Hae Anna.fi-sivustolta

Pitkittynyt lämpöily

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä hottis, 15.05.2007.

1. Uskossa Vierailija

Itsellä jo reilun 15 vuoden kokemus jatkuvasta puolikuntoisuudesta nuoresta iästä huolimatta. Oireina jatkuva infektioherkkyys, toistuvat poskiontelontulehdukset, flunssaoireita, voimattomuutta, suurta väsymystä ja uupumusta, pääkipua, niska-hartiaseudun ongelmia, jatkuva fyysinen heikkouden ja pahoinvoinnin olo. Testeissä täysin terve. Terveitä jaksoja välissä aina viikon tai parin pätkissä ja sitten taas.. Terveenäkin suorituskykyni on ehkä 70%. Opiskelut sujuvat hitaasti ja elämässä on vaikea suunnitella yhtään mitään.

Taustalla 10 vuoden hometalotausta. Jos altistut homeelle kotona tai muualla, terveytesi kannalta parasta olisi nopea reagointi. Itse vitkuttelimme talossa liian kauan ja se maksoi terveyden.
    Keho luultavasti toipuu pikkuhiljaa, elämässä pärjää kun muistaa elää kurinalaisen säännöllistä elämää ilman ylimääräistä stressiä (mikä ei ole helppoa tänä päivänä). Sairastelun kierteestä ulospääsy on vaikeaa. Pahimmalta tuntuu kun lääkärit levittelevät käsiään, jotkut sanovat että keksin oireita ja suosittelevat psykiatria yms. :D

Ilman uskoa Jeesukseen olisin jo luultavasti kuilun partaalla mutta usko antaa todellista toivoa ja iloa vaikeissakin olosuhteissa. Vaikeinta on se, että toiset ihmiset eivät useinkaan todellisuudessa ymmärrä omia terveydellisiä rajoja. Uskon silti huomiseen ja koitan tehdä parhaani tässä hetkessä. Elämä on aina elämisen arvoista.

poika 24v.

2. jp10 Vierailija

Totta. Ongelmat tässä maailmassa ovat loppujen lopuksi pieniä kun ajattelee kokonaisuutta. Jos ei näe kokonaisuutta niin ongelmat kasvavat isoksi päässä. Jos täältä kuolee niin uskovana menee parempaan paikkaan, joten ei se niin paha... :).

3. asdfg Vierailija

Kysymys palstalaisille:
    Auttaako muille "pitkittyneen kuumeilun" uhreilla särkylääke (Panadol, Burana yms.) kuumeeseen?

Itselläni ollut muutaman viikon nyt tätä kuumeilua, suurinpiirtein 37.5 astetta. 400mg buranan avulla lämpö kuitenkin laskee normaalille tasolle ja olo on jopa hyvä noin 8 tunnin ajan.

4. Tinahi81 Vierailija

2viikkoa podettu pientä lämpöä ..aamuisin 36,3-36,8 tunnin hereilläolon jälkeen 37,0-37,5..Buranalla/Panadolia ollaan syöty sekä antibioottia (ns.Mycoplasmaan) testi tulokset tulevat sitten joskus :)mutta mielestäni sillä antibiootilla ei ole ollut vaikutusta..CRP ollut normaali koko ajalta verenkuvassa leukkarit 11 eli eivät mitenkään hälyttävät varsinkin koska olen tupakoitsija..Näitä "tauteja" ollaan sairastettu sitten Sikainfulenssa epidemian jälkeen ja paljon,sain silloin rokotteen mutta noihin aikoihin tämä kaikki alkoi...Liekö sillä nyt mitään osuutta mutta on jäänyt mieleeni..
    Lekureitten mielestä kaikki ok..multa on kyllä otettu viime kuukauden aikana paljon kokeita lähtien jopa c-hebasta sinne mycoplasmaan... :D ja lääkärissä todella ravattu häpeään asti :p

5. HeidiK Vierailija

Ruusutulehduksesta minulle jäi turvotusta pohkeisiin ja ne fysioterapeutin kokeneessa kokemuksessa aiheuttavat hermokipuja, mikä on tavallista ruusutulehduksen jälkeen. Mutta lääkäri ei informoinut tällaisesta laisinkaan. Fysioterapeutti sanoi että jälkitilaan tehdään aina lymfaterapia mikä parantaa kuumesoluja ja imunestekiertoa. Vammoista kokeneena, tulehduslääke on aina oltava jos kyseessä on tulehdus. Tivasin lääkäriltä ja sain ketomexin, mikä on osoittautumassa avuliaaksi jo ennen lymfaterapiaa, se on buranan tyyppinen mutta vahvempi. Senkkani eli yksi tulehdusarvoista oli viikko sitten normaalin ylärajalla 22 juuri ennen epänormaalia. äidilläni oli senkka keuhkokuumeessa 27 ja hänet haluttiin ottaa sairaalaan. Minulla on viimeisten vuosien aikana ollut aina sama juttu että oireet ovat kovemmat kuin tulehdusarvo antaisi olettaa. Ruusun aikaankin kun kävin sairaalassa se oli matalalla, ja oireet jo kolme viikkoa valtavat. Silloin lämpöni oli kanssa vain 37.6. Näin tulehdus ilmeisesti piilee lääkärin silmien alla. Menen tässä käymään sisätautilääkärillä, joka on tulhedusten erikoislääkäri. Käyn myös lihasten ja kuntoutuksen erikoislääkärillä fysiatrilla pian. Terveystalolla visiitit maksavat 65-85e, ja sinne pääsee heti melkein. Saan kuitenkin siellä sitten ainakin uusittua tulehduslääkkeen kun se on alkanut toimimaan, ketorin 2oomg päivässä.

Kaksi fysioterapeuttia ovat sanoneet että menee hljalleen ja täytyy lymfata. Lääkäri mittasi muut mahdollisuudet. kaikki fysioterapeutit joilla olen ollut sanovat ettei saa hieroa jos lämpö yli 37. ja Jos alle hierontapäivänä, lämpö ei saa nousta myöhemmin. Liikunta ei myöskään saa aiheuttaa kipua ja lämpöä. Jälkitilaan kuuluu lymfa, yleisesti ottaen kroonisiin tulehduksiin kuuluu lymfa.

6. jannu Vierailija

mulla ollu tätä toistuvaa lämpöilyä jo kohta kahdeksan vuotta, ja vieläkään ei lääkärit "löydä" syytä. tuntuu et ei ne edes välitä! mulla on yleensä 37,13-37,20..eli kyllä se kehossa tuntuu..vaikka välillä siihen tottuu ja joskus on kuukausien taukoja..sit myös valkosoluarvot on hieman koholla ja väsymys suunnaton. mikä vaivaa? osaako joku auttaa..

7. rantsu Vierailija

Ole tiukkana lääkäreille ja vaadi kaikki mahdolliset tutkimukset, sillä sinulla on oikeus päästä selvyyteen vaivastasi! Itselläni pieni lämpöilly vaivannut max 37.3 jo kolmeen otteeseen tänä vuonna kestäen useamman viikon per kerta. Tuntuu olossa siltä, että jaksojen välilläkin lämpö "heilahtelee," vaikkei kuumetta mittaile. Varsinaista syytä ei ole löytynyt veriarvoista. Sain keuhkopolilta kokeiluun puolen vuoden astmalääkkeet ja niistä on ollut kyllä apua olotilaan. Ei se kuitenkaan estänyt taas tätä kolmisen vikkoa sitten alkanutta lämpökierrettä.Puolen vuoden päästä on kontrolli keuhkopolilla. Joskus olen miettinyt työpaikkaani hoitoalalla, että imenkö todella kaiken virusrepertuaarin itseeni vai onko taustalla jokin perussairaus... Lääkärien pommitus jatkuu aina aika ajoin, hekin ovat vain ihmisiä ja yhteistyöllä on mahdollista löytyä joku syy tässä mysteerissä. Voimia kaikki kanssamatkaajat;)

8. lapsus Vierailija

lämpöilyä. Korvasta mitattuna 37,5-38,2 välillä. Tästä on jo muutama vuosi mutta kerrompa tarinani.
    Minulla on aina ollut enemmänkin alilämpöä (35,8-36,5) joten kuin yhtäkkiä heilahtaa noin 38 asteeseen niin olettaa että on jotakin vakvampaakin. Ensiksi oletin että on flunssa tuossa, ei tullut mutta kuumeilu jatkui viikkoja kerrallaan. Laski välillä 37 mutta taas viikon päästä nousi. Väsytti aivan sikana, joka paikka kolotti. Sitten alkoi omituiset puutumisoireet vasemmalla puolella. Ensiksi vain peukku sitten koko käsi ja jalka. Muutaman viikon päästä kasvojen vasen puoli alkoi puutumaan ja tuntui kylmältä. Jos aivasti tai yski niin oli aivan kuin verenkierto olisi loppunut.
    Ravasin lääkärissä ja tehtiin kaikenmoisia testejä. CRP suht normaali, muutkin veriarvot hyviä. Sitten Parkinson, MS, sokeritauti, sydänpussitulehdus epäilyt. Neurologille ja aivokuvaan, EKG. Ei poikkeavaa. Tehtiin yksi hermoratatutkimus ihan alkuvaiheessa mutta sekin oli ok.
    Vaivaan tuli selvyys sitten puolentoista vuoden jälkeen kuin jouduin toisesta ongelmasta selkäydinpunktioon. Eivät menanneet millään saada neulaa nikamien väliin. Minulla on ilmeisesti pahoja kulumia alaselän nikamissa ja sitten myös niskanikamissa + lievä skolioosi keskellä.

Tämän jälkeen tehtiin uusi hermorata tutkimus ja kuin kerroin näistä kulumisista lääkäri tekikin tutkimuksen niin että selän päällä oli rasitus, jo muuttui arvot.
    Minulla oli todella raskas työ missä piti nostella paljon ja raskasta. Pahimmat nostot olivat kuin joutui nostamaan yli oman rintakorkeuden.
    Lopetin selän liikarasituksen ja niin loppui puutuminen ja myös lämpö alkoi pysymään normaalissa.
    Hauskinta tässä on että kuin olin ollut kuumeessa noin puoli vuotta lääkäri sanoi että ei se ole kuumetta vaan normaali olotila.

Nykyään ei kovin herkästi iske lämpöä päälle mutta toisinpäin kyllä. Saatan saada vilunväreitä ja olettaa että minulla on kuumetta mutta mittari näyttääkin 34,8-35,5 siinä ei sitten auta muu kuin juoda lämmintä ja mennä pehkuihin lämmittelemään. Mutta olo on yhtä surkea kuin kuumeessa, tuntuu että kroppa vaipuu jonkunlaiseen horrokseen. Onneksi näitä tulee vain muutaman kerran vuodessa. Terkkarille kuin olen mennyt tämän takia niin on aina passittanut kotia.

9. igu Vierailija

Itsellänikin on pitkittynyttä lämpöilyä (yli 37, normaali lämpöni huitelee lähempänä 36,5). Ja missään testeissä ei näy mitään sellaista, johon kiinnitettäisiin enempää huomiota. Haluaisin kysyä kohtalotovereilta, että uskallatteko harrastaa liikuntaa lämpöilykausien aikana?

10. Ihan normaalin raja Vierailija

Jos olet nainen niin tuo lämpöily jaksottaisesti voi liittyä kuukautiskiertoosi? Nuorilla naisilla kkkierron loppupuolella lämpö on usein hieman yli 37. Jos sinulla ei ole mitään tulehdustauteja niin en olisi niin kovin huolissani tuosta lämmöstä, koska sita pidetään ihan normaalina. Lämpöä on niin vähän, että jos olosi ei ole mitenkään poikkeava muuten, niin ei liikuntaan ole estettä. Vakavasti otettava kuume on yli 39.

11. igu Vierailija

Nainen tosiaan olen. Tämänhetkinen lämpöilykausi kuitenkin jatkuu nyt neljättä viikkoa (tällaisia kausia on usein, jatkunut vuosia) niin epäilen omalla kohdallani että liittyisi kuukautiskiertoon. Olo ei tietystikään mitenkään energinen ole, eli sinänsä lämpöily kyllä tosiaan vaivaa, mutta liikkua tekee mieli jo ihan mielenterveyden vuoksi. Siksi ajattelin tiedustella, että onko pitempään "lämpöilleille" ollut liikunnan harrastamisesta jotain haittaa.
    Tänään selvisi, että minulta puuttuu laktaasientsyymin tuotanto, eli että kehoni ei pilko maitosokeria (varsinaisia laktoosi-intoleranssin oireita minulla ei kuitenkaan ole ollut, ellen sitten ole jollain tapaa "tottunut" niihin vuosien varrella). Pitää tiedustella lääkäriltä vielä tarkemmin, että voisiko tuo mahdollisesti aiheuttaa lämpöilyä. Kiitosta vastauksestasi!

12. samat Vierailija

Altistutko mahdollisesti esim töissä homeelle? Talon sisäilmaongelmat ei välttämättä näy rakenteista päällepäin, vaan sisäilmassa voi olla sairastuttavia homeitiöitä.

Sisäilmayhdistys ry.

13. Kia Vierailija

Täällä kans yksi! Teini-iässä sairastin rajun pusutaudin ja angiinan. Olin sairaalahoidossa kun maksani tulehtui. Olin kuumeessa puoli vuotta(puoli vuotta lämpöä oli joka päivä vähintään 38,0). Tämän jälkeen olen kuumeillut yleensä n. 2kk kerralla. Yleensä kuume on korkea ensimmäiset pari viikkoa ja sen jälkeen 37,3-37,8. Tunnen itseni tällöin sairaaksi, ihan kunnolla kipeäksi. Minulla on nivelkipuja ja reumaatikkoja koko äidin puolen suku. Energia ei riitä taistelemaan vähätteleviä lääkäreitä vastaan. Reumatekijää ei ole tutkittu kun en ole sitä vaatinut, menen aina puihin lääkärissä ollessa. En ole ajatellut onko kivut erityisen pahoina kuumejaksojen aikana, on vaan kauttaaltaan kipeä olo. Joskus kuumejakson aikana crp on ollut niin korkea että lääkäri epäillyt bakteerin aiheuttamaa tulehdusta ja olen saanut antibioottikuurin(joka ei ole auttanut) ja joskus taas crp normaali tai lievästi kohonnut. Kilpirauhasarvot ok, hammaskalusto ok, kaikin puolin minun pitäisi olla terve. Olen muuttanut ja ollut eri paikoissa töissä, koulussa, työttömänä ja kotona lapsen kanssa. Stressaantunut ja stressitön. Näillä ei tunnu olevan siihen mitään vaikutusta.

Nyt kolmatta kuukautta taas kuumeessa ja on raskasta hoitaa pientä vauvaa kun joka paikkaan särkee, ja väsyttää vaikka lapsi nukkuu hyvin. Noin kuukausi sitten kävin lääkärissä ja ei mitään.. "Eiköhän se ohi mene." Toivottavasti sinulle löytyy syy ja saat hoidon. Minä kaiketi taas joku kerta yritän josko sattuisi kohdalle lääkäri, joka ei vaan kohauttele olkapäitään.

14. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Katso tuo ohjelma tänään

Perjantaina 1.3. klo 22 TV1 näyttää Inhimillinen tekijä -keskusteluohjelman, jossa Maija Haavisto, Henna Vuokila-Eronen ja professori Olli Polo keskustelevat CFS:stä. Se uusitaan sunnuntaina 3.3. klo 17:10 ja se on katseltavissa peräti vuoden ajan esityksen jälkeen Yle Areenassa.

CFS-verkko - Pääsivu

15. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
    D-vitamiinia 50-125µg / vrk
    Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
    Omega-3 rasvahappoja
    D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.
    D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Miksi Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.
    Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!
    Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin. (kesto 10 min)
    Aamutohtori: Aamutohtorin aiheena d-vitamiini | Tv | Areena | yle.fi

D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
    Aamiainen ruohikolla: D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle

Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä
    Studio55.fi - Katsomo - Ohjelmat - Studio55.fi Lähipiiri voimavarana

16. Romulus Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  17. Kamu Vierailija

Täällä myös pitkään kestänyttä kuumetta/lämpöä 37C-37,4C päivittäin. Tämä on jatkunut useamman kuukauden ajan. Lääkärissä olen käynyt ja verikokeita on otettu jos jonkinlaista. Terveen paperit verikokeiden perusteella. Muita oireita ei ole kuin lämpö, joka tekee olon sairaaksi.

Muiden kokemuksia?

18. pikkuelukka Vierailija

Kuume ja lämpöily ovat kaksi eri asiaa, ja lämpöily voi olla vakavan sairauden oire.

19. kettu77 Vierailija

Tsau!

Tuntuu tuo jatkuva lämpöily olevan aika yleistä. Saako kukaan nopeasti vaivaansa apua? Itse olen aika rauhallisesti ottanut oman kuumeiluni, koska oloni on kuitenkin suht normaali jatkuvasta väsymyksestä huolimatta.

olen vielä alle nelikymppinen, koko elämäni kärsinyt kaikenlaisista allergioista ja parikymppisestä lähtien valtavista selkä- ja nivelsäryistä. Lääkärissä käynnit jo ihan tuttuja juttuja. On toki jotain diagnosoitukin: Schauermanin tauti, streptokokki nivelissä, refluksitauti, allergiat.

Useamman vuoden lämpö pysynyt keskimäärin 37,4, puolitoista vuotta sitten alkoi tämä väsymys ja anemia. Tutkimukset, kuvaukset, hormonit, kaikki tsek, eikä outoja arvoja muut kuin hemoglobiinit alhaalla.

Vaikka väsymys toisinaan painaakin, jaksan silti syödä, nukkua, olla hereillä, tehdä töitä ja olla innokas kaikessa muussakin.

Tammikuussa sain pahan anafykaktisen shokin, kävin todella lähellä kuolemaa. Tämän jälkeen lämpöni on vaihdellut 37,7-38,6, säännöllisesti mitattuna 3 kertaa päivässä. Ehkä kahtena päivä kuussa lämpö laskee 37,2 ja tuolloin koen olevani todella sairas.

Eli kehonlämpöni on siis normalisoitunut aika korkeaksi. Toisinaan hieman pelottaakin, mutta oloni on kuitenkin väsymyksestä huolimatta suht normaali.

Omalääkärin mukaan seurataan tilannetta. Verikokeissa käyn säännöllisesti. Ainoa muutos on hemoglobiinin hienoinen nousu.

Eihän tämä normaalia todellakaan ole, mutta minkäs teet?

Aikomuksenani on varata yksityiselle lääkärille tässä kesän aikana tutkimusaikaa ja omakustanteisesti maksaa kalliimpiakin labroja, olisi kuitenkin hienoa saada jossakin vaiheessa selvyys siihen miksi kehoni lämpökeskus toimii niinkuin toimii, ennenkuin elimistö oikeasti romahtaa.

20. hei kaikille Vierailija

Nainen 22v täällä. Mukavaa löytää kohtalotovereita täältä, vaikka ei tätä kenellekkään tosiaan toivo.
    Itselläni lukioaikana lämpöilin 37.1-37.7 asteessa ja olo oli joka päivä todella huono, päiväunet oli ihan ehdottomat joka päivä. Kävin myös lääkärin testeissä, ei mitään löytynyt. Stressiä oli toki koska olen aika armoton itselleni koulunkäynnin suhteen ja koulussa epäilin olevan hometta (sitä tutkittiin mutta kukaan hlökunnasta ei ikinä tunnustanut ongelmaa olevan, vierestä tosin purettiin kokonaan yläaste, jota kävin, juuri homeen takia). Lukiossa oli aina niin kylmä, että tärisin aina koko koulupäivät, tässä luulin olevan myös yksi syy siihen lämpöilyyn.

Nyt, noin 4 vuotta myöhemmin mittaan taas joka päivä yli 37 (normaalilämpöni siis 36.5) ja alan vähän huolestua. Tämä lämpö jäi vuodenvaihteesta saadun taudin mukana päälle. Tauti meni ohi viikossa, jonka aikana vain vähän lämpöä. Tällä kertaa olo on ihan hyvä mutta vähän voimaton, en meinaa löytää voimia tehdä asioita mitä haluaisin päivän aikana. Kuitenkin tällä kertaa olen huomannut kuumotusta päässäni ja outoa sisäistä lämpöä (tunnen hehkuvani sisältä päin). Stressin mahdollisuus oireiden selittäjänä on aika luultavaa.

Aika pitkään tämä ketju on hengissä pysynyt, halusin tuoda tänne omatkin kokemukseni jos joku muukin tätä vielä jaksaa lueskella :) Jaksamisia meille!

21. 123H Vierailija

Heippa!
    Täällä kans yks lämpöilijä. Mulla nyt vasta neljäs päivä lämpöä 37,1-37,7..ei mitään muita oireita. Oon menossa vasta lääkäriin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri