Hae Anna.fi-sivustolta

1. Palvelimen ylläpitotöiden johdosta foorumi ei ole käytettävissä perjantaina 19.7. noin klo 06.00 - 07.00 välisenä aikana. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Pyrimme pitämään tauon mahdollisimman lyhyenä.

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Plantaarifaskiitti

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä kuntoiluvinkkejä, 13.04.2006.

1. hannele Vierailija

En soisi kenellekkään moista vaivaa. Aivan kamala. Vuoden olen kärsinyt ja viimeaikoina saanut sen jo toiseenkin jalkaan. Fysioterapeutti on tehnyt pohjallisen, lääkäri on laittanut kortisonia jo kahdesti, yölastat ovat olleet käytössä kohta kaksi kuukautta. Vaiva ei tunnu hellittävän. Uusi kokeiluni on ollut keinupohjakengät. Niiden avulla voi sentään kävellä. Elämä tuntuu kurjalta kun ei tiedä kävelläkkö vai ei. Koirakin tarvitsisi ulkoiluttajaa :( Mikähän olisi seuraava kokeilu?

2. lepo vaan Vierailija

Riittävä lepo sekä pohkeen ja jalkapohjan venyttely.

Itse kärsi kerran 1 vuoden ja muu ei auttanut kuin lepo.

3. tinkija Vierailija

Minä pääsin tästä kiusallisesta ja kivuliaasta vaivasta vain ja ainoastaan fysioterapeutin venyttely/voimisteluohjeiden ja tukipohjallisten avulla.
    Minulle tehtiin nk ortoosipohjalliset, joita käytän juoksulenkkareissa. Venyttelyt olivat jalkapohjaa vahvistavia ja venyttäviä liikkeitä, joita tein noin kuukauden ajan.
    Mitkään öisin käytettävät venyttimet, kantapehmikkeet tai hilavitkuttimet eivät auttaneet ja ortopedin antamat kortisonipiikit menivät täysin harakoille - ei mitään vaikutusta eikä helpotusta.
    Minua hoiti Diacorin Ruoholahden fyssariyksikössä urheilijoiden alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti ja kävin tasan kaksi kertaa vastaanotolla. Pohjalliset maksoivat 120 eur ja itse käynnit muistaakseni per 40 eur. Hyvä ja asiantunteva tyyppi ja venyttely/vahvisteluliikkeet olivat todella tehokkaasti ja nopeasti apua tuovat.
    Miten voi lepuuttaa jalkojaan jatkuvasti ? Miten käy töissä ja hoitaa muita hommiaan? Jalat on tehty käyttöä varten eikä levolla ollut mitään merkitystä minun jalkojeni hoidossa.
    Vaivasta on nyt 3 vuotta eikä ole tullut takaisin.
    Ei pidä käyttää jatkuvasti lattapohjakenkiä. Jalkaholvin pitää myös kengissä saada tukea ja vaihdelkaa kenkien korkoa. Ei huippukorkoja mutta ei myöskään useita päiviä peräkkäin litukoita.
    Käytän enintään 4 sentin korkoja arkikäytössä ja jos matalia, niin vain muotopohjaisia. Huom en käytä kevyissä kengissä lainkaan tukipohjallisia, ainoastaan juoksu/maastokengissä eli silloin kun erityisesti rasitan jalkojani kävelyn tai hölkän takia.

4. Harmi Vierailija

Vuoden verran minäkin kärsin vaivasta. Vaiva tuli runsaasta patikoinnista kylläkin ihan kunnollisilla kävelylenkkareilla. Aika lailla tasan vuosi meni kärvistellessä. Aika hyvin auttoi apteekista ostamani silikonikantalappu jossa on reikä keskellä kantaa.
    Nyt olen ollut ilman jatkuvaa kipua pari vuotta, mutta kyllä vaiva muistuttaa olemassaolostaan jos joudun vaikka pidempiä aikoja seisomaan paikallani ilman kenkiä. Esim. ruokaa laittaessa keittiön kovalla lattialla seisten.
    Mutta täytyy sanoa, että ikävä ja kipeä vaiva on! Olen onnellinen, että olen siitä jotakuinkin päässyt eroon.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri