pitkästä ja epäsäännöllisestä kierrosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Popsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Popsy

Jäsen
03.07.2007
103
0
16
Heippa!

Mistä ihmeestä voi johtua kiertojen epäsäännöllisyys ja pitkä pituus?
Miksi se kierto ei vain tasaannu? PCOta ei pitäisi olla eikä muutakaan "vikaa" tiedossa ole. Kierto heittelee 34-50 päivän välillä (useimmiten n. 37-40), eli pidemmän puoleinen siis.

Terolutteja kokeiltiin 3kk, niiden aikana kierto lyheni 23-24 pv pituiseksi, mutta ei tasannut pysyvästi, vaan niiden jälkeen epäsäännöllisyys palasi ja kierto venyi taas! Pillereiden syönnistäkin aikaa kuitenkin jo melkein puolitoista vuotta, eikä vauvaa kuulu. No, hoitorumba aluillaan, mutta olisihan se kiva saada muutenkin tuo kierto normaaliksi. Kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Mistä johtuu, onko sitä mahdollista saada normaaliksi (=lyhyemmäksi ja säännöllisemmäksi)?

Vastauksia kysymyksiisi en pysty antamaan, sillä tahtoisin itsekin niihin sellaisen löytää! Itselläni pillereiden lopettamisen jälkeen kierrot olleet 75, 32 ja nyt huitelee jo 37, testit näyttää negaa ja menkoista ei tietoakaan. Ajattelin myös mennä kysymään noita terolutteja, josko ne auttais, sillä tällainen pitkä ja epäsäännöllinen kierto on todella hermoja raastavaa...Mulla ei perusteellisia tutkimuksia tehty, kesäkuussa olin normaalisti gynellä ja tehtiin sisäultra, jossa ei ainakaan gyne huomannut mitään erikoista (epäilin jo silloin itse tuota PCO:ta).

Jos jolloin tietoa ja kokemusta on, niin kiitollisena myös minä sitä kuulisin..? Heddan, voiko noita Terolutteja saada ihan tavislääkäriltä vai pitääkö mennä gynelle?

Itse söin 3 kk teroluteja pitkiä kiertoja tasoittamaan. Kierrot lyhenivät, mutta heti eka ei-terolut-avusteinen meni yli 50 pv:n... Raskauduin kuitenkin (kuin ihmeen kaupalla) pitkästä kierrosta. Olin kyllä varautunut hakemaan uuden reseptin noihin Teroihin (vaikka sivuvaikutukset itsellä oli aika kaameat :x )

Kehoittaisin kuitenkin menemään gynelle, vaikka ehkä "tavallinen" lääkäri saattaisi myös kirjoittaa reseptin. Gynellä saa sitten jatko-opastusta, jos terot eivät jostain syystä ala tehoamaan.

Yhteistyössä