Hae Anna.fi-sivustolta

Pitkän kaavan sopimattomuus (IVF)

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Pettynyt, 10.05.2011.

1. Pettynyt Vierailija

Haluaisin kuulla kokemuksia sellaisilta IVF pitkän kaavan läpikäynneiltä joille tämä pitkä hoito ei ole sopinut eli hormonitoimintaa ei ole saatu ajettua alas kuten on tarkoitus. Kuulemma (julkinen Naikkari) soveltuu tyyliin 90%:lle (mukamas!) mutta ne joille ei sovellu saavat ilmeisesti tehdä mitä lystäävät tai epätoivoisesti jatkaa mutta heikoin tuloksin oletettavasti. Itselläni takana yksi IVF julkisella joka sössittiin alusta loppuun ja vaikka on nyt tiedossa että pitkä kaava ei sovellu niin lyhyttä ei minulle luvattu. Sumuttelin ennen pistosten aloittamista varmaan 7 vkoa ja sumut jatkui myös pistelyjen ohella. Saalis oli laiha 3 joista kaksi epäkypsää ja ainokainen ei hedelmöittynyt (rakkuloita oli kyllä lupaavat 9...). Itse epäilen laihan saaliin syyksi sitä että hoito aloitettiin tilanteesta josta ei kuuluisi (oli jo isohkoja muniksia "luomuna" kypsymässä) kun muutakaan ei keksitty (vaadin lyhyttä kaavaa jo silloin mutta ei niin ei). Onko kukaan onnistunut saamaan julkisella (Helsinki/Uusimaa) lyhyttä kaavaa IVF-hoitoihin? Ja millä perusteella? Miten pitkän kaavan toimimattomuutta on selitelty ja mitä esitetty vaihtoehdoksi? Minulle ei esitetty vaihtoehtoja mitä nyt annetaan rivien välistä ymmärtää että kyllähän sitä lyhyttä hoitoa saa muualle hakautumalla (olen tehnyt aiemmin 2 IVF:ää yksityisellä ja juurikin lyhyellä kaavalla mutta ikävä kyllä tuloksetta). Uutta pitkää kyllä lupaillaan mutta onhan se aika rahan haaskausta (huom. maksavat lääkkeet julkisellakin tehtynä ihan yhtä paljon kuin yksityisellä ja minun tapauksessa tosi paljon koska isot annokset) jos toivo minimaalista ja onnistuminen teoreettista.

2. Koivunsilmu Vierailija

Ilmeisesti on yksilöllistä mikä sopii kenellekin, ja tulee muistaa että pitkässä kaavassakin on eri lääkevaihtoehtoja. Minulle on tehty 2 pitkää ivf-hoitoa eri lääkkeillä (yksityisellä). Toisessa saatiin parempi saalis, mutta siinäkin kuitenkin vain 1 johtotähti, mikä kuitenkin tuotti positiivisen tuloksen, ilmeisesti kortisonilla myös osuutta onnistumiseen.

Olen käsittänyt että pitkä hoito olisi kuitenkin toimivampi.... Mikä oli sinulla saldo lyhyissä kaavoissa?

3. Pettynyt Vierailija

Saldo oli lyhyissä papempi, toisessa selkeästi koska pakkaseenkin saatiin jotain. Minulle sanottiin ylipäätään että pitkä ei ole huonompi tai parempi kuin lyhyt mutta julkinen nyt vaan käytännöllisistä syistä käyttää ainoastaan pitkää kaavaa. Ja nythän voidaan merkata että yksi hoito tehty..

4. Lyhyt pitkä Vierailija

Käsittääkseni pitkän kaavan etuna on usein saatavat parempilaatuiset munasolut sekä paremmin hallittu ajoitus. Mutta eihän kaikki ihmiset toimi samalla tavalla, kaikki eivät tosiaan reagoi samoin. Sehän se onkin julkisen puolen heikkous, että samaa kaavaa ajetaan läpi iskien päätä seinään vaikka toimintatapaa muuttamalla voisi saada jotain aikaiseksikin.
    Kuten edellinenkin kirjoitti, voi pitkässä kaavassakin lääkitykselläkin saada eroja. Jos suostuisivat edes niitä muuttamaan..?

5. haavelapsesta Vierailija

Mulla ei ole mitään valitettavaa julkisesta, tosin en olekkaan naikkarin potilas. Meillä kokeiltiin ensin kaksi kierrosta lyhyellä kaavalla ja laihoin tuloksin (=huonoja soluja). Sitten pitkällä ja ei sekään mennyt kuin oppikirjoissa. Tässä vaiheessa oli puhe, että saamme vielä neljännenkin kierroksen, koska tulos on ollut niin surkeaa. No neljättä ei sitten tarvittukkaan kun 3. ivf-kierros tuotti kuin tuottikin positiivisen tuloksen.

Kuten täällä on vastattu niin ei ne lapsettomuushoidot niin yksinkertaisia ole. Samat hormoonit samoilla annoksilla voi johtaa eri kierroksilla ihan eri tuloksiin samallakin ihmisellä. Huiii olipas sekava lause, mutta lienee ymmärrettävä :) Lisäksi variaatioiden mahdollisuus on loputon. Tsemppiä aloittajalle hoitoihin ja vaadi keskustelutuokiota jossa voitte rauhassa pohtia jatkoa ja kuinka edetä. Ainakin meidän kokemus on se että hoitokierroksista keskusteltiin avoimesti, mietittiin solusaldoa ja siihen käytettyä hormooniarsenaalia, solujen laatua jne. Näitten mukaan mietittiin sitten aina seuraavaa hoitoa.

Hormoonilääkkeet ovat toden totta kalliita, mutta onneksi on lääkekatto joka täytyi kyllä ihan itsellänikin vaikken hurjia annostuksia tarvinnut. Ja jos lyhyitä kierroksia on jo kokeiltu tuloksetta kaksi niin eikö pitkän kaavan toistaminen voisi kuulostaa ihan järkevältä?

6. Pettynyt Vierailija

En jaksa sepostaa koko historiikkia mutta lyhyt kaava siis toiminut paremmin jo ennen ns puhdistusoperaatiota jonka jälkeen toiveet korkeat ja todella laiha saalis kiitos sössityn hoidon. Toki voi olla että toisella lääkkeellä (lääkärin mukaan ei ole oikeastaan kuin kaksi vaihtoehtoista lääkettä) voisi tulla hieman parempi tulos mutta kokeilisinko taas 9 vkoa (!!) ja ottaisin riskin että lääkkeet myös pahentavat endoa vaikka mitään tulosta ei saada aikaiseksi. Totuushan on se ettei näitä julkisen "rivilääkäreitä" oikeasti kiinnosta miten potilaan käy. Voi kuulostaa ankaralta mielipiteeltä mutta kokemusta on.. kaikki kokemus julkisesta tosiaan Naisten klinikalta ja uskon että jossain muualla julkinen voikin toimia paremmin. Täälläkin voisi jos vaan haluttaisiin.. Vielä lisäkommentti että "hoitoni" tosiaan kesti kaikkineen noin 9 vkoa joka epänormaalia jo itsessään (7 vko sumuttelua ennen pistosten aloittamista). Tänä aikana ei voi tehdä mitään suunnitelmia ja melkein millon vaan pitäisi olla valmis menemään vastaanotolle eli työt ym väkisin kärsivät.

Olisin siis kiinnostunut kuulemaan onko pitkä kaava tuottanut jollekin toisellekin suuria ongelmia & laihoja tuloksia ja onko sitten suostuttu vaihtamaan lyhyeen?

P.S. Toki olen vaatinut keskustelutuokiota mutta se ei tuota mitään tulosta: mitään muutosta ei luvata eikä nyt saatua tulosta haluta analysoida oikeastaan millään muotoa. Olen myös kontaktoinut ylilääkärin yhtä laihoin tuloksin..

7. endotar Vierailija

Hei,

mulle on sopinut lyhyt kaava. Ei ole tietoa miten se vaikuttaa endoon, mutta kaikki on mennyt suht hyvin vaikka iästä johtuen munasoluja tulee rajoitettu määrä. Laadustakaan en tiedä, meillä ei ole tärpännyt vaikka soluja hedelmöittyy ja jakautuminen on normaalia. Viimeksi siirrettiin blastokysti, mutta ei siltikään yritystäkään kiinnittyä.

Mutta joo, voin suositella lyhyttä kaavaa, pyysin sitä omasta toiveesta ja onneksi lääkäri ei edes yrittänyt puhua mihinkään muuhun.

Jos pääset siirtoon saakka joskus niin pidä kiinni siitä, että saat kortisonikuurin koska endo voi vaikuttaa kohdussa siten ettei tosiaan tarraa kiinni..no meillä ei auttanut kortisonikaan..

8. Pettynyt Vierailija

Kiitti vinkistä!! Olen siis päässyt siirtoon asti aiemmin kaksi kertaa joista eka oli kyllä aika epätoivoinen yritys.. No, tokalla kerralla nimenomaan kysyin että eikö voida jotain "baby aspiriinia" tms käyttää siirron jälkeen auttamaan kiinnittymiseen ja/tai endon tuottamien mahd myrkkyjen kurissapitoon. Vastaus oli yksiselitteinen ei, ei ole mitään hyötyä vaan päin vastoin voisi jopa haitata. Tämä siis yksityisellä. Ihmettelin vastausta mutta mitäs voit muuta kuin uskoa "asiantuntijan" sanaa. Jos nyt tilanne toistuu (lääkäri on myös vaihtunut onneksi) niin kysyn uudestaan ja vaadin paremmat perustelut miksi ei.

On usko horjunut kyllä tosi paljon näihin hoitoihin ja lääkäreihin liittyen. Ihan tuntuu usein hakuammunnalta ja kokeiluilta jossa potilas kärsii ja maksaa. Toki onnistuessaan palkinto on suuri ja sehän se on ainoa syy miksi porukka moiseen suostuu ja jaksaa yrittää (ja joskus katsoa lekurien mokailujakin läpi sormien yms).

9. endotar Vierailija

Lääkäreille ei ole tarpeeksi näyttöä ylimääräisten "apujen" käytöstä, joten eivät niitä määrää. Kaikki kannattaa mielestäni kuitenkin yrittää. On olemassa verenkiertoa parantavaa pistoshoitoakin, joten jos sinulle määrätty lääkäri ei suostu aiheesta edes puhumaan saati kokeilemaan edes sinun mieliksi jotain uutta niin pistä kova kovaa vastaan..Ehkä olen itse niin vaativa ja olen ottanut asioista paljon selvää etukäteen, että minulle on turha alkaa ämpyttää vastaan. Olen toistaiseksi tosiaan saanut kaiken haluamani, ainoastaan harmittaa kun en ekassa hoidossa tajunnut jo pyytää pitkää viljelyä.

Minulle on kokeiltu yhtä ainoaa pistoslääkettä munasolujen stimulointiin ja on se toiminut, mutta tuskin parantaa munasolujen laatua kun ei ole tärpännyt. Kaikki menee suht hyvin, mutta ei vaan kiinnity ja se johtuu lääkärin mukaan huonoista alkioista (=munasoluista) eli minkäpäs sille sitten mahtaa.

Hoidot on pitkälti kiinni kuitenkin lääkärin uskomuksista ja kokeilunhalusta, tai siitä miten hän uusimpia tutkimustuloksia tulkitsee. Maallikko on täysin lääkärin varassa. Sen vuoksi kannattaa kyseenalaistaa vähän ja lukea itsekin mahdollisimman paljon siitä mikä on auttanut samanlaiselle potilaalle kuin itse on vaikka kuitenkin jokainen meistä on yksilö eikä hoidon lopputulosta pysty kukaan ennustamaan satavarmasti.

Ehkä yhden kierroksen voin vielä yrittää, mutta toiveet eivät ole korkealla juuri munasolujen laadun vuoksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri