itse kasvatustiedettä lukenut, et öhöm vaan :)

Toki on lapsia, joilla jo varhain hyvät valmiudet oppia ja motivaatio kohdallaan jne. Mutta olen pienessä päässäni miettinyt semmoista, että jos lapsi kypsyy hitaammin asioihin ja taitoihin, niin miltä tuntuu, olla luokan huonoin jo 6-vuotiaana? aiheuttaako paineet ylivilkkautta ja stressiä ja muuta hankaluutta?
Oman lapseni kohdalla on niin, että asiat eivät vielä kiinnosta, mutta taidot on.
Ennen lapset saivat olla lapsia kauemmin, nykyään on aika suorittamista!

No kun kirjaimet kiinnosti niin kenenkään opettamatta satuin oppimaan lukemaan sen 5-vuoden iässä olevan herkkyyskauden aikana. Silloin 70-luvun lopulla oltiin vielä vanhanaikaisia, ja ekaluokkalaisen oletettiin osaavan solmia kenkänsä ja kuoria perunansa.

Sen sijaan hyvin harvalle tuli mieleen ajatella ja vaatia, että sen ikäinen olisi iltapäivän yksin kotona... Kaikilla oli kotona äiti, isä, mummi tai joku hoitaja.

Yhteistyössä