Pitkä vuoto

  • Viestiketjun aloittaja kyllästyttää
  • Ensimmäinen viesti
kyllästyttää
Onko kellään käynyt näin, että vuoto ""jää päälle""? Kuukautiset tulivat ajallaan, mutta niitä on nyt jatkunut jo kaksi viikkoa. Menee rättejä... Kuulunee kuitenkin vaihdevuosikuvioihin (48v)?
 
täällä myös
Ensin luulin, että nyt minulla on vähintään joku kasvain tai jotain muuta, kun vuotoa vain kesti ja kesti. Sitten kuulin, että kuuluu kuvioon. Ja loppuihan se 17 päivän päästä. Sitten söinkin rautatabletteja, ja toivon, että ei enää tulisi samanlaista. Joten kärsivällisyyttä vaan!
 
NO JOO
Mä olen 46 v.
Välillä on todella runsaat kuukautiset ja kierto on lyhentynyt muutenkin. Joskus - kuten nyt - alkoivat taas vaikka edelliset loppuivat vasta viikko sitten. Kuuluuko kuvioihin???

Kävin gynellä 2kk sitten ja kaikki oli ihan ok, ultrasta lähtien.

Jotenkin vaan pelottaa, että jos on jotain vikaa kuitenkin.
 
vm57
Mulla oli kolmisen vuotta sitten todella runsaita ja pitkiä vuotoja. Ensin niitä hoidattiin kerran kaavinnalla, kun syyksi läytyi myoomia, vai mitä lienee olivatkaan. Auttoi noin puoleksi vuodeksi. Sitten sama rumba palasi; automatkalla Treelta Hesaan petti side + kaksi XL-tamponia, ja kotiin päästyä pesin kerran jos toisenkin auton vaaleita tekstiilipenkkejä. Töissä vaihdoin tilkkeitä tunnin välein ja hemoglobiinit laski, väsytti.
Gyne sanoi, että enää auttaa kohdun poisto, minä kieltäydyin. Sitten kertoi, että on muukin keino: lämpöpallohoito. Tehoksi kertoi: kolmasosalla ei auta, kolmasosalla vuodot vähenee selvästi, lopuilla kuukautiset loppuu kokonaan.
Pääsin hoitoon melkein heti, oli polikliininen toimenpide ja minä pääsin siihen kolmanneksee, jolta vuodot loppui kokonaan.
Nyt siis kolmatta vuotta olen ilman vuotoja, ilman ehkäisyä (mies sterilisoitiin) ja odottelen vaihdevuosia. Vuotohäiriöistä en vv oireiden tuloa voi siis päätellä, mutta gynelle on aika tilattu kun muita oireita alkaa olla.
 
sama täällä
Sama juttu täälläkin. Ensin puoleen vuoteen ei mitään, sitten vuotoa kaksi viikkoa, sitten taas monta kk ilman mitään, sitten vuotoa kolme viikkoa, sitten kaksi kuukautta ei mitään... Sitten menin lääkäriin ja sain keltarauhashormonia jolla tuli vuoto. ja sitten aloitin hormonikorvaushoidon. Nyt syön kolme viikkoa pillereitä ja sitten tulee vuoto. AAH, miten säännöllistä. Ja siinä sivussa jäivät pois kaikki vaihdevuosioireet kuten yöllinen hikoilu ja jatkuva huonounisuus, ärtyneisyys, mielialan vaihtelut ja muut.

Eli kuuluu siis ihan normaaliin ikääntymiseen myös tuo vuotojen muuttuminen miksi sattuu. Tietysti takana voi olla muutakin, esim. kasvain tai myooma, mutta nehän lääkäri tutkii tietysti ensin ennen kuin antaa hormoneja. Eli kannattaa käydä gynegologilla tarkistuttamassa. Eihän niitä ""normaaleja"" vaihdevuosivaivojakaan ole pakko kärsiä. Jos ne kärsimykseltä tuntuvat.
 
N49
Kuuluu asiaan, mutta ei ihan aina, joten kannattaa käydä kuitenkin gynellä tarkistuttamassa, jos vuodot on erityisen pitkiä / runsaita.

Siskollani se oli merkki kohtusyövästä. Syöpä kyllä saatiin leikattua eikä se ollut levinnyt, mutta ainoa oire oli runsaat ja pitkittyneet vuodot.

Itselläni taas vuodot oli ihan normaalia vaihdevuosioireilua ja kohdun liikakasvua. saatiin pillerikuurilla kuriin ainakin toistaiseksi.
 
n.67
mie luulin ett mul alkaa nyt ne vaihtarit. mun äidil alkanu neli kymppisenä. vuoto oli ihan hirveetä tuli kun härän kurkusta. ei siinä muu auttanu kun mennä sit lääkäriin, hormooneita en pysty syömään. mut on sterilisoitu. mukava nais lääkäri antoi minulle veren vuotoa vähentävää lääkettä, joka ei ole särky lääke. viimeiset kuukautiset kesti 3 pvä. enkä ollu niin kipeä. pystyin jopa käymään jumpalla. mitä en ole ennen voinut tehä. kannattaa todella kysyä lääkäreiltä vaihto ehtoja. niitä näköjään on jos osaa kysyä. muuten ne ei anna mitään.
 
sarahme
Hei. Minua pelottaa..

olen 18 vuotias ja vuoto on kestänyt jo noin 20 päivää. Aivan hullua. Menossa kyllä gynekologille niin pian kun mahdollista. Vuoto ollut jo noin viikon ruskeata ja aika vähäistä. Halusin kuitenkin kysyä jos muilla on ollut joskus samaa. :( Kyllä minua mietityttää paljonkin että mistä se voisi johtua. EN ole sentään vielä vanhakaan että ei tämän pitäisi kuulua asiaan.
Help!
 
utelias. .
Alkuperäinen kirjoittaja sama täällä:
Sama juttu täälläkin. Ensin puoleen vuoteen ei mitään, sitten vuotoa kaksi viikkoa, sitten taas monta kk ilman mitään, sitten vuotoa kolme viikkoa, sitten kaksi kuukautta ei mitään... Sitten menin lääkäriin ja sain keltarauhashormonia jolla tuli vuoto. ja sitten aloitin hormonikorvaushoidon. Nyt syön kolme viikkoa pillereitä ja sitten tulee vuoto. AAH, miten säännöllistä. Ja siinä sivussa jäivät pois kaikki vaihdevuosioireet kuten yöllinen hikoilu ja jatkuva huonounisuus, ärtyneisyys, mielialan vaihtelut ja muut.

Eli kuuluu siis ihan normaaliin ikääntymiseen myös tuo vuotojen muuttuminen miksi sattuu. Tietysti takana voi olla muutakin, esim. kasvain tai myooma, mutta nehän lääkäri tutkii tietysti ensin ennen kuin antaa hormoneja. Eli kannattaa käydä gynegologilla tarkistuttamassa. Eihän niitä ""normaaleja"" vaihdevuosivaivojakaan ole pakko kärsiä. Jos ne kärsimykseltä tuntuvat.
Samoista oireista kärsinyt, eli minkä niminen hormooni, siis se korvaus- ?
Entä sivuoireet - lihominen, karvankasvu kasvoissa(muualla), halut(tomuus), rintasyöpäriski? jne
Mä oon ollut ihan känkkäränkkä, hikoilen yöt ja päivät, nukun huonosti, seksihalut nollassa jne jne..
 
Hei Sarahme
Jollet ole tilannut jo aikaa lääkärille, tee se nyt. Nuorella vuodon syy on eri kuin ikäänaisilla.

Arvailemaan en lähde, sillä mahdollisuuksia on monia. Muista, että syöpä on hyvin harvoin syynä, todennäköisyyksiä on muita paljon, paljon enemmän. Jos raskaus on ollut mahdollinen, syynä vuotoosi voi olla myös varhainen keskenmeno.

Tutkittavaksi heti, oli syy mikä tahansa. Naisen kuuluu olla hyvin huolellinen itsestään näissä asioissa.
 
Kollega
Itselläni aina ollut pitkä vuoto, ainakin viikko ja nyt 47-v. vain vajaa kaksi kuivaa viikkoa välissä. Etsiskelin tietoa aiheesta ja kaikilla "asiantuntija"-sivuilla puhutaan vain kierron pitenemisestä ja kuukautisten poisjäännistä. Miksiköhän missään ei sanota, että ensin voi tulla tällanen kirivaihe?
Onneksi täällä on käytännön kokemusta ja asiantuntemusta omasta takaa - kiitos!
 
jox
Mulle on laitetu hormonikierukka ihan vaan runsaiden kuukautisten takia. Sterilointi tehty vuosia sitten. Ikää 47V.
Viimeksi menkut kesti kaksi viikkoa, mutta onhan ne niin niukat nyt, että niitten kanssa pystyy elämään.
 
täti49
Olen käyttänyt hormonikorvaushoitoa pari vuotta vuotohäiriöihin ja unettomuuteen. Vuosi sitten kokeilin pitää taukoa ja omat kuukautiset tulivat normaalisti ainakin silloin. Hikoilun ja unettomuuden takia palasin hormonikorvaushoitoon kuitenkin pikimmiten ja vuoto tullut aina päivälleen niinkun pitää tablettien mukaan. Nyt viimeksi ei kuitenkaan tullut vaan sen jälkeen alkoi kuukauden kestävä tiputtelu hormonitableteista huolimatta. Onko kenelläkään muulla korvaushoidon aikana ollut tällaista?
 
runsasta täälläkin
Oon 11-v ja menkat on kestäny hirveen kauan! jotai 11 pvä. help me!!!
Voi tyttöpoloista, olethan yhteydessä vaikka koulun terveydenhoitajaan. Kenenkään ei tarvitse kestää yli viikon pituisia menkkoja. Kärsin itse sinun iässäsi runsaista vuodoista ja se oli tosi kauheaa. Kerran nolasin itseni tosissani, kun en ollut huomannut vuotojen aiheuttamia läiskiä housuissani ja muut varmaan huomasi ne. Kenenkään ei tarvitse kokea samaa. Hoitokeinoja löytyy myös sinun ikäisille. Joten rohkeasti asia terkkarin kanssa puheeksi, jos et uskalla äidin kanssa jutella asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
..
Alkuperäinen kirjoittaja cnxklmc:
oon 15-v ja mun menkat on huomenna kestäny 7 päivää.
Vuoto on vähentynyt runsaasti menkkojen alusta, mutta ei vielä loppunut!
Voiko olla vakavaa?
Ei ole vakavaa.. 2-7 pvä on se kohtuu raja :) jos menee yli 10 pvä niin sit voi alkaa jo huolestuun nimim.täällä itse jo 10pv menossa...ja pelottaa hirmusti.
 
vierailija
joo- o siis täähän viestiketju tehtiin mun syntymävuonna mutta siis oon nyt 13 v, kuukautiset olleet 1,5 vuotta, ovat aina ennen kestäneet 9 päivää, ei ikinä enempää tai vähempää, tänään jo 15 päivä menossa ja ei näytä loppuvan, hieman alkaa jo raudanpuutettakin tuntua, pitäiskö mennä lääkäriin vai mistä vois johtua?
 

Yhteistyössä