Pliis, auttakaa mua keksimään joululahjaan syötävää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tonttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tonttu

Vieras
Tein viime vuonna aikuisille keksilautaset, missä oli eri keksejä ja reseptit niiden tekoon.
Sain siitä paljon kiitosta ja nyt haluaisin tehdä jotain vastaavaa. Olen jo käyttänyt tuon keksi-idean ja nyt haluaisin vinkkejä mitä muuta voisin leipoa, joka säilyisi hyvin. Ideoita??

Ei ole väliä onko suolaista vai makeaa, kunhan sellaista mikä säilyisi..
Niin ja jos jotain ideoita löytyy niin reseptit olis kivat :D

Tee jotain omatekoisia makeisia, sinappia, hilloa... Purkkeihin kauniit etiketit ja korkin päälle kaunis kangas narulla kiinni. Voi hyvin käyttää tyhjiä isoja pilttipurkkeja jos niitä on kertynyt.

Mulla on sellaisia pieniä kuivakakkumuotteja. Yksi kakkuresepti riittää kolmeen muottiin. Ne pakkaan sitten kauniille jouluiselle kertakäyttölautaselle ja sellofaaniin. Korttiin tulee sit resepti mukaan. Tänä vuonna teen ihanaa rusinaista piimäkakkua :)

Tässä mun resepti, ihanan helppo kun ei tarvii kun sekoittaa. Tää on ehdottomasti paras piimäkakku minkä olen ikinä tehnyt!!

Rusinainen piimäkakku

3dl piimää
1 1/2 teelusikallista soodaa
2 desilitraa sokeria
2 desilitraa siirappia
1 teelusikallinen kanelia
1 teelusikallinen kardemummaa
3 desilitraa rusinoita
200 grammaa sulatettua voita tai margariinia
6 desilitraa vehnäjauhoja

Kaikki aineet sekoitetaan yhteen edellämainitussa järjestyksessä.Seos kaadetaan voideltuun ja korppujauhotettuun vuokaan ja paistetaan 1 tunti 175-185 asteisessa uunissa

Tanssitetut rommiluumut

1 1/2-2 kg tuoreita luumuja
6 dl hienoa sokeria (Siro-sokeri liukenee nopeimmin)
1 plo (75 cl) valkoista rommia

Pese luumut ja pane ne hetkeksi valumaan puhtaan keittiöpyyhkeen tai talouspaperin päälle. Siirrä luumut tiiviisti suljettavaan purkkiin. Yhdistä sokeri ja rommi ja sekoittele seosta niin kauan, että sokeri on melkeinpä kokonaan liuennut joukkoon. Kaada liemi purkkiin, sulje tiiviisti ja "tanssita" purkkia käsissäsi käännellen. Pane jääkaappiin ja jatka tanssittamista parin viikon ajan. Anna luumujen maustua muutamista viikoista puoleen vuoteen. Tarjoa luumut jälkiruokana liemineen jäätelön tai vaahdoksi vatkatun vaniljakastikkeen kanssa. Mausta vaniljakastikevaahto luumujen liemellä. Rommiluumut eivät ole lasten syötävää, sillä alkoholi ei haihdu säilytyksen aikana.

Rommiluumut

5 dl rommia
1 kg luumuja
½ kg sokeria

Laita puolet rommista puhdistettuun lasiastiaan. Laita luumut ja sokeri päälle. Nopeastikirjoitettu resepti ei kertonut mitä luumun kiville tulee tehdä. Minä poistin kivet ja puolitin samalla siis luumut. Kaada päälle loppu rommi. Sulje tiiviillä kannella. Anna maustua useampi viikko. Kääntele astiaa välillä jotta sokeri ja alkoholi sekoittuvat.

Paholaisen hillo

Ainekset
800 g tomaatteja tai
800 g kuorittuja tomaatteja tomaattimehussa
400 g punaisia paprikoita
4-6 punaista chiliä
6-8 valkosipulin kynttä
1 tl suolaa
1 tl mustapippuria
2 tl oreganoa
1/2 dl etikkaa
1 pkt Dansukker Hillo-marmeladisokeria

Leikkaa tuoreisiin tomaatteihin ristiviillot ja pane ne 30-60 sekunniksi kiehuvaan veteen. Valuta vesi pois ja jäähdytä tomaatit kylmän juoksevan veden alla. Irrota kuoret, leikkaa tomaatit lohkoiksi ja poista kovat kantaosat. Pane tomaattilohkot paistokasariin. Jos käytät säilöttyjä tomaatteja, kaada ne liemineen kasariin ja leikkaa saksilla neljään osaan. Halkaise pestyt paprikat ja chilit, poista siemenet ja silppua puolikkaat. Murskaa kuoritut valkosipulin kynnet. Lisää silput ja mausteet kasariin. Anna kiehua puolisen tuntia. Lisää etikka ja hillo-marmeladisokeri. Kuumenna uudelleen kiehuvaksi ja keitä 3-5 minuuttia silloin tällöin sekoittaen. Jäähdytä hetki ja purkita. Säilytä jääkaapissa. Tarjoa grillattujen liha- ja makkararuokien kanssa tai hampurilaisten, ruokien ja kastikkeiden mausteena.