PMS ja rintojen arkuus...

  • Viestiketjun aloittaja liija
  • Ensimmäinen viesti
liija
...Jo 2 viikkoa ennen kuukautisten alkamista.
Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Rintani ovat olleet todella arat, niitä särkee ja tuntuu kuin ne olisivat kasvaneet 1 1/2:lla kuppikoolla.. hankalaa ja ärsyttävää, kun ei voi pitää muita kuin urheiluliivejä...

Olen käyttänyt Evra-laastaria 2 kk, mikä tuntuu vain pahentaneen ko. vaivaa.. Raskautta en epäile, ja kiinnostaisi lähinnä tietää, onko mitään, mikä auttaisi.. vai helpottaako oireet vaan ajan kanssa/ kun laastariin tottuu...
 
Nipppa
Heippa. Minulla sama ongelma, rinnat kasvanu kuppikoolla ja ovat arat. Raskautta ei ole syytà epàillà ja en syö mitààn lààkettà,enkà kàytà pillereità. Joten apua kaivataan.
 
Piccis
Moi. Olen juuri vastaavassa tilanteessa, viikko kuukautisten alkuu, rinnat kokoa 75 E ja saati että siihen mahtuu. POlttaa, tuntuu että nahkaa revitään, kävely tuntuu ilkeältä, jos ja kun isot rinnat hieman liikkuvat, jumppaa en voi kuvitellakaan, yöllä pitäisi pitää tukiliivejä, jottei kääntyminen sattuisi niin paljoa. Kuppikoko ja rintojen kovuus humahtavat yhdessä yössä ihan käsittämättömästi. Olen asiaa tutkinut ja käynyt miesgynekologilla, joka määräsi minulle NESTEENPOISTOLÄÄKKEITÄ!!!!! Aivan uskomatonta, mutta mies.. Tämä fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinenkin haitta alkoi noin kolme vuotta sitten. Minulla on ollut hormonikierukka, poisto ei vaikuttanut mitenkään asiaan; nyt ei hormon. ehkäisyä, olen ollut välillä painavampi, mutta nyt melko hoikka. Joten rinnoissa ei ole läskiä, vaan hyvin paljon rintarauhasia (jotka kovettuvat munasolun irrtotessa), tämäkin todettu lääkärissä. Oma hormonitoiminta (sekä estrogeni että keltarauh.) on mitä luultavammin todella voimakasta, ja siksi vain yksi viikko kuukaudessa on normaalia aikaa, ilman rintojen kipuja. Kuukautiset alkoivat melko myöhään, 20-vuotiaana vasta kunnolla, ja ovat tätä nykyä runsaat ja kestävät noin viikon. Rintojeni koko on vaihdellut vuosien myötä (lähinnä painoon sidottu juttu) E-kupista C-kuppiin. Ja sosiaaliseksi tämän haitan tekee se, että rinnat näyttävät kireässä paidassa silikonirinnoilta tai ovat muuten kapeaan vyötäröön suhteutettuna hyvin "esiin" tulevat. Ahdistus. Vuosien myötä olen huomannut sen, että talviaika on pahinta ja kesää kohti mentäessä rintojen koon ja kovuuden muuttuminen tasoittuu. Tästä syystä rintaliivejä pitääkin olla aikamoisella kokoskaalalla. Olen jotenkin jo luovuttanut, että tasaantumista tapahtuisi ennen kuin olen ensimmäisen lapseni saanut, äidilläni ollut hieman samankaltainen nuoruus / nuori aikuisuus, ja nämä hormonaaliset yms. rintajututhan ovat ainakin 80% periytyviä. Vaihdevuodet ovat siten varmasti "oikein leppoisaa" aikaa mitä äitiini tulee. Mutta harmitta, koska ei ole päivää ettenkö miettisi rintojani ja pohtisi, kuinka paljon helpompaa olisi pienillä rinnoilla. Lisäksi rakastan kauniita vaatteita, mutta eipä näitä rintoja paljon tee mieli esitellä tai verhota vaatteisiin, joilta rinnat varastavat kaiken huomion tai pilaavat istuvuuden. Yh.

ps. kannattaa pitää jonkinlaista rintapäiväkirjaa, niin saa jonkinlaisen tolkun siihen mitä tapahtuu ja milloin. Ja sitten voi esim. suunnitella kesälomamatkoja.. :) sillä vaan, että sitten bikinit yms. mahtuvat päälle. Näin siis minulla.
 

Yhteistyössä