Pitkä sairasloma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mirkku32

Vieras
Onko kellään kokemusta, miten pitkän sairasloman palkanmaksu menee?
Minulla on viikkoja 23 + rapiat, mutta jo nyt neuvolasta väläyttelivät, että varaudu siihen, että loppuaika voi olla sairasloman paikka. Syynä unettomat yöt, sekä istumatyössä erittäin vaikeaksi tulleet lonkat ja liitoskivut. Myös supistelut ovat riesana.
Nyt olen hieman hölmistynyt. Miten palkanmaksu menee, jos jo nyt joudun sairaslomalle? Maksaako työnantaja ihan normaalisti palkkaa, vai pitääkö minun hakea korvauksia Kelalta, vai miten? Miten käynee sen 3kk, jonka normaalissa tapauksessa firma maksaisi kotiin kun jään äitiyslomalle normaalilla aikataululla? Saanko sitä lainkaan, jos jään jo näin aikaisin, vai vaikuttaako siihen mikään?
Ensimmäistä kertaa olen tilanteessa, jossa raskaus on näin kivulias, ja toisekseen, koskaan en ennen ole töistä ollut kolmea päivää pidempään, joten en todellakaan tiedä miten tuo palkanmaksu menee pidemmällä sairaslomalla.
Ja ennen kuin kukaan ehtii ehdottaa että kysy palkanlaskijalta, niin voin kysyä vasta ensi viikon lopulla, jolloin he palaavat töihin, mutta haluaisin tietoa jo nyt, siksi kysyn teiltä.
Neuvoista kiitollinen.

Riippuu monesta asiasta. Mutta pidemmissä työsuhteissa palkka maksetaan normaalisti jonkun aikaa, minkä jälkeen maksetaan kelan päivärahaa. Riippuu työehtosipumuksesta, työssäoloajastasi jne. Ymmärtäisin, että tuo äitisloman aika 3kk maksettaisiin normaalisti vaikka olisit ollutkin ennen sitä sairauslomalla.

Mutta riippuu todella niin monesta asiasta, että palkanlaskija taitaa olla ainut ketä tuon parhaiten tietää.

Voithan googlettaa ja katsoa omasta työehtosopimuksesta, kauanko saat palkkaa, siellä on kerrottu nuo asiat, riippuu todella työsuhteen pituudesta jne.

työ työnantajan maksama palkallinen sairausloma taitaa tosiaan olla työnantajan päätettävissä, minun työpaikallani palkkaa maksetaan 3kk:n ajalta, Kela maksaa työnantajalle viikon parin karenssin jälkeen...Äitiysloman ajalta maksettavaan palkkaan sairauslomalla tuskin on vaikutusta.

Meillä muistaakseni saa 2kk täyttä palkkaa SAMAN sairauden aiheuttavasta saikusta/vuosi.Mutta jos "sairaus" on eri,niin aika nollaantuu.Aiheuttaa kikkailua tietenkin...

Sairaslomalle ei jouduta, vaan päästään. Jos olo ei ole aivan sietämätön, eikä lapsi ole vaarassa, niin miksi suostua sairaslomalle. Neuvoloissa ehdottelevat ihan ihmejuttuja toisinaan. Ja neuvovatkin tekemään moraalisesti väärin, esim. ystävälleni oli sanottu, että "älä hae varhennettua äitiyslomaa, kirjoitetaan sitten sulle vaikka sairaslomaa viimeinen kuukausi." Tosi fiksua!

Minulle ainakin pitkä sairasloma odotusaikana, rv 25 lähtien, ennenaikaisten supistusten ja paikkojen avautumisen takia oli sairaslomalle JOUTUMISTA. Jos olisin itse saanut valita, olisin ollut pidempään töissä ja elänyt "normaalisti" (ei vuodelevossa kotona ja sairaalassa). Ja sairasloma oli äitipolin suosituksesta, vauvojen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Ilman sairaslomaa ja lepoa kaksoset olisivat luultavimmin syntyneet paljon ennenaikaisempina mitä loppujen lopuksi syntyivät.

kunnalla saa olla saikulla 60 päivää vuoden aikana ja sen jälkeen haetaan korvaus kelalta. eri firmoilla on eri käytännöt.en kyllä usko että vaikuttaa äippärahan maksuun mitenkään.

Yhteistyössä