Hae Anna.fi-sivustolta

Plantaarifaskiitti

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä kuntoiluvinkkejä, 13.04.2006.

1. kuntoiluvinkkejä Vierailija

Täällä kun tuntuu olevan muitakin, joita ko. vamma vaivaa, niin kaipailisin kuntoiluvinkkejä. Millä ihmeen ilveellä ko. vaivasta pääsisi eroon, ja saisi kuitenkin pidettyä jonkinlaista kuntoa yllä? Kaikki aerobinen liikunta kun tuntuu ärsyttävän kantapäätä. Uiminen varmaan sopisi, mutta en yksinkertaisesti halua käydä uimahallissa.

Mitä olette tehneet, että kipu kaikkoaa? Itse olen rullaillut jäädytettyä pulloa kantapään alla, tehnyt pohjevenytyksiä ja napsinut tulehduskipulääkkeitä, mutta ei auta. Kerran jo sain kortisonipiikinkin, mutta eipä siitä apua ollut. Kipu on nyt vaivannut pari kuukautta ja pelkäänkin, että tästä tulee todella pitkäkestoinen riesa...

2. Linda Vierailija

Sama vaiva!
    Kuntoiluvinkeistä en osaa sanoa,
    mutta oletko kokeillut korkeakorkoisia kenkiä?
    En osaa kävellä korkokengillä, mutta
    kun ostin kiilakorkoiset kengät,
    on olo ollut kokonaisuudessaan parempi
    ja kuntoilukin helpottaa.

3. minni Vierailija

Noiden lisäksi suosittelisin hakeutumaan esim.jalkaklinikalle,jossa tehdään pohjalliset.Itselläni vaiva kesti toista vuotta.Kokeilin kaikkia noita kuten sinäkin ja lisäksi sain pohjalliset.Niiden(vai liekö kaikkien niiden yhteisvaikutuksesta) vaiva lopulta katosi.Yhtenä hoitona käytetään yölastaa. Seuraavaksi olisin kokeillut sitä,jos ei vaiva olisi helpottanut.Vieläkin jalka ajoittain oireilee,jos pohjalliset ovat jääneet hyllylle ja tullut käveltyä huonoilla kengillä
    Itse jatkoin sitkeästi liikkumista vaikka välillä kipu sitä todella rajoitti.Inhottava vaiva;kaikkea kannattaa kokeilla,koska fysioterapeutin mukaan eri hoidot auttavat yksilöllisesti;eli mikä on toiselle hyvä ei välttämättä toiselle tehoa.

4. auttoi Vierailija

Joillekin auttaa jopa akupunktio tuohon vaivaan.

Itselläni jalka leikattiin ja hyvin on pysynyt kunnossa.

5. Mira Vierailija

Jos ei raaski teettää pohjallisia, apteekista (ja varmaan jostain (Instrumentariumista tms.) saa myös kantapään alle juuri tähän vaivaan tarkoitettuja pehmustepohjallisia.

6. minni Vierailija

meillä tekee myös terveyskeskuksen jalkojenhoitaja pohjallisia;maksaa ainoastaan vastaanootokäynntimaksun verran eli n. 8 E. Eivät ole sidas-pohjallisia,mutta oman jalan mukaan valmistetut.
    Myös ultraääntä kannattaa kokeilla.

7. Mira Vierailija

Kyselin juuri puhelimessa äitini luupiikistä ja hän sanoi parantumisen kestäneen melkein vuoden: viime keväänä tuli ja kipu on hävinnyt vasta tämän vuoden puolella. Hän on kyllä harrastanut kävelyä ja kuntosalia/jumppaa (ei mitään hyppelyä kylläkään) koko ajan ja oli sitä mieltä, että tavallinen kävely ei mitenkään erityisesti lisäisi kipua, kun mietin että uskaltaako tässä enää ""ikinä"" lenkille. Hänellä on tosin ollut ihan teetetyt pohjalliset (muutakin jalkavaivaa), joten olisiko ne sitten ehkäisseet pahinta kipua kävellessä. Itse ajattelin ruveta kulkemaan työmatkatkin lenkkarit jalassa, jos se nopeuttaisi paranemista.

8. ap Vierailija

Minulle ortopedi sanoi, että vaiva voi tosiaan kestää parikin vuotta, mutta liikkumista hän ei suositellut rajoittamaan. Liikkua kuulemma saisi, jos kivulta pystyy. Hassua, kun esim. netistä löytyneissä ohjeissa kielletään kantapäätä rasittava liikkuminen ja suositellaan uintia, vesijuoksua ja pyöräilyä matalilla vastuksilla.

Nyt ajattelin aloittaa kuntosalilla käymisen ja pyöräilyn. Noita pohjallisiakin olen miettinyt. Mitäköhän kautta niitä voisi kysellä? Olen nimittäin huomannut, että jalka alkaa kipeytyä muutenkin, kun jotenkin sitä tulee varottua ja kehiteltyä varmaan vielä joku virheasento...

9. minni Vierailija

Ensin voisit kysyä paikkakuntasi terveyskeskuksesta;onko siellä jalkojenhoitajaa/fysioterapeuttia,joka tekee pohjallisia.
    Jos menet yksityiselle jalkaklinikalle(joita fysikaalisissa hoitolaitoksissa esim.) pyydä lähete omalääkäriltä,saat silloin tutkimuksista Kela-korvaukset.Pohjallisista niitä ei saa.

10. ap Vierailija

Mitenkäs kohtalotoverit voitten kantapäittenne kanssa? Itselläni ei ole helpottanut yhtään. Venytyksiä olen jatkanut, samoin kylmähoitoa. Kipulääkkeitä en enää viitsisi napsia. Pyöräily tuntuu sopivan, mutta selkä taas ei siitä tykkää. Pienikin kantapään rasitus (esim. kävely, jumppa) kostautuu heti illalla mielettömänä kipuna, vaikka rasituksen aikana ei niinkään sattuisi. Täytyisi varmaan pysyä koko ajan liikkeellä... :-(

11. Mira Vierailija

Minulla vaiva on vähän helpottanut, kun olen kävellyt viimeiset pari viikkoa pelkästään lenkkarit jalassa. (Onneksi satun omistamaan myös sellaiset täysmustat lenkkarit, jotka ei hirveästi herätä huomiota mustien housunlahkeiden alta.) Kipua tuntuu kyllä edelleen, mutta varsinkin aamuisin se on huomattavasti lievempää, esim. tänä aamuna ei tainnut sattua oikeastaan ollenkaan. Viime viikolla tuli lomaillessa/shoppaillessa käveltyä aika paljon ja juuri sellaista muutenkin jalkoja rasittavaa ""painonsiirtelyä"" vaaterekiltä toiselle, jonka olettaisi pahentavan tätä kantapääkipuakin. Minun kohdallani vaikuttaisi tämän pariviikkoisen kokeilun perusteella siltä, että kenkien iskunvaimennus on aika ratkaisevassa asemassa.

12. Myrtti Vierailija

Voi kun nyt muistaisin mikä auttoi.Oli akuuttivaiheessa lepoa ja kortisonipiikkejä,hankin kantapäästä joustavia kenkiä ja erittäin hyvät lenkkarit,kävin fysikaalisessa hoidossa jossa sain mm.ultraa.Ja viimein jalkahoitajalla joka suositteli tukipohjallisia ja ne myös hommasin. Hyvältä jalkahoitajalta saa kullanarvoista tietoa kävelystä ja kengistä!Eli olin käyttänyt täysin vääränlaisia kenkiä,etenkin töissä siihen asti...ja nekin oli erään fysioterapeutin ohjeitten mukaan ostettu...
    Jos jalka ärtyy liikunnasta niin silloin on pakko alistua lepäämään!Kuntosalilla varmaan pystyt käymään?

Eri kunnissa on eri systeemit.Kannattaa kysellä ihmisiltä HYVÄÄ jalkahoitajaa.Minä tapasin kaksi ja molemmat olivat muualla kuin asuinkunnassa....

13. Plantaarifaskiitti Vierailija

14. Helen Vierailija

Minulla vaiva hävisi tuen avulla viikossa eikä ole palannut. Aikaa on mennyt "terveenä" jo kohta vuosi. Työkaveri, joka oli saanut helpotuksen tuen avulla toi sen minulle lainaan ja suorastaan pakotti käyttämään. Olipa hyvä, että pakotti! Hänen tukensa oli jostain muualta hankittu ja erilainen (kova), mutta idea oli ihan sama: venyttää jalkaterää lievästi ylöspäin.

15. plantaariF. Vierailija

Plantaarifaskiitti voi johtua niin monista eri syistä, että siihen ei ole yhtä ainutta hoitoa.

Tässä minun tarina:

Itse kärsin vaivasta vuoden, ennen kuin ryhdistäydyin ja menin ortopedille. Kantapäät vaivasivat kausittain. Esim viikko ei mitään kipua, sitten kaksi viikkoa putkeen kovaa kipua. Itsellä syitä: kireät pohje- ja akillesjänteen lihakset. Lisäksi virheasento jaloissa ja huonot kengät. Ortopedi ei missään nimessä suositellut kortisoniapiikkiä, koska se ei hoida syytä, vain oireita!

Alettiin hoitamaan hieronnalla, jossa kävin kerran viikkoon. Fysioterapeutti kävi kanssani lisäksi läpi venytyksiä, joita minun piti tehdä 3 kertaa päivässä 15 min satsina useamman kuukauden ajan. Lisäksi kantapäitäni hoidettiin ultraäänellä joka fysioterapiakerta ja kokeiltiinpa myös akupunktiota!

Näistä ei ollut poistamaan kipua kantapäistä. Tosin venyttelyt ja hieronta olivat selkeästi aukaisseet pohjelihakseni, kun menin jatkotutkimuksiin kahden kk päästä samalle ortopedille.

Sittenpä päätettiin kokeilla toiminnallisia ortooseja, mitkä ovat osoittautuneet kohdallani pelastukseksi! Ne ovat valmiiksi tehdyt, muoviset. Hintaa 100 e. Seuraava etappi olisi ollut minulle varta vasten teetätetyt pohjalliset. Meni kolme kk pohjallisten käyttöä, ennenkuin uskalsin sanoa, että kivut ovat hävinneet. Nyt olen ollut jo vuoden päivät ilman kipua. Välillä kun en käytä pohjallisia, kantapäät näyttävät pientä oireilua, mutta se johtuu monesti myös kireistä akillesjänteestä ja pohjelihaksista.

Vittumainen vaiva, mutta hoidettavissa.

16. tinkijä Vierailija

Sain kamalat kantapääkipuoireet kaksi vuotta sitten talvella ja aamuisin oikea jalka oli kuin kävelisi naulamatolla - ja tuntui kuin puukonteriä asuisi kantapäässä.
    Kävin työterveyslääkärillä ja sain särkylääkkeitä - ei mitään pysyvää tulosta. Ultraäänikuvissa ei löytynyt mitään merkittävää vikaa.
    Kävin ortopedillä, joka tuikkasi mitään tutkimatta kortisonipiikin jalkaan ja varoitti että voi sitten kipeytyä enemmän mutta se on normaalia. Ei mitään vaikutusta - ei kipua lisää eikä vähemmän.
    Sain Diacorista myös "venytyssaappaan" ja käytin sitä 4:n viikon ajan sekä vielä "kävelytuet" kenkiin - mutta eipä kivut lähteneet!
    Pyysin lähetteen fysioterapeutille ja hain nk urheiluvammoihin erikoistuneen fyssarin. Työterveyshuoltoni oli Diacorissa ja D:Ltä löytyi oiva urheiluvammoihin perehtynyt fyssari (Juha Holttinen PK-seudulta).
    Hän tutki jalkani perusteellisesti, teki tietokoneella askelluskaaviot ja totesi, että minulla on erittäin löysät nilkat eli tukea pitäisi lisätä kenkiin ja välttää lättäkantaisia kenkiä. Ja sain erittäin hyvät jalkaterien ja akillesjänteen venytys + jumppaohjeet ja niitä veivasin parin-kolmen viikon ajan joka päivä säännöllisesti. Minulle myös teetettiin lenkkareihin ortoosit eli kunnolliset tukipohjalliset - jotka ovat kestävät ja sovitettu juuri minun lenkkareihini ja jalkaani. Hinta oli 120 eur, mutta ne ovat kestävää mateeriaalia ja kestävät noin 5 vuotta käyttöä. Keveisiin kenkiin hänen mielestään ei tarvittu tukipohjallasia ja hän vain suositteli pientä 2-4 cm kantaa ja hyvälestisiä kenkiä, joissa on myös hyvät pohjat eli ei mitään seittipohjia.
    Ja kertavierailu tällä fyssarilla tutkimusta varten ja toinen vierailu, jossa sain ortoosit (teko kestää noin 2 viikkoa) ja elämäni muuttui hymyksi.
    Koko kevään treenasin jalkojani fyssarin ohjeiden mukaan, tuikkasin juoksu- ja kävelylenkkareihin tuet ja normaalikengät valitsin pienen kannan mukaan. Vaiva hävisi vähitellen kesään tultaessa ja lopetin kertarysäyksellä särkylääkkeet, joita olin vetänyt putkeen liki 3 kk.

Minun tapauksessani ortopedistä ei ollut mitään apua vaan nimenomaan fysioterapeutista. Tämä Holttinen on tosi pätevä fyssari ja hinta on jotain muuta kuin hyvääpäivää-ortopedit alkaen 120 eur per kättely. Fysioterapeuttien taitoja selvästi myös lääkärit aliarvioivat, koska yleislääkärit eivät heitä edes suositelleet. Kuitenkin - fyssari tutki jalkani ja askellukseni huolellisesti, väänsi ja taivutti nilkkojani, totesi, että jalkapohjassa ei tunnu isoja tulehdusmuutoksia ja juuri tuo jalkojen jumppa on ydinasia - vahvistaa ja venytellä jalkapohjan lihaksia.
    Särkylääkkeitä siedin hyvin, mutta silti 800 mg Panacordia kolmesti päivässä on isoja annoksia, jotka jatkuvassa käytössä eivät ole suotavaa.
    Minun kipuni oli jatkuvaa ja uskoisin saaneeni sen pitkäkestoisesta kävelystä Eccon täysin tasapohjaisilla nk city-lenkkareilla ja sen lisäksi olin kesäkautena tehnyt nk ultrapitkiä kävelylenkkejä tyyliin 3 tuntia jatkuvassa liikkeessä. Tein niitä juoksulenkkareilla, jotka ovat hyvälaatuiset, mutta silti - treenirasitus tämä ehkä oli ja sitten jatkoksi vielä tasapohjakävelyä.
    Monet urheiljat potevat kroonisesti tätä vaivaa - mm. Minna Kauppi, kauden päättyessä Aino-Kaisa Saarinen jne.
    Minun vankka mielipiteeni on että fyssarit osaavat asiansa ja erityisesti urheiluvammoja hoitavat ovat aivan omaa luokkaansa !

17. Mikk56 Vierailija

Hei,
    ostin kantapää pohjallisen apteekista ja laitoin sen aina kenkiin, jotta ei sattunut liikkuessa. Lisäksi venyttelin kantapäätä (varpaat kohti polvia -tyyliin). Teen vieläkin silloin tällöin venytyksiä esim. telkkaria katsellessa.

Vaiva tuntui ensin pahalta, mutta pehmuste ja venyttely helpottivat pikaisesti.

18. plantaariF. Vierailija

Näitä suhareita löytyy sekä fyssareista että ortopedeistä. Ei voi yleistää :) Itselläni sattui aivan mahtava ortopedi, jonka ansiosta jalkani paranivat ilman piikityksiä yms.

19. nallepuh52 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0

Kuten tekstistäni ilmeni, valitsin tietoisesti fyssarin, jolla on ammattitaitoa ja kokemusta. Se on varsin helppo tsekata, koska fyssarien kohdalla ilmoitetaan mihin ovat erikoistuneet. Ortopedi on sanan mukaisesti erikoistunut liikuntaelimien vaivoihin ja jos tällainen erikoistuja ei viitsi edes jalkaa tutkia, niin kyse on todella ammatillisesta välinpitämättömyydestä. Ja sitä on potilaan mahdoton tietää ajanvarausta tehdessä.

20. Minä vaan Vierailija

Plantaarifaskiittini parani hoitolastan avulla. Käytin lastaa n. kolme viikkoa öisin. Kokeilin ennen lastan käyttöä kaikkea mahdollista; ultraa, kortisonipiikkejä, tulehduskipulääkkeitä, kylmää, venyttelyjä. Mikään ei tehonnut. Jalkani oli todella kipeä noin vuoden ajan.

21. Liisa Vierailija

Voisitko laittaa tämän kyseisen ortopedin nimen tänne? Huonossa hoidossa ravaaminen alkaa kyllästyttää ja tulee kalliiksi, eli olisi mahtavaa päästä ihmisen luo joka osaa asiansa. Kiitos kovasti jos onnistuu :)

Ja "tinkijä"; jos pystyisit kertomaan hieman noista venyttelyohjeista niin olisin myöskin kovasti kiitollinen!

22. tinkijä Vierailija

Fysioterapeutti, joka minua hoiti ja tutki perusteellisesti jalkani ja askellukseni sekä antoi jumppaohjeet ja jonka kautta teetin tukipohjalliset - siis sellaiset kunnolliset ortoosit eikä Footbalance-läpyköitä, on Juha Holttinen/Diacor Ruoholahti. Taitaa ottaa vastaan myös muilla lääkäriasemilla.
    Harjoitteista - no esim poimia varpailla pientä pyyheliinaa lattialta - 20 toistoa x 3 settiä - vahvistaa jalkapohjan lihaksia. Varpaiston ja jalkaterän asettaminen seinää vasten ja venytystä; tasapainolaudalla paljain jaloin ja sen kanssa temppuilua, portailla seisontaa päkiät portaassa kiinni ja kantapäät ulkona - ylös/alas keinuntaa - vahvistaa jalkapöytää ja venyttää/vahvistaa akillesjännettä. En muista enää kaikkia ohjeita ulkoa - tein niitä noin 2 kk aktiivisesti 3-4 krt viikossa ja paraneminen alkoi nopsaan.
    Tinkijä ja nallepuh 52 on yksi ja sama hlö - toinen rekisteröity ja toinen "itse omittu"....

23. tinkijä Vierailija

Nyt kun olen vaivasta päässyt - siitä on aikaa 2 vuotta, niin edelleen käytän pitkillä kävelylenkeillä ja juoksulenkeillä tukipohjallisia. Vaihtelen kenkiä eli korkeintaan kaksi päivää tasapohjaisilla, mutta muotoilluilla Ecco-kesäkengillä, sitten korkokenkää 3-4 cm ja taas jotain matalampaa. Matalakenkämuoti on yksi keskeinen syy näihin kantavaivoihin. Jalka tarvitsee tukea ja nilkan yliliikkuvuus on yksi riskitekiijä faskiitin muodostumiselle. Minulla on löysät nilkat ja harvoin venäytän nilkkaa vaikka linttaan astuisin. Nilkkani antaa periksi ja kudokset ovat väljät. Tällä on sitten se varjopuoli, että ne eivät riittävästi tue sitten jalkaterää.
    Ostan mieluusti t-remmikenkiä - siis korkkareita - ne tukevat koko jalkaterää ja ovat muutenkin supermukavat kaupunkikäytössä.

24. Faskiitti Vierailija

Venyttelyä, venyttelyä. Jalkaterä kohti nenää illoin aamuin, myös silloin kun vaiva on parantunut. Ei tarvita kummempia apuvälineitä eikä hoitoja.
    MOnta kuukautta kärsin samaisesta vaivasta, mutta sitkeydellä sen hoidin enkä ole antanut tulla uudelleen.

Harmi vaan, että asian melkein unohtaa, kunnes se taas ilmaisee itsestään. Mutta venyttelyä vain ja paljon.

25. Liisa Vierailija

KIITOS tosi paljon kattavista vinkeistä! Vaiva on kiusannut vasta 3-4 kk, mutta siinäkin ajassa ehtii turhautua jo aika reippaasti. Pitääpä ottaa nuo venyttelyohjeet päiväohjelmaan ja katsoa mitä tapahtuu. Hyvää loppukesää ja kiitos!

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri